Gå til innhold

Parkering på rasteplass ved Gardermoen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Matsemann skrev (Akkurat nå):

Det trengs ingen løsning. Det trengs bare at bilister følger trafikkreglene og slutter å være så gnien.

Beklager, her plassert skylden feil sted. Folk liker ikke å bli flådd og det er nettopp det avinor legger opp til på gardermoen. Hvert skritt du tar, eller ikke tar, skal koste penger. At folk prøver å komme rundt dette er 100% forutsigbart. At Avinor later som de ikke skjønner det tyder på sterk inkompetanse, eventuelt at de har fått pålegg fra toppen om å skvise enda mer penger ut av flyplassens brukere(eventuelt at det skal slå ned på bruk av bil til flyplassen, eller begge deler)

Dette er 100% et resultat av at Avinor har gjort et bevisst valg om å gjøre livet litt vanskeligere for sine brukere. Om Avinor ønsket å gjøre livet lettere for oss hadde de laget en gratis henteventeparkering et sted. Den 7-minuttersgrensa de har nå er bare latterlig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har selv sett Avinors sløsing på nært hold, det er mye direktører og diverse for å si det sånn. Nå er de vel egentlig i store økonomiske vansker og må ha statlig redningspakke for å holde seg flytende, sløsingen har vært hinsides all fornuft. På flyplasser skal man vel i stor grad bli tvunget til å ta kollektiv transport. Det fungerer som regel bra, det skal de ha. Men det er ikke alltid det passer for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (6 timer siden):

Dette er tullete og skyldes ene og alene idioter som ikke gidder å orientere seg. Jeg har ALDRI, hatt problemer med å plukke opp folk. Det er tusenvis av tusenvis av parkeringsplasser lengre unna gardermoen man kan bruke. Dette er latskap av verste sort hos de som skal hente. Lager man en sirkel omtrent 10-15 km unna Gardermoen så finnes det massevis av muligheter for å parkere gratis. Det handler om å planlegge litt på forhånd. Dersom man stopper f.eks 15 minutter før man kommer frem til Gardermoen og står der og venter inntil man har fått kontakt med de man skal hente så har man null problemer. Bruk hodet er mitt beste råd til de som skal hente!

Det er sikkert enkelt hvis man er kjent i området. Men hva om man ikke er det?

Lenke til kommentar
Subara skrev (5 timer siden):

https://avinor.no/flyplass/oslo/parkering/ordinare-priser/

Jeg stod på rasteplassen for en måned siden og ventet i nesten to timer kveld/natt, da personen jeg skulle hente ikke fikk tak i kofferten sin. Og jeg var ikke den eneste. Det var tre rader med billister som ventet, men ingen kø ute i veibanen. Prisen på parkering i dette tilfellet ville ha kommet på 240 kr. Det er jo litt.

Ja, her skal altså kundene betale for at ubrukelige Avinor ikke gjør jobben sin, og bagasjen blir forsinket. Fullstendig idiotisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (53 minutter siden):

Beklager, her plassert skylden feil sted. Folk liker ikke å bli flådd og det er nettopp det avinor legger opp til på gardermoen. Hvert skritt du tar, eller ikke tar, skal koste penger. At folk prøver å komme rundt dette er 100% forutsigbart. At Avinor later som de ikke skjønner det tyder på sterk inkompetanse, eventuelt at de har fått pålegg fra toppen om å skvise enda mer penger ut av flyplassens brukere(eventuelt at det skal slå ned på bruk av bil til flyplassen, eller begge deler)

Dette er 100% et resultat av at Avinor har gjort et bevisst valg om å gjøre livet litt vanskeligere for sine brukere. Om Avinor ønsket å gjøre livet lettere for oss hadde de laget en gratis henteventeparkering et sted. Den 7-minuttersgrensa de har nå er bare latterlig. 

