Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Touchpad virker ikke på Asus PC, oppdatere til Windows 11?


Anbefalte innlegg

Touchpad/styreflate virker plutselig ikke på en Asus UX434FLC.

Hotkey (fn + F6) gir bare melding "styreflate deaktivert"

Alle menyer med Touchpad/styreflate er borte fra Windows innstillinger, MyAsus og BIOS.

Oppdatering av drivere fra Asus hjalp ikke.

Programmet ScreenXpert fra Asus starter ikke og gir ikke feilmelding.

Har prøvd alle tips jeg har klart finne og ingenting hjelper.

Bortsett fra den defekte Windowsoppdateringen (KB5034441 fra tidligere i år som er umulig å installere) er Windows 10 oppdatert.

 

Vil en oppdateering til Windows 11 kunne hjelpe eller er det en dårlig idé å oppdatere OS før problemet er løst?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro årsaken feil med drivere som må benyttes for styrerflaten.

Prøve å avinstallere drivere og programvare, restarte og installere driveren og programvare på nytt?

En oppgradering til Windows 11 kan også hjelpe.

Mulig Windows må installeres på nytt, ikke bare oppgraderes for at drivere skal bli riktig installert.

(Det er normalt mulig å løse det uten reinstallasjon, men å starte med fersk installasjon kan noen ganger være det raskeste og beste.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ganger er en egen pakke med programvare for å justere innstillingene. Om alt følger med driver er det ikke så enkelt å fjerne det. Se på listen over installerte programmer.

Ta backup av innholdet på PCen og gjør en reinstallasjon?

 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, robertaas said:

Bortsett fra den defekte Windowsoppdateringen (KB5034441 fra tidligere i år som er umulig å installere) er Windows 10 oppdatert.

 

Vil en oppdateering til Windows 11 kunne hjelpe eller er det en dårlig idé å oppdatere OS før problemet er løst?

Jeg ville ikke ha oppdatert til Win11 før problemet var løst, men det er kanskje bare meg.

Her er et en som hadde samme problem som deg og fikset det: ASUS Zenbook 14 UX434FL - "TrackPad Disabled" on Start Up : r/ASUS (reddit.com)

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (4 timer siden):

Jeg ville ikke ha oppdatert til Win11 før problemet var løst, men det er kanskje bare meg.

Her er et en som hadde samme problem som deg og fikset det: ASUS Zenbook 14 UX434FL - "TrackPad Disabled" on Start Up : r/ASUS (reddit.com)

Takk, men å vise skjulte enheter som han gjorde hjalp ikke.

Oppdatering til Windows 11 hjalp heller ikke. Og Hotkey virker ikke under Windows 11, så om mulig har jeg kommet kortere.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (19 minutter siden):

Takk, men det var der jeg begynte. Hjalp lite da Touchpad/styreflate mangler i alle menyer.

Noe jeg har fått med Windows 11 er mulighet til å legge ikon for "virtuell styreplate" på startlinjen, men den har ingen funksjon.

Fungerer den i BIOS?

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 timer siden):

Fungerer den i BIOS?

Litt usikker på hva du mener. Virtuell styreplate vil såvidt jeg skjønner kun fungere på PCer med trykksensitiv skjerm. Det har ikke min PC.

Har funnet oppsktift for å slå på touchpad i registry. Det hjelp heller ikke.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 time siden):

Litt usikker på hva du mener. Virtuell styreplate vil såvidt jeg skjønner kun fungere på PCer med trykksensitiv skjerm. Det har ikke min PC.

Har funnet oppsktift for å slå på touchpad i registry. Det hjelp heller ikke.

Det jeg mener er, kan du styre musepekeren med den i BIOS?

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Det jeg mener er, kan du styre musepekeren med den i BIOS?

Er fortsatt ikke med. Er spørsmålet om man med PC med touch-skjerm kan bruke virtuell touchpad når man editerer BIOS? Neppe, da den virtuelle touchpaden er en windows-applikasjon.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (9 minutter siden):

Er fortsatt ikke med. Er spørsmålet om man med PC med touch-skjerm kan bruke virtuell touchpad når man editerer BIOS? Neppe, da den virtuelle touchpaden er en windows-applikasjon.

