Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, sedsberg said:

Har Golf GTE og vil tro service er likt som for Passat GTE. Serviceintervallene er bestemt ut i fra ICE-motoren. Anbefalt oljeskift hvert år/15000km pga. mye start/stopp. Dette er det VW selv som anbefaler. Selv om ICE-motoren ikke blir mye brukt er det fare for at olja blir full av bensin.

Leser man servicerapporten så ser man det er fint lite å gjøre på den elektriske biten. Sjekk av kjølevæske tror jeg omtrent er den eneste. Resten er som nevnt samme som på rene ICE-modeller. Olje, filter, luftfilter, kupéfilter, tennplugger, bremsevæske, DSG-service, visuell inspeksjon etc. Visse ting hyppigere enn andre. Tennplugger f.eks. tror jeg er hver 200k km. DSG er hver 60k.

Edit: Elmotoren er før girkassa så girolje må byttes på 60k uansett hvor mye man kjører eletrisk.

På ett eller annet tidspunkt må man jo bytte kjølevæske og olje (for de som er oljekjølt) på eldrivlinjer også. Og ikke minst: Slanger og impellere og reimer og pumper og ventiler holder ikke evig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 hours ago, kremt said:

I det lange løpet med tanke på holdbarhet, levetid og vedlikehold. En bitteliten besparelse på drivstoff blir fort spist opp av titusener i verkstedregninger. 

Erfaring tilsier at hybrider er mer, ikke mindre pålitelige enn ikke hybridiserte PHEV. 

Hybridiseringen gjør at motoren slipper noen av de mest suboptimale operasjonsdomenene og slites derfor en del mindre (brukes også vesentlig mindre i tilfelle ladehybrid). Ekstra vedlikehold på elmotorer og batterier tenerer til å være ubetydelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, bzzlink said:

På ett eller annet tidspunkt må man jo bytte kjølevæske og olje (for de som er oljekjølt) på eldrivlinjer også. Og ikke minst: Slanger og impellere og reimer og pumper og ventiler holder ikke evig.

Olja holder nok ut bilens levetid. Kjølevæska også vil jeg tro. Det er ekstremt lite slitasje på disse siden det ikke er snakk om de ekstreme temperatuirene forbrenningsmotorene opererer med. Samme med slanger etc. Det som knekker disse er varmen.

Lenke til kommentar
7 hours ago, DrAlban3000 said:

For å sette det i perspektiv så anbefaler du ofte biler (Tesla) med langt flere feil og mangler enn hva VW har hatt med Passat hybridene. 

Denne kampen ble altså vunnet med skje og en arm i fatle.

Så du har ingen tall å backe opp påstanden at Tesla har langt flere feil enn VW har med hybridene mine, men du anklager meg for å komme med udokumenterte påstander og ha en dårlig måte å diskutere på? Jeg tar i såfall ikke til meg den kritikken.

Nå hadde jeg så flaks at Tesla fikk en mye høyere rating her enn golf GTE da.

https://www.diskusjon.no/topic/1946660-får-man-tak-i-nye-diesel-og-bensinbiler-lengre/?do=findComment&comment=27097779

Jeg er den første til å plukke slike undersøkelser fra hverandre, men gøy at den viste det jeg ville.

Poenget mitt som jeg viste ved å poste et diagram av kjølesystemet i en Passat GTE var hvorfor jeg ikke ville ha en hybrid. Jeg nevnte ikke Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, sedsberg said:

Olja holder nok ut bilens levetid. Kjølevæska også vil jeg tro. Det er ekstremt lite slitasje på disse siden det ikke er snakk om de ekstreme temperatuirene forbrenningsmotorene opererer med. Samme med slanger etc. Det som knekker disse er varmen.

Hyundai har intervaller på kjøleveske på Hyundai Kona mener jeg å ha lest. 60.000km eller 4 år. 

Tesla har oljekjølt motor, ser man kan regne med 160.000km intervall da.

Problemet her er jo hva fabrikantene mener når de sier at ting skal holde bilens levetid. Er jo mange ICE biler som har «lifetime» olje på girkassa, men det lønner seg å bytte den allikevel. For har inntrykk av at produsentene regner maks 10-15 år levetid på en bil

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt perspektiv på dette er som eier av biler når de er på sin siste halvdel av levetiden siden jeg pleier å eie gamle biler, ikke den første halvdelen som det virker som de fleste her inne har erfaring med når de snakker om PHEV- og hybrid-erfaringer. Noe som ikke er så rart siden spesielt PHEV er en ganske ny type drivlinje. Så for meg er diskusjonen om service-kostnader og skifting av væsker etc. egentlig ganske uinteressant. Det som er den store kostnadsdriveren er deler som går i stykker eller slites ut, og de kommer i større og mindre grad på alle biler gjennom siste halvdel av levetiden. 

Skulle jeg f.eks. kjøpt en Golf MK7 i dag utenfor nybilgaranti og eid den samme bilen de neste 5 årene (jeg pleier ikke å skifte ut en bil som jeg er fornøyd med), og valget sto mellom en eGolf, Golf GTE, og Golf 1.4/1.5 TSI, så hadde jeg definitivt valgt en 1.4/1.5 TSI med "tried and true" teknologi. Det frister ikke å være "prøvekanin" for VW og andres første forsøk på PHEV-drivlinjer når disse blir 10+ år og passerer 150000km. Men jeg har full forståelse for argumentene for å velge denne drivlinjen når man eier disse bilene under nybilgaranti eller som nyere bruktbil uten nybilgaranti med forholdsvis lav km-stand.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Absolutt en problembil ja, men drivlinjen er jo veldig enkel.

420hk. Nærmere 600 med custom controller.

Hvis du ser videoen, så er den bakre drivlinjen noe av det første mekanikeren nevner som noe som ofte går i stykker på Model S. 

Jeg liker forøvrig Model S godt på tross av dens svakheter. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
16 hours ago, Hollabaloo said:

Hvis du ser videoen, så er den bakre drivlinjen noe av det første mekanikeren nevner som noe som ofte går i stykker på Model S. 

Jeg liker forøvrig Model S godt på tross av dens svakheter. 

Absolutt. Blir overslag i lageret men det ble fikset for en god del år siden.

Men fortsatt fint eksempel på en enkel drivlinje. Model 3/Y sin er vel nærmest udødelig og kansje enda simplere.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, bzzlink said:

Hyundai har intervaller på kjøleveske på Hyundai Kona mener jeg å ha lest. 60.000km eller 4 år. 

Tesla har oljekjølt motor, ser man kan regne med 160.000km intervall da.

Problemet her er jo hva fabrikantene mener når de sier at ting skal holde bilens levetid. Er jo mange ICE biler som har «lifetime» olje på girkassa, men det lønner seg å bytte den allikevel. For har inntrykk av at produsentene regner maks 10-15 år levetid på en bil

Ingen biler varer evig. Så man går ut i fra en viss levetid. Har man da en bil med "unormal" levetid (f.eks. veteran) så blir det selvsagt mer som går i stykker, blir slitt og må byttes. Ingen produsenter vil gjøre en bil 200k dyrere fordi 0,001% av kjøperne kjører bilen 200k km mer enn normalt.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Ingen biler varer evig. Så man går ut i fra en viss levetid. Har man da en bil med "unormal" levetid (f.eks. veteran) så blir det selvsagt mer som går i stykker, blir slitt og må byttes. Ingen produsenter vil gjøre en bil 200k dyrere fordi 0,001% av kjøperne kjører bilen 200k km mer enn normalt.

Jeg synes man skal kunne forvente at en bil i Norge skal kunne vare ca 20 år med normalt godt vedlikehold, og at drivlinjen i det minste skal tåle 300 000 km innenfor de 20 årene. Det har man historisk sett at konvensjonelle fossilbiler fra feks VW tåler, blir spennende å se hvordan det går med PHEV-drivlinjene. Jeg er skeptisk til hva slags kostnader som etterhvert kommer når år og kilometer baller på seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Én ting er sikkert. Det blir ikke for hvermansen å fikse når de blir gamle. Og tipper deletilgang kan bli problematisk.

