Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stopper helsenorge opp om sommeren?

Anbefalte innlegg

For å begynne denne tråden tenkte jeg først å dele en kort erfaring. Min mor har hatt kreft og skal jevnlig inn til kontroll etter ar behandling er ferdig. I starten av Juni var hun inne til CT undersøkelse. Etter ca 1 uke kontaktet hun henvisende lege for å høre hvordan resultatet var. Legen var dratt på ferie og ingen andre kunne følge opp ble det sagt. Ennå en uke går og hun ringer legen igjen. Nå får hun kontakt med en annen lege som kan sjekke mailen til fastlegen. Ingen svar kommet. Så etter nok en uke purrer hun igjen. Legen kontakter da sykehuset og får beskjed at de ikke har hatt tid til å se på bildene ennå. Min mor kontakter da sykehuset direkte for å prøve å få svar på når hun kan forvente svar..Eneste hun får vite er at sykehuset venter på at radiolog kommer tilbake etter ferie. Nå skriver vi straks August og ingen svar er kommet.

Dette var bare en enkel historie..har selv 6 uker ventetid på time hos fastlege..Hva skjer egentlig? Stopper det meste opp om sommeren? Skal man ikke forvente ordinær helsehjelp i ferien? 

For egen del søkte jeg til slutt time via privat helseforsikring og fikk time på dagen med påfølgende henvisning og time innen 1 uke for videre oppfølging. Må man ha privat helseforsikring i Norge nå for å få helsehjelp?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som alt annet så vanskeliggjør ferieavvikling ting, helse som stort sett er underbemannet, spesielt fastlegene som er under hardt press. Her er det helt sikkert store lokale forskjeller. Jeg trengte kun å vente noen dager for å få time hos fastlegen nå nylig.
Kritiske ting vil jeg tro blir prioritert.
Jeg sendte forøvrig en henvendelse til legekontoret angående en blodprøve, har ikke fått svar enda, så jeg tror ikke lang svartid er spesielt uvanlig nå i ferietider.

Politikken til nåværende regjering har ikke gjort ting enklere, da det offentlige ikke lenger kan kjøpe like mye tjenester fra det private når det er behov for det.

Endret av Uderzo
skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, FriskLuft said:

For å begynne denne tråden tenkte jeg først å dele en kort erfaring. Min mor har hatt kreft og skal jevnlig inn til kontroll etter ar behandling er ferdig. I starten av Juni var hun inne til CT undersøkelse. Etter ca 1 uke kontaktet hun henvisende lege for å høre hvordan resultatet var. Legen var dratt på ferie og ingen andre kunne følge opp ble det sagt. Ennå en uke går og hun ringer legen igjen. Nå får hun kontakt med en annen lege som kan sjekke mailen til fastlegen. Ingen svar kommet. Så etter nok en uke purrer hun igjen. Legen kontakter da sykehuset og får beskjed at de ikke har hatt tid til å se på bildene ennå. Min mor kontakter da sykehuset direkte for å prøve å få svar på når hun kan forvente svar..Eneste hun får vite er at sykehuset venter på at radiolog kommer tilbake etter ferie. Nå skriver vi straks August og ingen svar er kommet.

Dette var bare en enkel historie..har selv 6 uker ventetid på time hos fastlege..Hva skjer egentlig? Stopper det meste opp om sommeren? Skal man ikke forvente ordinær helsehjelp i ferien? 

For egen del søkte jeg til slutt time via privat helseforsikring og fikk time på dagen med påfølgende henvisning og time innen 1 uke for videre oppfølging. Må man ha privat helseforsikring i Norge nå for å få helsehjelp?

Forstår jeg det slik at hun ble kreftfri men er på etterkontroll? I så fall gratulerer og beste ønsker for fortsettelsen! ☺️

Hva angår det du spør om har jeg samme inntrykket. Jeg hadde en sak som var litt tidskritisk, og som du traff den i ferien noe som førte til at alt gikk i dass og man fikk svar først etter sommerferien (over 6 uker forsinkelser). Det var ikke noe som var fare for livet men veldig plagsomt (ergo helse).

