Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Online-tjenester i nye biler - betaling...?


Anbefalte innlegg

Skal snart investere i ny bil (elbil) og registrerer at langt de fleste bilmodellene leveres med en lang rekke nyttige/mindre nyttige online-tjenester, som f.eks navigasjon, fjernstyring av varme, alarm osv. 

De fleste leverer tjenestene gratis i en begrenset periode (for at man skal bli avhengig...?) men så begynner det å koste penger...

Ser at ihvertfall VW, Skoda og Tesla har dette som standard i nye biler - og lurer på om ALLE har samme lite sympatiske metode for å tjene ENDA flere penger...

Det virker jo litt grotesk at man f.eks. kjøper ny, dyr bil med integrert navigasjon på en stor, fin skjerm - men etter en tid må betale ekstra for å benytte seg av navigasjonen på skjermen.... 

ELLER: Er det faktisk noen biler som ikke driver med slik lureri? Og at man faktisk kan bruke systemene man kjøpte UTEN å skulle abonnere på de løpende... Håper på gode svar.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Hobby2000 said:

Skal snart investere i ny bil (elbil) og registrerer at langt de fleste bilmodellene leveres med en lang rekke nyttige/mindre nyttige online-tjenester, som f.eks navigasjon, fjernstyring av varme, alarm osv. 

De fleste leverer tjenestene gratis i en begrenset periode (for at man skal bli avhengig...?) men så begynner det å koste penger...

Ser at ihvertfall VW, Skoda og Tesla har dette som standard i nye biler - og lurer på om ALLE har samme lite sympatiske metode for å tjene ENDA flere penger...

Det virker jo litt grotesk at man f.eks. kjøper ny, dyr bil med integrert navigasjon på en stor, fin skjerm - men etter en tid må betale ekstra for å benytte seg av navigasjonen på skjermen.... 

ELLER: Er det faktisk noen biler som ikke driver med slik lureri? Og at man faktisk kan bruke systemene man kjøpte UTEN å skulle abonnere på de løpende... Håper på gode svar.. :)

Nå vet jeg ikke hva alle de andre holder på med, men Tesla tilbyr et basisnivå som er gratis i bilens levetid, og et premiumnivå du må betale for etter et års prøvetid. Ser ikke noen store problemer med dette.

Lenke til kommentar

Volvo sin tjeneste (Volvo Cars?) fornyes gratis om du tar bilen inn til et Volvo-verksted for årlig service. Koster rundt 350 kr pr år om du ikke gjør det.

Personlig synes jeg det er en ok sum. Bilen er koblet opp til en tjeneste som koster produsenten penger å drifte, og skulle kostnaden med tjenesten vært kalkulert inn i bilen ville den vært vesentlig høyere ved kjøp, og kanskje begrenset insentivet til produsenten å videreutvikle tjenesten.

Funksjonene jeg får ved å ha tjenesten på Volvo synes jeg er verdt hver krone. Jeg får varsler direkte på telefonen om alarmen løses ut, om jeg (eller noen) har glemt å låse bilen eller glemt å koble den til lader hjemme, og jeg kan starte klimaanlegget uansett hvor jeg er så jeg kommer til en kald/varm bil etter ønske.

Lenke til kommentar

Merk at det er to måter å sjå på det. På den eine sida kan ein seie at dette er lureri for å få deg til å betale ekstra mykje etter å ha kjøpt bilen, men du kan også sjå det slik som at du slepp å betale for masse funksjonar du ikkje bruker i form av ein høgare kjøpspris.

Det som er viktig er at du tenker over kva funksjonar som du er interessert i å ha, det er sjølvsagt heilt unødvendig å betale eit årleg gebyr for funksjonar som du uansett ikkje bruker.
Bilalarm er for veldig mange berre ei plage og til ingen nytte ettersom det uansestt ikkje er nokon som bryr seg om ein bilalarm som er utløyst, einaste fordelen med bilalarm er om du får billegare forsikring fordi du har alarm, men då får du berre samanlikne om rabatten på forsikringa gjer opp for å betale ekstra for å ha bilalarm. Fjernstyring av varme er ein "kjekt å ha" funksjon som gir god komfort, men som du heilt fint klarer deg utan.
Navigasjonspakken kan være kjekk å ha, men samtidig har dei aller fleste bilar moglegheit for å kople til mobiltelefonen slik at du kan bruke Google Maps eller anna app som navigasjon.

