Gå til innhold

hvordan er det lov å studere to ting gratis samtidig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1224 skrev (2 minutter siden):

Kan noen forklare meg hvordan dette er mulig? Og hvordan er det lov å studere to ting gratis samtidig?

https://www.advokatbladet.no/juss-jusstudent-medisin/ayeh-21-og-william-20-kombinerer-jusstudiet-med-medisinstudiet/203568

 

Hvordan det er mulig å klare kan jeg ikke svare på, men lov, hvorfor ikke? Men de kan få problemer med lånekassen etterhvert, da de støtter kum et visst antall studiepoeng fikk jeg høre

Lenke til kommentar

Lov? Hvorfor skal folk blande seg borti hva andre gjør.

Det er universitet. Har du det du trenger for å komme inn så hvorfor ikke.

Har du over 6-7 i snitt fra videregående så søk selv. 

Jeg var skolelei etter niende så jeg har rundt 3.5 i snitt, ikke dugelig til noe annet enn yrkesfag. 

 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kenhten said:

Lov? Hvorfor skal folk blande seg borti hva andre gjør.

Det er universitet. Har du det du trenger for å komme inn så hvorfor ikke.

Har du over 6-7 i snitt fra videregående så søk selv. 

Jeg var skolelei etter niende så jeg har rundt 3.5 i snitt, ikke dugelig til noe annet enn yrkesfag. 

 

Hvorfor andre skal blade seg? Det er vel fordi det er ANDRE som betaler for dette.

Dersom mine skattepenger brukes til å "lage" en lege til samfunnet jeg lever i, så er det ok ettersom jeg har behov for leger i samfunnet "mitt". Det samme gjelder advokater og mye annet.

Her betaler "jeg" for å utdanne en lege og "jeg" betaler for å utdanne en advokat, men jeg får bare halvparten igjen for pengen "mine"..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1224 skrev (17 minutter siden):

Kan noen forklare meg hvordan dette er mulig? Og hvordan er det lov å studere to ting gratis samtidig?

https://www.advokatbladet.no/juss-jusstudent-medisin/ayeh-21-og-william-20-kombinerer-jusstudiet-med-medisinstudiet/203568

 

Mulig? For de fleste handler det om motivasjon og ståpåvilje.

Førstnevnte er nok viktigst, er en motivert for noe så lærer en lett. Stort sett.

Sistnevnte er viktig, for en må stå på og bruke tiden sin.

Har selv tatt 60 studiepoeng samt jobbet 100%+ med reisejobb. 

Det var hardt, og krevde sitt men jeg var veldig motivert.

Forstod dog at det er i overkant og reduserte studiepoeng i etterkant og fortsatte/økte jobb prosenten.

 

At det er lov er jo litt interessant. Det er jo ett "problem" at de opptar en plass på to studier som er vanskelig å komme inn på. En burde kanskje regulert dette litt strebgere pga dette.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, WiiBoy said:

Her betaler "jeg" for å utdanne en lege og "jeg" betaler for å utdanne en advokat, men jeg får bare halvparten igjen for pengen "mine"..

En kan argumentere for at du får dobbelt opp; du får lege som kan juss, og du får jurist som kan medisin. Gitt at helsevesenet er så komplekst og inngripande i både regelverk og folk sitt liv så er det behov for byråkrater som kan medisin og jus; eg vil tippe dei er ei veldig ettertrakta gruppe, både i offentleg forvalting og i det private i t.d. forsikringsselskap.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

En kan argumentere for at du får dobbelt opp; du får lege som kan juss, og du får jurist som kan medisin. Gitt at helsevesenet er så komplekst og inngripande i både regelverk og folk sitt liv så er det behov for byråkrater som kan medisin og jus; eg vil tippe dei er ei veldig ettertrakta gruppe, både i offentleg forvalting og i det private i t.d. forsikringsselskap.

Da burde det være et eget løp på det. Det å over utdanne er svært kostbart for samfunnet. 