I en annen sak var en venninne av familien i en prosess for en sak som også krevde regelmessig oppfølging; her var situasjonen mer at hele saken stoppet opp i nesten to måneder for å gjennomføre et inngrep grunn ferie.

Et siste eksempel som ikke er så hemmelighetsfullt (de to andre er kryptiske med intensjon), sjekk av allergi fordi jeg var ekstrem plaget en periode. Så klart traff dette rett før ferien, så med kombo lang ventetid og kommende ferieavvikling for lege kunne jeg få time 3 måneder etterpå 😅 Ble forbanna, og brukte min private helseforsikring (som jeg skaffet meg etter hendelse nr. 1), og fikk time uken etter med en resept samme dag som undersøkelsen. Økte min livskvalitet betraktelig.

Alle disse historiene er så klart kun personlige erfaring og ikke generaliserbare, men mistenker likevel flere opplever det samme. Jeg har ikke et vondt ord å si om de fantastiske menneskene som jobber i vårt helsevesen, men jeg har derimot bare vonde ord å si om ledelse / styre til sykehusene og politkerne. Dette er en villet situasjon hvor helsevesenet piskes rundt og lever på smertegrensen til enhver tid. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Underbemanning er omtrent normalsituasjonen, så når det er ferieavvikling så blir det enda færre på jobb. Får ein då i tillegg sjukefråvær så havner ein fort under minstebemanninga.

Når kapasiteten blir for liten så blir det tatt harde prioriteringar. Helsenorge stoppar ikkje opp om sommaren, men mykje av arbeidet som ikkje er kritisk stansar nærmast heilt opp. Etterkontroll etter kreftsjukdom er nok fort ei av arbeidsoppgåvene som radiologen ikkje prioriterer.
I tillegg så vil eg tru at at ein vurderer behovet for å få eit raskt svar frå ein tilfeldig lege som ikkje kjenner pasienten opp mot at legen som kjenner pasienten er den som ser på rapporten. Det er litt større sjans for at kvaliteten på svaret blir dårlegare om det er ein tilfeldig lege som gir svaret. Det som er heilt uproblematisk for dei fleste pasientar kan ha ein heilt anna betydning for ein pasienten som har ein spesiell sjukdomshistorikk. Ein fastlege som kjenner heile historikken til pasienten vil kunne oppdage ting som ferievikaren har oversett.

Det er eigentleg same utfordringa i omtrent alle næringar, men det merkest sjølvsagt betre når det gjeld lang ventetid på svar etter ei helseundersøkingar enn det merkes at det tek lang tid før du får svar frå kunderådgivaren i lokalbanken din.

Kva er eigentleg normal ventetid på svar etter CT undersøking? Det er vel fort mange veker sjølv ved vanleg bemanning?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (44 minutter siden):

Underbemanning er omtrent normalsituasjonen, så når det er ferieavvikling så blir det enda færre på jobb. Får ein då i tillegg sjukefråvær så havner ein fort under minstebemanninga.

Når kapasiteten blir for liten så blir det tatt harde prioriteringar. Helsenorge stoppar ikkje opp om sommaren, men mykje av arbeidet som ikkje er kritisk stansar nærmast heilt opp. Etterkontroll etter kreftsjukdom er nok fort ei av arbeidsoppgåvene som radiologen ikkje prioriterer.
I tillegg så vil eg tru at at ein vurderer behovet for å få eit raskt svar frå ein tilfeldig lege som ikkje kjenner pasienten opp mot at legen som kjenner pasienten er den som ser på rapporten. Det er litt større sjans for at kvaliteten på svaret blir dårlegare om det er ein tilfeldig lege som gir svaret. Det som er heilt uproblematisk for dei fleste pasientar kan ha ein heilt anna betydning for ein pasienten som har ein spesiell sjukdomshistorikk. Ein fastlege som kjenner heile historikken til pasienten vil kunne oppdage ting som ferievikaren har oversett.

