Gå til innhold

Bruktpriser - Tesla Model Y


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bruktbil om 1-2 måneder etter jeg har fått solgt bil nr.2 som er en Kia Soul. Har sett på ID4, Ioniq 5 og Tesla Model y og har landet på at Model Y er det beste kjøpet for min del. Trenger god plass, AWD, hengerfeste, mulighet for takfeste og god rekkevidde/lading. Ønsker ikke å bruke noe mer enn 400k. 

Har ikke fulgt med det siste året på priser. Virker som at bruktprisene på er gunstig høye, spesielt på Teslaer. Har sett i andre land, blant annet USA at pristapet er mye høyere enn i Norge. Om man skal ha en Tesla Model Y Long Range 2021-2022 modell ligger de på finn til 380k+, de billigste har kjørt over garantigrensen. Er det noen som har kjøpt eller solgt nylig? Virker som at det er noen av de som ligger rundt 400k tallet som faktisk blir solgt. Man får en helt ny bil med lengre rekkevidde og bedre oppsett til 500k, for å få en bil som har gått under 30k km så virker det som man må opp i 430k.

Har vurdert å kjøpe en litt billigere modell for å vente og spare på den nye versjonen av Tesla Model Y. Har en classic Ioniq 2019 som primærbil som jeg er greit fornøyd med, så blir en oppgardering selv om det ender opp med en 2021 Model Y. 

Endret av vegaast96
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig at de ligger for høyt i pris på bruktmarkedet. 

I gamle dager så brukte leasingselskapene tommelfingerregel:
En bil som er 3 år og kjørt under 60000 km bør ligge på ca. 60 - 65% av nypris.

Nypris inkl. vinterhjul uten noen andre tillegg er 506 000,-
Så 2021 burde ligge rundt 300.000,- - 330.000,-

Nybil, dersom man skal ha lån, er det også kampanjerente på, kan utgjøre noen titusener over 3 år. Sammenlignet med tilbudene du får når du skal finansiere bruktbil (inkludert å bake det inn i huslånet, for kampanjerente er 2,99%)

Hvorfor ligger 2021 modeller høyt

Det er nok endel som ikke er villig til, eller sågar ikke har råd til å ta tapet på bruktbilen sin. Videre så er det veldig lite Model Y tilsalgs i forhold til bilbestanden. Så hvis nok folk ikke går ned i pris, og det ikke finnes sammenlignbare produkter i markedet så holder prisene seg høye.

Avhengig av ufravikelige kriterier, så var det ikke så mange konkurrenter i 2021 til Model Y

ID4 GTX, men de hadde vel leveringsproblemer
Ford Mustang Mach-e (lav hengervekt, ikke taklast, og you know Ford)

Prisene på disse ligger også i samme leiet, men kanskje litt under.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du kan vente hadde jeg ventet på den nye versjonen av model Y. Blir den i nærheten av model 3 Highland så blir det en enormt bra bil.

Komforten er ett stort steg opp, og en får skjerm bak til unga. 

Mulig du må noe opp i pris men får mye for de penga.

Jeg forventer at den leveres ila Q4 en gang her hjemme. Sannsynligvis desember.

Lenke til kommentar

El bilene raser vel omtrent like mye ned I pris som tvene har gjort de siste 20 årene. Er vel bedre med en fossilbil som koster 70k enn en elbil for 250k+++, som plutselig over natten har falt 50k fordi tesla kutter prisene som de gjør vært eneste år. 

Lenke til kommentar

Det er vel ganske naturlig at tilbudet av brukt Model Y er ganske lavt da bilen det ville være naturlig å oppgradere til er Model X som ligger på det dobbelte i pris og derfor er helt uaktuelt for de fleste. Med ny og betydelig oppgradert Model Y på markedet (snart?) vil dette endre seg og tilbudet øke med priser som samtidig faller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da høres det best ut å vente til evt. neste sommer. Har planlagt 1-2 langtur på vinteren som ikke passer ioniq 28kwh, spesielt med et lite barn. Så mest økonomisk fornuftig å leie en bensinbil ukes tid ved behov. Satser på den nye Tesla model y etterhvert, så får jeg spart opp til ny eller evt. kjøpte brukt om de er fornuftig priset.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, vegaast96 said:

Da høres det best ut å vente til evt. neste sommer. Har planlagt 1-2 langtur på vinteren som ikke passer ioniq 28kwh, spesielt med et lite barn. Så mest økonomisk fornuftig å leie en bensinbil ukes tid ved behov. Satser på den nye Tesla model y etterhvert, så får jeg spart opp til ny eller evt. kjøpte brukt om de er fornuftig priset.

