Gå til innhold

Hjelpe andre med gjeld


Gjest b9535...3e9

Anbefalte innlegg

Gjest b9535...3e9
kremt skrev (4 minutter siden):

Det eneste du kan gjøre er å hjelpe dem med å hjelpe seg selv. Hvis du betaler dem ut av dette gjør du både deg selv og de du "hjelper" en enorm bjørnetjeneste. Handlinger i livet har konsekvenser og dette er noe alle må lære. Han får sette tæring etter næring og jobbe seg gjennom denne situasjonen han selv har satt seg i. Hvis du gir dem et par hundretusen så går det trolig bare ett par år før de har brukt det opp på ingenting og kommer for å spørre om mer penger. 

Det er ikke forbruksgjeld, men konkurs etter covid desverre. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil hjelpe pengemessig så bør du sikre deg selv som et minimum. Et privat lån burde jo være mulig, men du burde være ekstremt forsiktig med å løse ut forbrukslån og starte en lånekarusell med ågerrenter. Dette kan bli veldig kostbart for deg. Virker som vedkommende har drevet business og har grunnleggende forståelse for situasjonen, så det burde være mulig å få til noe som er spiselig for alle parter her.

Generelt så vil alle som satser penger på noe slikt sikre seg, så det det er sånn sett ikke noe galt i å ordne med et lån. Det at du bare er 21 år og har hele livet ditt fremfor deg burde jo være noe du tar med i beregningene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9
vidor skrev (4 minutter siden):

Hvis du vil hjelpe pengemessig så bør du sikre deg selv som et minimum. Et privat lån burde jo være mulig, men du burde være ekstremt forsiktig med å løse ut forbrukslån og starte en lånekarusell med ågerrenter. Dette kan bli veldig kostbart for deg. Virker som vedkommende har drevet business og har grunnleggende forståelse for situasjonen, så det burde være mulig å få til noe som er spiselig for alle parter her.

Generelt så vil alle som satser penger på noe slikt sikre seg, så det det er sånn sett ikke noe galt i å ordne med et lån. Det at du bare er 21 år og har hele livet ditt fremfor deg burde jo være noe du tar med i beregningene dine.

Forslag til løsning? 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest b9535...3e9 said:

Kan jeg ta forbrukslån og hjelpe denne personen mot at gjelda mi slettes etter personen har slettet alle sine anmerkninger? Hvordan kan dette løses?

 

49 minutes ago, Guest b9535...3e9 said:

Tenkte det var en mulighet her å hjelpe uten at det setter meg i gjeld.

Det framstår heilt ærleg som du har relativt liten økonomisk forståelse, for det du foreslår er jo å sette deg sjølv i gjeld. Til ganske høg rente. 250k til 20% rente vil koste deg over 4000,- per månad i renter. Kven skal betale det?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Luksusfellen tar jo for seg ulike saker og viser jo hvordan de jobber, så det kan jo være verdt å hente litt inspirasjon derfra. De har jo proffe forhandlere, så en bør vel få hjelp med den biten fra noen (NAV, Narviktelefonene, private etc).

Hva er det du har som status med NAV og andre du har dialog med ?

Luksusfellen kan du se gratis på nettet via pluto.tv

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9
vidor skrev (2 minutter siden):

Luksusfellen tar jo for seg ulike saker og viser jo hvordan de jobber, så det kan jo være verdt å hente litt inspirasjon derfra. De har jo proffe forhandlere, så en bør vel få hjelp med den biten fra noen (NAV, Narviktelefonene, private etc).

Hva er det du har som status med NAV og andre du har dialog med ?

Har fullmakt fra vedkommende til å uttale meg på vegne og hente opplysninger. 

Problemet er at dersom jeg skal hjelpe denne personen blir jeg satt i gjeld et par uker frem til vedkommende har fått betalt sin gjeld. Deretter må han betale ut meg og sitter selv igjen med et lån å betale ned på. Hvordan løse dette uten at det blir for høy rente eller for kostbart? 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9
barfoo skrev (6 minutter siden):

 

Det framstår heilt ærleg som du har relativt liten økonomisk forståelse, for det du foreslår er jo å sette deg sjølv i gjeld. Til ganske høg rente. 250k til 20% rente vil koste deg over 4000,- per månad i renter. Kven skal betale det?

Det er isåfall snakk om en kortvarig prosess før rentene baller på seg, jeg sitter kun med et midlertidig lån er tanken. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Guest b9535...3e9 said:

Har fullmakt fra vedkommende til å uttale meg på vegne og hente opplysninger. 

Problemet er at dersom jeg skal hjelpe denne personen blir jeg satt i gjeld et par uker frem til vedkommende har fått betalt sin gjeld. Deretter må han betale ut meg og sitter selv igjen med et lån å betale ned på. Hvordan løse dette uten at det blir for høy rente eller for kostbart? 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Dette bør du få en økonomisk rådgiver til å sikre, slik at du ikke går inn dypere enn du forstår, noe som kan få store konsekvenser for deg senere.

Du kan jo prøve å høre med Jusshjelpa eller jussbuss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Guest b9535...3e9 said:

Har fullmakt fra vedkommende til å uttale meg på vegne og hente opplysninger. 

Problemet er at dersom jeg skal hjelpe denne personen blir jeg satt i gjeld et par uker frem til vedkommende har fått betalt sin gjeld. Deretter må han betale ut meg og sitter selv igjen med et lån å betale ned på. Hvordan løse dette uten at det blir for høy rente eller for kostbart? 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Gitt at du tar ut lån for å dekke de 250.000 til ditt familemedlem.  Hvor kommer da de 250.000 (og mye mer om noen måneder) du trenger for å betale ned ditt lån?  Kan dere ikke bruke disse på å betale ned den orginale gjelden?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9
process skrev (1 minutt siden):

Gitt at du tar ut lån for å dekke de 250.000 til ditt familemedlem.  Hvor kommer da de 250.000 (og mye mer om noen måneder) du trenger for å betale ned ditt lån?  Kan dere ikke bruke disse på å betale ned den orginale gjelden?

Tanken var at jeg først tar opp lån for han slik at han slipper alle inkassokravene, så tar han opp lån for meg, og får kun et lån+ Lånekassen å forholde seg til. Vet ikke om det er teoretisk mulig. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar
Gjest 628d0...b66

Dette er som om å lese om min fetter og hans beste kompis gjennom barndommen. De var knoll og tott.

Fetteren min var udugelig med penger, det hele endte med at han har ødelagt for kompisen på alle mulige måter.
 

Ikke gjør det.

Er kompisen din rundt 21, og har opparbeidet seg gjeld klarer han helt fint å jobbe seg inn igjen.
Jeg jobbet fra kl 05-07 hver dag mens jeg studerte, og igjen 3-4 kvelder hver uke på lager. i tillegg jobbet jeg annenhver helg. Tok en master i relativt heavy studie.
Jeg var ekstrem føler jeg selv, kompisen din trenger overhodet ikke være ekstrem.
Jobben som postbud fra 05-07 betalte 20k i mnd og dette var 10+ år siden. 
Kveldsjobbingen på lager dro inn 20k, Annenhver helgejobb dro inn 10k. 
Fra tid og annen tok jeg også på småjobber som å kaste søppel for folk..Var veldig enkelt å dra inn 10-20k i mnd på dette også.

Vær heller en god venn og be han om å ikke vær en latsabb og ta hånd om livet. Så slipper han å komme her på forumet om 10 år å fortelle om sine mislykkede forhold, at eksen sluker han for penger i bidrag og at han gjorde "dumme økonomiske valg" under studiene.

Anonymous poster hash: 628d0...b66

Lenke til kommentar

250 000 med typisk rente på forbrukslån på 20% utgjør 50 000 bare i renter pr år.
Det betyr at 4200 kr,- år mnd alene er KUN renter. Det er hinsides galskap. 

 

Gjest b9535...3e9 skrev (1 minutt siden):

Tanken var at jeg først tar opp lån for han slik at han slipper alle inkassokravene, så tar han opp lån for meg, og får kun et lån+ Lånekassen å forholde seg til. Vet ikke om det er teoretisk mulig. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Det er en latterlig idiotisk plan. Du ødelegger rett å slett for deg selv, og alle dine innlegg her inne til nå - vitner om at du har lite forståelse for hva økonomi dreier seg om. Med andre ord; du har ikke god nok risikovurdering. Du har 30+ innlegg i denne tråden, der de aller fleste av oss (om ikke alle) råder deg til å IKKE GJØRE DET!

