Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hollabaloo skrev (9 timer siden):

Ja vi har neppe så mange Passat-elskende omreisende salgsmenn at den er å forvente på topp10-listen :)

Nei, beklager men jeg velger å forholde meg til det VW Norge har kommunisert ut i media i dette tilfellet, er ikke overbevist av det som er skrevet her så langt. 

Er ikke verre enn å sende en epost til Møller, så får du svaret. Her forleden så jeg en flett ny VW Transporter. De har ikke vært solgt i Norge siden nyttår, men det er åpenbart mulig å kjøpe dem likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 minutter siden):

Si gjerne fra hvis dere kommer over en fabrikkny mellomstor bensindrikker. Type 4-5 meter lang.

Damedyret vil at jeg skal kjøpe denne så vi får med både katter og sminkebag.

image.thumb.png.0a953363f05ad3b5363978678d067053.png

Gråimport? Har ikke undersøkt hvordan du ender opp prismessig med tanke på både valuta og avgifter dog. Men drar du til Tyskland og kjøper ny bil skulle jeg tro at du har et greit utvalg.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Kajac skrev (14 minutter siden):

Er ikke verre enn å sende en epost til Møller, så får du svaret. Her forleden så jeg en flett ny VW Transporter. De har ikke vært solgt i Norge siden nyttår, men det er åpenbart mulig å kjøpe dem likevel.

Nå må vi huske å skille mellom personbiler og nyttekjøretøy. VW Norge har ikke gått ut og sagt at de fra 2024 vil stanse salg av nyttekjøretøy, og hvis du går inn på vw.no og ser så ligger fortsatt Caddy og Crafter i porteføljen. Det gjør også den nye generasjonen Transporter (kan ikke bestilles ennå). Den flett nye Transporteren du så var nok utgående generasjon som jeg vil tro ikke lenger kan bestilles ny fra fabrikk uavhengig av land.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 timer siden):

Hvis du mener at fossilbiler vil komme på moten igjen, så er det bare å glemme.

Vi har bare begynt å se skiftet vekk fra fossilbil. Over de neste 10-20 årene vil verkstedene i større og større grad skifte over til kun elbil og bensinstasjonene vil slutte med salg av bensin/diesel i økende tempo. Det vil bli vanskeligere og vanskeligere å dra på langtur med fossilbil.

Det ville ikke overraske meg om mange fossilbil-entusiaster må spesialbestille drivstoff om 30 år og ha en 1000 liters tank stående i hagen.

Da har det skipet seilt for nye kjøpere.

13% av nybilsalget i eu/eøs består av rene elbiler, 13%!!!
Det er nyhetsoppslag om at tyske forhandlere ikke vil ta inn brukte elbiler som innbyttebiler da de er uselgelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Nedward said:

Gråimport? Har ikke undersøkt hvordan du ender opp prismessig med tanke på både valuta og avgifter dog. Men drar du til Tyskland og kjøper ny bil skulle jeg tro at du har et greit utvalg.

Krona mot Euro er litt råtten nå, men må man så må man.
image.png.ddcf8693334dfc3724a48df4bf05ab18.png

Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 minutter siden):

Krona mot Euro er litt råtten nå, men må man så må man.
image.png.ddcf8693334dfc3724a48df4bf05ab18.png

Ja, å kjøpe noe annet enn elbil i Norge er ikke det smarteste man gjør, vi har gått ifra å verdens dyreste bilpriser med skyhøye avgifter til å bli verdens billigste.

Elbilene blir dumpet på det norske markedet, vi er nærmest det eneste markedet utenom kina hvor de får solgt bilene sine. Det fører til massiv konkurranse og bilforhandlerer som fjerner all profitt for å få solgt biler, man kan ikke være forhandler og ikke selge biler fra produsenten. De tar det igjen i form av svindyre verksted og delepriser.

Hvis det ikke var for vanstyre her i Norge, og man hadde hatt en tidligere normal kronekurs så kunne man ha fått en ny elbil alla model 3 eller id3 til rundt 150 000. 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, freedomseeker said:

13% av nybilsalget i eu/eøs består av rene elbiler, 13%!!!
Det er nyhetsoppslag om at tyske forhandlere ikke vil ta inn brukte elbiler som innbyttebiler da de er uselgelige.

