Gå til innhold

Parkering på rasteplass ved Gardermoen


Anbefalte innlegg

Ser i avisen at det er eit pågåande problem med parkering ved motorvegen inn til Gardemoen, seinast i dag: https://www.vg.no/nyheter/i/yE5OOa/politiet-folk-parkerer-fortsatt-langs-e16

Eg forstår at det er både ulovleg og farleg å parkere langs motorvegen, både fordi det er eksplisitt forbode å parkere på motorveg eller på inn/utkøyring til motorveg, i tillegg til den generelle regelen om at det ikkje er lov å parkere i køyrebana på forkjørsveg med fartsgrense over 50 km/t. Så dei bilstane som parkerer langs vegen må sjølvsagt bøtleggast og jagast vekk.

Det eg ikkje heilt forstår er kva det hjelp at politiet rykker ut for å stenge rasteplassen? Det er jo det beste alternativet at billistane stopper/parkerer på ein rasteplass.
Sjølv når rasteplassen er fullstendig full av bilar så fungerer vel rasteplassen slik som alle andre rasteplassar at ein svinger av motorvegen, køyrer inn på rasteplassen, og om det ikkje er ledig parkeringsplass så fortsetter ein gjennom rasteplassen og utigjen på motorvegen?

Så kva er greia med at fyrstetiltaket er å stenge rasteplassen?
Dersom det fyrst står masse bilar på vegskuldra eller vegbana langs motorvegen og lagar farlege situasjonar så bør vell fyrste sikringstiltaket være å stenge motorvegen forbi der det står masse parkerte bilar, eventuelt midlertidig sette ned fartsgrensa fram til ein får jaga dei parkerte bilane inn på rasteplassen der det er trygt å parkere?

Eller driv bilistane med ein form for farleg idioti som VG ikkje klarer å formidle på ein god måte når dei skriv nok ein artikkel om at politiet rykker ut for å stenge rasteplassen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (16 minutter siden):

Sjølv når rasteplassen er fullstendig full av bilar så fungerer vel rasteplassen slik som alle andre rasteplassar at ein svinger av motorvegen, køyrer inn på rasteplassen, og om det ikkje er ledig parkeringsplass så fortsetter ein gjennom rasteplassen og utigjen på motorvegen?

Rasteplassen fungerer slik ja. Det er derimot folk som er for dumme til å skjønne at er det fullt så skal man kjøre videre og finne en annen plass å parkere på. 

 

The Avatar skrev (18 minutter siden):

Eller driv bilistane med ein form for farleg idioti som VG ikkje klarer å formidle på ein god måte når dei skriv nok ein artikkel om at politiet rykker ut for å stenge rasteplassen?

Det er nok VG som ikke greier å formidle at dette er et gjentagende problem. Jeg har selv sett det har stått skilt på den plassen med forklaring på at man ikke skal parkere bak skiltet/på motorveien så det er nok ikke tiltak det står på. Det kunne kanskje vært satt opp et skilt ved påkjøringen som forklarer at det finnes andre (betalingsfri) plasser å parkere på.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke nytt, pågått i flere år.

En nyere metoden enkelte har benyttet i følge rb.no er å parkere langs motorveien og slå av lys på bilen... Trolig for at politiet ikke skal oppdage dem...

Plassen har vært stengt tidligere også. Merk, ikke nok å stenge påkjøring, de må stenge utkjøring også, da enkelte har rygget seg inn på plassen.

Bakgrunnen ligger i frykten for å måtte betale for parkering på Gardermoen. Ikke at det koster så mye, men det skal tydeligvis unngås uansett.

Kombinert med at kapasiteten på plassen ikke utnyttes, og sjåfører stopper på motorveien er det fare for ulykker. (Mener det var et uhell med en motorsykkel..?)

Lenke til kommentar

Jeg bor ikke så langt unna, og det er flere ting her som gjør at dette blir et problem.

