stamkunde Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli å kjøpe brukt tesla. Hvem f.eks reparerer hovedbatteriet. Er det kun Tesla verksted jeg kan reise til, eller kan jeg reise til bosch verksted? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli (endret) Du får ikkje behov for å reparere det. Det er veldig sjeldent problemer med batteriet. Trådane dine om elbil framstår som oppkonstruerte problemstillinger; stortsett er vedlikehodlsbehovet en femtedel av fossilbiler, og batteriet er siste du trenger å tenke på. Endret 30. juli av barfoo 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli Batteriet kan i liten grad reparerast. Får du ein skade på batteriet så er det utskifting som er alternativet, blant anna fordi ein ikkje vil ta risikoen på at andre celler også har ein skade. Sjølv om ein i teorien kan bytte ut enkeltceller så vil nok ikkje det lønne seg. Til alle praktiske formål så kan du ansjå batteriet som ein del du bytter ut, ikkje reparerer. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli I de tilfeller batteri faktisk må byttes er Tesla en av de få merker som gir innbytte på batteriet slik jeg har forstått? Nå er det garanti på 8 år eller 160.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Minimum 70 % batterikapasiteten er garantert. Det er også mulig å benytte andre verksteder. Å benytte et brukt batteri fra en annen bil blir gjerne gjort for å slippe med lavere kostand. Det er flere verksteder kan gjøre denne typen arbeid. Et eksempel https://elbilmek.no/ At det ikke er så mange verksteder som kan gjøre denne typen arbeid har nok en sammenheng med at etterspørsel ikke er så stor. Batteri holder stort sett. Til sammenligning, å bytte motor på en bensin eller dieselbil er det mange verksteder som kan gjøre. Der er garanti gjerne bare 5 år. Ikke ofte det settes inn en fabrikkny motor, det settes gjerne inn en brukt motor. Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli Brukt Tesla blir vel litt som russisk rulett, dvs mange klager på garanti og reklamasjon. 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli De eldste Model S og X (før 2017 eller no) har en batterikonstruksjon som gjør at de tar inn vann over tid og dette skader/ødelegger batteriet Gjenstår å se etterhvert hvordan det er med andre merker og modeller ettersom de blir eldre og går ut av garanti. Her i Norge er det enda 3 år til de første store volumene av Tesla Model 3 og Audi e-tron er ute av batterigaranti Gjennomgang her Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli 7 hours ago, Maabren said: Brukt Tesla blir vel litt som russisk rulett, dvs mange klager på garanti og reklamasjon. Tesla virker ikke som det verste merket å eie når man ser på spørreundersøkelse hvor man sammenligner. Flere kuler i tønna på VAG sin russiske rullett. https://www.bilbransje24.no/nyheter/917169 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli (endret) Jeg ville være forsiktig med Model S/X utenfor garanti. Dette er dyre biler. Jeg har en 2017 Model X og den koster meg i snitt rundt 100k i året i vedlikehold og dekk. Batteriet har det vært null problemer med, men jeg kan ikke si det samme om bremser, luftfjæring, bærearmer, styreknuter, lykter, døraktuatorer foran, mm. Endret 31. juli av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli 9 hours ago, barfoo said: Du får ikkje behov for å reparere det. Det er veldig sjeldent problemer med batteriet. Famous last words.... Står fullt av biler hos huggere og brukthandlere med defekt batteri, delebiler for 100-130 tusen. Har sett priser på ca 170 tusen hos merke forhandler for bytte batteri. Kanskje 80-90 tusen hos Bosch, trolig brukt batteri. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli 1 hour ago, kremt said: Famous last words.... Står fullt av biler hos huggere og brukthandlere med defekt batteri, delebiler for 100-130 tusen. Har sett priser på ca 170 tusen hos merke forhandler for bytte batteri. Kanskje 80-90 tusen hos Bosch, trolig brukt batteri. Sammenligna med antallet solgt så er det marginalt problem. Det er veldig få som tenker over behovet for motorbytte når dei kjøper ICE-bil, men motorhavari skjer. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 31. juli Forfatter Del Skrevet 31. juli barfoo skrev (12 timer siden): Du får ikkje behov for å reparere det. Det er veldig sjeldent problemer med batteriet. Trådane dine om elbil framstår som oppkonstruerte problemstillinger; stortsett er vedlikehodlsbehovet en femtedel av fossilbiler, og batteriet er siste du trenger å tenke på. kjempe gode nyheter. glad sak. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 31. juli Forfatter Del Skrevet 31. juli The Avatar skrev (12 timer siden): Batteriet kan i liten grad reparerast. Får du ein skade på batteriet så er det utskifting som er alternativet, blant anna fordi ein ikkje vil ta risikoen på at andre celler også har ein skade. Sjølv om ein i teorien kan bytte ut enkeltceller så vil nok ikkje det lønne seg. Til alle praktiske formål så kan du ansjå batteriet som ein del du bytter ut, ikkje reparerer. synes jeg leste bosch har eget verksted til sånt. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 31. juli Forfatter Del Skrevet 31. juli bzzlink skrev (3 timer siden): Tesla virker ikke som det verste merket å eie når man ser på spørreundersøkelse hvor man sammenligner. Flere kuler i tønna på VAG sin russiske rullett. https://www.bilbransje24.no/nyheter/917169 hvem topper listen Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 31. juli Forfatter Del Skrevet 31. juli sendte billån søknad på tesla. 2014 modell. Type S. Det er gratis påfyll av batteri på bilen. Så bør vel være fortjeneste? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 31. juli Forfatter Del Skrevet 31. juli Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden): Jeg ville være forsiktig med Model S/X utenfor garanti. Dette er dyre biler. Jeg har en 2017 Model X og den koster meg i snitt rundt 100k i året i vedlikehold og dekk. Batteriet har det vært null problemer med, men jeg kan ikke si det samme om bremser, luftfjæring, bærearmer, styreknuter, lykter, døraktuatorer foran, mm. wow, utgiftsposter uten like da. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli 17 minutes ago, stamkunde said: sendte billån søknad på tesla. 2014 modell. Type S. Det er gratis påfyll av batteri på bilen. Så bør vel være fortjeneste? Dette kan bli meget dyrt for deg. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli 41 minutes ago, stamkunde said: hvem topper listen Du fikk jo linken. Du vil at jeg skal lese den for deg også? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 31. juli Forfatter Del Skrevet 31. juli bzzlink skrev (1 time siden): Du fikk jo linken. Du vil at jeg skal lese den for deg også? fant ut at det var lexus som igjen toppet listen foran toyota og bmw. tusen takk for veldig god informasjon. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 31. juli Forfatter Del Skrevet 31. juli kremt skrev (1 time siden): Dette kan bli meget dyrt for deg. er det ikke fortjeneste om det er fri påfyll? hva blir isåfall dyrt? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli 9 minutes ago, stamkunde said: er det ikke fortjeneste om det er fri påfyll? Gratis drivstoff er ikkje så himla interessant på elbil. Det er kjekt på langtur, men ikkje stort meir. I praksis bør du ha ladestasjon heime. Då er drivstoff 3-4000 i året, og andre driftskostnader vil i praksis dominere fullstendig, i motsetning til fossilbiler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå