Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, bzzlink said:

Digger videoene til Diagnose Dan. Etter å ha sett en del av de, så sitter man igjen med et inntrykk av at det å eie biler i det siste 10året av dens liv ikke kommer til å bli noe gøy. Med mindre man finner seg et verksted som hans. Fordi original verkstedene sier bare "bytt girkassa", bytt til ny elmotor osv. Og det er kostnader som ikke kan forsvares.

I denne videoen så er det en posisjonssensor som er gåen. Men motor må ut av bilen og blokka må splittes for å bytte....

Noen som vil tippe hvor mye det ville koste hos Møller?

 

Da har du sikkert sett videoen hans om en bil som ikke ville starte fordi dørhåndtaket var gåent?

Hvis du liker videoene hans så kan du jo sjekke bl.a. South Main Auto. Han er også flink på elektronikk og forklarer ting veldig bra.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ganske mange år gammel og de mest solide bilene jeg har hatt var japanske biler fra slutten av 80-tallet til slutten av 90-tallet. I slekta hadde vi Toyota Camry og Mazda 626 som gikk i arv og de passerte 500,000 km. Vet om andre som også hadde riskokere som gikk veldig langt og ble til slutt avskilta pga rust. Samme med Mercedes fra den tida, mange av de var omtrent udødelige.

Lenke til kommentar
On 1.8.2024 at 6:05 PM, Hollabaloo said:

eGolf og den fancy tekniske løsningen de har valgt for klimaanlegg er et eksempel på hvordan det kan gå:

https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/

https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.0

Den tråden der i elbilforum er skikkelig deprimerende lesning! 

5300 stk Audi e-tron går ut av garanti i år. 
15600 stk Tesla Model 3 går ut av garanti i år.

Blir spennende tid i møte for eierne.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 28.7.2024 den 6:16 PM):

Vil du ha ny? Det blir stadig flere irriterende krav, slik som Start/Stop-funksjonen, så du må trykke på den fordømte knappen hver gang du skal kjøre for å slå det av. Og nå kommer skiltgjenkjenning som skal pipe hvis du kjører for fort. Må også deaktiveres ved å trykke på en knapp for hver tur, i stedet for en mekanisk vippebryter. Hadde det enda fungert, men det er jeg ikke overbevist om. Jeg kjører ofte en relativt ny Renault Zoe som "vet" hva fartsgrensen er og viser det i displayer. Men den tar ofte feil. Ofte alvorlig, da den tror fartsgrensen enkelte steder er mye høyere enn reellt. Denne teknologien er ikke moden. Stadig strengere miljøkrav kan gjøre biler veldig dyre og upraktiske, og det er mye som kan gå i stykker og må repareres. Dette kan gjøre at bruktbiler holder seg godt i pris, særlig modeller som kom ut rett før en irriterende teknologi ble obligatorisk.

For ikke å snakke om AdBlue. En jeg kjenner har hatt mye problemer med den. Først tett dyse. Den ble byttet uten hell. Feilmelding hele tiden. Og systemet er så fantastisk at hvis AdBlue går tomt, eller feilmeldinger om det, så starter ikke bilen. Heldigvis kommer det varsel, hver gang man starter bilen, når det er under 5000km rekkevidde igjen. De trodde det var tett lengre nede i systemet. Prisantydning på 20-30000 for å bytte hele opplegget. Inn og ut av verksted. Dyse ble byttet igjen. Noen sa at AdBlue ikke tåler å fryse. Godt å vite når vi bor i et land der det fort blir -20-30 grader om vinteren. Man bør heller ikke fylle det på tankestasjoner. AdBlue koster mer for produsentene, mer for kundene, bilen blir tyngre, det koster å fylle på for kundene. Alt i alt store kostnader, store kostnader for mijø, herk og bry for alle. Det beste er at jeg hører folk snakke om at det egentlig ikke har så mye å si for utslippene på bilen. Hadde vært artig å se et totalt regnestykke over hele verdikjeden på det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 29.7.2024 at 4:32 PM, Yessmann said:

Hvis du hadde lest førsteinnlegget, hadde du sett at jeg ikke skal ha ny bil. Er heller ikke allergisk mot noe - har hatt en plugin hybrid siste fire år. Ble bare nysgjerrig hvorfor man ikke ser rene ICE-personbiler på forhandlernes nettsider. Det kan jo være folk som ønsker biler med enklest mulig drivlinje - for f.eks. minimere risikoen for større reparasjoner, eller hva vet jeg?

Ganske enkelt: Folk ønsker elbiler og tildels hybrider med lavere driftskostnader. Salgsvolumet for ICE er svært lavt, og det er ikke hensiktsmessig å ta inn biler som potensielt blir ganske så vanskelig å selge. Så kan det være at hvis du går til en forhandler, så er det biler se offisielt ikke tar inn, som man kan få "spesialbestilt".

Avgiftene er jo ellers slik at bilene ikke blir spesielt relevante. Du ender i praksis opp med minst 750 000 for en ny Skoda Superb ut av døra. Tar man driftskostnadene i tillegg, kan du også reparere en god del på en Model Y før man når samme kostnadene som bare bil + bensin.

Avgiftssystemet blir slik at noe annet enn elbil eller "til nøds" hybrid, ikke gir mening å kjøpe. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

750 000 for en ny Skoda Superb

Det var "tilbud" på Kodiaq så jeg til 699. Derav mellom 270 og 300 tusen i rene avgifter. Så det er klart at avgiftspolitikken spiller en stor rolle her rundt hva folk kjøper. Vil folk egentlig ha de elektriske bilene eller blir de presset til det pga prisene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Den tråden der i elbilforum er skikkelig deprimerende lesning! 

5300 stk Audi e-tron går ut av garanti i år. 
15600 stk Tesla Model 3 går ut av garanti i år.

Blir spennende tid i møte for eierne.

Ja, ikke gøy å få en sånn reparasjon på en eGolf som kanskje har en restverdi på under 100000 kr hvis den har noen år på nakken. Dyrt blir det uansett, og i verste fall så snakker vi om halve bilens verdi. Og det er ikke sånn at man kan la være å fikse det heller, med mindre man har lyst til å kjøre uten varmluft i bilen på vinterstid da :p .

Som observatør på sidelinjen så blir det spennende å se utviklingen videre ja. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Hollabaloo said:

Ja, ikke gøy å få en sånn reparasjon på en eGolf som kanskje har en restverdi på under 100000 kr hvis den har noen år på nakken. Dyrt blir det uansett, og i verste fall så snakker vi om halve bilens verdi. Og det er ikke sånn at man kan la være å fikse det heller, med mindre man har lyst til å kjøre uten varmluft i bilen på vinterstid da :p .

Som observatør på sidelinjen så blir det spennende å se utviklingen videre ja. 

De har ikke PTC element i tillegg da? På leafen min bruker den det om varmepumpen er utilgjengelig - som vil si store deler av vinteren da den ikke klarer spesielt mye kulde.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Hollabaloo said:

Ja, ikke gøy å få en sånn reparasjon på en eGolf som kanskje har en restverdi på under 100000 kr hvis den har noen år på nakken. Dyrt blir det uansett, og i verste fall så snakker vi om halve bilens verdi. Og det er ikke sånn at man kan la være å fikse det heller, med mindre man har lyst til å kjøre uten varmluft i bilen på vinterstid da :p .

Som observatør på sidelinjen så blir det spennende å se utviklingen videre ja. 

La oss også si det slik at det er en god del ICE-biler som blir skrotet når verdi ikke er enorm lengre, og komponent som motor eller girkasse må gjennom store reperasjoner. 

Vi er også ved "fødselen" av den den "moderne elektriske bilen". Hva som er typisk her, er ved slike endringer i markedet, går innovasjonen raskt. Foreløpig har det også manglet kompetanse/aktører som f.eks. påtar seg en effektiv måte å fikse batterier. 

Hadde jeg ikke hatt lademuligheter hjemme, hadde elbil vært veldig upraktisk. På det jevne liker jeg elbilen bedre - det er stille, akselerasjonen osv. Med ladeinfrastrukturen vi har i store deler av Norge nå, er det sjeldent noe større praktisk problem de gangene man må lade langs veien heller. 

Men ja, kostnader vil også spille inn i det hele. Her sitter jeg også med inntrykket at p.t. prøver også forhandlere å holde servicepriser "kunstig høye" og spille videre på det folk har vært vant til å betale for service på fossilbaserte biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lyst til å kjøpe en ny bil uansett, mener at de fleste er ganske kjedelige uansett pris, det som bekymrer meg er at situasjonen er ganske dårlig på bruktbilmarkedet også. Flere kjøper bruktbil i år, og tusensvis ble eksportert til utlandet i fjor. Det førte til en merkbar prisøkning i år, og mange biler er rett og slett umulig å finne.