Noe variasjon i utviklingen må man forvente, men den langsiktige trenden er at slaget av elbiler øker med ca 35% per år. Det er en utvikling som er i hovedsak ventet å fortsette.

https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/trends-in-electric-cars

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, freedomseeker said:

Ja, å kjøpe noe annet enn elbil i Norge er ikke det smarteste man gjør, vi har gått ifra å verdens dyreste bilpriser med skyhøye avgifter til å bli verdens billigste.

Elbilene blir dumpet på det norske markedet, vi er nærmest det eneste markedet utenom kina hvor de får solgt bilene sine. Det fører til massiv konkurranse og bilforhandlerer som fjerner all profitt for å få solgt biler, man kan ikke være forhandler og ikke selge biler fra produsenten. De tar det igjen i form av svindyre verksted og delepriser.

Hvis det ikke var for vanstyre her i Norge, og man hadde hatt en tidligere normal kronekurs så kunne man ha fått en ny elbil alla model 3 eller id3 til rundt 150 000. 

Du overdriver litt. Om dollarkursen var 7 kr, som har vært sånn ca snittet de siste 50 årene, så ville en Model 3 hatt startpris på noe sånt som 235k.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (13 timer siden):

men kan heller ikke huske å ha sett noe som underbygger at det selges masse fabrikknye Passater i Norge i 2024 til omreisende salgsmenn. 

sa jeg at det var til omreisende i norge?
jeg sa det produseres haugevis av dem til omreisende selgere. sa ikke noe om at det var til selgere i norge.
Men du ser helt nye med firmalogoer i resten av europa så det produseres.
Og det som produseres for Europa er lovlig å selge i europa.
Så det er helt lovlig å selge disse i norge.
Og nekter å tro at møller sier nei til penger.
Det er jo et supergriskt firma som gjør alt for å tjene penger.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Krona mot Euro er litt råtten nå, men må man så må man.
image.png.ddcf8693334dfc3724a48df4bf05ab18.png

Hvis du er i markedet for å kjøpe ny bil, som med 100% sannsynlighet uansett er importert til Norge, så er jeg ikke så sikker på at kurven der har veldig mye å si. Men: Det kan være forskjell i lokal prissetting som gjør det ene alternativet bedre enn det andre. Frakt, garanti, reklamasjon og avgifter vil jo påvirke prisen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 timer siden):

sa jeg at det var til omreisende i norge?
jeg sa det produseres haugevis av dem til omreisende selgere. sa ikke noe om at det var til selgere i norge.

Vi er i en diskusjon rundt salg av fossilbiler i Norge, så ja, da var det naturlig å trekke konklusjonen at du snakket om salg av fossilbiler i Norge og ikke resten av Europa. Alle vet at det selges bøttevis med nye fossilbiler utenfor Norge, inkludert Passat (det har forøvrig nylig kommet en ny generasjon), det er ingen som argumenterer mot det. Og ingen bestrider heller at det juridisk er lovlig å selge nye fossilbiler i Norge. 
 

@Espen Hugaas Andersen er nok inne på noe vesentlig rundt måten Møller tenker på når han skriver: 

Hvorfor legge masse innsats i et døende marked når de heller kan legge innsatsen i å forsøke få en større bit av elbilmarkedet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gikk igjennom den år 2023 listen til skatteetaten for å finne bensin og dieselbiler uten hybrid.

Jeg kan ha hoppet over enkelte modeller. Har sett etter biler under ca 700000. Feil i listen kan forekomme.

B=Bensin, D=Diesel

BMW 1-serie 118i man, B
BMW 1-serie 120d xDrive, D
BMW 3-serie 320, B
BMW X1 sDrive18i, B
Dacia Duster TCe 150 Journey B
Dacia Duster dCi 115 Journey 4x4 man D
Honda MX-5 (diverse modeller), B
Peugeot 3008, D
Peugeot 5008 SUV, D
Skoda Octavia, D
Skoda Superb, B
Skoda Superb, D
Skoda Kodiaq, D
Skoda Kodiaq, B

Toyota Argo X, B
VW Golf 4MOTION, B
VW Golf GTi, B
VW T-Roc, B
VW T-Roc, D
VW Caddy Maxi Life, D

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Du overdriver litt. Om dollarkursen var 7 kr, som har vært sånn ca snittet de siste 50 årene, så ville en Model 3 hatt startpris på noe sånt som 235k.

Tidligere så var kronene svak når den var på 7 tallet, og sterk når den var på 5 tallet. Du kan selv sjekke de historiske dataene på nettsiden til Norges bank. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...