Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (6 minutter siden):

Kun anektodisk her. Har PHEV og servicekostnadene er som vanlig fossilbil.

Du har vel en nyere brukt PHEV fra VW? Jeg er spent på hvordan det regnestykket vil se ut for de som eier disse bilene når de blir 10+ år og passerer 150000km. (Gjennomsnitlig levetid på en bil i Norge er i underkant av 20 år) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hollabaloo skrev (1 time siden):

Fasit finner jeg ikke. I USA har man en annen kjøretøypark enn i Norge, men synes denne er interessant: 

https://www.consumerreports.org/cars/car-reliability-owner-satisfaction/electric-vehicles-are-less-reliable-than-conventional-cars-a1047214174/

Jeg synes denne var interessant:

electrified-powertrains.thumb.png.a6cd7cc62ce01e9ab6923f7227bbb656.png

Litt tvetydig med ulike hybrider på både topp og bunn. Når det gjelder elbiler så skal en være obs på at Tesla er det soleklart mest solgte merket av elbiler i USA. (Og de har jo som kjent en del barnesykdommer, ungdomssykdommer, voksensykdommer og eldresykdommer)

Lenke til kommentar
14 hours ago, Jarmo said:

Kun i Norge, vi fikk DAB hvilke andre land har DAB?, Stoltenberg ville selge bare dieselbiler i sin tid, snudde helt om etter 2-3 år.

At politikerne snudde om dieselbiler har blitt snakket om i over ti år. Jeg husker det samme argumentet fra diskusjoner tilbake i 2013. Når skal man begrave dette argumentet?

Elbilen har permanent endret bilmarkedet globalt. Det er noe man bør akseptere, for sin egen mentale helse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 timer siden):

De har vel gjort om systemet her i Norge nå, slik at hybrider ikke har noen fordeler igjen. Fordelen besto i at de hadde redusert vektavgift mener jeg. 

Angående vedlikehold, så sier det seg selv at hybrider stiller til knivkamp med en arm bundet på ryggen, og skje i den andre...

F.eks. hvor mange vannpumper har en Passat GTE? 2?
Nei 3.

EDIT, nei 5 var det visst!

 

6a00d8341c4fbe53ef01a51195895c970c-800wi.thumb.png.c74935721ca0fc9f89f7e5548487b2ba.png

 

bzzlink skrev (19 timer siden):

De har vel gjort om systemet her i Norge nå, slik at hybrider ikke har noen fordeler igjen. Fordelen besto i at de hadde redusert vektavgift mener jeg. 

Angående vedlikehold, så sier det seg selv at hybrider stiller til knivkamp med en arm bundet på ryggen, og skje i den andre...

F.eks. hvor mange vannpumper har en Passat GTE? 2?
Nei 3.

EDIT, nei 5 var det visst!

 

6a00d8341c4fbe53ef01a51195895c970c-800wi.thumb.png.c74935721ca0fc9f89f7e5548487b2ba.png

For å sette det i perspektiv så anbefaler du ofte biler (Tesla) med langt flere feil og mangler enn hva VW har hatt med Passat hybridene. 

Denne kampen ble altså vunnet med skje og en arm i fatle.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Kun anektodisk her. Har PHEV og servicekostnadene er som vanlig fossilbil. Den elektriske delen av drivlinja er i prinsippet vedlikeholdsfri. I tillegg har den ikke starter eller dynamo (bruker drivmotoren). Ingen servopumpe eller servoolje (elektrisk). Ingen vakumstyrt bremsekraftforsterker eller vakumpumpe (elektrisk). Ingen belte til å drive dynamo, AC etc (alt er eletrisk). Sliter mindre på clutcher (bruker elmotor for å dra igang i stedet for å slure på clutchen).

Det som drar opp prisen på servicene er fossil-biten. Olje, filtre, girolje etc.

Jepp. Folk uten teknisk innsikt tenker at mer teknologi automatisk betyr mer og dyrere problemer. 

Den billige og driftsikre elmotoren avlaster den dyre og kompliserte ICE. Den har også vanligvis 8 års garanti på batteri og elmotor.

Har eid tre hybrider så langt. Kommer nok til å eie en til, passer vårt kjøremønster svært godt. Har eid tre hybrider over de siste 6 årene, så har fått grei erfaring.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, DrAlban3000 said:

 

For å sette det i perspektiv så anbefaler du ofte biler (Tesla) med langt flere feil og mangler enn hva VW har hatt med Passat hybridene. 

Denne kampen ble altså vunnet med skje og en arm i fatle.

ok. Hvordan klarer du å få ut tall på det?

Teller du da alle recalls, eller ser du på drivlinje spesielt? For argumentet mitt her var at jeg ikke ville eid en bil med komplisert drivlinje pga antatt høye vedlikeholdskostnader. 

Hvis jeg kan velge drivlinje fritt på eldre bil, så foretrekker jeg R6 eller V8 NA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jepp. Folk uten teknisk innsikt tenker at mer teknologi automatisk betyr mer og dyrere problemer. 

Den billige og driftsikre elmotoren avlaster den dyre og kompliserte ICE. Den har også vanligvis 8 års garanti på batteri og elmotor.