Vedkommende får bare slå seg selv personlig konkurs, la det gå til inkasso - og ta den lange veien via gjeldsordning på lengre sikt. Det vil dessuten mest sannsynlig være en kortere prosess enn å betale ned 250 000 med 20% rente på sikt.

Altså; dønn seriøst...

Dette er en helt idiotisk "plan" - og du ignorerer ALT av svar du får? Leter kun etter en "løsning"? Det er helt bak mål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 628d0...b66
Gjest b9535...3e9 skrev (4 minutter siden):

Tanken var at jeg først tar opp lån for han slik at han slipper alle inkassokravene, så tar han opp lån for meg, og får kun et lån+ Lånekassen å forholde seg til. Vet ikke om det er teoretisk mulig. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Er han foreldreløs? besteforeldre, søsken ? Annen familie ? 

Han kan slippe inkassokrav bare han tar opp en telefon og ringer SI og kreditorene og lager en god plan, viser at han faktisk kommer til å betale osv.
Ofte hjelper det å vise at man har fått seg jobb.

Selv hadde jeg løpt fort som fy rundt til alle pizza og kebabsjapper rundt der kompisen din bor og sagt at du kan være ringevakt e.l på kveldstid og tatt alle jobber han får. 
Også jobbet mot å finne noe mer fast samtidig som kan veives inn mellom studiene.

Anonymous poster hash: 628d0...b66

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Guest b9535...3e9 said:

Tanken var at jeg først tar opp lån for han slik at han slipper alle inkassokravene, så tar han opp lån for meg, og får kun et lån+ Lånekassen å forholde seg til. Vet ikke om det er teoretisk mulig. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Med den betalingshistorikken får han ikke et usikret lån på 250.000.  Kan han ikke forsøke å refinansiere selv, er det mange smålån?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9 skrev (15 minutter siden):

Tanken var at jeg først tar opp lån for han slik at han slipper alle inkassokravene, så tar han opp lån for meg, og får kun et lån+ Lånekassen å forholde seg til. Vet ikke om det er teoretisk mulig. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Du må ikke finne på og gå for en slik løsning,han vil høyest sannsynlig ikke få lån. Da sitter du i klisteret .

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 628d0...b66

Men! samtidig.
For å skrive det du ønsker at noen skriver.

Det er fullt mulig at du tar opp et forbrukslån så lenge du får det innvilget, og betaler vedkommende sine krav.

Du kan lage privat avtaler i fleng å få de signert som tilsier ditt og datt.
Til syvende og sist betyr du like like som enhver kreditor til en skyldner som ikke har penger

Anonymous poster hash: 628d0...b66

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Guest b9535...3e9 said:

Tanken var at jeg først tar opp lån for han slik at han slipper alle inkassokravene, så tar han opp lån for meg, og får kun et lån+ Lånekassen å forholde seg til. Vet ikke om det er teoretisk mulig. 

Planen framstår som ekstremt lite gjennomtenkt og du har ikkje fundamental økonomiforståelse.

Resultatet blir at det er to personer som har gjeldsproblemer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9
Gjest 628d0...b66 skrev (38 minutter siden):

Er han foreldreløs? besteforeldre, søsken ? Annen familie ? 

Han kan slippe inkassokrav bare han tar opp en telefon og ringer SI og kreditorene og lager en god plan, viser at han faktisk kommer til å betale osv.
Ofte hjelper det å vise at man har fått seg jobb.

Selv hadde jeg løpt fort som fy rundt til alle pizza og kebabsjapper rundt der kompisen din bor og sagt at du kan være ringevakt e.l på kveldstid og tatt alle jobber han får. 
Også jobbet mot å finne noe mer fast samtidig som kan veives inn mellom studiene.

Anonymous poster hash: 628d0...b66

Han har ingen familie som kan hjelpe. Alle som har forhandlet med SI vet at det ikke er mulig. Ringte de selv for et par uker siden. Fikk beskjed om at det ikke var noe å gjøre, men rente på 12% er det helt horribelt. 
 

Han jobber skift, så ikke sjans til åta ekstra jobber utenom ekstra vakter der han allerede er. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...