Gå til innhold

Ny bedre gaming-laptop mye lavere FPS


Anbefalte innlegg

Spill slutter å kjøre når de ikke har fokus. De krasjer ikke men de stopper opp. Det gjelder generell bildeflyt og at f.eks dialogvinduer i spill ikke popper opp uten lang forsinkelse.

Jeg har prøvd mange gaminglaptops de siste par årene fra MSI, Asus og Acer. De har vært i prisklasse 13000-32000 og de har alle én ting til felles: Dårlig ytelse. De blir slått av min nesten 11 år gamle laptop som ikke var en spesielt god laptop, bare litt over snittet. Men selv om den gamle laptopen ikke er raskest i noe, er den likevel raskere samlet sett fordi den stopper ikke å bruke kreftene sine og den fordeler dem fornuftig.

 

Sammendrag av specs på nye dårlige laptoper:
RTX 3060, 3070 og 4050.
Ryzen 5 og Ryzen 7, mulig at en hadde Intel Core.
16-32 GM RAM. NVMe SSD.
1920 x 1080 (som jeg også kjører spillene i).
Windows 11.

På papiret er alt jeg har prøvd mye mye mye bedre enn den gamle med 880M og Core i7 fra ti år tilbake. Den gamle kjører Windows 10.

Og papiret stemmer med praksis så lenge man spiller ett spill og det har fokus, da får jeg 2-4 ganger høyere FPS (ofte rundt 150).

Men jeg multitasker. Jeg kjører aldri bare et spill.
Jeg har to skjermer og bruker begge, det det man har flere skjermer for. 

På skjerm nr 2 har jeg nettleser og dokumenter.

Når spillet ikke har fokus dropper bilderaten til 1-3 FPS og det er vanskelig å se hva som foregår i spillverdenen. De hakkende bildene er også gjerne 1-3 sekunder på etterskudd.
Hvis jeg beveger meg fra et område til et annet som medfører en loading screen (laste fra SSD), stopper lastingen nesten helt opp hvis spillvinduet mister fokus.

Det er her min ti år gamle sliter banker alt av nyere gaming-laptoper jeg har prøvd. Når spill ikke har fokus gir den gamle laptopen 16-20 FPS og jeg føler at spillet faktisk kjører, jeg kan se hvis noe skjer i spillet. Og lasting av områder går ikke saktere fordi jeg skiftet fokuset til Notisblokk.

På den gamle kan jeg fyre opp enda et spill og spillet to samtidig, hvor vinduet som har fokus har 70 FPS og spillet som ikke har fokus har 16-20 FPS. De nye PC'ene klarer ikke noe i nærheten, de gir bare FPS til vinduet som har fokus.

 

Jeg går rutinemessing grundig gjennom innstillinger i både Windows og programvaren som styrer ytelsen. Jeg setter PC'en i Performance modus, men modusen ser bare ut til å påvirke det aktive vinduet.
Jeg vet også å bruke MUX-en når PC'en har en slik. 230 volt hele tiden.

Er det Ryzen eller Windows 11 som har skylden for dårlig multitasking?

Hvorfor er det slik og hva kan gjøres med det? Det er synd at ytelsen er grunnen til at jeg ikke oppgraderer.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
7 minutes ago, RRhoads said:

Det er tydelig at du gjør noe feil hvis du har en ti år gammel laptop med bedre spillytelse. Har du prøvd å sette grafikkortet til å være på hele tiden? 

Ja. Det kan jeg verifisere her og nå via sys tray. Er det ikke dette MUX-en gjør da? Jeg husker at jeg brukte den.

Håper du fikk med deg at spillene går mye bedre så lenge de har fokus, men problemet er når de ikke har fokus.

Edit: Når alle nye PC-er med kombone Nvidia/Ryzen/Windows 11 gir samme symptom så kan det ikke være bare jeg som gjør noe feil eller at en oppdatering mangler.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
Oknok skrev (1 time siden):

 

Håper du fikk med deg at spillene går mye bedre så lenge de har fokus, men problemet er når de ikke har fokus.

 

 

Ja, det er derfor jeg nevner det, fordi det høres ut som at det ikke er på når du er ute av spillvinduet. 

 

Hva heter PCen?

Lenke til kommentar
17 hours ago, RRhoads said:

Ja, det er derfor jeg nevner det, fordi det høres ut som at det ikke er på når du er ute av spillvinduet. 

 

Hva heter PCen?

Acer Nitro V16 R5.

Jeg ser nå via ikonet i systemfeltet at så å si alt kjører på RTX 4050, til og med Steam bakgrunnsprosesser. Jeg tror Ryzen integrert GPU er ute av drift.

 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
59 minutes ago, sedsberg said:

Det er ikke denne som er skrudd på?

 

Jeg visste ikke om den funksjonen, den var avslått. Jeg har ikke rørt den så AV må være standard. Slo den på nå med 30 FPS som max men jeg ser ikke noen forskjell ennå.