F. eks:

- Hvor er Honda Civic (10. generasjon) ? Finnes 3 av disse på finn, alle 3 med 1.0 motoren.

- Hva med en Peugeot 208/308 GTI?

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 29.7.2024 den 7:08 PM):

Snittalderen på de som kjøper ny Toyota er over 60 mener jeg å ha lest

Det gjenspeiles i trafikkbildet, de desidert mest ræva sjåførene uten sidestykke.

Konsekvent under fartsgrensa.

Bryter vikeplikt.

Klarer ikke å kjøre i rundkjøringer.

90% av alle i Toyota kjører konstant med tåkelys på sammen med nærlys.

Aldri skjønt hvorfor omtrent samtlige av disse kjører med tåkelys på hele tiden, kommer de borti bryteren uten at de vet det?

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar
kremt skrev (13 timer siden):

Det var "tilbud" på Kodiaq så jeg til 699. Derav mellom 270 og 300 tusen i rene avgifter. Så det er klart at avgiftspolitikken spiller en stor rolle her rundt hva folk kjøper. Vil folk egentlig ha de elektriske bilene eller blir de presset til det pga prisene?

Det er bare å se til land hvor man ikke subsidierer elbiler, da har man svaret på det.

Om man kunne velge mellom en id4 og ford f-150 til samme pris så tror jeg nok valget for mange hadde vært lett.
Edit, f150 med litt utstyr er dyrere selv om de hadde hatt likt avgiftsnivå. Men uansett, se til Tyskland, andelen som velger el er ikke særlig høy.

Endret av freedomseeker
Lenke til kommentar

Kjøpte "ny" dieselbil uten adblue og startknapp. 

Adblue fryser ved -11, så når du starter bilen så kan den være frosset, men den skal tine innen 20 minutter. 

Pliscin skrev (17 timer siden):

Man bør heller ikke fylle det på tankestasjoner.

Hvorfor ikke?
Kjøper dere kanner?
Har kun erfaring med lastebil, så der fyller jeg på lastebilpumpen. 
Så vidt jeg har sett så er det ingen adblue  pumpe der personbilene fyller. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Kjøpte "ny" dieselbil uten adblue og startknapp. 

Adblue fryser ved -11, så når du starter bilen så kan den være frosset, men den skal tine innen 20 minutter. 

Hvorfor ikke?
Kjøper dere kanner?
Har kun erfaring med lastebil, så der fyller jeg på lastebilpumpen. 
Så vidt jeg har sett så er det ingen adblue  pumpe der personbilene fyller. 

Enkelte stasjoner har AdBlue-pumpe for personbiler.

Det er visstnok et ganske følsomt system, så AdBlue bør være ~100% ren. I tankene på stasjoner kan det være slam/urenheter etc.

Lenke til kommentar
Pliscin skrev (1 time siden):

Enkelte stasjoner har AdBlue-pumpe for personbiler.

Det er visstnok et ganske følsomt system, så AdBlue bør være ~100% ren. I tankene på stasjoner kan det være slam/urenheter etc.



Alle personbiler kan tanke adblue på pumpene til "lastebiler"
Det er akkurat samme pumpene og innholdet, levert av samme tankbilen.

Ikke en gang det du kjøper i kanner til 10 ganger pumpeprisen er rent.
AdBlue er ikke så følsomt som du skal ha det til.
Er faktisk mer følsomt på en lastebil en hva det er på en personbil.

 

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (11 timer siden):

Det er bare å se til land hvor man ikke subsidierer elbiler, da har man svaret på det.

Om man kunne velge mellom en id4 og ford f-150 til samme pris så tror jeg nok valget for mange hadde vært lett.
Edit, f150 med litt utstyr er dyrere selv om de hadde hatt likt avgiftsnivå. Men uansett, se til Tyskland, andelen som velger el er ikke særlig høy.

Elbiler er ikke subsidiert i Norge. Hva som skiller seg ut her i landet er at ICE-biler er ilagt så høye avgifter at elbiler blir konkurransedyktige. Vi tvinges altså til å kjøpe unødvendig dyre biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...