Så derfor trenger ikke bilister å følge trafikkreglene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (56 minutter siden):

Beklager, her plassert skylden feil sted. Folk liker ikke å bli flådd og det er nettopp det avinor legger opp til på gardermoen. Hvert skritt du tar, eller ikke tar, skal koste penger. At folk prøver å komme rundt dette er 100% forutsigbart. At Avinor later som de ikke skjønner det tyder på sterk inkompetanse, eventuelt at de har fått pålegg fra toppen om å skvise enda mer penger ut av flyplassens brukere(eventuelt at det skal slå ned på bruk av bil til flyplassen, eller begge deler)

Dette er 100% et resultat av at Avinor har gjort et bevisst valg om å gjøre livet litt vanskeligere for sine brukere. Om Avinor ønsket å gjøre livet lettere for oss hadde de laget en gratis henteventeparkering et sted. Den 7-minuttersgrensa de har nå er bare latterlig. 

Det er ett bevist valg av staten (som eier avinor) at Gardermoen skal være melke ku for de fleste andre flyplasser i landet. Så du legger skylden på feil sted.

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (20 minutter siden):

Så derfor trenger ikke bilister å følge trafikkreglene. 

Har jeg noensinne sagt det? JEg har sagt at dette er 100% forutsigbar oppførsel. Det er dessuten en direkte konsekvens av Avinors oppførsel. De har bevisst endret tilbudet på en slik måte at en andel av brukerne oppfører seg teit.

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (21 minutter siden):

Det er ett bevist valg av staten (som eier avinor) at Gardermoen skal være melke ku for de fleste andre flyplasser i landet. Så du legger skylden på feil sted.

Du må lære deg å lese det du kommenterer:

Barny Aråstad skrev (22 minutter siden):

At Avinor later som de ikke skjønner det tyder på sterk inkompetanse, eventuelt at de har fått pålegg fra toppen om å skvise enda mer penger ut av flyplassens brukere(eventuelt at det skal slå ned på bruk av bil til flyplassen, eller begge deler)

Legg merke til at jeg nevner 'pålegg fra toppen'. ;) 

Lenke til kommentar
Sitat

https://www.rb.no/politiet-med-kraftig-advarsel-det-handler-om-liv-og-helse/s/5-43-2309397

Politiet med kraftig advarsel: – Det handler om liv og helse

Sjåførene nekter å gi seg. Onsdag ble enda flere tatt.

Rasteplassen på E16 ved Gardermoen er stengt, men det stopper ikke sjåførene fra å parkere der, eller langs veiskulderen på motorveien.

Natt til onsdag og onsdag ettermiddag ble det skrevet ut enda flere bøter til bilister langs strekningen. I alt 14 nye sjåfører har bøtelagt og jaget bort så langt onsdag.

– Denne plassen fyller seg fort opp og da ser vi mange som parkerer langs veibanen. Dette er en vei hvor folk kommer i 100 kilometer i timen, og det kan ta liv, skriver Øst politidistrikt på Facebook onsdag formiddag.

Politiet har observert sjåfører som parkerer i veibanen, snur og kjører i feil retning for å komme inn på plassen, samt folk som rygger inn på plassen.

– Den risikoen som bilistene er villige til å ta for å spare noen kroner på parkering er direkte farlig. Det du får i gebyr fra oss er langt mer enn det du måtte betalt for parkering på flyplassen, advarer de.

– Det handler om liv og helse. Vi vil derfor nok en gang oppfordre folk til å respektere sperringene og ikke skape farlige situasjoner.

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og, en annen artikkel som omhandler alternativer som det er lov å stoppe:

Sitat

 

https://www.mittjessheim.no/na-venter-folk-her-i-stedet-mister-bare-noen-minutter/s/5-111-237581

Nå venter folk her i stedet: – Mister bare noen minutter

 Carl Christian Engstad
Folk har funnet gode alternativer til den stengte rasteplassen på E16. Vi tok tiden fra to av dem.

Politiet har sett seg lei av kaoset ved rasteplassen på E16, som bilister tar i bruk for å hente folk på Oslo lufthavn.

Også onsdag måtte politiet gå ut med en advarsel om å ikke lage farlige situasjoner langs veien.

Det er nødvendig å finne alternativer, og vi har derfor testet to gode alternativer for henting på flyplassen – Jessheim sentrum og ved Deli De Luca og McDonald's på Gardermoen.