Godt tips hvis det begynner å fungere!

 

Edit

Er RTX 4050 (laptop) å regne som et svakt kort eller midt på treet?

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar

Jeg mistenker Windows 11. Skal liksom være veldig smart men har litt ytelsesproblemer selv i forhold til med Win10.

Dog tror jeg ikke 4050 er noe racer-kort heller. Som regel pleier xx50 og lavere å være budsjett-GPUer. Har et 3050 selv og det er ikke mye å skryte av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

RTX 4050 er greit så lenge spillet har fokus, så får jeg se om innstillingen får effekt og kjører spillene uten fokus.

Men jeg har sett en annen PC (Lenovo) med bedre tastatur men den har en eldre generasjong GPU, RTX 3050.

 

Nå var ikke dette ment som en tråd til å vurdere kjøp, men her er Lenovoen:

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/lenovo-ideapad-gaming-3-r5-6165123050120hz-156-barbar-gaming-pc/648071?utm_source=prisjakt&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=prisjakt-listing-5

 

Jeg vil spare ca kr 2000 hvis jeg bytter men selv da er kanskje Lenovoen overpriset. Men den har mer fornuftig tastatur, den ser ut til å kunne bruke page up/down uten å slå av numlock.

 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (På 31.7.2024 den 3:42 PM):

RTX 4050 er greit så lenge spillet har fokus, så får jeg se om innstillingen får effekt og kjører spillene uten fokus.

Men jeg har sett en annen PC (Lenovo) med bedre tastatur men den har en eldre generasjong GPU, RTX 3050.

 

Nå var ikke dette ment som en tråd til å vurdere kjøp, men her er Lenovoen:

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/lenovo-ideapad-gaming-3-r5-6165123050120hz-156-barbar-gaming-pc/648071?utm_source=prisjakt&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=prisjakt-listing-5

 

Jeg vil spare ca kr 2000 hvis jeg bytter men selv da er kanskje Lenovoen overpriset. Men den har mer fornuftig tastatur, den ser ut til å kunne bruke page up/down uten å slå av numlock.

 

RTX 3050 har vesentlig svakere ytelse, og bare 4GB VRAM. Det er ikke noe jeg vil anbefale med mindre en ikke trenger mer ytelse (det er avhengig av spill om dette er vesentlig).

https://technical.city/en/video/GeForce-RTX-3050-mobile-vs-GeForce-RTX-4050-mobile

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg hadde gitt Windows 11 skylda men forklaringen er AMD Ryzen.

Den prosessoren gir bare ytelse til det som har fokus. Mer eller mindre alt av PC-er jeg har prøvd de siste par åra hatt Ryzen 5 og Ryzen 7 CPU.

 

Prøver nå en Intel i5 og opplever en helt annen flyt. Spill som ikke har fokus lagger ikke, og hvis jeg går eller løper (mens det ikke har fokus), lagger det ikke og all rubberbanding er borte. Rubberbanding var et enormt problem, like mye som lagg. Karakterer som var satt til å følge lederen på autopilot kunne være flere steder samtidig pga rubberbanding og trekke til seg fiender fra halve kartet selv om de ikke skulle gå langt.

 

Jeg ønsket å like Ryzen, særlig no som Intel er risikosport. Men den skuffer.

 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (45 minutter siden):

Eg hadde gitt Windows 11 skylda men forklaringen er AMD Ryzen.

Den prosessoren gir bare ytelse til det som har fokus. Mer eller mindre alt av PC-er jeg har prøvd de siste par åra hatt Ryzen 5 og Ryzen 7 CPU.

 

Prøver nå en Intel i5 og opplever en helt annen flyt. Spill som ikke har fokus lagger ikke, og hvis jeg går eller løper (mens det ikke har fokus), lagger det ikke og all rubberbanding er borte. Rubberbanding var et enormt problem, like mye som lagg. Karakterer som var satt til å følge lederen på autopilot kunne være flere steder samtidig pga rubberbanding og trekke til seg fiender fra halve kartet selv om de ikke skulle gå langt.

 

Jeg ønsket å like Ryzen, særlig no som Intel er risikosport. Men den skuffer.

 

I oppgavebehandling så kan du gi prioritet til bakgrunns programmer. 

gck.thumb.jpg.81cd89fe1c5320a31cd4b4dfcd4a57f6.jpg

 

Lenke til kommentar
22 hours ago, TheKims said:

I oppgavebehandling så kan du gi prioritet til bakgrunns programmer. 

Spørs hvor mye det hjelper når CPU bare belastes 10-20% totalt. Jeg tviler. Men nå får jeg ikke sjekket det, har ikke en AMD i hus.

 

Edit

Det gir seg også utslag i at disken ikke leser slik som den skal. Lastetider i spill kan ta 5x lengre tid.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...