Gå til innhold

Hjelpe andre med gjeld


Gjest b9535...3e9

Anbefalte innlegg

Gjest b9535...3e9

Jeg har en som står meg nær som har gjeld. Jeg ønsker å hjelpe vedkommende, men lurer på hva som er best måte. Personen har 250 000 i tillegg til skyhøyt studielån. Han risikerer at lånet til Lånekassen blir oppsagt snart. Selv har jeg ikke noe gjeld, men er 21 år. Kan jeg ta forbrukslån og hjelpe denne personen mot at gjelda mi slettes etter personen har slettet alle sine anmerkninger? Hvordan kan dette løses? Dersom han slipper å få studielånet sendt til SI så har han mulighet til å betale dette selv, men har nå lønnstrekk grunnet annet gjeld som gjør dette umulig. Personen sliter veldig og har søkt råd hos NAV, men får ikke dette. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tar ein veldig stor risiko for at du ikkje får tilbake pengane dine. Om det strammer seg til så er gjelda til deg den fyrste gjelda som blir ignorerte ettersom det er dei profesjonelle kreditorane er mykje skumlare. 

Særleg om du må ta opp lån for å kunne hjelpe så medfører det berre at du sjølv ender opp med gjeldsproblem. Dersom du absolutt skal hjelpe økonomisk så må det være med sparepengar som du har råd til å tape. Du må ikkje lure deg sjølv til å tru at dette er eit lån som du får tilbake, dette er pengar du kaster ut av vinduet i håp om at denne vennen ikkje lærer av sine feil og tek opp ny gjeld. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9

Dette er ikke vennskap, det er en familierelasjon. 

Hørte om en som levde i studietiden av to kredittkort. Maktet ut det ene og betalte det ned med det andre i 5 år. Så levde slik uten renter. Tenkte det var en mulighet her å hjelpe uten at det setter meg i gjeld. Får styring over vedkommende økonomi og overfører pengene tilbake til meg sp snart han er gjeldsfri. Hva er beste måten å gjøre dette på som gjør at vedkommende ikke får ny dyr gjeld etterpå? Det er gammel gjeld dette er snakk om. 20+. Etter dette har vedkommende tatt utdanning og fått fast jobb. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Du tar ein veldig stor risiko for at du ikkje får tilbake pengane dine. Om det strammer seg til så er gjelda til deg den fyrste gjelda som blir ignorerte ettersom det er dei profesjonelle kreditorane er mykje skumlare. 

Særleg om du må ta opp lån for å kunne hjelpe så medfører det berre at du sjølv ender opp med gjeldsproblem. Dersom du absolutt skal hjelpe økonomisk så må det være med sparepengar som du har råd til å tape. Du må ikkje lure deg sjølv til å tru at dette er eit lån som du får tilbake, dette er pengar du kaster ut av vinduet i håp om at denne vennen ikkje lærer av sine feil og tek opp ny gjeld. 

Grunnen jeg vurderer dette er at jeg etter en fortrolig samtale ser hvordan dette spiser vedkommende opp. Han sier det ikke, men er depressiv selv om han går på jobb hver dag. Jeg er redd han kommer til å møte veggen hardt snart og han betyr for mye for meg til at jeg ønsker at det skjer noe man aldri kan endre på. Jeg kommer til å styre økonomien hans og jeg skal hjelpe han og kommer til å betale ned min gjeld som det første jeg gjør. Men lurer på hva som er smartest?

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9
oddeh skrev (1 minutt siden):

Hjelp heller vedkommende ved å tilby ting som senker forbruket deres og som ikke utsetter deg selv. F.eks. inviterere til middag, gi en raus bursdagsgave, hjelp til på andre vis.

Allerede gjort dette lenge.. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar

Den beste måten å hjelpe eit familiemedlem på er nok om vedkommande går med på å gjere deg som verge slik at det et du som styrer økonomien til vedkommande. Merk at det et veldig sårt for folk å umydiggjere seg sjølv, og sjølv i beste fall kan det fort øydelegge familierelasjonen i lang tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å betale gjeld hvis man ikke endrer tanker og handlinger. Man hjelper ikke andre ved å ødelegge for seg selv.

"Hvis huset til naboen brenner ned hjelper det ikke å sette fyr på sitt eget for å vise sympati."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du kaster penger etter folk som ikke klarer å handtere dem så lager du bare problemer for deg selv. Dette har skjedd utrulig mange mennesker før deg som har havnet i samme situasjonen du er i. Det viktige her er at dette er at han erkjenner problemet og godtar at andre kommer inn og hjelper på en god måte som er oppdragende og som har gode langsiktige mål. Noe annet ender fort opp med å bli en dumsnill hjelp som bare er en unyttig pengesluk som bare lager mer problemer og offer.