De fleste er ikke kjent i området, eller kjører her så ofte. Området er en av Norges tettest trafikkerte områder og inneholder ganske unike kjøremønster som folk ikke er vant til. 

Legg til en overhengende fare/redsel for at man ved 1 feil sving blir "fanget" inn i et parkeringshus e.l. lignende med en betaling som man har hørt at er kjempedyr (og i noen tilfeller også er det).

Eller at 1 feil sving gir deg en omvei på ca. 1 mil 

Det at man må ta avgjørelser i tett trafikk, i 110 sone, som man føler er point of no return, altså at man ikke vet hvordan man skal komme seg tilbake til utgangspunktet gjør at folk er redd for å kjøre forbi denne rasteplassen. 

I mange tilfeller er de også redd for å kjøre inn på rasteplassen når den ser full ut, for har du først kjørt inn der, og det ikke er noe sted å stoppe, så er du forbi point-of-no return. Som egentlig ikke er point of no return, men det føles sånn.

Og man må faktisk kjøre ganske langt, dersom man ikke stopper på den rasteplassen.

Og dersom du kjører feil i et av kryssene, så får du en mils omvei mot Oslo før du får snudd.

 

 

Screenshot 2024-07-31 at 09.31.23.png

Screenshot 2024-07-31 at 09.51.12.png

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det egentlige problemet her er at det ikke er noen skikkelig kiss and fly område på flyplassen. Og at kiss and fly og kortidsparkering ligger adskilt.

Så dersom du tar avgjørelsen om den ene, og ting tar lenger tid enn du tror så må du ut av hele flyplassen og inn igjen.

Og så kommer det om å kjøre feil og havne på motorveien mot Oslo uten å få snudd.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Hansien said:

Rasteplassen fungerer slik ja. Det er derimot folk som er for dumme til å skjønne at er det fullt så skal man kjøre videre og finne en annen plass å parkere på. 

Der er jo heller ingen skilting som viser til alternativer.  Når dette har vært et gjengående problem burde plassen for lengst hadde blitt bygget ut.  Det verste alternativet er å lukke plassen - det burde alle kunne forstå.  For en del år siden var der en større plass nedenfor P3 men den kan ikke brukes lenger heller. 

Korttidsparkeringsområdet på lufthavnen er iøvrig svært lite og har overhodet ingen kapasitet til å ta imot de bilene som nå ikke kan parkere på den stengte plassen.  I tillegg koster det omkring 150 kr/timen og når tiden det tar fra et fly er landet til personen har fått bagasjen fint kan variere med en time, så blir det fort dyrt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Det egentlige problemet her er at det ikke er noen skikkelig kiss and fly område på flyplassen. Og at kiss and fly og kortidsparkering ligger adskilt.

Skjønner.

Då tolker eg det også slik at det underliggande problemet er at verken Vegvesenet som har ansvaret for motorvegen eller Avinor som har ansvar for flyplassområdet ikkje nødvendgvis er heilt einige i kven det er sitt ansvar å syte for henting og bringing kan utførast på ein forsvarleg måte?

Flyplassen burde etter mitt syn openbart hatt betre tilrettelegging for henting. Ser når eg søker opp informasjon om Gardermoen at det er gratis å hente framfor terminalen om ein er der mindre enn 7 min, dette liknar på løysinga som er på mange andre flyplassar. På andre flyplassar tek likevel problemet med henting ei litt anna form ved at dei som henter driv å køyrer rundt og rundt for å få nye gratisminutt, noko som bidreg til meir trafikk og større fare for at fotgjengarar som skal frå terminalen og over til parkeringsplassen blir påkjøyrt. Men på Gardemoen er det kanskje ikkje mogleg å køyre rundt på denne måten? På kartutsnittet ditt ser det ut til at motorvegen går nesten rett fram til terminalbygget, og at når ein køyrer vekk frå terminalbygget så er det ingen trafikkmaskin der du får snudd?