Er det ikke snakk om touchpad/styreflata på PC-din det er snakk om? Den er for å styre musepekeren? Jeg snakker ikke om virtuell styreflate, jeg snakker om styreflata som sitter på PCen. 

I BIOS er det musepeker. Spørsmålet er om du kan styre musepekeren mens du er i BIOS?

 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (55 minutter siden):

Er det ikke snakk om touchpad/styreflata på PC-din det er snakk om? Den er for å styre musepekeren? Jeg snakker ikke om virtuell styreflate, jeg snakker om styreflata som sitter på PCen. 

I BIOS er det musepeker. Spørsmålet er om du kan styre musepekeren mens du er i BIOS?

Du svarte på og siterte tekst om den virtuelle touchpaden så jeg antok at det var den du spurte om. Beklager misforståelsen.

Nei, den vanlige touchpaden fungerer heller ikke ved editering av BIOS. Har aldri brukt touchpad der så jeg vet ikke engang om den burde fungere der. Har alltid brukt piltastene der.

Lenke til kommentar

Prøv og gå inn i BIOS og trykk f9 eller f5, load default settings eller hva enn det står. Fungerer så ikke touchpad i bios etterpå så er den defekt. Vet ikke hvorfor det hjelper med default innstillingers i bios, men det har nå løst problemet ett par hundre ganger for min del, har også sikkert byttet 100+ touchpads på Asus opp gjennom årene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
snqmann95 skrev (35 minutter siden):

Prøv og gå inn i BIOS og trykk f9 eller f5, load default settings eller hva enn det står. Fungerer så ikke touchpad i bios etterpå så er den defekt. Vet ikke hvorfor det hjelper med default innstillingers i bios, men det har nå løst problemet ett par hundre ganger for min del, har også sikkert byttet 100+ touchpads på Asus opp gjennom årene.

BIOS tilbake til standardsettinger hjalp ikke. Maskinen har screenpad og skjermen i touchpaden fungerer fortsatt, men ikke som touchpad. Er det da noe håp for å åpne opp maskinen og finne noen løse ledninger som raskt kan fikses?

Å bytte screenpad blir antagelig endel dyrere enn en vanlig touchpad. Og det vil også bety flere uker for å få det fikset. 😞

Lenke til kommentar
robertaas skrev (2 timer siden):

BIOS tilbake til standardsettinger hjalp ikke. Maskinen har screenpad og skjermen i touchpaden fungerer fortsatt, men ikke som touchpad. Er det da noe håp for å åpne opp maskinen og finne noen løse ledninger som raskt kan fikses?

Å bytte screenpad blir antagelig endel dyrere enn en vanlig touchpad. Og det vil også bety flere uker for å få det fikset. 😞

er produktet kjøpt i Norge, så har du 5 års reklamasjonsrett. Send den inn til Conmodo / Elcare, de reparerer den kostnadsfritt så sant ingenting tilsier at den har vært utsatt for noe søl / fysiskskade. Begynner snart å bli 2 år siden jeg reparerte sånne maskiner på garanti, men jeg mener jeg ble sjokkert over hvor billig screenpad kostet. Asus har faktisk veldig OK delepriser kontra lenovo/hp.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (3 timer siden):

Du svarte på og siterte tekst om den virtuelle touchpaden så jeg antok at det var den du spurte om. Beklager misforståelsen.

Nei, den vanlige touchpaden fungerer heller ikke ved editering av BIOS. Har aldri brukt touchpad der så jeg vet ikke engang om den burde fungere der. Har alltid brukt piltastene der.

Ah, da ser jeg misforståelsen. My bad. 

Den skal fungere der også, så du kan utelukke at det er et problem med Windows. 

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar
snqmann95 skrev (38 minutter siden):

er produktet kjøpt i Norge, så har du 5 års reklamasjonsrett. Send den inn til Conmodo / Elcare, de reparerer den kostnadsfritt så sant ingenting tilsier at den har vært utsatt for noe søl / fysiskskade. Begynner snart å bli 2 år siden jeg reparerte sånne maskiner på garanti, men jeg mener jeg ble sjokkert over hvor billig screenpad kostet. Asus har faktisk veldig OK delepriser kontra lenovo/hp.

Da tar 100 euro + deler + reparasjon. Så det blir nok til å kjøpe en billig PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...