Gjest 339e0...1b3 Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli Hei, Jeg har nettopp fått en faktura fra price4cars.com i posten (175 Euro), for bilvurdering tjeneste. Jeg bekreftet ikke denne tjenesten. Jeg husker at jeg kom til siden price4cars.com da jeg lette etter bildeler. Jeg bekreftet ikke denne tjenesten, og jeg trenger ikke denne ubrukelige tjenesten. Jeg fikk ikke klar informasjon om tjenesten, prisen eller kanselleringsprosessen (på nettskjeme eller på epost). Jeg bekreftet ikke bestillingen, og jeg fikk ikke informasjon om betalingene, detaljer om tjenesten eller måter å kansellere denne bestillingen. Dette er ubrukelig tjeneste for meg som norsk. Hvis jeg fikk denne informasjonen (prisen og kanselleringsprosessen), kunne jeg kansellere den. Jeg sjekket nettopp nettsiden, det er bare kontaktskjema (ingen e-post eller telefonnummer). Må jeg betale fakturaen (betale til en konto i Belgia), eller bare glemme det. Jeg føler at dette er tyveri (en type tyveri på nettet). Jeg håper å få gode råd! Anonymous poster hash: 339e0...1b3 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli Høres ut som lureri hvis du ikke har blitt trukket fra konto. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli (endret) Ser ut til å være en velkjent scam, de opererer antagelig med flere domener. https://www.trustpilot.com/review/price4cars.com Antagelig bare å ignorere dette kravet som ikke er gyldig, men ta vare på relevant dokumentasjon. Edit: Fyll aldri inn skjemaer med personopplysninger uten å lese all tekst, tviler fremdeles på at dette er mulig å kreve inn. Slik de har lagt opp dette, kan jeg inngå en avtale på dine vegne uten å vite annet enn din epost (som ikke er beskyttet) og ditt registreringsnummer (som ikke er beskyttet), uten noen form for bekreftelse eller angrerett. Endret 29. juli av ps5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli (endret) Nei De skriver dette med liten skrift under så du ikke skal legge merke til det. Men dette er villedende og på grensen til svindel, og jeg kan umulig forestille meg at en norsk rett vil gi selskapet medhold i at du har inngått noen avtale med dem om dette. Gi dem skriftlig beskjed om at du bestrider kravet, og at du er uenig i at det er inngått en avtale med dem hvor du skal betale for en tjeneste. Dette ble du ikke godt nok informert om. Om de forsøker å involvere ett inkassoselskap må du gi skriftlig beskjed om at du bestrider kravet til inkassoselskapet også. Det stopper høyst sannsynligvis der, for neste steg er at selskapet sender saken til forliksrådet. Det kan jeg ikke tenke meg at de gjør, for der vil de ikke kunne vinne. Der vil de også måtte møte deg ansikt til ansikt, og slike svindlere vil gjerne holde seg anonyme. For dem handler det om å presse mennesker før det kommer så langt til å betale, for å få «saken ut av verden», som alt for mange dessverre gjør. Endret 29. juli av Kron Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli (endret) Send en skriftlig beskjed om at de kan ryke og reise til helvette. Endret 29. juli av flamethower1234 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli Nettsiden inneholder alle opplysninger som er nødvendige for at en avtale skal anses inngått ved at man trykker på "Vurder bilen". Den inneholder alle de nødvendige opplysninger om tjenestens art, pris for tjenesten, og angrerett. Det er ingenting ved nettsiden som skulle tilsi at det ikke inngås en bindende avtale mellom nettsidens bruker og tjenesteyter. De har også inntatt standardtekst som informerer om at angreretten bortfaller. Du kan naturligvis bestride kravet og argumentere med at det ikke er du som har inngått avtalen. Men dette vil ikke være sant ut fra hva du beskriver, og det naturlige motargumentet er "hvem andre enn deg kjenner til kombinasjonen av din bils registreringsnummer, kjørelengde, ditt telefonnummer, og din epostadresse". 