Gå til innhold

å kjøpe brukt tesla


Anbefalte innlegg

barfoo skrev (11 minutter siden):

Gratis drivstoff er ikkje så himla interessant på elbil. Det er kjekt på langtur, men ikkje stort meir. I praksis bør du ha ladestasjon heime. Då er drivstoff 3-4000 i året, og andre driftskostnader vil i praksis dominere fullstendig, i motsetning til fossilbiler. 

men det gjelder vel alle elbiler, det er driftskostnader tross alt. Men skal man droppe elbil fullstendig? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, stamkunde said:

men det gjelder vel alle elbiler, det er driftskostnader tross alt. Men skal man droppe elbil fullstendig? 

Det er relativt likt, men poenget er at gratis lading høres fint ut om du tenker bensinbil; på elbil... not so much. Gratis hurtiglading hadde spart meg for 300,- i året.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (12 minutter siden):

Det er relativt likt, men poenget er at gratis lading høres fint ut om du tenker bensinbil; på elbil... not so much. Gratis hurtiglading hadde spart meg for 300,- i året.

men jeg krysser grenser når jeg kjører, finland og sverige... da trenger jeg lading. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (21 timer siden):

å kjøpe brukt tesla. 

Hvem f.eks reparerer hovedbatteriet. Er det kun Tesla verksted jeg kan reise til, eller kan jeg reise til bosch verksted?

Hvis bilen er under garanti så får du nytt batteri gratis hvis det skjer noe, men det er sjeldent det skjer noe.

Hvis den er utenfor garanti så finne det mange alternativer til Tesla. Andre er gjerne billigere, og batteripakkene blir i tillegg bare billigere og billigere.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Og da kan du betale for å lade...
Er ikke noe lurt å kjøpe en gammel Tesla bare fordi den har gratis lading. Det vil ikke lønne seg..

finnes vel tesla stasjoner i sverige og finland? gjelder vel gratis der og?

må jeg til tesla stasjon for å fylle gratis? ikke andre selskaper?

Lenke til kommentar
1 minute ago, stamkunde said:

finnes vel tesla stasjoner i sverige og finland? gjelder vel gratis der og?

må jeg til tesla stasjon for å fylle gratis? ikke andre selskaper?

Om du kjøper en Tesla med gratis lading må du bruke Tesla sine ladere for å utnytte det ja. Men det gjelder vel i alle land.

Men det er kun de gamleste bilene som har gratis lading så burde ikke kjøpe dem.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Om du kjøper en Tesla med gratis lading må du bruke Tesla sine ladere for å utnytte det ja. Men det gjelder vel i alle land.

Men det er kun de gamleste bilene som har gratis lading så burde ikke kjøpe dem.

kjører du tesla?

Lenke til kommentar

Jeg gjør det. Han/hun har rett.

Brukte Teslaer frem til og med ca 2016 kan ha gratis inkludert superlading. Altså det er kun gratis på Teslas superladere. https://www.tesla.com/no_no/supercharger

Det er ikke slik at alle biler frem til og med 2016 har gratis superlading. Hvis bilen på noe tidspunkt har blitt solgt til Tesla og de har solgt den som bruktbil kan Tesla ha fjernet gratis superlading på bilen før videresalg. Og jeg mener gratis superlading ikke har vært inkludert på alle utstyrsnivåer.

Fra og med en gang uti 2017 ble det slik at superlading ble gratis kun for den personen som kjøpte bilen ny fra Tesla - gratis superlading ville ikke følge bilen. Denne ordningen ble igjen avviklet noen år senere.