Edit: Dette gjelder jo forøvrig alle biler i dag. Og vil nok bidra til å senke gjennomsnittlig forventet levetid.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 timer siden):

Jepp. Folk uten teknisk innsikt tenker at mer teknologi automatisk betyr mer og dyrere problemer. 

Den billige og driftsikre elmotoren avlaster den dyre og kompliserte ICE. Den har også vanligvis 8 års garanti på batteri og elmotor.

eGolf og den fancy tekniske løsningen de har valgt for klimaanlegg er et eksempel på hvordan det kan gå:

https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/

https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.0

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Hollabaloo said:

1.4/1.5 TSI med "tried and true"

Hvor testet og gjennomført disse er kan vel diskuteres. Med tynne sykkelkjeder som driver oljepumpe, kamaksling, balanseaksling etc som ryker før bilen har gått 100-150 tusen km. Attpåtil skal man kjøre 30 tusen km hvert oljeskift, og oljen er tynn som vann type 0W-20.

Det sier seg selv når man slenger på 2-3 turboer på en motor, direkte innsprøytning sånn at ventilene kokser igjen, en annen konsekvens med direkte innsprøytning er mengden partikler så man må plutselig ha partikkelfilter selv på en bensinmotor. Legg sammen alt dette, + adblue, 7-10 trinns girkasser med doble clutcher, avanserte 4wd systemer med elektronisk styrte differ: Det er rett og slett nødt til å koste en del å holde dette i drift når det begynner å bli en del år. Så mange deler som går rundt og slites med bruk og tidens tann. Det er også noe som heter planlagt foreldelse og jeg mistenker at VAG er ganske flinke på akkurat dette.....

Folk må bare hate på meninger, gjør meg ingenting. Men jeg har faktisk ganske mye teknisk forståelse og erfaring med diverse kjøretøy og motorer. Jeg blir ikke overbevist av phev fordi noen sier "Jeg har en phev som er 2 år gammel nå, og aldri vært feil på den! Denne teknologien er helt overlegen!". Faktisk kjørt en del phev selv, ca 2021 modell av 330e og rav4 phev. Var veldig fornøyd med bilene, absolutt! Men dette var jo omtrent nye og kostbare biler som man skal kreve en del av.

Det jeg likte minst var vel størrelse på bensintanken som lå på rundt 40 liter. Dette førte til total rekkevidde med full tank og strøm på ca 700 km, ikke dårlig, men hadde den vært 900-100 km ville jeg kuttet ned fyllestoppene med 50 %. Kjøringen er gjerne sånn at jeg kjører ca 40 mil i uka og så må man fylle hver eneste uke pga den lille tanken. Gammel golf tdi jeg hadde var mye bedre sånn, rekkevidde på 1100-1200 km, det ble 2 tanker per måned selv med 500 km kjørt per uke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Hvor testet og gjennomført disse er kan vel diskuteres. Med tynne sykkelkjeder som driver oljepumpe, kamaksling, balanseaksling etc som ryker før bilen har gått 100-150 tusen km. Attpåtil skal man kjøre 30 tusen km hvert oljeskift, og oljen er tynn som vann type 0W-20.

Jeg refererte til 1.4 og 1.5 TSI i Golf MK7 med registerreim, begge fra EA211-motorfamilien. Ser du skriver sykkelkjeder i flertall. Det stemmer at oljepumpa er drevet av veivakslingen med kjede, hvilke andre kjeder mener du den har? Disse delene du påstår ryker før bilen har gått 100-150K, hvor har du det fra? Fra "oljefinnerne" på nett jeg har sjekket, så skal disse motorene ha 5w-30, ikke 0w-20. Blander du litt epler (EA211-serien) og pærer (EA111-serien) i svaret ditt?