3 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli (endret) krikkert skrev (9 minutter siden): Nettsiden inneholder alle opplysninger som er nødvendige for at en avtale skal anses inngått ved at man trykker på "Vurder bilen". Den inneholder alle de nødvendige opplysninger om tjenestens art, pris for tjenesten, og angrerett. Det er ingenting ved nettsiden som skulle tilsi at det ikke inngås en bindende avtale mellom nettsidens bruker og tjenesteyter. De har også inntatt standardtekst som informerer om at angreretten bortfaller. Du kan naturligvis bestride kravet og argumentere med at det ikke er du som har inngått avtalen. Men dette vil ikke være sant ut fra hva du beskriver, og det naturlige motargumentet er "hvem andre enn deg kjenner til kombinasjonen av din bils registreringsnummer, kjørelengde, ditt telefonnummer, og din epostadresse". Skremmende lett å lage et lite helvete for en bekjent/nabo, eller en som du mente kjørte som en rass i trafikken. Vet du regnr så vet du kmstand og navn. Vet du navn så kan du ofte finne både tlf og epost. Endret 30. juli av oddeh Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli oddeh skrev (8 minutter siden): Skremmende lett å lage et lite helvete for en bekjent/nabo, eller en som du mente kjørte som en rass i trafikken. Vet du regnr så vet du kmstand og navn. Vet du navn så kan du ofte finne både tlf og epost. Det burde være vanskeligere å handle tjenester av denne typen på nett. En løsning er lov endring der det defineres egne krav til tilbyder av tjeneste der man f.eks må logge inn med bank-id. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli (endret) 39 minutes ago, krikkert said: Nettsiden inneholder alle opplysninger som er nødvendige for at en avtale skal anses inngått ved at man trykker på "Vurder bilen". Den inneholder alle de nødvendige opplysninger om tjenestens art, pris for tjenesten, og angrerett. Det er ingenting ved nettsiden som skulle tilsi at det ikke inngås en bindende avtale mellom nettsidens bruker og tjenesteyter. De har også inntatt standardtekst som informerer om at angreretten bortfaller. Du kan naturligvis bestride kravet og argumentere med at det ikke er du som har inngått avtalen. Men dette vil ikke være sant ut fra hva du beskriver, og det naturlige motargumentet er "hvem andre enn deg kjenner til kombinasjonen av din bils registreringsnummer, kjørelengde, ditt telefonnummer, og din epostadresse". Treffes ikke dette av avtaleloven § 33, § 36 ? Hvis ikke så har jeg en del produkter jeg kunne tenke meg å selge, inklusive en bro i brooklyn.. Endret 30. juli av ps5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli (endret) krikkert skrev (1 time siden): Nettsiden inneholder alle opplysninger som er nødvendige for at en avtale skal anses inngått ved at man trykker på "Vurder bilen". Den inneholder alle de nødvendige opplysninger om tjenestens art, pris for tjenesten, og angrerett. Det er ingenting ved nettsiden som skulle tilsi at det ikke inngås en bindende avtale mellom nettsidens bruker og tjenesteyter. De har også inntatt standardtekst som informerer om at angreretten bortfaller. Du kan naturligvis bestride kravet og argumentere med at det ikke er du som har inngått avtalen. Men dette vil ikke være sant ut fra hva du beskriver, og det naturlige motargumentet er "hvem andre enn deg kjenner til kombinasjonen av din bils registreringsnummer, kjørelengde, ditt telefonnummer, og din epostadresse". Overrasket over at en avtale kan inngås på en slik måte med liten skrift, uten at du mener det finnes juss som gir forbrukeren ett vern. Når forbrukeren inngår en avtale bør det komme tydeligere frem at det inngås en avtale om en betalt tjeneste. Godt eksempel her med TS som ikke var klar over dette. En annen forbruker hevder i sitat under at forbrukerrådet sier de