Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Online-tjenester i nye biler - betaling...?


Anbefalte innlegg

Streamer musikk og radio i Teslan min hver eneste kjøretur. Koster vel en 129kr i måneden å ha ubegrenset internett i bilen.

Skulle jeg delt wifi fra mobilen (som forøvrig er knotete i segselv) så ville jeg måtte hatt ett mobilabonnement med mere data på som kansje ville tilsvart det jeg betaler til Tesla. 

Om jeg sier opp avtalen med Tesla så fungerer appen og alt som før. Er i hovedsak ubegrenset internett og noen få andre funksjoner man mister.

Dog er det noen bilmerker som har alt eller ingenting løsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 31.7.2024 at 11:18 AM, The Avatar said:

Å nekte selge ein bil med varmekablar i både ratt og sete, for så å ta ekstra betalt for å sette straum på varmekablane er rein idioti. Derimot så tenker eg at det vil være heilt OK om det er slik at dersom du tegner eit abonnement så får du ratt og sete med varmekablar utan ekstra kostnad, altså litt på same måte som at du ofte får ein "gratis" ruter som du ikkje treng å levere tilbake om du beheld internettabonnement i minst 12 månedar.

Jeg skjønner ikke hva du mener er forskjellen på de to scenariene. I begge tilfeller kommer bilen med varmakabler, og i begge tilfeller trenger du å ha en avtale om betaling for å bruke de. Begge tilfeller er like.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (26 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener er forskjellen på de to scenariene. I begge tilfeller kommer bilen med varmakabler, og i begge tilfeller trenger du å ha en avtale om betaling for å bruke de. Begge tilfeller er like.

Forskjellen ligger i at du i det minste kan slå de på når du sitter i bilen og kan trykke på knappen :)

Lenke til kommentar
38 minutes ago, nomore said:

Forskjellen ligger i at du i det minste kan slå de på når du sitter i bilen og kan trykke på knappen :)

Sto ikke noe om det i teksten som jeg så. Varmekabler i sete og ratt er jo ikke noe man setter på på forhånd uansett.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på dette med "features-on-demand" eller hva man vil kalle det i nye biler og produkter. Groteskt demonstrert av Fisker ved at bilen må være oppkoblet mot en server et eller annet sted for å få åpnet takluken. Hva skjer om man kjører med takluken åpen over Dovre og det begynner å regne? Og så er det ikke dekning der oppe?

I andre bransjer så kan vi jo huske første generasjons smartovner fra Mill som bare sluttet å virke. Logitech forsøker nå med et "muse-abonnement" (her kan man lage mange gode vitser)

Denne utviklingen mener jeg går på tvers av den veien vi er nødt til å gå og jeg er forundret over at det ikke allerede er kommet en eller annen form for regulering.

Søppelbergene i den tredje verden blir bare større og større. Vi er nødt til å lage mer varige produkter. Bruk og kast mentaliteten må vi få bukt med og viktige ressurser må ikke sløses bort på produkter med kort levetid.

Jeg skjønner jo like godt som neste mann at alle bedrifter higer etter å få huket tak i kunder som betaler en månedlig sum. Litt som Thorn i gamle dager som leide ut fjernsyn til intetanende pensjonister til 299,- i måneden på tiende året - god butikk!

Men Mill ovner og Fisker biler havner altså på dynga fordi de ikke lenger fungerer. Ikke fordi det er noe fysisk galt med produktet i seg selv, men fordi noen har skrudd av en server en eller annen plass.

Jeg mener at et regelverk må på plass som sikrer at slike produkter enten pålegges å ha et åpent API (med minimumsfunksjoner) eller noe.

"Det syns æ noen sku' gjørr no me!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, sverreb said:

Sto ikke noe om det i teksten som jeg så. Varmekabler i sete og ratt er jo ikke noe man setter på på forhånd uansett.

Tesla bruker setevarmen til å bidra til å varme opp kabinen, så det benyttes der ved forvarming. Er ca 100W per sete så x5 blir det 500W med oppvarming som hjelper til.

Er jo også digg å ha varmt ratt når man begynner kjøreturen.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Terrassebord said:

Har tenkt litt på dette med "features-on-demand" eller hva man vil kalle det i nye biler og produkter. Groteskt demonstrert av Fisker ved at bilen må være oppkoblet mot en server et eller annet sted for å få åpnet takluken. Hva skjer om man kjører med takluken åpen over Dovre og det begynner å regne? Og så er det ikke dekning der oppe?

I andre bransjer så kan vi jo huske første generasjons smartovner fra Mill som bare sluttet å virke. Logitech forsøker nå med et "muse-abonnement" (her kan man lage mange gode vitser)

Denne utviklingen mener jeg går på tvers av den veien vi er nødt til å gå og jeg er forundret over at det ikke allerede er kommet en eller annen form for regulering.