Det er eigentleg same utfordringa i omtrent alle næringar, men det merkest sjølvsagt betre når det gjeld lang ventetid på svar etter ei helseundersøkingar enn det merkes at det tek lang tid før du får svar frå kunderådgivaren i lokalbanken din.

Kva er eigentleg normal ventetid på svar etter CT undersøking? Det er vel fort mange veker sjølv ved vanleg bemanning?

Samme dag som CT ble gjort skrev radiologen resultatet til legen som henviste ved privat klinikk nå i ferien for min del. Min mor venter ennå etter 6 uker hos offentlig..

Synes selv dette er ekstremt dårlig av det offentlige..sommer eller ikke

• Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, FriskLuft said:

Synes selv dette er ekstremt dårlig av det offentlige..sommer eller ikke

Synes du det er dårlig at de ikke kan trylle?

Det offentlige har tusen ganger flere pasienter enn det private, det er derfor det offentlige virker dårligere. Og, vi har politikere som har bygget ned sykehuskapasiteten over tiår. De kalte det «effektivisering» og nå ser vi resultatet. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det offentlige helsevesenet kunne kanskje trenge litt magi - synes du ikke?

Min bedre halvdel arbeider innen det private tannhelsevesenet og jeg vet i det minste litt om hvordan
arbeidsdagen der er. Nå nylig var jeg med min bedre halvdel på undersøkelse ved ett av de store regionale sykehusene
og fikk et lite innblikk av arbeidsdagen var ved dette offentlige sykehuset. Her, i alle fall i sommer, tar man imot de første pasientene
kl 0900. Vi ble først henvist til en ventesone A ved ankomst via noen store skjermer etter å ha sjekket inn. Etter en stund sittende i denne ventesonen lyste det opp
på skjermen at vi skulle flytte oss til ventesone B - noe vi selvfølgelig gjorde. Klokken ble 0900 og det kom en person inn i gangen med sykkelbekledning
som så gikk inn på et eget rom og skiftet. Klokken 0915 kom så personen ut av omkledningsrommet og det ble klart for oss alle som satt der at dette var en lege.
Så klokken 0920 kom det en person ut på motsatt side av bygget, nær ventesone A,og ropte opp navnet til min frue som hadde time 0900. Vi satt da på ventesone B ca 80-100 meter unna
og det var i praksis bare flaks at vi hørte navnet bli ropt opp. 

Inntrykket jeg ble sittende igjen med var ikke av et effektivt sykehus med orden i sakene. Hvorfor kom legen kl 0900 når første pasient hadde time 0900?
Hvorfor ble pasienten plassert på venterom lengst vekk fra behandlingsrom istedenfor nærmeste ventesone A - det var knapt personer tilstede på noen av
ventesonene og her var det bare flaks som gjorde at pasienten fikk med seg oppropet.

Min frue sin arbeidsdag i det private tannhelsetjenesten har arbeidstid fra 0800 til 1600 - hun møter alltid opp 0715 og avslutter 1630 - alt for at hun skal være klar til første pasient kl 0800 og slik at siste pasient får tiden helt frem til minst 1600 - hvorfor møter en sykehuslege opp kl 0900  når første pasienttime er kl 0900? Jeg bare spør fordi inntrykket jeg sitter igjen med var ikke av et effektiv drevet sykehus dessverre.

Vi hadde knapt forlatt sykehuset før vi kunne lese om denne saken i nyhetene :

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/vikarlege-ved-unn-slurvet-med-rontgensvar-_-meldt-til-statsforvalteren-1.16982954

Hvordan kan en lege med samvittighet gjøre noe slikt? Hvorfor svikter det totalt her?