Vi prøver også å utdanne et "riktig" antall leger, og da er det jo viktig at de legene vi utdanner har tenkt til å være leger og ikke jurister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (11 timer siden):

Hvorfor andre skal blade seg? Det er vel fordi det er ANDRE som betaler for dette.

Dersom mine skattepenger brukes til å "lage" en lege til samfunnet jeg lever i, så er det ok ettersom jeg har behov for leger i samfunnet "mitt". Det samme gjelder advokater og mye annet.

Her betaler "jeg" for å utdanne en lege og "jeg" betaler for å utdanne en advokat, men jeg får bare halvparten igjen for pengen "mine"..

Dine skattepenger?

Nei du. Dine skattepenger betaler såvidt for deg selv gjennom hele ditt livsløp, så hold fred.

"Mine skattepenger", 🤣😂 dummeste jeg har hørt.

Endret av Kenhten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • aklla endret tittelen til hvordan er det lov å studere to ting gratis samtidig?
8 hours ago, WiiBoy said:

Da burde det være et eget løp på det. Det å over utdanne er svært kostbart for samfunnet. 

Eige løp for det tre personer i året tar? Du tenker det er penger å spare på det?

Utdanning koster, men overutdanning er veldig vanskeleg å spesifisere. Er det overutdanning om legen har juss i tillegg og derfor kan vurdere ei sak medisinsk og juridisk? Gevinsten i at en person kan gjere det istadenfor to...

Eller kva med bilmekaniker og elektro? Eller byggingeniør og snekker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (13 timer siden):

En kan argumentere for at du får dobbelt opp; du får lege som kan juss, og du får jurist som kan medisin. Gitt at helsevesenet er så komplekst og inngripande i både regelverk og folk sitt liv så er det behov for byråkrater som kan medisin og jus; eg vil tippe dei er ei veldig ettertrakta gruppe, både i offentleg forvalting og i det private i t.d. forsikringsselskap.

Eg kan aldri sjå for meg at det har vært intensjonen at same studenten skal ta fleire utdanningar samtidig.
Det kan sikkert stemme at det finnes nokre få tilfeller der ein lege med juridisk kompetanse er nyttig, men det må være ytterst få. Det er større fare for at den same studenten okkuperer to studieplassar og uansett berre kjem til å bruke den eine av to utdanningar, om vedkommande tek seg jobb som advokat så er det vekkasta skattekroner å ha utdanna vedkommande også til lege.
Realistisk sett så er det vel også ein mykje større fare for at sluttresultatet blir ein student med to vitnemål som begge er dominert av dårlege karakterar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, WiiBoy said:

Her betaler "jeg" for å utdanne en lege og "jeg" betaler for å utdanne en advokat, men jeg får bare halvparten igjen for pengen "mine"..

Hvor vil du egentlig med dette utsagnet?

Hvis en faglig sterk og dyktig person etter endt utdannelse kan tilsettes både som lege og advokat, så må det jo være netto gevinst for samfunnet - man fyller inn med arbeidskraft der det trengs + samfunnet slipper potensielt å betale for at en person skal gå arbeidsledig i lang tid fordi det ikke fantes jobb etter endt utdannelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere som har gjort dette - Espen Nakstad er både lege og jurist. Vil nå uansett ikke påstå at dette er særlig vanlig å gjøre da så bekymringen om skattekroner hit og dit kan man nok legge fra seg.  På masterstudiet i rettsvitenskap er det egentlig ganske lite obligatorisk oppmøte så er man disiplinert nok så kan man klare ganske mye. Det er uansett relativt sett få skattekroner som går til å finansiere jusutdanninga - de ligger på laveste eller nest laveste nivå hva gjelder finanseringskategoriene (medisin ligger på topp). Rett og slett av den enkle grunn at det å utdanne jurister ikke er så veldig kostbart mtp at det man trenge av infrastruktur stort sett er noen plasser å lese på.  Mens medisinstudenter trenger øvingsrom, labber osv med tidvis svært kostbart utstyr. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...