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Hollabaloo said:

Mitt perspektiv på dette er som eier av biler når de er på sin siste halvdel av levetiden siden jeg pleier å eie gamle biler, ikke den første halvdelen som det virker som de fleste her inne har erfaring med når de snakker om PHEV- og hybrid-erfaringer. Noe som ikke er så rart siden spesielt PHEV er en ganske ny type drivlinje. Så for meg er diskusjonen om service-kostnader og skifting av væsker etc. egentlig ganske uinteressant. Det som er den store kostnadsdriveren er deler som går i stykker eller slites ut, og de kommer i større og mindre grad på alle biler gjennom siste halvdel av levetiden. 

Skulle jeg f.eks. kjøpt en Golf MK7 i dag utenfor nybilgaranti og eid den samme bilen de neste 5 årene (jeg pleier ikke å skifte ut en bil som jeg er fornøyd med), og valget sto mellom en eGolf, Golf GTE, og Golf 1.4/1.5 TSI, så hadde jeg definitivt valgt en 1.4/1.5 TSI med "tried and true" teknologi. Det frister ikke å være "prøvekanin" for VW og andres første forsøk på PHEV-drivlinjer når disse blir 10+ år og passerer 150000km. Men jeg har full forståelse for argumentene for å velge denne drivlinjen når man eier disse bilene under nybilgaranti eller som nyere bruktbil uten nybilgaranti med forholdsvis lav km-stand.

 

Jeg har samme perspektivet som deg, og store deler av livet, så har jeg også eid biler som er i sine siste 10år.

Neimen om jeg tør å eie 1. generasjon på verken PHEV eller BEV utenfor garanti.

Model S/X har ganske mange løsninger som ikke har tålt tidens tann.

Ford Mach-e er et annet eksempel, Ford sjefen innrømte selv at byggingen av den bilen er gjort etter innfallsmetoden, og hva underleverandører hadde slengende i hyllene sine. 

Generelt er kjøle/varmesystemet i 1. gen elbiler til de fleste produsenter preget av lav forståelse, og prøving / feiling. Og biler sluppet på markedet med åpenbare feil som Teslabjørn avslører i videoene sine som "coldgate" og "rapidgate" 

 

På bildet her er Mach-e sitt hvac system. Når denne bilen er 11år så tror jeg man kan livnære seg på samme måte som han på e-golf lenger oppe, å lete etter lekkasjer og reparere kjølesystem...

Edit: 

Thermal hose statistics Mach-E vs Model Y:

  • Length of hoses: 18.42 m (190% more than Model Y - 6.35 m)
  • Part count: 35 (250% more than Model Y - 10)
  • Fluid: 22.5 kg (143% more than Model Y - 9.2 kg)

Nonetheless, Sandy Munro notes that the Ford Mustang Mach-E is the second-best EV after Tesla, better than others, which means that the automotive industry overall has a lot to improve.

https://insideevs.com/news/520725/ford-mache-thermal-system-tesla/

 

Screenshot 2024-08-02 at 11.58.05.png

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, sedsberg said:

Én ting er sikkert. Det blir ikke for hvermansen å fikse når de blir gamle. Og tipper deletilgang kan bli problematisk.

Edit: Dette gjelder jo forøvrig alle biler i dag. Og vil nok bidra til å senke gjennomsnittlig forventet levetid.

Digger videoene til Diagnose Dan. Etter å ha sett en del av de, så sitter man igjen med et inntrykk av at det å eie biler i det siste 10året av dens liv ikke kommer til å bli noe gøy. Med mindre man finner seg et verksted som hans. Fordi original verkstedene sier bare "bytt girkassa", bytt til ny elmotor osv. Og det er kostnader som ikke kan forsvares.

I denne videoen så er det en posisjonssensor som er gåen. Men motor må ut av bilen og blokka må splittes for å bytte....

Noen som vil tippe hvor mye det ville koste hos Møller?

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, uname -i said:

Tesla har hatt en haug med problemer med HVAC i de senere år så jeg vet ikke om lengde på slanger er en god indikator på holdbarhet.

Her var det snakk om at slanger og rør ikke holder evig. 6 meter slanger, er lettere å diagnostisere og mindre feilpunkter enn 18m slanger.

Jepp ganske mange model Y har hatt en feil på varmeapparatet som gjør at det blåser kald luft. Slik jeg har skjønt det så er det en produksjonsfeil, ikke design feil. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...