Jeg leser stadig om at man i det offentlige klager på at man hele tiden er underbemannet og dette er et argument jeg lett kan kjøpe når jeg leser om det i aviser. Men når man først er der - så får man plutselig et helt annet inntrykk, nemlig at man kanskje har for dårlige rutiner/prosesser og at man rett og slett
faktisk ER ineffektive. Og motivasjonen til de ansatte kan heller ikke være på topp når man kommer slentrende inn kl 0900 og første pasient har time 0900? Sykehusene trenger kanskje litt magi for å komme på sporet? Jeg sier ikke at de som er i det offentlige ikke er dyktige eller hyggelige - men jeg får et inntrykk av systemet
man arbeider under ødelegger både motivasjonen og evnen til å arbeide effektivt. Sykehuset må sørge for at arbeidsplassen er motiverende og at man som ansatt føler man utgjør en forskjell. Det enkle faktum at pasientene blir plassert i gangen lengst vekk fra behandlingsrommet når det finnes en ventesone nær behandlingsrommet forteller meg at
systemet ikke er effektivt. Og når legen ankommer sykehuset kl 0900 for å ta imot første pasient kl 0900 så forteller det meg at kanskje motivasjonen ikke er helt der den burde være - eller det
kan selvfølgelig være en naturlig forklaring for akkurat denne dagen - det vet jeg jo ikke uten å ha vært flue på veggen der over en viss tid.

For å spole tiden litt tilbake så var jeg som tidligere nevnt i tråden også på privat CT undersøkelse for en tid tilbake  - her tok man inn 4 pasienter i timen -  og svaret på undersøkelsen kom gjerne samme dag eller dagen deretter.
Hvorvidt kvaliteten på undersøkelsen faktisk holder mål skal jeg ikke uttale meg om, men så lenge kundene strømmer til og det ikke kommer mediesaker av den jeg har lenket til over så kan en vel anta at kvaliteten holder mål? For en privat helseinstitusjon ville det jo fort bli kroken på døren ved grove feil - så sånn sett har de jo intensiver for å holde
kvaliteten på et høyt nivå. Og når man var der så satt man igjen med inntrykket av dette var en effektiv bedrift som tjente gode penger på å drive nettopp effektivt. Altså helt motsatt av det inntrykket jeg satt igjen med etter et besøk på et offentlig sykehus.

En annen side av saken er jo hva det gjør med ansatte i offentlige helseinstitusjoner når man opplever at den ansvarlige politikeren for sektoren faktisk jukser til seg en mastergrad slik
vi har opplevd dette året.

Ventetidsløftet,

https://www.regjeringen.no/contentassets/7e890ca1c02e43cba29fbb2bd9fc01af/ventetidsloftet.pdf,

er den nye helseministerens siste utspill i helsepolitikken. Men som jeg har vært inne på tidligere - det hjelper svært lite at man kommer til undersøkelse raskt når man ikke evner å gi raske svar på undersøkelsene slik at den faktiske behandlingen kan starte opp. Min mor har nå ventet snart 8 uker på svar på sin CT undersøkelse - om det igjen påvises
kreft på disse bildene så vil jo 8 uker allerede være borte. Da er det liten trøst i å vite at hun har krav på å få startet opp behandlingen etter 14 dager. Hele verdikjeden må selvfølgelig
under lupen - ikke bare ventetid fra svar på undersøkelse til behandling starter. Og det å kaste mer penger inn i det offentlige vil jo aldri hjelpe på den situasjonen jeg beskrev over her
hvor legen kommer slentrende inn kl 0900 for å ta imot sin første pasient kl 0900.

Nei - jeg blir mer og mer overbevist om at man må ty til noe magi for å få orden på det offentlige helsevesenet i Norge.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (8 timer siden):

Synes du det er dårlig at de ikke kan trylle?

Det offentlige har tusen ganger flere pasienter enn det private, det er derfor det offentlige virker dårligere. Og, vi har politikere som har bygget ned sykehuskapasiteten over tiår. De kalte det «effektivisering» og nå ser vi resultatet. 