Lenke til kommentar

Jeg mener at det var mye bedre plass lags med terminalen før. Da kunne man stå langs med hele fotgjengerfeltet på Avgang. Og så ble plassen begrenset veldig på en svært ulogisk måte og at man i tilegg kun fikk stå i 7 minutter før taksameteret begynte. Hensikten er nok nettopp det at på Avgang kan man bare komme når man kommer og sette av folk, men siden det ikke var mulig å stå et par minutter gratis på Ankomst så stod alle på Avgang for å hente folk også. Så OSL/Avinor begrenset plassen og satte på taksameteret.

Har selv benyttet rasteplassen flere ganger, men er i hvertfall smart nok til å kjøre fremover slik at andre får plass bak meg. Har også kjørt i loop to tre ganger mens jeg venter på at de jeg skal hente kommer ut.

 

OSL 2012.jpg

OSL 2020.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, The Avatar said:

På kartutsnittet ditt ser det ut til at motorvegen går nesten rett fram til terminalbygget, og at når ein køyrer vekk frå terminalbygget så er det ingen trafikkmaskin der du får snudd?

Det finnes mulighet for å kjøre av med en gang og kjøre i ring rundt P2/P6 og så inn på terminalområdet ved P1 igjen, men om mange begynner å gjøre det, vil det fort resultere i trafikkpropp, men man må nesten være lokalkjent eller ha studert kartet først for å skjønne det. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er tullete og skyldes ene og alene idioter som ikke gidder å orientere seg. Jeg har ALDRI, hatt problemer med å plukke opp folk. Det er tusenvis av tusenvis av parkeringsplasser lengre unna gardermoen man kan bruke. Dette er latskap av verste sort hos de som skal hente. Lager man en sirkel omtrent 10-15 km unna Gardermoen så finnes det massevis av muligheter for å parkere gratis. Det handler om å planlegge litt på forhånd. Dersom man stopper f.eks 15 minutter før man kommer frem til Gardermoen og står der og venter inntil man har fått kontakt med de man skal hente så har man null problemer. Bruk hodet er mitt beste råd til de som skal hente!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Heilt einig i at det å hente folk ikkje burde være så vanskeleg i dag når alle har mobiltelefon og kan gi beskjed når dei er klare for å bli henta.
Største utfordringa er ofte når du skal hente folk som har vært på chartertur og du er så urutinert at du beregner henting til når flyet skal lande. Litt forsinking, tur gjennom taxfree, venting på at baggasjen blir sendt ut på bandet, og kanskje ein liten stikkontroll hos tollvesenet gjer at dei du skal hente frå slike turar er tidlegast klare for henting ein halvtime etter landing.

Her kunne nok betre informasjon frå Avinor bidratt å tatt vekk mykje av problemet. Eg er heilt sikker på at når Avinor kan ha ein skjerm før sikkerheitskontrollen som informerer om at i dag tek tek køa 6 minutt, så kunne dei hatt tilsvarande informasjonsplakat som seier at baggasjen frå ditt fly kan forventast om 14 minutt. På den måten vil også dei som er lite reisevandte enkelt kunne ta opp mobiltelefonen og fortelle at den som skal hente at dei no har landa og at baggasjen blir utlevert om 18 minutt og at henting om 20 minutt er heilt perfekt.

Lenke til kommentar
Sitat

For kortidsparkering gjelder følgende priser: Kr 40 pr. påbegynte 20 minutter. Kr 800 pr. sammenhengende parkering innenfor 24 timer.

https://avinor.no/flyplass/oslo/parkering/ordinare-priser/

Jeg stod på rasteplassen for en måned siden og ventet i nesten to timer kveld/natt, da personen jeg skulle hente ikke fikk tak i kofferten sin. Og jeg var ikke den eneste. Det var tre rader med billister som ventet, men ingen kø ute i veibanen. Prisen på parkering i dette tilfellet ville ha kommet på 240 kr. Det er jo litt.

