Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (6 minutter siden):

3.3 liters Mazda dieselen er nok et mesterverk i seg selv. Men står at det er mild hybrid 48 volt dessverre .

Sitat

Mazda M Hybrid er vår innovative mildhybrid-teknologi. Den bruker en liten generator som fanger energien som normalt går til spille under bremsing, og lagrer denne energien for bruk til blant annet bilens elektriske systemer. Dette reduserer belastningen på motoren og sparer samtidig drivstoff. Mildhybrid er ikke det samme som en plug-in hybrid eller en konvensjonell hybridbil - da denne f.eks. ikke skal lades opp.

Dette høres ikke ut som hybrid. Om systemet ikke kan tilbakeføre krefter til fremdrift så er det lite ekstra komponenter.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Svein M said:

Dette høres ikke ut som hybrid. Om systemet ikke kan tilbakeføre krefter til fremdrift så er det lite ekstra komponenter.

"Mazda M Hybrid uses stored electricity to supplement the engine when pulling away, plus it helps to smooth out gear changes."

Det høres da ut som om generatoren kan kjøres som motor i kortere intervaller, så da er det vel en hybrid.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (3 minutter siden):

"Mazda M Hybrid uses stored electricity to supplement the engine when pulling away, plus it helps to smooth out gear changes."

Det høres da ut som om generatoren kan kjøres som motor i kortere intervaller, så da er det vel en hybrid.

Om det er det samme systemet som Toyota har, så er det bare et 48V batteri. 
Den har ikke elektrisk motor og besparelsen er angivelig opp til 10% som knapt er merkbart. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (26 minutter siden):

Om det er det samme systemet som Toyota har, så er det bare et 48V batteri. 
Den har ikke elektrisk motor og besparelsen er angivelig opp til 10% som knapt er merkbart. 

Jeg kjenner ikke detaljene. Men generelt er hybrid bedre enn å ikke ha det (tror jeg). Og om systemet er enkelt og robust så er håpet at en ikke får noe reperasjoner eller vedlikeholdsutgifter tilknyttet dette, og avgiftsystemet vil gjøre at hybridbiler kommer bedre ut prismessig enn de uten slike systemer.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Svein M said:

Jeg kjenner ikke detaljene. Men generelt er hybrid bedre enn å ikke ha det (tror jeg). Og om systemet er enkelt og robust så er håpet at en ikke får noe reperasjoner eller vedlikeholdsutgifter tilknyttet dette, og avgiftsystemet vil gjøre at hybridbiler kommer bedre ut prismessig enn de uten slike systemer.

Nja spørs på kjøremønsteret ditt, i langkjøring så er det ingenting som slår en ren diesel motor i forbruk. Har du mye småkjøringer så er en phev eller hybrid mer optimalt.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Svein M said:

Jeg kjenner ikke detaljene. Men generelt er hybrid bedre enn å ikke ha det (tror jeg). Og om systemet er enkelt og robust så er håpet at en ikke får noe reperasjoner eller vedlikeholdsutgifter tilknyttet dette, og avgiftsystemet vil gjøre at hybridbiler kommer bedre ut prismessig enn de uten slike systemer.

De har vel gjort om systemet her i Norge nå, slik at hybrider ikke har noen fordeler igjen. Fordelen besto i at de hadde redusert vektavgift mener jeg. 

Angående vedlikehold, så sier det seg selv at hybrider stiller til knivkamp med en arm bundet på ryggen, og skje i den andre...

F.eks. hvor mange vannpumper har en Passat GTE? 2?
Nei 3.

EDIT, nei 5 var det visst!

 

6a00d8341c4fbe53ef01a51195895c970c-800wi.thumb.png.c74935721ca0fc9f89f7e5548487b2ba.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dubious said:

Om det er det samme systemet som Toyota har, så er det bare et 48V batteri. 
Den har ikke elektrisk motor og besparelsen er angivelig opp til 10% som knapt er merkbart. 