Kritikken går vel mest på måten helsevesenet er organisert for. Med mange pasientar å behandle så burde ein sjølvsagt ha fleire tilsette på jobb. På sommaren i ferieavviklingstida burde ein nok mange stadar tenke omvendt, så i staden for å gå ned på minimumsbemanning gjennom sommaren så burde ein styrke bemanninga gjennom sommaren ettersom det mange stadar er mykje turistar og tilreisande, og at innleigde vikarar som ikkje kjenner sjukehuset ut og inn ikkje nødvendigvis klarer å gjere alt like effektivt som dei som har sjukehuset som sin faste arbeidsplass.

FriskLuft skrev (51 minutter siden):

Min frue sin arbeidsdag i det private tannhelsetjenesten har arbeidstid fra 0800 til 1600 - hun møter alltid opp 0715 og avslutter 1630 - alt for at hun skal være klar til første pasient kl 0800 og slik at siste pasient får tiden helt frem til minst 1600 - hvorfor møter en sykehuslege opp kl 0900  når første pasienttime er kl 0900? Jeg bare spør fordi inntrykket jeg sitter igjen med var ikke av et effektiv drevet sykehus dessverre.

Angåande din frues arbeidsdag så vil ikkje ei slik ordning være mogleg i statleg sektor då dette bryt både arbeidsmiljølov og tariffavtale. Om ein må møte 0715 og ikkje er ferdig før 1630 så skal ein ha betalt for 8,75 timar (den reelle arbeidstida minus ein halvtime ubetalt matpause). Her blir også den totale arbeidstida over 9 timar noko som heller ikkje er lov etter arbeidsmiljøloven. 
Det er riktig nok lov å kreve at arbeidstakaren skal være ferdig skifta i garderobe og klar til å starte arbeidsdagen kl 0800, men om ho møter 45 minutt før så reknar eg med at ho utfører ein del forberedande arbeid som per definisjon er tid satt til arbeidsgivars disposisjon og som dermed skal være betalt.

Ellers er eg einig i at dersom fyrste pasienttime er kl 0900 så kan ikkje legen også møte kl 0900 (det må i så tilfelle være i tilfeller der alt står klart på legekontoret slik at legen tek med seg fyrste pasient i det han/ho går inn på kontoret kl 0900).
Eg hadde antatt at grunnen til at fyrste pasienttime er kl 0900 er at legen skal ha fyrste timen av arbeidstida til å førebu seg, gjennomføre møter, og liknande administrativt arbeid.
Eg håpar at din erfaring var eit unntak og at det var legen som hadde forsovet seg akkurat denne dagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, The Avatar said:

Kritikken går vel mest på måten helsevesenet er organisert for. Med mange pasientar å behandle så burde ein sjølvsagt ha fleire tilsette på jobb. På sommaren i ferieavviklingstida burde ein nok mange stadar tenke omvendt, så i staden for å gå ned på minimumsbemanning gjennom sommaren så burde ein styrke bemanninga gjennom sommaren ettersom det mange stadar er mykje turistar og tilreisande, og at innleigde vikarar som ikkje kjenner sjukehuset ut og inn ikkje nødvendigvis klarer å gjere alt like effektivt som dei som har sjukehuset som sin faste arbeidsplass.

Det er generelt sett færre pasienter på sommeren grunnet folk drar på ferie. I tillegg er det et problem at man ofte ikke har råd til å ansette sommervikarer. Da står man igjen med en absolutt minimum bemanning. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (17 minutter siden):

Det er generelt sett færre pasienter på sommeren grunnet folk drar på ferie. I tillegg er det et problem at man ofte ikke har råd til å ansette sommervikarer. Da står man igjen med en absolutt minimum bemanning. 

