Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Biler og den nye bensinen: Lurt å alltid ha full tank ved lite kjøring?


Anbefalte innlegg

Det er jo kjent at den "nye" bensinen skaper litt problemer for eldre biler osv.

Men husker fra noen år siden hvor Jay Leno tok dette opp når den typen blanding ble innført i California, hvor bensinen ble dårlig etter kun noen måneder, slik at det kunne skade bilene den veien også.

Min mor har en VW T-Roc som ikke har noe problemer med å bruke den nye blandingen, men hun har som vane å nesten alltid ha full tank, og kjører ikke så altfor mye. Er det lurt?, eller burte hun heller ha mindre på tanken, slik at det blir oftere byttet ut. Normalt så blir den aldri tommere enn 60-70% før hun fyller opp tipper jeg. Har det som vane pga. kondens om vinteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener å huske at et gammelt "kjerringråd" var å alltid ha full tank på vinteren, da det førte til mindre kondensering i bensinen. Siden E10 kondenserer mye mer enn vanlig bensin, vil jeg tror full tank er enda viktigere nå enn tidligere, spesielt ved lite kjøring.

Lenke til kommentar

Etanolen fungerer som kondensfjerner. Kondensfjerner på flaske èr en alkohol, typisk en eller annen butanbol/propanol-variant.

Mindre mengder kondens er mindre farlig med etanol i bensinen siden det vil blande seg inn og bli forbrukt kontinuerlig. Uten noen alkoholer i drivstoffet i får man vannskille i tanken som bygger seg opp og plutselig blir det motorstopp når man får rent vann, med eller uten rust, inn i motoren.

Så lenge det kjøres noe lunde regelmessig og brukes noen tanker i året hadde jeg ikke vært redd for dette uansett.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (29 minutter siden):

95 oktan inneholder etanol. 98 selges fremdeles, og er uten etanol. Ikke alle bensinstasjoner har 98, men du kan jo sjekke om noen i nærheten har, og heretter alltid fylle der.

98 kan selges med opp til 5 % etanol. Det er vel kun Shell som garanterer at det ikke er etanol i 98-bensinen dems.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 timer siden):

Det er vel kun Shell som garanterer at det ikke er etanol i 98-bensinen dems.

Det er vel Esso som er tydelige på at deres 98-oktan bensin er helt uten etanol.

 

AndersT2 skrev (10 timer siden):

hun har som vane å nesten alltid ha full tank, og kjører ikke så altfor mye. Er det lurt?

Det som er lurt er å fylle 98-oktan på Esso. Den er helt etanolfri.

Lenke til kommentar

Nye biler har et lukka drivstoffsystem. Drivstofftanken er tett og vil kun bli luftet ved behov (ved kjøring). Når bilen ikke er i bruk vil (skal) alt være tett.

Gamle biler hadde lufting til atmosfære. På disse er det en fordel å ha full tank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med full tank så er det minst mogleg luft (med luftfuktigheit) i tanken. Det er då mindre fuktigheit som kan kondensere til vatn og skape problem. 

Som nemnt så har ein prøvd å eliminere dette problemet på nye bilar som er berekna på E10 bensin, men det er nok likevel eot godt råd å ha toppa tanken etter køyring. Tom tank gir meir luft som kan kondensere og mindre bensin som kondensen kan blandast ut i. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 timer siden):

Det er vel Esso som er tydelige på at deres 98-oktan bensin er helt uten etanol.

Det som er lurt er å fylle 98-oktan på Esso. Den er helt etanolfri.

 

Shell også, i følge nettsiden. Så da finnes det i hvert fall to "trygge" alternativer :) 

Sitat

Har dere etanolfrie alternativer hos Shell? 

Selv om 95 Oktan nå endres til E10, vil V-Power 98 fremdeles være etanolfri og tilgjengelig på de fleste av våre bemannede Shell-stasjoner, samt på noen utvalgte ubemannede Shell-stasjoner. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge ACEA sin oversikt er T-Roc godkjent for E10 så det skal ikke være noe problem.
https://www.acea.auto/files/E10_petrol_fuel-vehicle_compatibility_list-2021_update.pdf

En så ny bil bør heller ikke ha andre komplikasjoner som kondens i tanken under normale forhold.

Dersom dere får mistanke om at det er problemer, så kan dere kjøpe en flaske kondensfjerner og tilsette om nødvendig.
Evt om hun kjører veldig lite så vil det gjerne være mer lønnsomt å bare fylle 98 E0 fremover.
 

Største problemet med Etanol er at den er hygroskpisk og tiltrekker seg fuktighet fra lufta, som blander seg med bensinen.
Motorer tåler som kjent dårlig vann, så for bla plenklippere og båtmotorer vil jeg anbefale å fylle 98 E0 da disse er mer utsatt for luftfuktighet enn en moderne bil.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Marzo said:

Dersom dere får mistanke om at det er problemer, så kan dere kjøpe en flaske kondensfjerner og tilsette om nødvendig

Kondensfjerner vil ikke ha noe funksjon hvis det allerede er vesentlige mengder etanol i bensinen. Kondensfjerner er alkohol, og fungerer ved at den gjør drivstoffet vannløselig og hygroskopisk, slik at vannet i tanken skal kunne blande seg i drivstoffet heller enn å legge seg på bunn.

Kondensfjerner gir drivstoffet mer av de egenskapene man er redd for med E10.

Lenke til kommentar

Kondensfjerner frarådes å brukes på moderne biler (motorer med innsprøytning).

Kondens er trolig ikke et problem om en fyller ca på halv tank.

Så er det riktig som trådstarter sier at fyller en når tanken er 70% full istedet for 50% full så får en ikke brukt opp så mye av det gamle drivstoffet slik at en ikke får byttet ut alt drivstoff like fort. Jeg er usikker på om dette har noe betydning, men ser at det kan være fristende å vente til mer enn 50% er brukt opp.

Så rådet kan kanskje være å fylle før det er 50% om vinter, og etter det er 50% (eller ca 50%) om sommer.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
1 hour ago, MailMan13 said:

Kondensfjerner vil ikke ha noe funksjon hvis det allerede er vesentlige mengder etanol i bensinen. Kondensfjerner er alkohol, og fungerer ved at den gjør drivstoffet vannløselig og hygroskopisk, slik at vannet i tanken skal kunne blande seg i drivstoffet heller enn å legge seg på bunn.

Kondensfjerner gir drivstoffet mer av de egenskapene man er redd for med E10.

Hvis det er tilstrekkelig så vil det naturligvis ikke bli noe problem.

Lenke til kommentar

Det går sikkert fint. Om en kjører lite så er det en fordel å bruke enten 98 oktan eller premium utgavene av bensin som har mer tilsetninger. En kan også veksle mellom vanlig bensin og disse variantene. En bil som ikke er gammel tåler vel godt den vanlige bensinen også.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...