også har fått mange henvendelser om price4cars. I link fra Trustpilot over så er det en bruker som har skrevet følgende; ".. En liten telefon til Forbrukerrådet og der var de klare, de har fått så mange henvendelser om price4cars, de sa at denne siden er bare lureri. Jeg har fått et standardbrev fra Forbrukerrådet som jeg har sendt til price4cars for å sikre meg i tilfelle de prøver seg med inkasso, da er jeg dekket av norske lover. Styr unna websiden deres, det er bare juks og fanteri, du kommer til å få masse trøbbel." Som kan tyde på at forbrukerrådet har vært kritisk til dette. Men det er også en annen ting som kan gi deg rett til å gå fra avtalen uten å betale. På siden garanterer selskapet for "Vi garanterer 100% kundetilfredstillelse" som skulle gi deg rett til å gå fra avtalen ved å ikke være fornøyd. Jeg husker en avissak hvor en kunde var misfornøyd med ett firma som garanterte fornøydhet, og vant i retten. Krikkert kan kanskje si noe om dette. Endret 30. juli av Kron Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli 1 hour ago, krikkert said: Nettsiden inneholder alle opplysninger som er nødvendige for at en avtale skal anses inngått ved at man trykker på "Vurder bilen". Den inneholder alle de nødvendige opplysninger om tjenestens art, pris for tjenesten, og angrerett. Kva tenker du om prisopplysningsforskrifta? At prisen står med lita skrift nederst framstår i beste fall som på kant med intensjonen der... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli (endret) barfoo skrev (33 minutter siden): Kva tenker du om prisopplysningsforskrifta? At prisen står med lita skrift nederst framstår i beste fall som på kant med intensjonen der... Hva med markedsføringsloven og det som går på urimelig og villedende handelspraksis. Dette er en tjeneste som jeg vil påstå de fleste tenker er gratis. Du har mange store verdivurderingstjenester for bil, som finn, nettbil, If o.s.v. som alle er gratis. Det at de skjuler opplysning om pris i bunnen av en tekst med liten skrift, er åpenbart ett forsøk på å villede forbrukere til å inngå en avtale de ikke ellers ville ha inngått, om de forsto at tjenesten var prislagt. TS er jo ett bevis på dette, og det er nok flere hvor han kommer fra... Og pris oppgitt i Euro på en .com nettside med nordmenn som målgruppe? Mener på at det også er krav om å da oppgi pris i norske kroner? Så der har vi kanskje nok ett brudd etter markedsføringslovens §10. Endret 30. juli av Kron Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli De bryter også åpentbart med dette kravet: "Næringsdrivende som inngår avtaler med forbruker på Internett, eller nettbaserte markedsplasser, skal på sine hjemmesider ha en lett tilgjengelig elektronisk lenke til plattformen for nettbasert tvisteløsning, som etableres ved gjennomføring av forordning (EU) nr. 524/2013 om nettbasert tvisteløsning i forbrukersaker, jf. godkjenningsloven § 26. Informasjonen om plattformen skal også fremgå i de generelle avtalevilkårene, hvor slike foreligger. Den næringsdrivende skal også informere forbrukere om at plattformen kan anvendes ved behandling av sak mellom partene. Der tilbudet til forbruker fremsettes ved bruk av e-post, skal e-posten inneholde en elektronisk lenke til plattformen. Den næringsdrivende skal på sine hjemmesider på Internett også opplyse om sin e-postadresse." 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli Ironisk... Men er jussen virkelig såpass enkel at hvemsomhelst kan benytte det skjemaet og så er vedkommende juridisk plikta til å betale over 2000kr? Det er nemlig null problem for meg å ta en spasertur på parkeringsplassen på jobb og tilegne meg de opplysningene som kreves. 