Søppelbergene i den tredje verden blir bare større og større. Vi er nødt til å lage mer varige produkter. Bruk og kast mentaliteten må vi få bukt med og viktige ressurser må ikke sløses bort på produkter med kort levetid.

Jeg skjønner jo like godt som neste mann at alle bedrifter higer etter å få huket tak i kunder som betaler en månedlig sum. Litt som Thorn i gamle dager som leide ut fjernsyn til intetanende pensjonister til 299,- i måneden på tiende året - god butikk!

Men Mill ovner og Fisker biler havner altså på dynga fordi de ikke lenger fungerer. Ikke fordi det er noe fysisk galt med produktet i seg selv, men fordi noen har skrudd av en server en eller annen plass.

Jeg mener at et regelverk må på plass som sikrer at slike produkter enten pålegges å ha et åpent API (med minimumsfunksjoner) eller noe.

"Det syns æ noen sku' gjørr no me!"

Det med Fisker er jo litt ekstra spesielt da siden selskapet gikk konkurs..
Kan man ikke åpne takluken fra bilen lenger heller? At appen til bilene slutter å funke er jo som foventet

Lenke til kommentar
Complexity skrev (38 minutter siden):

Kan man ikke åpne takluken fra bilen lenger heller? At appen til bilene slutter å funke er jo som foventet

Etter litt søking ser det ut til at det finnes noen knappekombinasjoner hvor man trykker og holder inne noen knapper, så kan luken åpnes og lukkes manuelt. Men er visst en litt klønete prosess. 

"Hunde-vinduene" bak kan derimot kun åpnes og lukkes via california mode, som krever nett-tilgang for å fungere...

Lenke til kommentar

Jeg har en Tesla og en Skoda

På Tesla så er appstyring inkludert

På Skodaen så har de ikke helt bestemt seg tror jeg.

Det står at det koster penger etter 3 år i kontrakten på bilen. Når 3 år nærmet seg og jeg spurte hvordan jeg kunne betale og hvor mye det kostet, så kunne ingen svare.

Det har fortsatt å virke, men i sommer sluttet appen å virke, og de hadde laget en ny app. Som har mindre funksjonalitet enn den gamle. Jeg har mistet muligheten til å planlegge lading og til å sette maks ladenivå.

Får ikke klaget på det, siden jeg ikke betaler noe, men det er en uggen følelse at de når som helst kan ta vekk funksjonalitet som jeg bruker, og sette hvilken som helst pris de vil.

Basisfunksjon som start/stopp lading og start av forvarming vil jeg ikke har en bil som ikke har, så dette blir et kriterie neste gang jeg kjøper bil, at de kan svare på at det fungerer, hvor lenge og hvor mye det koster.

Jeg mistenker at det er 2G modem i Skodaen, og at der er derfor de ikke vil svare på noe, for de har ikke noen plan på hva de skal gjøre når det legges ned.

Lenke til kommentar

Jeg er ok med at ting som spotify, satelittkart, trafikkinfo og lignende koster ekstra. Dette er kontinuerlig innhenting av ny informasjon og tjenestene trenger oppdateringer hele tiden for å fungere opptimalt. Men å betale ekstra for å låse opp setevarme/rattvarme/kjøling er uaktuellt.

 

Greit nok at man kanskje ikke trenger rattvarme hele tiden men det er også garantert at hvis det plutselig ble kjempekaldt og man ønsket å låse det opp så hadde ikke serverne fungert den dagen :p.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Locrin said:

Jeg er ok med at ting som spotify, satelittkart, trafikkinfo og lignende koster ekstra. Dette er kontinuerlig innhenting av ny informasjon og tjenestene trenger oppdateringer hele tiden for å fungere opptimalt. Men å betale ekstra for å låse opp setevarme/rattvarme/kjøling er uaktuellt.

 

Greit nok at man kanskje ikke trenger rattvarme hele tiden men det er også garantert at hvis det plutselig ble kjempekaldt og man ønsket å låse det opp så hadde ikke serverne fungert den dagen :p.

 

 

Enig. Dette synes jeg er en god oppsummering.

Abonnement bør forbeholdes tjenester som krever løpende oppdatering, slik som kart, trafikkinfo, internettoppkobling, etc.. Da betaler man jo faktisk for en tjeneste.

Soltak, varmeseter og lignende som allerede er installert bør være offline. Jeg er ganske sikker på at kostnaden ved å installere dette utstyret allerede er bakt inn i bilens utsalgspris så å gjemme dette bak en betalingsmur fremstår kun som overdreven grådighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...