Mazda UK skriver dette:
"Mazda M Hybrid is our mild hybrid technology. It uses a small Integrated Starter Generator (ISG) to capture energy that is normally wasted during braking and stores it to power the car’s electrical systems, reducing the load on the engine and saving fuel in the process. When you decelerate the integrated starter motor generator produces electricity which is stored in a 24 volt battery. This electricity is used for a number of purposes including starting the engine and giving a small boost when you pull away. It can also power the car’s electrical systems. "

Så du har rett i at det er et batteri involvert, men det er 24V.
Og så har du ISG som både kjøres som motor og generator.

Motor: for å starte diesel-motoren (inkl. stop-start funksjon) og for å hjelpe til ved igangsetting ("pulling away")

Generator: for å regenerere bremseeffekt og lade 24V-batteriet

Lenke til kommentar

Apropos ladehybrid. Juni-tall fra Kina

Juni-salg og vekst år over år:
BEVS: 482 000, opp 1%
PHEVS: 393 000, opp 70%

Ladehybrid blir mer og mer populært rundt omkring i verden og jeg mener det er helt naturlig gitt teknologiske og økonomiske realiteter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

3.3 liters Mazda dieselen er nok et mesterverk i seg selv. Men står at det er mild hybrid 48 volt dessverre .

Hvorfor dessverre? Det er jo en fordel, ikke en ulempe.

Svein M skrev (5 timer siden):

Dette høres ikke ut som hybrid. Om systemet ikke kan tilbakeføre krefter til fremdrift så er det lite ekstra komponenter.

Hybrid har blitt et moteord i bilbransjen og de misbruker ordet fordi det ikke finnes noen krystallklar definisjon. Når kunder forventer å kunne lade bilen via en eller annen kabel og at batteriet brukes til framdrift (i kombinasjon med fossilmotoren) og bilbransjen leverer noe helt annet, som de setter hybrid-ordet på, så er det mange som føler eller burde føle seg lurt.

Lenke til kommentar

En har forskjellige typer hybrid. Det Mazda systemet ser ut til å være et veldig enkelt system der en har erstattet startmotor og dynamo med en enhet som både kan lade og brukes til hjelpe-motor. Også er der sikkert et ganske lite batteri.

Toyota har et litt større system som gir en ikke-ladbar hybrid.

Også har en de store systemene med stort batteri som kan lades og kjøres kanskje flere mil.

Et poeng her er selvfølgelig om bilen vil kreve dyrt vedlikehold og reparasjoner. Det kan gjøre at et system som er fint når det er nytt ikke blir så kjekt å eie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 30.7.2024 den 12.52):

Her er personbil salget i juni 2024

Bensin 1%

Diesel 2%

Hybrider alle 17%

Nullutslipp 80%

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-juni-2024

Kun i Norge, vi fikk DAB hvilke andre land har DAB?, Stoltenberg ville selge bare dieselbiler i sin tid, snudde helt om etter 2-3 år.

osv.. Den politiske verden har blitt bare gjetting om hvordan vanlig folk blir melket for penger. 

TS, kjøp lite brukt dieselbil innenfor ca. 200-300K. Max..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Volkswagen kan ta æren for det. 

På den tiden var klimahysteriet like stort som nå. Elbilen var ikke god nok, så valget stod mellom bensin og diesel for de fleste. 

Diesel slipper ut litt mindre CO2 enn bensin, og det er selvsagt det eneste som betyr noe. På tross av advarsler fra organisasjoner for lungesyke om at diesel har mer svevestøv og NOx, skulle diesel trumfes gjennom. CO2 er det eneste som betyr noe. 

Utslipp av partikler ble kun satt på dagsordenen av at Volkswagen jukset. Dieselgate-skandalen gjorde folk oppmerksom på at klimapolitikk har konsekvenser.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Det er jo en fordel, ikke en ulempe.

