Gå til innhold

Parkering på rasteplass ved Gardermoen


Anbefalte innlegg

Subara skrev (3 minutter siden):

Helt enig, 7 minutter er veldig kort tid. Før var det ingen tidsavgrensing i drop-off/pick-up område, så da ble det kø der i stedenfor. Men ikke lenger kø enn at det ordnet seg.

Det kan sikkert bli utfordring med kø om bilar som skal hente/levere står lengre enn 7 min (i praksis er det vel 5 minutt pluss litt slingringsmonn). Det store spørsmålet er om det er hensiktsmessig med så kort tid? Intuitivt så tenker eg at det er stor fare for at bilistane køyrer i ring og er livredde for å stoppe i meir enn nokre få minutt, og i staden lager kø ved å køyre sakte rundt i ring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (5 minutter siden):

Du kan kjøre til Maura - du kan kjøre til Jessheim, det finnes noen få plasser i enden av flystripa der fly spottere står. Det finnes flere utfartsparkeringer til turområder rundt Jessheim. Regn ca 15 min kjøretid. Ta frem google maps og sett på satelittvisning.  

Bruker bare GPS inkludert i bilen. Synes den er litt masete: "omberegning", "snu ved første mulighet..."

Kan også tenkes at en del står på rasteplassen for å spare bensin. Kjører man el-bil har det vel mindre å si om man kjører litt ekstra når man først er i gang.

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Bruker bare GPS inkludert i bilen. Synes den er litt masete: "omberegning", "snu ved første mulighet..."

Kan også tenkes at en del står på rasteplassen for å spare bensin. Kjører man el-bil har det vel mindre å si om man kjører litt ekstra når man først er i gang.

Du må faktisk planlegge litt  - så du må se på kartet før du drar..Det er liksom hele poenget at man forbereder seg.

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Det egentlige problemet her er at det ikke er noen skikkelig kiss and fly område på flyplassen. Og at kiss and fly og kortidsparkering ligger adskilt.

Så dersom du tar avgjørelsen om den ene, og ting tar lenger tid enn du tror så må du ut av hele flyplassen og inn igjen.

Og så kommer det om å kjøre feil og havne på motorveien mot Oslo uten å få snudd.

På BGO har de laget felles kiss and fly og korttidsparkering, men folk står sånn som dette på en lomme før flyplassen her også for å slippe å styre med det teite gebyret som kommer om man står lenger enn 5-10min. Korttidsparkering på Flesland har jeg aldri sett mer enn 10-15% full så hele problemet hadde vært løst om de øket kostnadsfri kiss and fly til 60min. Ingen som har noe på den parkeringen å gjøre om de ikke skal hente folk så tror ikke den fylles opp med en 60min grense heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Det kan sikkert bli utfordring med kø om bilar som skal hente/levere står lengre enn 7 min (i praksis er det vel 5 minutt pluss litt slingringsmonn). Det store spørsmålet er om det er hensiktsmessig med så kort tid? Intuitivt så tenker eg at det er stor fare for at bilistane køyrer i ring og er livredde for å stoppe i meir enn nokre få minutt, og i staden lager kø ved å køyre sakte rundt i ring.

Det er ikke plass til å kjøre rundt i ring, heller ikke til å snu, vil jeg tro- på drop-off/pick-up området.

Veien deler seg i to avsondrede felt ved ankomst, ett felt til parkeringsplassen og ett til drop-off/pick-up området.

Velger man feil fil, må man kjøre ut av flyplassen igjen innen 7 min. Sikkert en del som roter seg bort ute på motorveien der, lurt å orientere seg på forhånd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Subara said:

Takk for tips!

Felles urskive for hele Østlandet/landet, eller bestille urskiven av Ullensaker kommune?

Samme hva du bruker, så lenge de enkelt kan lese når du parkerte.

Kan skrive klokkeslettet på en lapp også. 