Det er ikkje slik alle plassar, særleg når vi det har blitt dyrare å reise utanlands og det har blitt billegare for utlendingar å ferier i Norge så kan det fort bli fleire potensielle pasientar. Veit ikkje heilt korleis reknestykket er på landsbasis med talet på folk som reiser ut av landet kontra talet på folk som kjem inn i landet, men eg kan godt sjå for meg at det totale folketalet i Norge aukar om sommaren på grunn av turistar.

Det ekstreme tilfellet er turistplassar som Geiranger, som til vanleg har 200 innbyggarar og som på sommaren, men som på ein sommardag kan ha 15 000 besøkande. Om ein dimensjonerer legekontoret utifrå at med 200 innbyggarar så har ein opent legekontoret på måndagar og torsdagar, så får ein eit problem med kapasiteten når det kjem 10 000 personar som alle er over 70 år til bygda.
Dette er sjølvsagt eit veldig lokalt problem, men det er ikkje alle helseregionar som får mindre pasientar om sommaren, enkelte stadar kan det være omvendt.

Største grunnen til at det er færre å behandle om sommaren er nok litt den same som at det vart færre ulykker og hjerteinfarkt under koronapandemien, når folk ferierer og tek det med ro så er det færre som får helseproblem som ofte har sitt utspring i stress og høgt aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
The Avatar skrev (1 time siden):

Angåande din frues arbeidsdag så vil ikkje ei slik ordning være mogleg i statleg sektor då dette bryt både arbeidsmiljølov og tariffavtale. Om ein må møte 0715 og ikkje er ferdig før 1630 så skal ein ha betalt for 8,75 timar (den reelle arbeidstida minus ein halvtime ubetalt matpause). Her blir også den totale arbeidstida over 9 timar noko som heller ikkje er lov etter arbeidsmiljøloven. 
Det er riktig nok lov å kreve at arbeidstakaren skal være ferdig skifta i garderobe og klar til å starte arbeidsdagen kl 0800, men om ho møter 45 minutt før så reknar eg med at ho utfører ein del forberedande arbeid som per definisjon er tid satt til arbeidsgivars disposisjon og som dermed skal være betalt.

Ellers er eg einig i at dersom fyrste pasienttime er kl 0900 så kan ikkje legen også møte kl 0900 (det må i så tilfelle være i tilfeller der alt står klart på legekontoret slik at legen tek med seg fyrste pasient i det han/ho går inn på kontoret kl 0900).
Eg hadde antatt at grunnen til at fyrste pasienttime er kl 0900 er at legen skal ha fyrste timen av arbeidstida til å førebu seg, gjennomføre møter, og liknande administrativt arbeid.
Eg håpar at din erfaring var eit unntak og at det var legen som hadde forsovet seg akkurat denne dagen.

Vel - det kan nok være at regelverket i offentlig sektor ville stoppet praksisen til min frue da andre ville reagert - men også i min egen jobb, som da ikke er i helsesektoren, så møter folk opp lenge før 0800 - gjerne 0715-0730, selv om arbeidstiden egentlig starter 0800. Jeg tror dette med å møte opp tidlig har mye med trivsel og følelsen av en meningsfull arbeidsdag . Dersom man kommer etter klokken og går etter klokken så vil jeg vel tro at man kanskje ikke føler at man er på rett plass og at arbeidet bare blir et sted man er for å tjene til livets opphold. Slik bør det definitvt ikke være for høyt utdannenede - har selv like lang utdannelse som legene - faktisk litt mer - og jeg ville aldri blitt værende i jobben for pengene alene uansett hvor mye penger man hadde slengt opp på bordet.  Man må føle at man gjør en forskjell - og det burde strengt tatt ikke være så vanskelig i helsektoren fordi man har potensiale til å gjøre en enorm forskjell for livene til sine pasienter. Dersom man normalt kommer slentrende inn på jobb kl 0900 og tar imot første pasient 0915 som har time 0900, vel da er noe galt.