Vi sjekket hvor lang tid det tar å kjøre fra begge steder, og hvor mye tid man taper på å ikke kunne bruke rasteplassen.

Resultatet kan du se i videoen i artikkelen.

– Må vurdere om den skal være stengt hele tiden
Misfornøyd med stenging
Ved Deli De Luca møtte vi Seyfi Güzel, som ventet på å hente sin sønn på Oslo lufthavn. Han er ikke fornøyd med at rasteplassen er stengt.

– Det er dårlig, for det er sommertid og mange folk som skal reise og som skal hentes på flyplassen. Jeg synes ikke rasteplassen bør stenges i fellesferien, og jeg håper den åpnes snart.

Han forventet imidlertid ikke å miste mye tid.

– Det er første gangen jeg står her, og jeg mister kanskje fem minutter. Det går bra, jeg har god tid og jeg venter, sier Güzel.

GOD TIMING: Hasan og Nupelda Ok timer det slik at de plukker opp folk utenfor avgangshallen innenfor gratisvinduet på sju minutter.


Bruker Jessheim
I sentrum av Jessheim har den borgerlige posisjonen innført to timer gratis parkering på alle offentlige plasser. Stedet bør derfor være et godt alternativ for flyplasshenting.

– Jeg bor her på Jessheim, og det er ikke så langt å kjøre herfra. Det tar meg bare 10–15 minutter, sier Hasan Ok.

Han plukker som regel folk opp utenfor avgangsterminalen.

– Der har du sju minutter på deg, så jeg timer det riktig. Jeg ber folk ringe meg når de er ute av terminalen, og så henter jeg dem.

Ok tror folk overvurderer hvor lang tid det tar å kjøre til Oslo lufthavn fra andre steder enn rasteplassen.

– Det er ikke overraskende at det blir mye sommertrafikk på rasteplassen. Man må tenke litt når det er sommer og man skal hente folk, sier han.

MISFORNØYD: Zamin Reza etterlyser bedre tilbud til folk som skal hente og droppe av folk på Oslo lufthavn. Foto: Remi Presttun

Ønsker ikke en ny sommer med kaostilstander: – Bør være mulig å unngå
Etterlyser bedre tilbud
Rørlegger og drosjesjåfør Zamin Reza er sterkt kritisk til at rasteplassen er stengt.

– Jeg synes det er litt patetisk. Det er god plass der, og om det er et problem, går det an å gjøre den større, eller det går an å bygge flere rasteplasser og gjøre ting enklere på flyplassen. Det å hente og droppe av folk på Oslo lufthavn bør bli enklere for folk.

Selv liker han å bruke Circle K Hervakrysset som base for henting.

– Det er et sted som folk bør vite om, i stedet for å risikere bøter og risikere å miste førerkortet på rasteplassen, sier Reza.

 

 

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Beklager, her plassert skylden feil sted. Folk liker ikke å bli flådd og det er nettopp det avinor legger opp til på gardermoen. Hvert skritt du tar, eller ikke tar, skal koste penger. At folk prøver å komme rundt dette er 100% forutsigbart. At Avinor later som de ikke skjønner det tyder på sterk inkompetanse, eventuelt at de har fått pålegg fra toppen om å skvise enda mer penger ut av flyplassens brukere(eventuelt at det skal slå ned på bruk av bil til flyplassen, eller begge deler)

Dette er 100% et resultat av at Avinor har gjort et bevisst valg om å gjøre livet litt vanskeligere for sine brukere. Om Avinor ønsket å gjøre livet lettere for oss hadde de laget en gratis henteventeparkering et sted. Den 7-minuttersgrensa de har nå er bare latterlig. 

Typisk sutrende bilist. At det er dyrt for miljøsvinene som skal kombinere både det og fly og det å kjøre bil er bare bra. De burde sette opp en kjempedyr bomring rundt flyplassen også :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg lar meg fasinere av hele saken egentlig. Til dette problemet er det ikke en enkelt ansvarlig. Det er kun samarbeid som kan løse dette og løsningen vil koste lite relativt til problemet.