Eller gå helt i andre retningen og ha en som stiller seg automatisk hver gang du parkerer

https://www.garasjetid.no/no-brand/171278/park-mini-elektronisk-parkeringsur-digitalt-parkeringsur?gad_source=1&gbraid=0AAAAACrKJmF5t4aoeAydtBctchMP5IVui&gclid=Cj0KCQjwwae1BhC_ARIsAK4JfrxamPtnbnZtd3c59xiQdxuxUGS2iu-Rh4jrAbvzpdMRlYDMplGckKIaAuRMEALw_wcB

Screenshot 2024-07-31 at 12.03.18.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (45 minutter siden):

Du må faktisk planlegge litt  - så du må se på kartet før du drar..Det er liksom hele poenget at man forbereder seg.

 

Er det ikke Avinor/Vegvesenets sin oppgave å planlegge? Her synes begge aktører bestemt på å skyve problemet fra seg og da er det brukerne som blir sittende med svarteper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Der er jo heller ingen skilting som viser til alternativer

Jeg skriver også dette videre ned i innlegget mitt. Men strengt tatt med dagens teknologi burde det for de fleste være lett å finne en alternativ plass I nærheten siden man alltid har en telefon med seg.

Det er jo under 10 min kjøring fra rasteplassen til nærmeste bensinstasjon, og der kan du jo i tillegg ta deg en kaffe mens du venter.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Nei god del plassene krever urskive. Mange varianter av sånn her

Denne plassen er det alltid plass på. Kjøretid til flyplassen er 9 minutter

https://maps.app.goo.gl/41vTyvCfuL817odn9

 

Så lenge man sitter i bilen og venter så er det ikke behov for utskive. Da kan man bare starte å kjøre en liten runde når man ser det kommer en vakt. Skal man ut av bilen, f.eks. til en nærliggenbe butikk, så må man ha urskive.

De digital som automatisk setter tiden når man stopper er fine, men man må huske å dobbeltsjekke i tilfellet batteriet er tomt, og ha ett ekstra liggende i bilen for sikkerhets skyld.

Det enkleste er denne typen: https://www.biltema.no/verktoy/verkstedutstyr/modulbakker/p-skive-2000019999

Slike skiver er også viktig å ha med seg når man f.eks. er i Danmark og skal parkere. Har vært krav der i mange år.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (7 minutter siden):

Det er en løsning på problemet om man synes det er for dyrt å parkere der: man kan ta buss eller tog.

Er det gratis med buss eller tog? ;)

Matsemann skrev (8 minutter siden):

Bilister som igjen ønsker å bli subsidiert

Eller kanskje ikke ønsker å bli flådd av avinor(staten) når bagasjen tar ekstra lang tid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (2 minutter siden):

Bilister som igjen ønsker å bli subsidiert og at alle andre skal lide for deres gjerrighet og egoisme. Det er en løsning på problemet om man synes det er for dyrt å parkere der: man kan ta buss eller tog.

Ikke kveld/natt. Da må kollektivtilbudet forbedres. Alternativet blir kr. 900 med taxi fra der jeg bor.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 minutter siden):

Jeg skriver også dette videre ned i innlegget mitt. Men strengt tatt med dagens teknologi burde det for de fleste være lett å finne en alternativ plass I nærheten siden man alltid har en telefon med seg.

Det er jo under 10 min kjøring fra rasteplassen til nærmeste bensinstasjon, og der kan du jo i tillegg ta deg en kaffe mens du venter.

Hvilken tenker du på?

Enkel innfart og utfart, så det går rake veien til flyplassen igjen?

Vil helst ikke havne retning i Oslo 🙂

Lenke til kommentar

En enkel løsning som kan iverksettes umiddelbart er å gjenåpne rasteplassen samt utvide gratistiden ved den ordinære korttidsparkeringen til 30 minutter. 

 

En mer langsiktig løsning er at avinor dedikerer den plassen som ligger lengst unna(P6?) til henteventing, med øvre tid på feks 2 timer. Det må da skiltes og tilrettelegge så passasjerer finner veien til et sted de kan plukkes opp(P7 er kanskje nærmest ankomst?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...