Det er alltid fornuftig å kjøpe i forbindelse med introduksjon av større oppgraderinger da du enten får en bil som også vil holde seg langt bedre i pris, eller kan gjøre et "kupp" på forrige generasjon. Jeg har ikke angret et sekund på å gjøre dette med min snart 5 år gamle raven (x).

Lenke til kommentar
1 hour ago, angstfull said:

El bilene raser vel omtrent like mye ned I pris som tvene har gjort de siste 20 årene. Er vel bedre med en fossilbil som koster 70k enn en elbil for 250k+++, som plutselig over natten har falt 50k fordi tesla kutter prisene som de gjør vært eneste år. 

Hmmm. Diskusjonen i denne tråden går på at 3 år gamle Tesla Model Y har holdt seg (for) godt i verdi i forhold til det som er normalt for bruktbiler og altså da fossilbiler.

Klarer ikke helt å få kommentaren sin til å henge på greip i lys av det

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Hmmm. Diskusjonen i denne tråden går på at 3 år gamle Tesla Model Y har holdt seg (for) godt i verdi i forhold til det som er normalt for bruktbiler og altså da fossilbiler.

Klarer ikke helt å få kommentaren sin til å henge på greip i lys av det

 

 

Nå som hydrogen bilene kommer på markedet så vil naturligvis El biler synke betraktelig i pris. Hydrogen biler har blitt veldig populært i USA. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, SommerSolo said:

Nå som hydrogen bilene kommer på markedet så vil naturligvis El biler synke betraktelig i pris. Hydrogen biler har blitt veldig populært i USA. 

Tror du må sjekke kildene dine litt bedre, det ble i California solgt totalt 223 hydrogenbiler i Q1 2024, ned 70% fra Q1 2023. Hydrogen vil aldri få gjennomslag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (Akkurat nå):

Tror du må sjekke kildene dine litt bedre, det ble i California solgt totalt 223 hydrogenbiler i Q1 2024, ned 70% fra Q1 2023. Hydrogen vil aldri få gjennomslag.

Ja jeg har jo gjort det, toyta selger godt av det, slik jeg har forstått i usa. Men det er for det at det er helt nytt for verden. 

Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (51 minutter siden):

Ja jeg har jo gjort det, toyta selger godt av det, slik jeg har forstått i usa. Men det er for det at det er helt nytt for verden. 

Nytt? Det kom jo for flere år tilbake, og bensinstasjon kjedene åpnet "pumper" men de ble senere stengt. Det er nå umulig for hydrogen å slå an i Norge da det er tilnærmet ingen plasser å fylle.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Nytt? Det kom jo for flere år tilbake, og bensinstasjon kjedene åpnet "pumper" men de ble senere stengt. Det er nå umulig for hydrogen å slå an i Norge da det er tilnærmet ingen plasser å fylle.

Hvor er de stengt? 

Lenke til kommentar
Just now, SommerSolo said:

Hvor er de stengt? 

Les artikkelen jeg postet lenger oppe.

Hydrogen fyllestasjoner blir stengt. De klarer ikke holde de åpne eller må kjøre redusert kapasitet. 
 

disse avsnittene forklarer det

A brief scan of H2FCP's fantastic station mapshows that a majority of the Hydrogen stations in Southern California are offline or operating with reduced hours. Hydrogen Insight reports that this shortage has been disrupting stations since August 13. During my one experience in a Mirai, the Uber driver behind the wheel noted that it had become even more of a nightmare to find fuel, and the situation has gotten worse since then. Each station has a slightly different notice posted on H2FCP's map, but this one from an Iwatani hydrogen filling station captures the spirit of them all:

"Our primary hydrogen supplier has experienced a disruption that will impact our access to hydrogen for the Hawaiian Gardens station. We currently do not have an ETA to return to normal service levels and will provide updates as soon as we have more information. We greatly appreciate your patience for the additional downtime this will cause."

Some are also down for repairs, as many hydrogen stations suffer from serious reliability issues. Iwatani, a Japanese gas company that is one of the two largest names in American hydrogen filling stations, is currently suing the company that provided the core technology for its stations. In a court filing viewed by Hydrogen Insight, Iwatini alleges that its provider did not test its equipment in a real-world commercial scenario, hid defects, and misled the company. It is, in short, a big mess.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...