Få inn proffe folk fra hjelpeapparatet som han er med på. Det er det beste alternativet her.

All kudos for at du vil hjelpe, men ikke ofre deg selv for dette. Hjelp på en konstruktiv måte for alle parter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei. Jeg må si meg enig med Milhouse85 og de andre.

Det er sagt at:

"Før du låner penger fra en venn er det best å bestemme seg for hvem av dem du trenger mest."

Hjelp ham med å formulere en skriftlig henvendelse til samtlige av sine kreditorer hvor situasjonen blir forklart, og be om rente og gebyrstans, til han kommer ajour med sin betaling.

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste du kan gjøre er å hjelpe dem med å hjelpe seg selv. Hvis du betaler dem ut av dette gjør du både deg selv og de du "hjelper" en enorm bjørnetjeneste. Handlinger i livet har konsekvenser og dette er noe alle må lære. Han får sette tæring etter næring og jobbe seg gjennom denne situasjonen han selv har satt seg i. Hvis du gir dem et par hundretusen så går det trolig bare ett par år før de har brukt det opp på ingenting og kommer for å spørre om mer penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9
vidor skrev (14 minutter siden):

Hvis du kaster penger etter folk som ikke klarer å handtere dem så lager du bare problemer for deg selv. Dette har skjedd utrulig mange mennesker før deg som har havnet i samme situasjonen du er i. Det viktige her er at dette er at han erkjenner problemet og godtar at andre kommer inn og hjelper på en god måte som er oppdragende og som har gode langsiktige mål. Noe annet ender fort opp med å bli en dumsnill hjelp som bare er en unyttig pengesluk som bare lager mer problemer og offer.

Få inn proffe folk fra hjelpeapparatet som han er med på. Det er det beste alternativet her.

All kudos for at du vil hjelpe, men ikke ofre deg selv for dette. Hjelp på en konstruktiv måte for alle parter.

Jeg har prøvd å kontakte hjelpeinstanser over lengre tid, inkl Nav. Men både psykiatri og Nav har lang ventetid. Jeg er redd for at Vedkommede kan finne på å gjøre noe dumt, og det kan jeg ikke leve med. Dette er en person som betyr mye for meg og som har hjulpet meg på alle måter når det har vært nødvendig. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9
TBergh skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg må si meg enig med Milhouse85 og de andre.

Det er sagt at:

"Før du låner penger fra en venn er det best å bestemme seg for hvem av dem du trenger mest."

 

Hjelp ham med å formulere en skriftlig henvendelse til samtlige av sine kreditorer hvor situasjonen blir forklart, og be om rente og gebyrstans, til han kommer ajour med sin betaling.

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk for svar. Men nå som han har fått beskjed om oppsigelse av lån hos SI så kan man bare glemme å forhandle vedrørende renter. Det baller på seg og gjelda blir enorm på kort tid. 

Hva med hypotetisk sett da? Hadde det vært mulig å gjøre det slik jeg tenker?

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar

Helt enig med Avatar her. Skal man hjelpe noen og det er snakk om hundretusener, må man ha råd til å tape rubbel og bit, og det vil påvirke relasjonen mellom dere either way. Jeg skal ikke si at man aldri skal trå til og hjelpe, og er man stinn av penger, kan man vurdere en gave, men du er jo åpenbart ikke i posisjon til det heller. Hvis ikke underliggende problemer med forbruk er løst, er det uansett kortsiktig å sause ut egne penger.

Jeg husker noen spurte Spetalen om de kunne få en million. Det var blankt nei. Jeg tror ikke det hadde noe med at han var gnien eller at en million gjorde noe fra eller til for hans del, men ville nok gitt uheldige signaler og følger videre.

Tanken om å hjelpe er god, men beste hjelp er nok å hjelpe dem til å løse ting selv. Ligger det en pla bak, kan det heller være at det dukker opp en mulighet for å hjelpe dem over ei kneik senere.

Edit: Det var ikke Spetalen, men en annen milliardær.

Endret av Cascada81
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b9535...3e9
kremt skrev (2 minutter siden):

Det eneste du kan gjøre er å hjelpe dem med å hjelpe seg selv. Hvis du betaler dem ut av dette gjør du både deg selv og de du "hjelper" en enorm bjørnetjeneste. Handlinger i livet har konsekvenser og dette er noe alle må lære. Han får sette tæring etter næring og jobbe seg gjennom denne situasjonen han selv har satt seg i. Hvis du gir dem et par hundretusen så går det trolig bare ett par år før de har brukt det opp på ingenting og kommer for å spørre om mer penger. 

Nei, det tror jeg ikke, men skjønner at andre tenker slik. Noen få lærer av sine feil, og han har på mange måter bevist at han er til å stole på. 

Anonymous poster hash: b9535...3e9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...