Jeg forslår følgende:

  1. Åpne innfartsparkeringen igjen
  2. Mal opp parkeringsplasser etter følgende patent slik at det blir maksimal utnyttelse. Dette gjør det lettere å forstå at det er en parkeringsplass og ikke en kø.
    1. image.thumb.png.da8c12fa91ceaa2bef92278aab04629f.png
  3. Sett opp permanente, fleksible plastkjegler langs veien der det har blitt delt ut bøter slik at man blir tvunget til å kjøre frem. Mulig de trenger noen hull for at utrykningskjøretøy skal kunne bruke veiskulderen, men det bør ikke by på problem. Alternativt kan man lage hvite ikke-parker-her striper i veien.
    1. image.thumb.png.c2529c71393d3eb2035e73aea3ed9f2b.png
  4. Sett opp skilt på innfartsparkeringen:
    1. image.png.288335c64ccec7b3163bba8db492544e.png
  5. Åpne dette område for gratis parkering. Det er i praksis ubrukt i dag og trenger i beste fall et skilt eller to
    1. image.thumb.png.2a9fff3f2847dbf3bb6e0ab31d15e22c.png

(og ja, jeg skulle ønske jeg fulgte bedre med i tegnetimen på skolen 🙂 )

 

Som bonus kunne jo Avinor og kostet på seg en liten guide for hvordan man enkelt henter. Jeg tror nemlig veldig, veldig mange kommer til flyplassen når flyet lander blant annet. Dette er bortkastet. De smarte kommer tidligst 15 min etter at flyet faktisk lander (sjekk Avinor-appen). Personlig drar jeg fra Oslo vest 15 min før forventet ankomsttid. Da er jeg akkurat fremme i det de jeg skal hente har hentet bagasjen og kjøpt en flaske vin eller to.

Endret av Kfinn
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (14 timer siden):

Det er sikkert enkelt hvis man er kjent i området. Men hva om man ikke er det?

Jeg er ikke kjent i området. Jeg brukte kart og google streetview hjemme inntil jeg fant noen ok plasser ca 15 min unna og siden har jeg brukt disse plassene. Ellers enig at parkeringsløsningene på Gardermoen er dyre og bidrar til folks handlinger. Når latskap møter griskhet så skapes problemer

Lenke til kommentar

Ny artikkel idag. Noen stopper langs veien, parkerer uten lys.

Sitat

 

https://www.rb.no/dette-synet-far-politiet-til-a-reagere-det-er-jo-enda-verre/s/5-43-2309515

Dette synet får politiet til å reagere: – Det er jo enda verre!

Natt til torsdag sto en personbil parkert på veiskulderen, uten lys. Foto: RB-tipser
 01.08.24 08:04

 Steffen Zachariassen
Natt til torsdag fikk politiet melding om flere feilparkerte biler ved den stengte rasteplassen på E16. Minst en av bilene var helt mørklagt og uten lys.

Like etter midnatt måtte politiet nok en gang rykke ut til den mye omtalte veistrekningen.

Fem bilister ble bøtelagt, og politiet har filmet dem slik de sto parkert.

– Det er forbundet med stor fare å stå parkert langs en høyhastighetsvei. Konsekvensene kan være fatale, sier operasjonsleder Atle Vesttorp i Øst politidistrikt.

Gebyret bilistene må ut med, er på 900 kroner.

Uten lys
De fleste bilene står parkert langs veien med nødblinken på, men ikke alle. En av bilene som sto parkert langs E16 natt til onsdag var helt mørklagt. Bilen var skrudd av og hadde ikke lys.

Bilen var med andre ord vanskelig for medtrafikantene å se.

– Dette er enda verre. Får man en stans skal man sette på blink og sette ut trekanten for å gjøre seg synlig, sier Vesttorp.

Lignende parkeringer har skjedd den siste tiden.

Ifølge RBs fotograf på stedet jobbet Statens vegvesen på strekningen for å sette ut flere kjegler langs veikanten for å markere at stans er forbudt.

– Mye, mye tryggere
Fredag forrige uke ble rasteplassen langs E16 sperret av ettersom mange biler sto parkert langs veien fordi rasteplassen var full av ventende biler.