Ventetiden ble lang, da noen hadde tatt feil koffert og ikke lagt den tilbake på rullebanen igjen. Det var ingen å spørre på flyplassen, for de fleste ansatte var gått hjem.

Usikker på om flytoget har avganger om natten, men det stopper uansett bare på noen stasjoner. Lokaltoget hadde sluttet å gå. Taxi ville kostet 900 kr fra flyplassen til bosted.

Ny taktikk blir å kjøre hjemmefra når den som skal hentes står med kofferten i handa. Flere passasjerer vil nok bli sittende å vente inne på flyplassen. Når alt har blitt så dyrt, sparer man der man kan.

Jeg synes kanskje at rasteplassen kommer litt brått. De som ikke er kjent vil sette ned farten på motorveien for å kunne peile seg inn på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (22 minutter siden):

Dette er tullete og skyldes ene og alene idioter som ikke gidder å orientere seg. Jeg har ALDRI, hatt problemer med å plukke opp folk. Det er tusenvis av tusenvis av parkeringsplasser lengre unna gardermoen man kan bruke. Dette er latskap av verste sort hos de som skal hente. Lager man en sirkel omtrent 10-15 km unna Gardermoen så finnes det massevis av muligheter for å parkere gratis. Det handler om å planlegge litt på forhånd. Dersom man stopper f.eks 15 minutter før man kommer frem til Gardermoen og står der og venter inntil man har fått kontakt med de man skal hente så har man null problemer. Bruk hodet er mitt beste råd til de som skal hente!

Tar gjerne i mot tips om hvor man ellers kan parkere gratis i nærheten av Gardermoen.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
39 minutes ago, The Avatar said:

Skjønner.

Då tolker eg det også slik at det underliggande problemet er at verken Vegvesenet som har ansvaret for motorvegen eller Avinor som har ansvar for flyplassområdet ikkje nødvendgvis er heilt einige i kven det er sitt ansvar å syte for henting og bringing kan utførast på ein forsvarleg måte?

Flyplassen burde etter mitt syn openbart hatt betre tilrettelegging for henting. Ser når eg søker opp informasjon om Gardermoen at det er gratis å hente framfor terminalen om ein er der mindre enn 7 min, dette liknar på løysinga som er på mange andre flyplassar. På andre flyplassar tek likevel problemet med henting ei litt anna form ved at dei som henter driv å køyrer rundt og rundt for å få nye gratisminutt, noko som bidreg til meir trafikk og større fare for at fotgjengarar som skal frå terminalen og over til parkeringsplassen blir påkjøyrt. Men på Gardemoen er det kanskje ikkje mogleg å køyre rundt på denne måten? På kartutsnittet ditt ser det ut til at motorvegen går nesten rett fram til terminalbygget, og at når ein køyrer vekk frå terminalbygget så er det ingen trafikkmaskin der du får snudd?

Du treffer spikeren på hodet her. Jeg leser situasjonen som en power struggle mellom vegvesenet og Avinor.

Ved å stenge denne rasteplassen så omgjør SVV det fra å være et Vegvesen / staten problem til å bli Avinor sitt problem. 

 

Så både Avinor og SVV driver og drar en Erdogan her

Avinor har med skilting og kjøremønster presset hente/leverings trafikken vekk fra flyplassen og over på vegnettet rundt.

Vegvesenet har nå svart med å dytte problemet tilbake på flyplassen.

 

Beste flyplassen jeg har sett dette løst på er forøvrig BER i Berlin.

