Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Touchpad virker ikke på Asus PC, oppdatere til Windows 11?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, robertaas said:

På support ble jeg anbefalt som siste å teste å installere Windows fra scratch. Det har jeg ikke gjort på veldig lenge.

Da ville jeg ha prøvd "Reset this PC" som et enklere alternativ. (i 'Recovery'-delen av 'Settings')

Du kan velge reset til fabrikkinnstillinger (eller er det tilbake til basisversjonen av den Windows-versjonen du har?), eller du kan velge å beholde dine filer og innstillinger.

Men, hvis du har oppgradert til Windows 11, så er jo det i praksis det samme som sistnevnte; du beholder filer og innstillinger, men resten av Windows er nyinstallert. Og hvis problemet er driver-relatert, så hjelper ikke dette. Ei heller hvis det faktisk er en hardware-feil som ligger i bunnen her.

Lenke til kommentar

Fikk ikke tid til å fikse før jeg dro på ferie så jeg tok med mus. Det som nå skjer er at skjerminnstillinger stadig endrer seg slik at screenpad settes opp som skjerm 2. Det er ganske forstyrrende og jeg hadde det ikke slik før. Jeg korrigerer til bare å bruke skjern1 og det kan gå få minutter før bildet igjen spretter opp på skjermpad.

Noen andre forslag enn å aldri kjøpe PC med skjermpad? Som sagt fungerte dette før.

Lenke til kommentar
snqmann95 skrev (20 timer siden):

Send den inn på garanti rep hos conmodo. Er den kjøpt i Norge så har du 5 årsreklamasjonsrett, ellers gjelder 2 år fabrikkgaranti

Asus sier det ikke lengere er garanti etter 3 år slik at det vil koste 100 euro + deler + reparasjon. Får uansett ikke gjort det før jeg er tilbake i Norge.

Og det første problemet jeg prøver løse er at skjerminnstillingene stadig endrer seg av seg selv og slå på screenpad som skjerm. Har skjedd 2 ganger mens jeg skrev dette så ganske irriterende.

Lenke til kommentar

Ser helt lik dette tilfellet med bytte av HW som eneste løsningn slik snqmann95 sa. Så jeg trenger altså ikke kaste bort tid på reinstallasjoner av OS. Men en måte å fryse skjerminnstillingene til jeg kommer meg til Norge har jeg enda ikke klart finne.

 

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

Om  touchpad er i Device Manager så kan en disable hele enheten der. Ellers så kan en kanskje demontere maskinen og koble av ledningene til touchpad.

Touchpad er helt borte fra alle menyer.

Tror ikke dette er en PC som jeg bør åpne og har heller ikke med utstyr for det... og reiser rundt i relativt primitive strøk.

Lenke til kommentar

om det bringer tilbake gode eller vonde minner fra tiden jeg jobbet som Asus tekniker vet jeg ikke, men 😅. Første som blir gjort på service er testing via ubuntu for å sjekke om feilen gjelder programvare eller hardware.  Det er påkrevd fra Asus, så det kommer man seg ikke unna, fungerer det i ubuntu verktøyet til Asus, så løser det seg garantert med en ekstern recovery. Tips, ta backup og legg ved pin/passord hvis maskinen er kryptert med bitlocker, eller så må det kjøres recovery da Asus også krever testing innad i windows, denne testen må lastes opp, så ingen vei utenom.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (15 timer siden):

Enhetsbehandling->Skjermer->Generic Monitor(ScreenXpert-) var mulig å deaktivere ja.

Det gjorde stuasjoner mer levelig. Tusen takk for hjelp.

Og der slo den lille skjermen seg på igjen av seg selv. 😞

Settingene sier "Enheten er deaktivert. (Kode 22)", men den slo seg altså på likevel.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...