Har eid tre hybrider så langt. Kommer nok til å eie en til, passer vårt kjøremønster svært godt. Har eid tre hybrider over de siste 6 årene, så har fått grei erfaring.

 

Hvordan er serviceintervall / kost kontra ren ICE? Likt?

Ser en over her som sier det er det samme. 

Trodde Passat med hybrid hadde hyppigere intervaller. 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (15 timer siden):

Kun i Norge, vi fikk DAB hvilke andre land har DAB?

Liten avsporing, men nesten hele europa bruker DAB som standard radionett. Pluss Australia. I tillegg driver "halve verden" med DAB testing og/eller utbygging.

Eneste som er kun i Norge er nedstengningen av FM-nettet. DAB kom lenge før det ble vedtatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (På 28.7.2024 den 6:56 PM):

Jeg skal ha ny (brukt) bil om ikke veldig lenge og vet enda ikke om jeg skal ha diesel, bensin, hybrid eller elektrisk. Synes det er sjokkerende få ICE-biler på Finn, og det er flere nye biler som ikke lenger leveres til Norge.

Hybrid er et veldig godt alternativ om du har mange langturer. Men i de samme situasjonene så skal man som oftest uansett ha en rast. Slik at man blir ikke hemmet av en nyere elektrisk bil heller. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (54 minutter siden):

ok. Hvordan klarer du å få ut tall på det?

Teller du da alle recalls, eller ser du på drivlinje spesielt? For argumentet mitt her var at jeg ikke ville eid en bil med komplisert drivlinje pga antatt høye vedlikeholdskostnader. 

Hvis jeg kan velge drivlinje fritt på eldre bil, så foretrekker jeg R6 eller V8 NA.

Er det ikke du som skal vite det? Om du anbefaler folk å styre unna biler pga feil/mangler og hvor komplisert de er bygget? 

Det var bare en kommentar på måten du diskuterer. Du går hardt ut samtidig som du har svært lite info igjen. 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (4 timer siden):

Hybrid er et veldig godt alternativ om du har mange langturer. Men i de samme situasjonene så skal man som oftest uansett ha en rast. Slik at man blir ikke hemmet av en nyere elektrisk bil heller. 

Jeg tenkte i såfall plug in og lade hjemme. Har mange småturer i løpet av en dag/uke, så da kunne jeg kjørt elektrisk og på langturer sluppet rekkeviddeangst. Men når det er sagt, så tar jeg jo pauser med min nåværende dieselbil også. Kunne tenkt meg Ioniq 5, bl.a,  hvis det blir elbil.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Olsenhower said:

Jeg tenkte i såfall plug in og lade hjemme. Har mange småturer i løpet av en dag/uke, så da kunne jeg kjørt elektrisk og på langturer sluppet rekkeviddeangst. Men når det er sagt, så tar jeg jo pauser med min nåværende dieselbil også. Kunne tenkt meg Ioniq 5, bl.a,  hvis det blir elbil.

Hybrider er gjerne tørst både når de går på strøm og når de går på fossilt drivstoff. Og kilometertelleren ruller å går når man kjører på elektrisk så servicer på den fossile motoren må taes selv om den kansje nesten ikke er brukt.

Ikke noe å spare på bom eller parkering heller. Nei jeg ville da heller kjøpt en billigere ren diesel\bensin eller elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, bzzlink said:

Hvordan er serviceintervall / kost kontra ren ICE? Likt?

Ser en over her som sier det er det samme. 

Trodde Passat med hybrid hadde hyppigere intervaller. 

Har Golf GTE og vil tro service er likt som for Passat GTE. Serviceintervallene er bestemt ut i fra ICE-motoren. Anbefalt oljeskift hvert år/15000km pga. mye start/stopp. Dette er det VW selv som anbefaler. Selv om ICE-motoren ikke blir mye brukt er det fare for at olja blir full av bensin.

Leser man servicerapporten så ser man det er fint lite å gjøre på den elektriske biten. Sjekk av kjølevæske tror jeg omtrent er den eneste. Resten er som nevnt samme som på rene ICE-modeller. Olje, filter, luftfilter, kupéfilter, tennplugger, bremsevæske, DSG-service, visuell inspeksjon etc. Visse ting hyppigere enn andre. Tennplugger f.eks. tror jeg er hver 200k km. DSG er hver 60k.

Edit: Elmotoren er før girkassa så girolje må byttes på 60k uansett hvor mye man kjører eletrisk.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Svein M said:

VW har vel ofte hatt bensin/diesel biler med 2 år/30000 km intervall, men mange vil nok anbefale 1 år/15000-20000 på de også.

Mange produsenter har 25k og 30k intervaller. Selv om mange her også anbefaler kortere intervaller så har hybrider, og spesielt PHEV, utfordringer med at bensinmotoren starter og stopper veldig ofte så den ikke alltid rekker å bli varm. Dette fører til at olja blir kontaminert med bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Svein M said:

Hvis «reliability rating» er sammenlignbar mellom biltypene, så det dårlig ut for Golf GTE, kontra Tesla Model Y hvertfall.

De har spurt 21000 eiere ser jeg. Men hadde vært fint å fått hvite hvor mange pr biltype, mulig det står der, men jeg gidder ikke lete, for jeg fikk jo bekreftet at Tesla var mye bedre enn VW så da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...