Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (På 4.8.2024 den 6:54 PM):

Er jo blitt svært nisje å kjøpe ICE om du ikke har spesielle behov.

Er kun promillen som fortsatt kjøper på grunn av bråket og stanken. 

Ser bare ulemper med ICE for en normal bilfører.

Bråket og stanken. Henger du igjen på 90-tallet?

Typisk svar fra en frelst elbilentusiast. 

Du får ikke glemme hva slags verdiskapning dieselmotoren har stått for de siste 30-40 årene. 

Uten den så hadde du ikke kunne sitte på nett å klikke hjem varer levert på 2-3 dager. 

Fortsatt veldig mange inkludert meg selv som setter stor pris på en diesel stasjonsvogn. 

Den som i mange år ble kalt for Norgesbilen når salget var på topp. 

Pent brukte diesel stasjonsvogner har i det siste 2-3 årene steget i pris, for det er fortsatt det mange vil ha. 

Jeg har en 2014 diesel stasjonsvogn som kan trekke 2000 kg. Jeg har ikke råd til å bruke noe mer enn 150-200 tusen på bil når jeg skal bytte. Finnes ingen elbil med samme bruksverdi. Jeg kan bestemme meg for at om 1 uke, så kan jeg låne campingvogn og dra på tur uten at jeg må ha en elbil til 500 tusen som orker å trekke 1500 kg og planlegge ladning til hver minste detalj. 

Diesel= frihet. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På 90 tallet var det iallefall mere motorlyd og mindre kakling av bilene 😅 veldig få dieselmotorer som høres bra ut.

Men de stinker jo enda. Noen lukter skikkelig surt. Vet ikke om det er grunnet adblue eller noe.

Og elbiler planlegger gjerne turen for deg, med hvor man må lade og hvor lenge. Så trenger ikke planlegges til minste detalj.

Jeg kjører aldri mere enn 50 mil i hverdagen så trenger aldri å hurtiglade bilen da. Og når jeg først er på langtur om sommeren er ungene med og da må man stoppe hele tiden uansett om man trenger å lade eller ikke..

Dog har jeg ikke blitt bitt av campingvogn basillen. Leier hytter istedenfor :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 10.8.2024 den 9:28 AM):

Jeg er nysgjerrig. Når bråker det for mye for deg i en bil med forbrenningsmotor sammenlignet med EL?

Liker ikke bråk i bil. Kjører Tesla Model 3....

Men en ting skal han ha. det er ikke så mange grunner til å kjøpe ny personbil med forbrenningsmotorer i dag. Med mindre man er bilentusiast.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (27 minutter siden):

Liker ikke bråk i bil. Kjører Tesla Model 3....

Men en ting skal han ha. det er ikke så mange grunner til å kjøpe ny personbil med forbrenningsmotorer i dag. Med mindre man er bilentusiast.

Highland har lavt støynivå i kupeen.

Men det er klakkingen jeg ikke liker, det er en ulyd for meg. Veistøy er noe helt annet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Liker ikke bråk i bil. Kjører Tesla Model 3....

Men en ting skal han ha. det er ikke så mange grunner til å kjøpe ny personbil med forbrenningsmotorer i dag. Med mindre man er bilentusiast.

  Jeg har selv til gode å oppleve at det er stort annet enn dekk- og vindstøy som er dominerende i kupeer på nyere bilene jeg har testet, uavhengig av drivstoff. Unntaket er jo selvfølgelig biler med litt gøyale motorer men det blir igjen noe helt annet.

Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Highland har lavt støynivå i kupeen.

Men det er klakkingen jeg ikke liker, det er en ulyd for meg. Veistøy er noe helt annet.

Så vind- og dekkstøy, som gjerne er det som det støyer mest av, er innenfor. Men den ytterst svake, om i det heletatt hørbare, motorduren er et problem.

 

Det er enten et syltynt argument eller noe som kategoriseres som tvangstanker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hansien skrev (5 minutter siden):

  Jeg har selv til gode å oppleve at det er stort annet enn dekk- og vindstøy som er dominerende i kupeer på nyere bilene jeg har testet, uavhengig av drivstoff. Unntaket er jo selvfølgelig biler med litt gøyale motorer men det blir igjen noe helt annet.

Så vind- og dekkstøy, som gjerne er det som det støyer mest av, er innenfor. Men den ytterst svake, om i det heletatt hørbare, motorduren er et problem.

 

Det er enten et syltynt argument eller noe som kategoriseres som tvangstanker.

Jeg forklarer bare hva jeg ikke liker. Det er min personlige mening.

Har aldri kjørt en ICE bil hvor en ikke kan høre motoren/klakkingen. Noen er såklart bedre enn andre, men lyd er det.

Og det er jo bare en ting, stank som nevnt tidligere er noe annet og den vanvittige tregheten. Kanskje værst av alt. Sleng på Manuel giring så er det faktisk helt grusomt å kjøre.

Igjen, bare mine personlige meninger. Jeg har ikke hatt ICE bil på snart 10 år på grunn av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Og elbiler planlegger gjerne turen for deg, med hvor man må lade og hvor lenge. Så trenger ikke planlegges til minste detalj.

Min erfaring er at det funger særdeles dårlig om du ikke har tesla. 

_R2D2_ skrev (21 timer siden):

Stanken 😅

Ikke kast bort tid på å diskutere med han. Han mener feks at alle som ikke kjøre elbil er alt for treige i trafikken. Irrasjonelt. 

 

bzzlink skrev (På 10.8.2024 den 9:13 AM):

Ioniq 5 har kjøleveske bytte etter 2 år faktisk. og 7 timers jobb. Verdt å ha i tankene at prisene i denne artikkelen er svenske, de har typisk lavere servicepris enn i Norge….

En del kjølevæsker kan bli til syre når den blir gammel/mye brukt. Det er helt vanlig å skifte de på intervall. 

 

BadCat skrev (På 4.8.2024 den 11:21 PM):

Hensikten med en bil er å få kjørt de turene man trenger, verken mer eller mindre. Jeg har vanskelig for å se at voksne folk skal få tid til overs til å kjøre ekstra turer uten mål og mening.

Er dette en spøk? Lever du virkelig ett då travelt liv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Jeg forklarer bare hva jeg ikke liker. Det er min personlige mening.

  Her påstår du at majoriteten lar være å kjøpe ICE pga bråket.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke ditt opprinnelige innlegg til å være din personlige mening.

Salvesen. skrev (På 4.8.2024 den 6:54 PM):

Er kun promillen som fortsatt kjøper på grunn av bråket og stanken. 

Skal man uansett ta støy som et argument kan man heller ikke nitpicke det som taler til sin egen favør.

Det blir like dumt som om jeg skulle påstått at elbiler er støyete fordi jeg ikke liker den lovpålagte lyden disse skal ha når de kjører i mindre enn 30(?)km/t

Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Har aldri kjørt en ICE bil hvor en ikke kan høre motoren/klakkingen. Noen er såklart bedre enn andre, men lyd er det.

Jeg eier og har kjørt opp til flere hvor motorduren kun er tilstedeværende ved lav fart eller når man fysisk går ut av bilen og stiller seg ved siden av. Men slik du fremstår i resten av innlegget ditt så tror jeg vi lar ballen ligge død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Ikke kast bort tid på å diskutere med han. Han mener feks at alle som ikke kjøre elbil er alt for treige i trafikken. Irrasjonelt. 

Sånne holdninger er hysteriske. Jeg var ute på en nærmere 5 timer lang tur med MC i dag, og jeg opplevde mine medtrafikanter som trege i mange situasjoner, spesielt i kryss og rundkjøringer.  Uten at jeg førte statistikk på dette så er jeg ganske sikker på at majoriteten av disse igjen var nyere elbiler. Det betyr ikke at jeg kaller en spesifikk gruppe kjøretøy for trege, for du kan fint ha 1000hk til rådighet og fortsatt være en treg sjåfør.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

  Her påstår du at majoriteten lar være å kjøpe ICE pga bråket.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke ditt opprinnelige innlegg til å være din personlige mening.

Skal man uansett ta støy som et argument kan man heller ikke nitpicke det som taler til sin egen favør.

Det blir like dumt som om jeg skulle påstått at elbiler er støyete fordi jeg ikke liker den lovpålagte lyden disse skal ha når de kjører i mindre enn 30(?)km/t

Jeg eier og har kjørt opp til flere hvor motorduren kun er tilstedeværende ved lav fart eller når man fysisk går ut av bilen og stiller seg ved siden av. Men slik du fremstår i resten av innlegget ditt så tror jeg vi lar ballen ligge død.

Nei det jeg mente var at det er bare promillen som kjøper det for å få bråket og stanken. Altså de hardbarka ICE entusiastene. Mulig dårlig formulert av meg, jeg ser den. 

Dette med støy kom som ett svar på en som påpekte at det var mye støy i model 3. Hvor jeg påpekte at for meg er det verre med motorstøy enn vindstøy.

Ja det kan du jo mene? Ingenting i veien for å ikke like den støyen, og personlig liker jeg ikke mange av de selv. Som feks Zoe. Ekkel lyd.

Du sier det jo selv, støyen er der. I alle ICE biler. Har dessverre kjørt mange av de som leiebiler i mitt liv på reis, og har som sagt aldri opplevd null motorstøy.

Og der ble du personlig ja. Er nok best å la ballen ligge ja. Kos deg i eksosen!

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

 

Ikke kast bort tid på å diskutere med han. Han mener feks at alle som ikke kjøre elbil er alt for tre

Siter meg der jeg sier det eller omformuler deg.

Det jeg mener er at majoriteten av ICE biler er trege off the line. Spessielt med manuell gir. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Nei det jeg mente var at det er bare promillen som kjøper det for å få bråket og stanken. Altså de hardbarka ICE entusiastene. Mulig dårlig formulert av meg, jeg ser den. 

Da tolket jeg nok den setningen feil ja. Men mitt opprinnelige spørsmål står fortsatt, satt i lys av diskusjonen videre

Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Dette med støy kom som ett svar på en som påpekte at det var mye støy i model 3. Hvor jeg påpekte at for meg er det verre med motorstøy enn vindstøy.

Som igjen var et svar på et spørsmål jeg faktisk spurte deg direkte; Når bråker det for mye for deg i en bil med forbrenningsmotor sammenlignet med EL?

Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Ja det kan du jo mene? Ingenting i veien for å ikke like den støyen, og personlig liker jeg ikke mange av de selv. Som feks Zoe. Ekkel lyd.

Og du velger å ikke se poenget jeg skapte her nå fordi?

Realiteten er at jeg ikke bryr meg, fordi den lyden har en misjon. Og det misjonen overgår min personlige mening om den aktuelle lyden. Eneste jeg hadde brydd meg om var om jeg kunne lagt inn egen lyd:

 

Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Du sier det jo selv, støyen er der. I alle ICE biler. Har dessverre kjørt mange av de som leiebiler i mitt liv på reis, og har som sagt aldri opplevd null motorstøy.

Nei, det jeg sier er at du overdramatiserer hvor ille denne motorstøyen faktisk er. Spesielt når du må fysisk ut av bilen mens den står stille for å kunne høre den, som man faktisk må på enkelte moderne biler. Og er denne støyen såpass sjenerende så løses det enkelt ved å skru av motoren før du åpner døra, som folk flest uansett gjør. Og enda verre er når du ordlegger deg dithen at det høres ut som at det er den lyden som dominerer kupeen din. Spesielt når det er anerkjent at vind og dekkstøy er en langt større synder på bråk i biler.

Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Og der ble du personlig ja. Er nok best å la ballen ligge ja. Kos deg i eksosen!

Jeg ble ikke personlig, jeg reagerte bare på at du brukte en del negativ ladede ord kombinert med et tydelig behov for å dra inn flere urelevante ting som et stikk på hvor dårlig ICE er istedenfor å fokusere på det som var temaet, støy.

 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (5 minutter siden):

 

 

Sitat

Som igjen var et svar på et spørsmål jeg faktisk spurte deg direkte; Når bråker det for mye for deg i en bil med forbrenningsmotor sammenlignet med EL?

Når jeg hører motoren, det er ulyd for meg. Men jeg liker ikke elbiler med alt for masse veistøy heller såklart. Men det er motorlyden som plager meg i en ICE bil. Samt om den også har mye veistøy så er jo det irriterende også.

Sitat

Og du velger å ikke se poenget jeg skapte her nå fordi?

Litt usikker på hvilket poeng du mener jeg velger å ikke se. 

 

Hansien skrev (8 minutter siden):

Nei, det jeg sier er at du overdramatiserer hvor ille denne motorstøyen faktisk er. Spesielt når du må fysisk ut av bilen mens den står stille for å kunne høre den, som man faktisk må på enkelte moderne biler. Og er denne støyen såpass sjenerende så løses det enkelt ved å skru av motoren før du åpner døra, som folk flest uansett gjør. Og enda verre er når du ordlegger deg dithen at det høres ut som at det er den lyden som dominerer kupeen din. Spesielt når det er anerkjent at vind og dekkstøy er en langt større synder på bråk i biler.

Aha, så det er du som setter grenser for hva som irriterer meg? Igjen, dette er mine personlige meninger om ting jeg ikke liker med ICE biler og grunnen til at jeg unngår å kjøre de så langt det er mulig. Det er ett valg JEG tar.

Jeg er også helt klar over at det er folk som elsker lydene. Vi er forskjellige, og godt er det.

 

Men som du sa tidligere, det er nok best om vi bare lar det ligge..

Lenke til kommentar
On 8/4/2024 at 5:20 PM, BadCat said:

Du skal kjøre langt før det spiller en rolle om det er 1 kr eller 12 kr per mil. Ved vanlig kjøring er drivstoff en ubetydelig del av kostnadene.

Vedlikehold er og billegare på elbil. Det er færre deler som treng vedlikehold, og vedlikeholdet er enklare. En elmotor er bortimot uslitelig - i motsetning til bensinmotorer... Ikkje har dei girkasse heller.

On 8/4/2024 at 11:21 PM, BadCat said:

Ikke glem degradering av batteriet.

Så langt ser det vel ut til at degradering generelt er mindre problem på lithiumbatterier enn mange antok.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

De fleste nye elbiler har støygenerator. Er ikke det ulyd? Selv har jeg programmert bort lyden. 

Refererer du til lyden ved lav hastighet? Jo som nevnt over er det mange av disse lydene jeg ikke synes er noe greier. 

Men ice sin motorlyd er verre for meg, og høres i mye større deler av kjøreturen. Er vell kanskje bare på jevn hastighet på motorvei en hører lite til ingenting av den på noen få biler.

Jeg sier ikke at elbiler er perfekt, mange bråker både fra veistøy men også motorene, elektronikk etc.

Jeg sier bare at ice klakking ikke er noe for meg.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, barfoo said:

En elmotor er bortimot uslitelig - i motsetning til bensinmotorer... Ikkje har dei girkasse heller.

Ja, det har jo vært lite motorer byttet på Model S...... Og alle elbiler har girkasse. En-trinns reduksjonsgirkasse. Forøvrig har vel flere produsenter slitt med motorer, hørt om problemer på både Kona og Ioniq hvertfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, kremt said:

Ja, det har jo vært lite motorer byttet på Model S...... Og alle elbiler har girkasse. En-trinns reduksjonsgirkasse. Forøvrig har vel flere produsenter slitt med motorer, hørt om problemer på både Kona og Ioniq hvertfall. 

Elbiler har eit reduksjonsdrev ja. Men dei har ikkje ei komplisert kasse med titalls drev og integrert hydraulikksystem, slik ICE-biler har.

Viare så har alle teknologier problemer med enkelte modeller, men som klasse er elmotoren ekstremt enkel sammenligna med ICE-motorer, og det er grunn til å forvente færre problemer og mindre vedlikehold.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 minutt siden):

Viare så har alle teknologier problemer med enkelte modeller, men som klasse er elmotoren ekstremt enkel sammenligna med ICE-motorer, og det er grunn til å forvente færre problemer og mindre vedlikehold.

Elmotoren er ikke problemet, det er alt rundt. Har jobbet med elektrifisering av skip og båter de siste årene nå, tilbakemelding fra kunder er at det ikke er noe særlig å spare i forhold til diesel. Mange sjøfolk slutter også for de blir lei av problemer som de ikke kan ordne uten servicefolk. Liten avsporing, men det er virkelig ikke så rosenrødt som mange skal ha det til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...