Men stengingen har ikke medført at folk slutter å parkere langs veien.

Tidligere har politiet minnet om at korttidsparkeringen på Oslo lufthavn koster 40 kroner per 20. minutt.

– Vår sterke oppfordring er at folk finner andre steder å vente på personer man skal hente på flyplassen. Det finnes flere muligheter, blant annet på korttidsparkeringen. Det er billigere enn å få gebyr, og mye, mye tryggere, sier Vesttorp.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (46 minutter siden):

Jeg er ikke kjent i området. Jeg brukte kart og google streetview hjemme inntil jeg fant noen ok plasser ca 15 min unna og siden har jeg brukt disse plassene. Ellers enig at parkeringsløsningene på Gardermoen er dyre og bidrar til folks handlinger. Når latskap møter griskhet så skapes problemer

Eg trur dette handlar minst like mykje om utolmodigheit.

I tillegg til at ein ikkje ønsker å betale for parkering så handlar det nok også om at dei fleste bilistane vil stå så nært Gardermoen som mogleg slik at dei kan bruke kiss'n'fly løysinga med ein gong flypassasjeren ringer og seier at dei akkurat har henta bagggasjen. Frå rasteplassen tek det berre fire minutt til terminalen, så då treng ikkje flypassasjeren å vente meir enn maks 1-2 minutt før bilen er framme. Det er nok mange som synes at det å stå parkert 15 minutt unna er ei evigheit, og særleg når det finnes eit gratisalternativ mykje nærmare terminalen.

Mitt forslag til løysing er å få til ei forutsigbarheit for dei som skal hente. Det å skulle få få 'timinga' til å gå opp med å berre stå framfor terminalen i mindre enn 7 minutt for å ikkje bli avkrevd betaling er nok i praksis heilt umogleg å få til med alle kjeldene for forsinkingar. Disse 7 minutta går fort vekk berre i gåavstand alt etter kva gate flyet bruker.

Når både den som skal hente er utolmodig for no har sambuaren/vennen/familiemedlemmet vært lenge borte, og også flypassasjeren er utolmodig etter å ha vært på ei lang reise, så kjennes nok disse ekstra 15 minutta å vente ut som ei evigheit om billisten har parkert på Jessheim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 minutter siden):

Eg trur dette handlar minst like mykje om utolmodigheit.

I tillegg til at ein ikkje ønsker å betale for parkering så handlar det nok også om at dei fleste bilistane vil stå så nært Gardermoen som mogleg slik at dei kan bruke kiss'n'fly løysinga med ein gong flypassasjeren ringer og seier at dei akkurat har henta bagggasjen. Frå rasteplassen tek det berre fire minutt til terminalen, så då treng ikkje flypassasjeren å vente meir enn maks 1-2 minutt før bilen er framme. Det er nok mange som synes at det å stå parkert 15 minutt unna er ei evigheit, og særleg når det finnes eit gratisalternativ mykje nærmare terminalen.

Mitt forslag til løysing er å få til ei forutsigbarheit for dei som skal hente. Det å skulle få få 'timinga' til å gå opp med å berre stå framfor terminalen i mindre enn 7 minutt for å ikkje bli avkrevd betaling er nok i praksis heilt umogleg å få til med alle kjeldene for forsinkingar. Disse 7 minutta går fort vekk berre i gåavstand alt etter kva gate flyet bruker.

Når både den som skal hente er utolmodig for no har sambuaren/vennen/familiemedlemmet vært lenge borte, og også flypassasjeren er utolmodig etter å ha vært på ei lang reise, så kjennes nok disse ekstra 15 minutta å vente ut som ei evigheit om billisten har parkert på Jessheim.

Vel - de jeg har hentet har ringt meg og fortalt akkurat når de er klare for å hentes. De ringer selvfølgelig ikke før de er klare for henting - altså etter bagasjen er hentet og man har passert tollen. Er det kaldt står de rett innenfor og venter. 15 min fra man passerer tollen til man blir hentet er ikke en evighet. Mulig mange er bortskjemt? Jeg vet ikke, men alt går bedre med litt planlegging er min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...