Etter den gang har Tesla hatt litt diverse ordninger for gratis superlading som del av kampanjer, men tror det i hovedsak har vært gratis superlading ved kjøp av nybil, kun for den personen som kjøpte nybilen, så lenge de eier den. (Jeg har f.eks fått tilbud om gratis superlading hvis jeg bytter inn min bil og kjøper ny bil.) Eller så har de inkludert noen tusen gratis kWh. Det kan være at jeg har gått glipp av noen ordninger.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

En annen ting å nevne er at alle brukte Teslaer som har inkludert superlading har i utgangspunktet ikke CCS-hurtiglading. Bilen må ha blitt oppgradert for å være kompatibel med det som nå er standard hurtigladere, og man må bruke en overgang. Alle nyere Tesla superladere er også kun CCS, slik at om man ikke har denne oppgraderingen på bilen vil det bare være et utvalg av superladere man faktisk kan lade på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Etter den gang har Tesla hatt litt diverse ordninger for gratis superlading som del av kampanjer, men tror det i hovedsak har vært gratis superlading ved kjøp av nybil, kun for den personen som kjøpte nybilen, så lenge de eier den. (Jeg har f.eks fått tilbud om gratis superlading hvis jeg bytter inn min bil og kjøper ny bil.) Eller så har de inkludert noen tusen gratis kWh. Det kan være at jeg har gått glipp av noen ordninger.

De siste gratis lading-kampanjene (for nye kunder) var meg bekjent i 2019 da det ble brukt for å få solgt s/x etter introduksjonen av model 3. Disse opphører ved salg. De gir fremdeles bort noen kwh for verving etc.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
On 31.7.2024 at 12:43 AM, Maabren said:

Brukt Tesla blir vel litt som russisk rulett, dvs mange klager på garanti og reklamasjon. 

Det samme tenkte jeg, mitt inntrykk av Tesla var i utgangspunktet veldig godt men det har pga mange negative mediesaker blitt gradvis verre, til det nå er svært dårlig.

Men det kan hende at brukt Tesla er tryggere enn en ny.... mange av problemene det har vært klaget på har vært på nye eller ganske nye biler.

 

Mitt negative inntrykk går på flere ting, dårlig behandlig av ansatte i Tesla, dårlig håndtverk på fabrikkene og dårlig kundebehandling.

Jeg sliter med å komme på et bilmerke som er verre enn Tesla på så mange plan. Noe billig fra gamle kommunistland kanskje.

 

Endret av Oknok
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oknok skrev (5 timer siden):

Det samme tenkte jeg, mitt inntrykk av Tesla var i utgangspunktet veldig godt men det har pga mange negative mediesaker blitt gradvis verre, til det nå er svært dårlig.

Men det kan hende at brukt Tesla er tryggere enn en ny.... mange av problemene det har vært klaget på har vært på nye eller ganske nye biler.

 

Mitt negative inntrykk går på flere ting, dårlig behandlig av ansatte i Tesla, dårlig håndtverk på fabrikkene og dårlig kundebehandling.

Jeg sliter med å komme på et bilmerke som er verre enn Tesla på så mange plan. Noe billig fra gamle kommunistland kanskje.

 

Tesla KAN bygge biler - de bygger dem billig og de bygger dem med minst mulig deler slik at de tjener mest mulig pr bil.

Om Tesla faktisk er mest bil for pengene avhenger av om du får problemer eller ei. Videre er Elon en såpass løs kanon om dagen i sosiale medier at man nesten må regne med negative kommentarer mhp bilvalg i en del tilfeller.  Personlig ville jeg aldri turt å kjøpe en brukt Tesla fordi det er litt som en konfekteske - du vet aldri hva du får før du har smakt på den...ref. Forest Gump. Men det mener jeg at du har noen som har holdt bilen som om det var gull, mens andre har kjørt den som om man ville hevne seg på svigermor. Jeg tuller faktisk ikke - noen av bilene er så herpet at det er helt villt, mens andre er så fine at man lurer på om det er en prest som har polert den daglig. Det som skiller Tesla fra en del andre merker er at mange av dem har kjørt langt og kanskje hardt. Hadde jeg vært i markedet for en brukt Tesla hadde jeg brukt mye energi på å finne en med lav km og som så veldig pen ut - forskjellen i pris på denne og en helt utslitt en trenger ikke være så mye.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...