I det lange løpet med tanke på holdbarhet, levetid og vedlikehold. En bitteliten besparelse på drivstoff blir fort spist opp av titusener i verkstedregninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (7 timer siden):

Nja spørs på kjøremønsteret ditt, i langkjøring så er det ingenting som slår en ren diesel motor i forbruk. Har du mye småkjøringer så er en phev eller hybrid mer optimalt.

Nja, det er statistisk få som kjører så langt og så konsekvent langt at phev sparer de lite drivstoff. Det er riktinok noen som kaster penger ut av vinduet ved å droppe å lade bilen, men det er nok også veldig få. De aller fleste kjører en miks av småturer og lange turer, der de lange utgjør kanskje opp mot 40-50 i året (ukeplendlere som også er glad i bilferier) for noen og ned mot null for andre. Småkjøring til og fra jobb og butikk er nesten konsekvent korte turer, fordi folk gidder ikke lange jobbreiser over tid. Unntaket er en del av dagpendlerne til Oslo, men de utgjør nok ikke det helt store antallet (kanskje 1% av landets bilister?). For en typisk dagpendler til Oslo som bruker 1 time på 100 km til jobb så er det snakk om rundt 20-40% drivstoffbesparelse dersom bilen har 30-60 km/t elektrisk rekkevidde, eller rundt 7-13k i året. Bare på jobbreisene. Så sparer de jo litt ellers også da. For ukependlere med 25 mil til jobbstedet så snakker vi om rundt 15-20k i besparelse, bare på helgependlingen. Jeg antar de fleste bruker bilen mer enn det og sparer ytterligere.

Personlig har jeg gunstig avstand til jobb og sparer rundt 60% av drivstoffkostnadene på min phev, sammenlignet med gamlebilen som var ganske sammenlignbar på størrelse, form, vekt og forbruk på langkjøring.

kremt skrev (39 minutter siden):

I det lange løpet med tanke på holdbarhet, levetid og vedlikehold. En bitteliten besparelse på drivstoff blir fort spist opp av titusener i verkstedregninger. 

Vanligvis sparer folk med phev rundt halvparten av drivstoffutgiftene. Tenker du på de ytterst få som sjeldent kjører mindre enn 50 mil i slengen eller de ytterst få som er så stinne av penger at de mener drivstoff uansett er bittelite penger?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Vanligvis sparer folk med phev rundt halvparten av drivstoffutgiftene. Tenker du på de ytterst få som sjeldent kjører mindre enn 50 mil i slengen eller de ytterst få som er så stinne av penger at de mener drivstoff uansett er bittelite penger?

Sånn jeg forstår @kremt, og jeg er isåfall helt enig med han, så snakker han om at en hybrid er en teknisk mer kompleks drivlinje med flere potensielle kostbare feilkilder når bilen med årene brukes og blir slitt. Og at besparelsen i drivstoff fort kan spises opp av hyppigere og/eller mer kostbare verkstedbesøk enn en teknisk enklere standard bensin/diesel-bil. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner den hypotesen, men tviler på at den er riktig. Det er også sånn at phev sliter mye mindre på fossilmotoren og alle dens komponenter nettopp fordi den avlastes av en elektromotor som tar enten hele jobben (småkjøring) eller kaldstart-jobben når det skal kjøres langt. Min hypotese er at phev senker vedlikeholdsutgiftene. Så hvem av oss har rett? Finnes det noen fasit / statistikk fra verkstedbransjen for ulike phev versus km-stand?

Lenke til kommentar

Kun anektodisk her. Har PHEV og servicekostnadene er som vanlig fossilbil. Den elektriske delen av drivlinja er i prinsippet vedlikeholdsfri. I tillegg har den ikke starter eller dynamo (bruker drivmotoren). Ingen servopumpe eller servoolje (elektrisk). Ingen vakumstyrt bremsekraftforsterker eller vakumpumpe (elektrisk). Ingen belte til å drive dynamo, AC etc (alt er eletrisk). Sliter mindre på clutcher (bruker elmotor for å dra igang i stedet for å slure på clutchen).

Det som drar opp prisen på servicene er fossil-biten. Olje, filtre, girolje etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...