2 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli Wheeljack skrev (13 minutter siden): Ironisk... Men er jussen virkelig såpass enkel at hvemsomhelst kan benytte det skjemaet og så er vedkommende juridisk plikta til å betale over 2000kr? Det er nemlig null problem for meg å ta en spasertur på parkeringsplassen på jobb og tilegne meg de opplysningene som kreves. Dette er så useriøst som du kan få det..Alt skjer trolig på nett - og det eneste de trenger å gjøre er å ha en automatisk rutine som sjekker finn.no eller noe i den duren for verdivurdering. Verdivurderingen gir nada opplysninger mhp din konkrete bil. Gå heller til en forhandler og spør om innbyttepris - eller sjekk finn.no og trekk fra 10-15 k på lignende bil og du er trolig innenfor prisintervallet. Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli Det kan da umulig være lovlig å inndrive i Norge. Hadde det stått at han hadde gitt bort huset i samme boksen, hadde det vært like bindende? Selskapet lager mange regler for å ta full kontroll over situasjonen, herunder regler for hvordan kommunikasjon skal foregå, prisen er skjult og informasjonen er mangelfull. Det at kunder ikke vet at de har inngått en avtale, er jo et rødt flagg i seg selv. Men, får de en av hundre til å betale inn på dette, går de sikkert med et greit overskudd på en tjeneste som er så og si gratis å produsere, eller skal jeg si autogenerere. Er ikke jurist selv, så kan ikke kategorisk påstå at det er feil, men er noe overrasket over det enkle svaret fra Krikkert, da en rekke lover og forskrifter om markedsføring, salg og avtaleinngåelse kan spille inn på en avtales gyldighet. Til trådstarter: Hvis det går til inkasso, kan du liste opp her hvilket selskap de benytter? 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli Både forbruker- og skattemyndighetene burde ha interesse av dette foretaket. Hvem de er, er helt ukjent, de opererer fra Belgia, kun mot norske kunder/offer. Hvor blir pengene faktisk av, hva med gdpr, etc. Jeg ville uansett tro at man ikke kan inngå en bindende avtale med en motpart som ikke kan identifiseres. 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli ps5 skrev (17 minutter siden): Både forbruker- og skattemyndighetene burde ha interesse av dette foretaket. Hvem de er, er helt ukjent, de opererer fra Belgia, kun mot norske kunder/offer. Hvor blir pengene faktisk av, hva med gdpr, etc. Jeg ville uansett tro at man ikke kan inngå en bindende avtale med en motpart som ikke kan identifiseres. Det skulle stemme bra det. Fra ehandelsloven: "§ 8.Tjenesteyterens opplysningsplikt om virksomheten En tjenesteyter skal ved utøving av sin virksomhet alltid gi informasjon om navn, adresse, elektronisk postadresse og øvrige opplysninger som gjør det mulig å komme i direkte forbindelse med tjenesteyteren. I tillegg skal tjenesteyteren opplyse om: a. det foretaksregister hvor tjenesteyteren er registrert, samt tjenesteyterens organisasjonsnummerog om virksomheten er merverdiavgiftspliktig, og b. eventuelle godkjenninger som kreves for å utføre virksomheten og navn og adresse på den aktuelle godkjenningsmyndigheten. " Det vil også være vanskelig å drive inn et krav uten at de blåser identiteten sin. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli 8 minutes ago, ps5 said: Jeg ville uansett tro at man ikke kan inngå en bindende avtale med en motpart som ikke kan identifiseres. Det var det jeg også stussa på. Altså, villkårene er jo tydelige, men har dem lov å sette sånne villkår og gjøre dem bindende helt ukritisk? Er det så lett å opprette en juridisk bindende avtale - uten en gang en sjekk om det faktisk er vedkommende som har bedt om det? Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 30. juli Del Skrevet 30. juli Praktisk tips er å sende en melding hvor du avviser kravet. Man risikerer en kostnad hvis man faktisk taper i forliksrådet, men ville tatt sjansen. Jeg tror ikke det kommer seg gjennom inkasso, og da vet man uansett hvem man har med å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå