Gå til innhold

Hermetikk i papp, ca 7 mnd etter "best før"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det både lukter og smaker normalt er det bare å fyre på. Slikt og verre til spiser jeg ofte, har aldri blitt dårlig. Har det potensiale for å gjøre deg sjuk smaker det antakelig så fælt at du ikke orker spise det heller.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på "best før" og "siste forbruksdag".

Når det står best før så avhenger av hva dette er for noe. Er det tørrvare så er det bare å kjøre på. Er det saus, bønner, og andre våte ting ville jeg luktet meg frem. Lukter det greit så er det antagelig det. Varmebehandles bør det uansett.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kokk her.

Det er helt OK å spise, om det lukter og smaker greit. Og ser greit ut.
Selv om det er 10 år etter datoen, så lenge pappen har vært tett for luft og ikke sluppet inn NOE oksygen. 

Datomerkingen er først å fremst et kvalitetsstempel for å sikre at den smaker som den skal. Smaken kan utvikle seg noe over dato, derfor har de dato på den. Det samme gjelder fargen, som kan bli litt mørkere ved lengre lagring. Men det er 100% trygt.

Dette gjelder alt av tørr-proviant. Det er ufarlig, men smaken og kvaliteten kan bli redusert.

Det er kun kjøttdeig og andre farseprodukter, fisk og ferskvarer som har "siste holdbarhet" -som dato; man skal være forsiktig med. 

Helt unødvendig å kaste ting som har gått ut på dato... Trist at folk fremdeles gjør det, og tror man skal det. 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (6 minutter siden):

Kokk her.

Det er helt OK å spise, om det lukter og smaker greit. Og ser greit ut.
Selv om det er 10 år etter datoen, så lenge pappen har vært tett for luft og ikke sluppet inn NOE oksygen. 

Datomerkingen er først å fremst et kvalitetsstempel for å sikre at den smaker som den skal. Smaken kan utvikle seg noe over dato, derfor har de dato på den. Det samme gjelder fargen, som kan bli litt mørkere ved lengre lagring. Men det er 100% trygt.

Dette gjelder alt av tørr-proviant. Det er ufarlig, men smaken og kvaliteten kan bli redusert.

Det er kun kjøttdeig og andre farseprodukter, fisk og ferskvarer som har "siste holdbarhet" -som dato; man skal være forsiktig med. 

Helt unødvendig å kaste ting som har gått ut på dato... Trist at folk fremdeles gjør det, og tror man skal det. 

Hva skjer hvis man spiser kjøttdeig som er gått ut på dato for 2 uker siden å spiser den? 

Lenke til kommentar
Just now, SommerSolo said:

Hva skjer hvis man spiser kjøttdeig som er gått ut på dato for 2 uker siden å spiser den? 

Du blir mest sannsynlig dårlig for den er merket med siste forbruksdag. Du kan kanskje spise den 1-2 dager over dato, men lukt på kjøttet før du varmebehandler.

Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (2 minutter siden):

Hva skjer hvis man spiser kjøttdeig som er gått ut på dato for 2 uker siden å spiser den? 

Om den er fryst ned, før datomerkingen - gjør det ingen ting.

Om den har ligget i kjøleskapet, vil plast-innpakningen bule seg, og den vil se svært lite appetittlig ut. Den vil også har en svært stram lukt, som gjør at du  på ingen måte har lyst å spise den. 

Det skal godt gjøre å fortære en pakke kjøttdeig som har gått ut på dato for 2 uker siden... 

Noen kjøttdeigpakker har konserveringsmidler som forlenger datoen, ofte de du kjøper i utlandet. Disse pakkene vil kanskje se litt "friskere" ut, men er like dårlige kvalitetsmessig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (41 minutter siden):

Kokk her.

Det er helt OK å spise, om det lukter og smaker greit. Og ser greit ut.
Selv om det er 10 år etter datoen, så lenge pappen har vært tett for luft og ikke sluppet inn NOE oksygen. 

Datomerkingen er først å fremst et kvalitetsstempel for å sikre at den smaker som den skal. Smaken kan utvikle seg noe over dato, derfor har de dato på den. Det samme gjelder fargen, som kan bli litt mørkere ved lengre lagring. Men det er 100% trygt.

Dette gjelder alt av tørr-proviant. Det er ufarlig, men smaken og kvaliteten kan bli redusert.

Det er kun kjøttdeig og andre farseprodukter, fisk og ferskvarer som har "siste holdbarhet" -som dato; man skal være forsiktig med. 

Helt unødvendig å kaste ting som har gått ut på dato... Trist at folk fremdeles gjør det, og tror man skal det. 

Tusen takk! Da satser jeg på at det går greit 😉

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (57 minutter siden):

Hva skjer hvis man spiser kjøttdeig som er gått ut på dato for 2 uker siden å spiser den? 

Det kommer helt an på. Se, lukt, smak. Det kan skje ingenting, og du kan bli matforgiftet.

Jeg har et lite kjøleskap i kjelleren som når det er lite innhold i er EKSTREMT kaldt. Nesten så matvarer fryser litt (så det som er nærmest kjøleelementet er nok lett 0 grader). Kjøtt jeg har i dette kjøleskapet holder merkbart lenger enn det jeg har i kjøleskapet på kjøkkenet som er stappfullt til nesten alle tider.

Samme med melk som ligger i det kjøleskapet.

På den annen side har jeg flere ganger opplevd at økologisk melk blir dårlig 4 dager etter åpning men gjerne 10 dager før dato. Så dato er veiledende, og temperatur og oppbevaring har veldig mye å si.

Driver og spiser meg ned gjennom frysen denne sommeren, og en god del frosne varer fra 2019 som smaker helt kurant fortsatt.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

Du blir mest sannsynlig dårlig for den er merket med siste forbruksdag. Du kan kanskje spise den 1-2 dager over dato, men lukt på kjøttet før du varmebehandler.

Ok jeg bare lurte siden jeg har hørt om det, aldri gjort det. 

Lenke til kommentar

Papp-hermetikken skal ha omtrent same holdbarheit som metall-hermetikk, det at ein kunne gå over til papp utan at kvaliteten vart vesentleg dårlegare var ein av grunnane til at det vart aktuelt å endre hermetikken.

Einaste ulempane med papp-hermetikk er at det er litt større fare for mislykka hermetisering ved produksjonen, men det blir vanlegvis fanga opp av kvalitetskontrollen før produktet havnar i butikken. Den andre ulempen er at papp-hermetikk er enklare å punktere om du mister den i gulvet eller har den i tursekken saman med skarpe gjenstandar. Men ettersom dei aller fleste oppbevarer hermetikken i kjøkkenskapet så skal det ikkje medføre særleg med ulemper for vanlege forbrukarar. 

Fordelane med papp-hermetikk er at det er billegare, enklare å opne, og at emballasjen er lett å trykke flat og levere til resirkulering. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (10 minutter siden):

Papp-hermetikken skal ha omtrent same holdbarheit som metall-hermetikk, det at ein kunne gå over til papp utan at kvaliteten vart vesentleg dårlegare var ein av grunnane til at det vart aktuelt å endre hermetikken.

Einaste ulempane med papp-hermetikk er at det er litt større fare for mislykka hermetisering ved produksjonen, men det blir vanlegvis fanga opp av kvalitetskontrollen før produktet havnar i butikken. Den andre ulempen er at papp-hermetikk er enklare å punktere om du mister den i gulvet eller har den i tursekken saman med skarpe gjenstandar. Men ettersom dei aller fleste oppbevarer hermetikken i kjøkkenskapet så skal det ikkje medføre særleg med ulemper for vanlege forbrukarar. 

Fordelane med papp-hermetikk er at det er billegare, enklare å opne, og at emballasjen er lett å trykke flat og levere til resirkulering. 

Takk, jeg tenker jeg prøver å spise det jeg har, billigere for meg og bedre for miljøet 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Teoretisk sett så kan emballasjen ha lekket giftstoffer ut i maten men verdiene er nok uansett så små at engangstilfellet med din mat neppe utgjør noen risiko for deg.

Sitat

Selv om papp i seg selv er et naturlig materiale, kan kjemikalier som brukes i produksjonsprosessen eller tilsettes for å forbedre egenskapene, være skadelige. Her er noen eksempler:

  1. Mineraloljer: Pappemballasje, spesielt resirkulert papp, kan inneholde mineraloljer fra trykkfarger og andre kilder. Disse oljene kan migrere til maten og potensielt være skadelige1.

  2. Fluorforbindelser: Noen typer pappemballasje, spesielt de som er designet for å være fett- og vannavstøtende, kan inneholde fluorforbindelser (PFAS). Disse kjemikaliene er kjent for å være persistente i miljøet og kan ha negative helseeffekter2.

  3. Blekk og lim: Kjemikalier fra blekk og lim som brukes i pappemballasje kan også migrere til maten. Noen av disse kjemikaliene kan være skadelige, spesielt hvis de brukes i store mengder eller over lang tid2.

Det er viktig å være oppmerksom på at selv om pappemballasje kan inneholde skadelige stoffer, er det strenge reguleringer og tester på plass for å sikre at nivåene av disse stoffene holdes innenfor trygge grenser.

kilde: spurte Bing Copilot 


Noe man derimot bør være mer oppmerksom på er plast som i drikkeflasker, dette er typer emballasje som mange av oss er i kontakt med daglig. Ta f. eks. en tom 5-liters Vanndunk og lukt oppi den, da forstår du fort hva jeg mener, det stinker syntetisk fra slike dunker 😬

Sitat

Plast slipper ut mer gift enn vi har trodd

Vi drikker av det, spiser av det og leker med det. Ny forskning viser at helt vanlig plast slipper ut flere tusen ulike kjemikalier.

En gruppe forskere fra NTNU og universitetet i Frankfurt har undersøkt hva plasten faktisk slipper ut av stoffer når den ligger i vann.

Forskningsartikkelen viser at plast slipper ut tusenvis av kjemikalier.

Det varierte hvor mange stoffer de ulike plastproduktene ga fra seg, men alle produktene lekket.

– Mange av disse kjemiske stoffene, eller miksen av dem, er giftige.

Ulike typer skadelige stoffer

  • 22 av de 24 produktene lekket stoffer som er knytta til oksidativt stress i kroppen. Det forbindes med sykdommer som betennelse, kreft, diabetes, høyt blodtrykk og åreforkalkning.
  • 13 av plastproduktene slapp ut stoffer som hemmer virkninga av det mannlige kjønnshormonet testosteron, og kan påvirke menns fruktbarhet

Kilde: NRK

 

Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (8 timer siden):

 Nei det hadde jeg aldri gjort. Jeg kaster alt mel sukker og sånn når det er gått ut på dato. 

Har du lest på posen med sukker? Der står det at sukker i praksis har ubegrenset holdbarhet.

Mel kan brukes lenge etter passert dato, korn med mye fett vil harskne, men det smaker man lett.

Lenke til kommentar
10 hours ago, SommerSolo said:

 Nei det hadde jeg aldri gjort. Jeg kaster alt mel sukker og sånn når det er gått ut på dato. 

Kommersielt sukker har tilnærmet uendelig holdbarhet. Datoen er kun for "kvalitetesmessige" årsaker.

Lenke til kommentar

Leser innlegget fra SommerSolo som ironi.

Trådstarter spør om hermetikk i papp, SommerSolo "sammenligner" det med sukker "utgått på dato". 
(Sukker som oppbevares tørt har i praksis ingen utløpsdato.) 

Ironi er en balansekunst, det kan misforstås, jeg kan ta feil, men velger å tro innlegget er ment ironisk. 

Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

Leser innlegget fra SommerSolo som ironi.

Trådstarter spør om hermetikk i papp, SommerSolo "sammenligner" det med sukker "utgått på dato". 
(Sukker som oppbevares tørt har i praksis ingen utløpsdato.) 

Ironi er en balansekunst, det kan misforstås, jeg kan ta feil, men velger å tro innlegget er ment ironisk. 

 

xClaymanx skrev (4 minutter siden):

Se, lukt og smak, så går det som ofte greit.

Expiration Date - Imgflip


Det er emballasjen som går ut på dato, ikke innholdet. 😜

 

toralfb skrev (1 time siden):

Leser innlegget fra SommerSolo som ironi.

Trådstarter spør om hermetikk i papp, SommerSolo "sammenligner" det med sukker "utgått på dato". 
(Sukker som oppbevares tørt har i praksis ingen utløpsdato.) 

Ironi er en balansekunst, det kan misforstås, jeg kan ta feil, men velger å tro innlegget er ment ironisk. 


Ingen skal måtte føle at et spørsmål er for dumt til å bli stilt. 
Det er overraskende mangel på "basic knowledge" i samfunnet vårt. Og det blir ikke bedre; dersom folk skal bli latterliggjort av å spørre om det mange av oss vil tolke som enkle ting. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forstår at det er lett å bli forvirra, eg opplever at mykje av informasjonen som blir gitt er litt tvetydig.
No merker ein emballasjen med best før dato, og med påskrifta "ofte god etter" for å oppfordre folk til å ikkje kaste maten ukritisk. Samtidig så er det litt rart at ein då skriv på juice kartongen at den er holdbar i fem dagar i kjøleskap, eller at det på syltetøyet står at holdbarheita er 1 måned etter opning. Appelsinjuice tolker å stå vesentleg mykje lenger enn berre fem dagar i kjøleskap etter opning, så eg opplever det som veldig strengt.

Samtidig har vi veldig høg matvaresikkerheit her i landet. Veldig mykje av maten som har ein siste forbruksdag har fått ei slik merking fordi det kan være farleg å ete maten etter denne datoen. Det sagt så opplever eg at sikkerheitsmarginen er ofte svært god. Om kjøttdeigen kan brukast nokre dagar etter siste forbruksdag kjem veldig ann på kor godt den har vært oppbevart og på kva temperatur.
Samtidig så forstår eg at ein er strenge på å sette site forbruksdag ettersom ein del av giftstoffa som kan utvikle seg i maten ikkje nødvednigvis skaper dårleg smak og dermed er vanskeleg å oppdage for vanlege forbrukarar.
Grunnen til at mange berre skjærer av "blomsten" på ein muggen ost er jo fordi at osten som ikkje er grønn smaker heilt greit, men av omsyn til matvaresikkerheita så skal ein kaste muggen ost, eventuelt skjære vekk mange centimeter slik at ein er sikker på å få bort "røttene" frå muggen som går lengre inn i osten.

Det kan derfor rett og slett være vanskeleg å navigere mellom omsynet til at ein skal være 100% sikker på at maten ikkje har helsefarlege mikroorganismer som ein ikkje nødvendigvis kan smake, samtidig som ein av omsyn til både miljø og økonomi bør unngå å kaste mat som er heilt i orden.

 

(Og ekstra trøblete blir det når ein har sterkt fokus på å bekjempe matsvinn og ikkje kaste mat, samtidig som at den aller største helseutfordringa for befolkninga er fedme. Sånn sett er det ikkje nødvendigvis så lurt å gaffle i seg siste poteten på tallerkenen som alternativ til å kaste poteten).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...