Gå til innhold

å kjøpe brukt tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får ikkje behov for å reparere det. Det er veldig sjeldent problemer med batteriet.

Trådane dine om elbil framstår som oppkonstruerte problemstillinger; stortsett er vedlikehodlsbehovet en femtedel av fossilbiler, og batteriet er siste du trenger å tenke på.

Endret av barfoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteriet kan i liten grad reparerast. Får du ein skade på batteriet så er det utskifting som er alternativet, blant anna fordi ein ikkje vil ta risikoen på at andre celler også har ein skade. Sjølv om ein i teorien kan bytte ut enkeltceller så vil nok ikkje det lønne seg. 

Til alle praktiske formål så kan du ansjå batteriet som ein del du bytter ut, ikkje reparerer. 

Lenke til kommentar

I de tilfeller batteri faktisk må byttes er Tesla en av de få merker som gir innbytte på batteriet slik jeg har forstått?

Nå er det garanti på 8 år eller 160.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Minimum 70 % batterikapasiteten er garantert.

Det er også mulig å benytte andre verksteder. Å benytte et brukt batteri fra en annen bil blir gjerne gjort for å slippe med lavere kostand.

Det er flere verksteder kan gjøre denne typen arbeid. Et eksempel https://elbilmek.no/

At det ikke er så mange verksteder som kan gjøre denne typen arbeid har nok en sammenheng med at etterspørsel ikke er så stor. Batteri holder stort sett.

Til sammenligning, å bytte motor på en bensin eller dieselbil er det mange verksteder som kan gjøre. Der er garanti gjerne bare 5 år. Ikke ofte det settes inn en fabrikkny motor, det settes gjerne inn en brukt motor.

Lenke til kommentar

De eldste Model S og X (før 2017 eller no) har en batterikonstruksjon som gjør at de tar inn vann over tid og dette skader/ødelegger batteriet

Gjenstår å se etterhvert hvordan det er med andre merker og modeller ettersom de blir eldre og går ut av garanti.

Her i Norge er det enda 3 år til de første store volumene av Tesla Model 3 og Audi e-tron er ute av batterigaranti

 

Gjennomgang her 

 

Lenke til kommentar

Jeg ville være forsiktig med Model S/X utenfor garanti. Dette er dyre biler.

Jeg har en 2017 Model X og den koster meg i snitt rundt 100k i året i vedlikehold og dekk. Batteriet har det vært null problemer med, men jeg kan ikke si det samme om bremser, luftfjæring, bærearmer, styreknuter, lykter, døraktuatorer foran, mm.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, barfoo said:

Du får ikkje behov for å reparere det. Det er veldig sjeldent problemer med batteriet.

Famous last words.... Står fullt av biler hos huggere og brukthandlere med defekt batteri, delebiler for 100-130 tusen. Har sett priser på ca 170 tusen hos merke forhandler for bytte batteri. Kanskje 80-90 tusen hos Bosch, trolig brukt batteri. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Famous last words.... Står fullt av biler hos huggere og brukthandlere med defekt batteri, delebiler for 100-130 tusen. Har sett priser på ca 170 tusen hos merke forhandler for bytte batteri. Kanskje 80-90 tusen hos Bosch, trolig brukt batteri. 

Sammenligna med antallet solgt så er det marginalt problem. Det er veldig få som tenker over behovet for motorbytte når dei kjøper ICE-bil, men motorhavari skjer. 

 

Lenke til kommentar
barfoo skrev (12 timer siden):

Du får ikkje behov for å reparere det. Det er veldig sjeldent problemer med batteriet.

Trådane dine om elbil framstår som oppkonstruerte problemstillinger; stortsett er vedlikehodlsbehovet en femtedel av fossilbiler, og batteriet er siste du trenger å tenke på.

kjempe gode nyheter. glad sak. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (12 timer siden):

Batteriet kan i liten grad reparerast. Får du ein skade på batteriet så er det utskifting som er alternativet, blant anna fordi ein ikkje vil ta risikoen på at andre celler også har ein skade. Sjølv om ein i teorien kan bytte ut enkeltceller så vil nok ikkje det lønne seg. 

Til alle praktiske formål så kan du ansjå batteriet som ein del du bytter ut, ikkje reparerer. 

synes jeg leste bosch har eget verksted til sånt. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Jeg ville være forsiktig med Model S/X utenfor garanti. Dette er dyre biler.

Jeg har en 2017 Model X og den koster meg i snitt rundt 100k i året i vedlikehold og dekk. Batteriet har det vært null problemer med, men jeg kan ikke si det samme om bremser, luftfjæring, bærearmer, styreknuter, lykter, døraktuatorer foran, mm.

wow, utgiftsposter uten like da. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, stamkunde said:

er det ikke fortjeneste om det er fri påfyll?

Gratis drivstoff er ikkje så himla interessant på elbil. Det er kjekt på langtur, men ikkje stort meir. I praksis bør du ha ladestasjon heime. Då er drivstoff 3-4000 i året, og andre driftskostnader vil i praksis dominere fullstendig, i motsetning til fossilbiler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...