Masse korttidsplasser, enkelt å kjøre inn/ut, og bypass veg om man bare skal igjennom. De har løst problemet med at folk kjører i ring med at man må betale like mye om man gjør det, med skiltgjenkjenning. Hele området markert er korttid

Screenshot2024-07-31at11_04_44.thumb.png.f5b822f282dfa0ac9f11ab57a20b4e62.png

https://www.google.no/maps/place/Berlin+Brandenburg+lufthavn/@52.3654165,13.5096076,162m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x47a846d3cf283051:0x9014409747516a08!8m2!3d52.3649645!4d13.5010472!16zL20vMDFueGpx?entry=ttu

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 minutter siden):

Tar gjerne i mot tips om hvor man ellers kan parkere gratis i nærheten av Gardermoen.

Det bør ikke være vanskelig å finne et sted rundt avkjørsel 51 (Jessheim Nord) man kan vente en time eller to, spesielt på kveldstid.

Men det som er og blir et problem er den latterlig lave kapasiteten på drop-off/pick-up området hvor det er gratis opptil 7 minutter. Det er helt sykt at landets hovedflyplass har færre plasser her enn på f. eks. Helganes hvor det går kanskje 10 fly i døgnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Subara said:

Tar gjerne i mot tips om hvor man ellers kan parkere gratis i nærheten av Gardermoen.

Hele Ullensaker kommune er egentlig ganske gjennomregulert. Men nå som vi har fått en FrP taxisjåfør som ordfører, så er det blitt gratis å parkere korttid :)

Husk urskive. 

 

Lenke til kommentar
Subara skrev (9 minutter siden):

Tar gjerne i mot tips om hvor man ellers kan parkere gratis i nærheten av Gardermoen.

Du kan kjøre til Maura - du kan kjøre til Jessheim, det finnes noen få plasser i enden av flystripa der fly spottere står. Det finnes flere utfartsparkeringer til turområder rundt Jessheim. Regn ca 15 min kjøretid. Ta frem google maps og sett på satelittvisning.  

Lenke til kommentar
Olethros skrev (Akkurat nå):

Det bør ikke være vanskelig å finne et sted rundt avkjørsel 51 (Jessheim Nord) man kan vente en time eller to, spesielt på kveldstid.

Men det som er og blir et problem er den latterlig lave kapasiteten på drop-off/pick-up området hvor det er gratis opptil 7 minutter. Det er helt sykt at landets hovedflyplass har færre plasser her enn på f. eks. Helganes hvor det går kanskje 10 fly i døgnet.

Ok, tenkte ikke på at jeg kunne kjøre av ved Jessheim.

Helt enig, 7 minutter er veldig kort tid. Før var det ingen tidsavgrensing i drop-off/pick-up område, så da ble det kø der i stedenfor. Men ikke lenger kø enn at det ordnet seg.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Hele Ullensaker kommune er egentlig ganske gjennomregulert. Men nå som vi har fått en FrP taxisjåfør som ordfører, så er det blitt gratis å parkere korttid :)

Husk urskive. 

Jeg har ikke urskive, men jeg har easypark-app. Går vel kanskje for det samme?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Olethros said:

Det bør ikke være vanskelig å finne et sted rundt avkjørsel 51 (Jessheim Nord) man kan vente en time eller to, spesielt på kveldstid.

Men det som er og blir et problem er den latterlig lave kapasiteten på drop-off/pick-up området hvor det er gratis opptil 7 minutter. Det er helt sykt at landets hovedflyplass har færre plasser her enn på f. eks. Helganes hvor det går kanskje 10 fly i døgnet.

Det er ikke vanskelig å finne, men det blir kundeparkeringsplassene til bedrifter i området. Som jo strengt tatt ikke er lov. 

Plassen og området rundt er funker, så får man litt strøm på bilen også om det trengs

https://www.google.no/maps/@60.1670681,11.1564723,3a,75y,247.74h,106.24t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxHjqkQQL5STFhnWWQC7fnA!2e0!7i16384!8i8192?coh=205409&entry=ttu

Det er også et problem i området her at folk forsøker å være kreative, så hotellene osv. i området har skiltlesere på vei inn på plassen, slik at man utløser betaling ved å kjøre inn.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...