 

Det einaste eg her synes er å rekne som lureri er når bilprodusenten installerer mykje dyrt ekstrautstyr som du uansett må betale for når du kjøper bilen, og så blir du i tillegg avkrevd gebyr for å kunne slå på navigasjonsskjermen eller aktivere varmetrådane i setet. Men tenester som oppdatert navigasjon, eCall og liknande tenester som krever at bilen er online ser eg ikkje eit stort problem med at ein må betale litt for. Det å betale for at bilen skal være online er også ein slags garanti for at bilprodusenten kjem til å oppretthalde tilbodet. Faren med å kjøpe bil som har "gratis" online tenester er at produsenten kan finne på å legge ned onlinetenestene etter nokre år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan bare svare for Tesla, men her er det først og fremst tilkoblingen til internett man betaler for. Tesla betaler et abonnement for alle bilene de selger, men man må betale en månedspris for å få brukt følgende:

- Satelittbilder i kart
- Trafikk-visualisering i kart
- Se på sentry-kameraene fra appen
- Karaoke

Resten av funksjonene som musikkstrømming, videostrømming og nettleser får man tilgang til ved å bruke mobil som hotspot om man ikke har premium, det skulle bare mangle at ikke Tesla betaler et mobilabonnement i bilen for fri strømming av media i all fremtid.

Personlig gidder jeg ikke betale for premium og det fungerer helt fint for mitt bruk.
 

Lenke til kommentar

Bare styr unna biler som tar abonnement på basisfunksjoner som takluke, adaptive lykter og oppvarmede seter. Det eneste jeg ville akseptert som abonnement på en bil er det som krever mobilnett, som f.eks. fjernstyring via app, innebygget nett-tilgang (f.eks. strømming av musikk, live trafikkdata, etc.) Alt annet må være offline. Husk at alt som krever nett-tilgang i praksis er midlertidig. Om det forsvinner om ett, fem eller ti år vet man ikke, men at det vil slutte å virke en gang er garantert.

Forøvrig fikk jeg med 5 år med Hyundais BlueLink når jeg kjøpte bilen, og har ett år igjen. Vet ikke om jeg gidder å fornye det. Hyundai har enda ikke annonsert prisene de kommer til å få. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker også at ein ny bil i dag må ha støtte for Android Auto / CarPlay slik at du kan bruke mobiltelefonen til både internett og apper. Eg er klar over at dei beste appane til CarPlay / Android Auto ofte er betalingsappar så det er ikkje nødvendigvis 100% gratis med dei beste kjøyre-appane, men du får i det minste større valgfriheit.
Med slik tilkopling kan du også vurdere å ha ein dedikert bil-telefon tilkopla om du ikkje vil bruke din eigen mobiltelefon eller det er fleire brukarar av bilen.
Aller helst bør bil-skjermen også ha meir universiell tilkopling som HDMI/USB slik at ein har full valgfriheit på korleis ein vil bruke skjermen.

Lenke til kommentar

At bilprodusentene tar betalt har sammenheng med at de har kostnader til den datatrafikk som går til og fra bilen, og til sentral serverløsning som app på telefonen "snakker med".

Dette er funksjoner som fortsatt er forholdsvis nye, og bilprodusentene trolig usikre på hvordan de skal behandle dem.

En har også nedleggelse av 2G nett som nærmer seg:

https://norgesbilbransjeforbund.blog/2024/04/16/periodisk-kontroll-av-ecall-og-nedstenging-av-2g-nettet/

Da vil alle biler som bare har 2G miste alle funksjoner. Noen merker, som Tesla kan oppgraderes til 4G, men mange andre merker har ingen oppgraderingsmulighet klar.

En annen sak er om selve tjenestene legges ned. Eksempel Opel Ampera-e som mistet helt Onstar tjenesten fra utgangen av 2020.

