Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sjefen pusser opp privat mens bedriften betaler.


Gjest e9cb3...83e

Anbefalte innlegg

Gjest e9cb3...83e

Jeg ser også lønnsslipper, og vet at sjefen ikke skatter av "fordelene"

Men hva er egentlig jussen bak dette, og hva er potensielt straffen ved slike saker. For han er ikke alene, jeg har sett dette i alle selskap jeg har bistått ila mine år.

Saken her derimot er litt større.
Mange ansatte, så det blandes fint inn. Hvorfor jeg fant ut av dette er faktisk fordi sjefen er så dum å velger leveranse på privat adresse, derfor har jeg også laget et eget prosjekt på dette..regnskap har ikke stilt spørsmål ved det enda. ( Er kona hans som styrer på topp i regnskapet, jeg bare bistår ) 

Fordelt på sjefens egen adresse i eget hus, er det også 2 hytter som han eier, samt barna hans sine adresser som har dukket opp.
Jeg har kartlagt at det er rundt 4.6Mnok av varer sendt til disse adressene, Sjefen har også laget fiktive prosjekter som de ansatte fører opp timene sine på, disse ordrene blir alltid slettet før de går til utfakturering. Utifra det jeg ser er det timer som tilsier 800k på disse ordrene. 

Normalt vil jeg si at de fleste sjefene kanskje lurer til seg en liten del av kaka for å ikke bli tatt.. Men han her tar virkelig hele kaka og mer til.  Så jeg ble nysgjerrig her jeg sitter og lurer på hva er faktiske følger dersom han blir tatt. Altså realistisk straff? Snakker vi bare straffeskatt eller hva kan forventes.

Jeg tviler dog på at noe skjer, han skjuler det bra..Jeg så det kun fordi jeg har et godt minne og ved "uhell" kjente igjen leveringsadresse til ene hytta han holdt på å pusse opp da jeg så at innkjøpet gjaldt noe jeg selv ønsker meg.

Anonymous poster hash: e9cb3...83e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kaller han bare "sjefen". Er sjefen også eieren? Jeg synes du først og fremst skal tenke på aksjonærene, det er de som eier ressursene.

Hvis bedriften kanskje ikke tåler denne belastningen bør du også tenke på de ansatte, men du antyder ikke at dette er en bekymring.

Kanskje du ikke bør foreta deg noe.

 

Lenke til kommentar

Hvis han unndrar betydelig med midler synes jeg absolutt at du burde rapportere han. 

4,6 millioner i unndragelse tilsvarer vel at dette er revisjonspliktig selskap. Nesten rart at ikke revisor ser dette. 

Har du så god oversikt at du er helt sikker på at han ikke har fakturert seg selv/barna for dette?

Det ville vært unaturlig å rapportert dette via lønnsslipp.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fordel kan være at revisor i stedet for en ansatt avdekker det? Spesielt om det viser seg å ikke være underslag. 

Da vil det også være avklart i større grad om det faktisk foregår noe ureglementert utført med overlegg. Ikke ulovlig å bestille arbeid fra egen arbeidsgiver så lenge som det blir betalt for. Har bedriften "glemt" å sende faktura kan det rettes opp. 

 

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...