Jeg håper for all del at det jeg opplevde ikke er standarden man legger seg på gjennom sommeren i de offentlige sykehusene. Jeg aner ikke hvordan sykehusene er organisert, men jeg tror det er viktig at man som ansatt identifiserer seg med bedriften man arbeider ved og føler at man kan styre og påvirke sin egen arbeidsdag - at man ikke styres av personer som ikke selv kjenner egen arbeidsdag. Jeg frykter derimot at det offentlige Norge har vokst seg så tullete tungrodd at ingen vet hva som skjer i naborommet på sykehuset og at ledelsen ikke har tid annet enn å rapportere videre opp i systemet og følgelig bruker mye interne ressurser på nettopp å bare tilrettelegge for mer rapportering. Da dreper man på en måte hele tiltakslysten til den enkelte leder og dette utarter seg som en infeksjon som til slutt ødelegger for hele driften. Og på toppen av det hele brenner man bort mer offentlig penger enn nødvendig.   

Jeg må si jeg er skuffet over behandlingen min mor har fått - jeg er helt overbevist om at CT bildene kunne vært tolket av en annen person ved et annet sykehus for et eller annet sted er det kapasitet. Jeg tror faktisk at man IKKE utnytter de ressursene man har i det offentlige Norge på dette området. Man kunne garantert sendt bildene i dette konkrete saken til en annen som kunne tolket dem - om det var til en privat eller et annet sykehus skal være usagt, men det bør ikke være slik at ting stopper opp om sommeren fordi det er ferietid. At det finnes kapasitet i landet vet jeg jo selv, så om det er slik at alle de ansatte på et sykehusavdeling må ha ferie samtidig så får man heller legge tilrette for at man har rutiner for å utnytte private ressurser eller ressurser andre steder i landet. 

Endret av FriskLuft
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så da kom dagen da min mor fikk svar på CT. Det har tatt en evighet da ingen har hatt tid å se på bildene som ble tatt i starten av juni. Og bildene indikerer kreft. Så nå har hun krav på ytterligere utredning med behandlingsstart innen 14 dager. De nesten 8 ukene hun måtte vente på svar inngår ikke i fristen helsevesenet har for pakkeløp for kreft. Det er et ikke fungerende system som gjør at blir du syk på feil tidspunkt så kan liv gå tapt. Jeg,i likhet med min mor,er forbannet på Støre regjeringen. Tidligere i år slet jeg med å få tak i medisin til min 11 år gammel datter. Måtte da selv ringe sykehuset og fortelle behandlede lege at vi ikke fikk tak i medisinen som vår datter har livslang behandling med.  Legen var ikke informert om legemiddelmangelen og måtte selv gå inn i systemet og sjekke. Da fikk hun se det vi som pårørende allerede visste. Det initerte da legen til å ta grep. Det skal jo ikke være slik at foreldre må informere leger om leggemiddelmangel...eller er det? Og hvorfor har man ikke satt en svarfrist på prøver der man kontrollerer for f.eks kreft? Nei,dette er etter min mening tegn på et velferdssystem innen helse som råtner på rot. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  1. Alle personer har rett til øyeblikkelig hjelp samme dag ved behov for dette. Dette er kommunens ansvar
  2. Ring kontoret, forklar saken, er det alvorlig vil man bli prioritert. Hvis ikke må man vente
  3. Det gjøres prioriteringer - dersom man skal ta en kontroll CT etter igangsatt behandling, så har man allerede en etablert diagnose og terapi som er igangsatt. Effekten vurderes omgående. Jeg kjenner ikke TS sin sak, men generelt sett blir disse kontrollere ikke høyest prioritert, da man heller prioriterer utredning hvor det er mistanke om alvorlig sykdom, samt akutte hendelser som traume, hodeskader, andre akutte tilstander
  4. På sommereren er helsevesenet på sitt bunnpunkt. Dessverre. Alle skal ha ferie. Det gjelder forøvrig alle profesjoner 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...