Selve nedleggelsen av OnStar i Europa ble kunngjort i 2018. Da ble også den automatisk nødoppringing til alarmsentral satt ut av drift slik jeg leser:
https://www.motor.no/aktuelt/opel-ampera-e-eiere-tapte-sak-om-app-funksjoner/254258

Et norsk selskap Jamp laget en alternativ løsning for app delen. Usikker på nødoppringing til alarmsentral. 
Usikker på status på denne løsningen pr idag, om den er i salg. Den kostet en del å montere.

https://www.tu.no/artikler/opel-eierne-mistet-tilkoblingen-na-har-en-norsk-oppstart-fatt-dem-pa-nett/517090

En annen måte å få noen funksjoner utenom bilprodusenten sin løsning er "Open Vehicles Monitoring System".
Kjøper selve senderen som kobles i bilen. Benytter en eget SIM kort i denne sender.
Det er ingen pålagt abonnement. ( Det oppfordres til å donere litt for utvikling og drift. )

Nødoppringing til alarmsentral er ikke støttet av OVMS, bare en begrenset app løsning.

Det varierer hvor mye som er støttet av OVMS, se liste her: https://docs.openvehicles.com/en/latest/

Det vil nok oppstå flere tilfeller, der tjenester stoppes. Så lenge som selve bilen fungerer er det ikke et stort problem. Noe annet om en eksempelvis ikke kan låse opp, starte bilen, eller åpne soltak.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
21 hours ago, ps5 said:

Nå vet jeg ikke hva alle de andre holder på med, men Tesla tilbyr et basisnivå som er gratis i bilens levetid, og et premiumnivå du må betale for etter et års prøvetid. Ser ikke noen store problemer med dette.

 

Jeg lurer på om Fisker-eierne ser problemet med en sånn måte å gjøre det på :)

Soltaket på de er en abonnementstjeneste, nå er Fisker konkurs og bilene vil da ikke ha kontakt med Fisker sine servere slik at de kan åpne soltaket :)

Jeg vet det ble jobbet med en løsning, men er usikker på om det er er i orden enda.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (24 minutter siden):

 

Jeg lurer på om Fisker-eierne ser problemet med en sånn måte å gjøre det på :)

Soltaket på de er en abonnementstjeneste, nå er Fisker konkurs og bilene vil da ikke ha kontakt med Fisker sine servere slik at de kan åpne soltaket :)

Jeg vet det ble jobbet med en løsning, men er usikker på om det er er i orden enda.

Fiskers løsning på dette er jo helt absurd. Ikke bare er det "høl-i-hue" å ha abonnement på ting som allerede er fysisk i bilen, men at den skal sjekke mot en server hver gang man skal åpne soltaket er en løsning som ikke hører hjemme noen steder. 

Håper folk får øynene opp for hvor ille det er med slike løsninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (56 minutter siden):

 

Jeg lurer på om Fisker-eierne ser problemet med en sånn måte å gjøre det på :)

Soltaket på de er en abonnementstjeneste, nå er Fisker konkurs og bilene vil da ikke ha kontakt med Fisker sine servere slik at de kan åpne soltaket :)

Jeg vet det ble jobbet med en løsning, men er usikker på om det er er i orden enda.

Håper ikke noen av eierene hadde taket åpent når tjenesten gikk ned 😛

Men var det ikke BMW eller Audi som annonserte at de skulle begynne med dette på rattvarme og setevarme? FaaS - function as a service? Er jo fantastisk om en risikerer en dag å ikke ha radio, rattvarme, setevarme og annet fordi kortbetalingen på natten feilet...

Fant en artikkel om det her: https://www.theverge.com/2022/7/12/23204950/bmw-subscriptions-microtransactions-heated-seats-feature

Endret av nomore
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Fiskers løsning på dette er jo helt absurd. Ikke bare er det "høl-i-hue" å ha abonnement på ting som allerede er fysisk i bilen, men at den skal sjekke mot en server hver gang man skal åpne soltaket er en løsning som ikke hører hjemme noen steder. 

Håper folk får øynene opp for hvor ille det er med slike løsninger. 

Altså, det er jo egentlig akkurat det samme andre driver med.

Hvem er det som ikke tilbyr abonnement på funksjoner bilen allerede har? Det er jo det eneste de egentlig kan tilby abonnement på..

At den sjekker mot en server hver gang man åpner eller lukker er spesiell ja..

På E-klassen (E63s) jeg hadde fra 2018 til 2021 var det også noen abonnementstjenester. Eksempelvis var fjernstyring av parkeringsvarmeren en slik tjeneste. Det samme gjelder selvparkering.

 

Lenke til kommentar
nomore skrev (1 time siden):

Men var det ikke BMW eller Audi som annonserte at de skulle begynne med dette på rattvarme og setevarme?

Så vidt eg har fått med meg så har BMW trukket seg frå denne planen på grunn av kritikk og negativ omtale.
Å nekte selge ein bil med varmekablar i både ratt og sete, for så å ta ekstra betalt for å sette straum på varmekablane er rein idioti. Derimot så tenker eg at det vil være heilt OK om det er slik at dersom du tegner eit abonnement så får du ratt og sete med varmekablar utan ekstra kostnad, altså litt på same måte som at du ofte får ein "gratis" ruter som du ikkje treng å levere tilbake om du beheld internettabonnement i minst 12 månedar.
Tilsvarande er det sjølvsagt ingenting i vegen med å ta betalt for tenester som har ein løpande kostnad for produsenten, som til dømes ei aktive online teneste og support.
Men å låse funksjonar som du alt har betalt for bak ei betalingsløysing er berre idioti.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (12 minutter siden):

Så vidt eg har fått med meg så har BMW trukket seg frå denne planen på grunn av kritikk og negativ omtale.
Å nekte selge ein bil med varmekablar i både ratt og sete, for så å ta ekstra betalt for å sette straum på varmekablane er rein idioti. Derimot så tenker eg at det vil være heilt OK om det er slik at dersom du tegner eit abonnement så får du ratt og sete med varmekablar utan ekstra kostnad, altså litt på same måte som at du ofte får ein "gratis" ruter som du ikkje treng å levere tilbake om du beheld internettabonnement i minst 12 månedar.
Tilsvarande er det sjølvsagt ingenting i vegen med å ta betalt for tenester som har ein løpande kostnad for produsenten, som til dømes ei aktive online teneste og support.
Men å låse funksjonar som du alt har betalt for bak ei betalingsløysing er berre idioti.

Enig. Og bra de evnt har gått bort fra dette.

Og jeg har full forståelse for at fjernstyring av disse tjenestene, som krever både et abonnement og en serverløsning, koster ekstra og har løpende kostnader. Og jeg er selv villig i dag til å betale for å få dette på min bil. Men ikke til hvilken som helst kost heller. I dag mener jeg det er rundt 400 kr i året og det er ok. Men skrur de prisen opp til 3-4k i året ville jeg nok vurdert det annerledes.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (1 time siden):

På E-klassen (E63s) jeg hadde fra 2018 til 2021 var det også noen abonnementstjenester. Eksempelvis var fjernstyring av parkeringsvarmeren en slik tjeneste. Det samme gjelder selvparkering.

Det er ikke det samme. Fjernstyring av parkeringsvarmer krever at bilen er tilkoblet et nettverk. Selvparkering gir derimot ikke mening å ha som abonnementstjeneste.

Jeg kan til nøds akseptere å betale en engangssum for å permanent låse opp en funksjon (som f.eks. selvparkering) dersom alt av sensorer som trengs til funksjonen allerede er i bilen. Men å abonnere på funksjoner som allerede er der gir ikke mening. Det er like idiotisk som å måtte betale en fast sum i måneden for å få lov å spille av DVDene du allerede eier.

 

Personlig synes jeg dette abonnements/"as-a-service"-konseptet har gått alt for langt. Det er ganske utrolig at vi som forbrukere har gått med på å gå fra å betale én gang for å eie noe, til å løpende betale litt mindre for å leie noe. Dem som klarte å overbevise folket om at dette var løsningen fortjener nesten en nobelpris i utspekulert markedsføring.

 

Jeg vil tippe de aller fleste i dag bruker mer penger på strømmetjenester i året enn hva de brukte på CDer og DVDer tidligere. Om man har Spotify for musikk og Netflix, HBO og Viaplay (uten sport) for film og TV, så koster dette 6 312 kroner i året. Man har gjerne flere abonnementer også om man er flere i husstanden.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (20 minutter siden):

Det er ikke det samme. Fjernstyring av parkeringsvarmer krever at bilen er tilkoblet et nettverk. Selvparkering gir derimot ikke mening å ha som abonnementstjeneste.

Det gir meining om sjølvparkeringa er i form av at bilen blir fjernstyrt av ein super-parkerer som sitter på hovedkontoret nede i Tyskland 😉
Men når bilen alt har både sensorar og programvare til å parkere utan internett tilkobling så blir det heilt feil å betale for å få lov til å bruke ein funksjonalitet som ein alt har betalt for.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Kajac said:

Det er ikke det samme. Fjernstyring av parkeringsvarmer krever at bilen er tilkoblet et nettverk. Selvparkering gir derimot ikke mening å ha som abonnementstjeneste.

Jeg kan til nøds akseptere å betale en engangssum for å permanent låse opp en funksjon (som f.eks. selvparkering) dersom alt av sensorer som trengs til funksjonen allerede er i bilen. Men å abonnere på funksjoner som allerede er der gir ikke mening. Det er like idiotisk som å måtte betale en fast sum i måneden for å få lov å spille av DVDene du allerede eier.

 

Personlig synes jeg dette abonnements/"as-a-service"-konseptet har gått alt for langt. Det er ganske utrolig at vi som forbrukere har gått med på å gå fra å betale én gang for å eie noe, til å løpende betale litt mindre for å leie noe. Dem som klarte å overbevise folket om at dette var løsningen fortjener nesten en nobelpris i utspekulert markedsføring.

 

Jeg vil tippe de aller fleste i dag bruker mer penger på strømmetjenester i året enn hva de brukte på CDer og DVDer tidligere. Om man har Spotify for musikk og Netflix, HBO og Viaplay (uten sport) for film og TV, så koster dette 6 312 kroner i året. Man har gjerne flere abonnementer også om man er flere i husstanden.

Tja, nett i bilen er vel noe de i realiteten må ha uansett, det er også andre funksjoner man må ha for å ha parkeringsvarmerfjernstyring som i seg selv krever nett.

Klart det har gått litt langt, men samtidig gir det jo en viss frihet. Kult å kunne betale for takluke kun de 3 ukene hver sommer det er vær til det.

Ja, det går noen kroner på streaming og sånt for mange. Det gir til en viss grad økt frihet, jeg tror også mange ser vesentlig flere filmer/serier enn de gjorde da de måtte kjøpe DVD..

Egentlig var jo dette med kjøp av filmer bare en forbigående greie, det var jo leie som var vanligst for noen år siden også.. Noen av oss husker vel Moviebox-tiden.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (1 time siden):

Klart det har gått litt langt, men samtidig gir det jo en viss frihet. Kult å kunne betale for takluke kun de 3 ukene hver sommer det er vær til det.

Vet ikke hvor kult jeg vil kalle det å betale for å bruke en funksjon på et produkt jeg eier...

 

Snylter skrev (1 time siden):

Tja, nett i bilen er vel noe de i realiteten må ha uansett, det er også andre funksjoner man må ha for å ha parkeringsvarmerfjernstyring som i seg selv krever nett.

Appstyrt parkeringsvarme kan jeg forstå at man trenger nett til, og derfor kan jeg også forstå abonnements-argumentet. Men abonnement på varmeseter, takluke, adaptive kjørelys og slike ting gir ikke mening. Å betale leie for et produkt du allerede eier er en uting. 

Lenke til kommentar
23 hours ago, Kajac said:

Det er ikke det samme. Fjernstyring av parkeringsvarmer krever at bilen er tilkoblet et nettverk. Selvparkering gir derimot ikke mening å ha som abonnementstjeneste.

Min 2016-modell har Webasto og der kan jeg skru på parkeringsvarmeren fra opp i mot én kilometer unna (riktignok ikke fra smarttelefon da). Ingen abonnement men en liten fjernkontroll som henger på nøkkelknippet.

I de tilfellene jeg ønsker å komme frem til varm bil er jeg sjeldent mer enn én kilometer unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...