Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

Hollabaloo skrev (1 time siden):

Den teorien din gir ikke mening. Hvorfor skal forhandlerne skjule å selge noe de tjener penger på?  

Det vet vel ikke jeg. Jeg bare registrerer at rene ICE-biler er veldig godt skjult på bilforhandlerenes nettsider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Edit: Hybridene går jo på bensin eller diesel, så jeg skjønner ikke helt hva du prater om. Har du litium-allergi og er redd for utslett?

Hvis du hadde lest førsteinnlegget, hadde du sett at jeg ikke skal ha ny bil. Er heller ikke allergisk mot noe - har hatt en plugin hybrid siste fire år. Ble bare nysgjerrig hvorfor man ikke ser rene ICE-personbiler på forhandlernes nettsider. Det kan jo være folk som ønsker biler med enklest mulig drivlinje - for f.eks. minimere risikoen for større reparasjoner, eller hva vet jeg?

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (2 timer siden):

Samme for VW. Hvis jeg velger motortype diesel (bensin ikke mulig valg), så kommer det kun opp pickup og varebiler.

https://www.volkswagen.no/

Besøk en forhandler i stede for å se på nettsidene.
VAG er foresten mye mer en Volksvagen.
Audi. skoda og seat er VAG og alle disse har diesel eller bensinbiler på sine nettsider.

Går du til en VW forhandler å sier du vil ha en diesel-passat så skaffer dem deg en diesel-passat.
(hvorfor man vil ha en passat er et annet spørsmål)
De produseres ennå i store mengder til "selgermarkedet" (les omreisende selgere som besøker butikker å ser til at alt er i orden)
Dem bare er ikke på de "offentlige listene" men kan skaffes.
 

Kajac skrev (1 time siden):

Men jeg er ganske sikker på at forhandlerne kan skaffe rene bensin/dieselbiler hvis du spør, så lenge bilen er tilgjengelig på det nordiske markedet. Om du finner bilen på den svenske, finske eller danske nettsiden til merket, er det ingen teknisk grunn til at den ikke kan selges i Norge. 

Dette kan jeg bekrefte for Hyundai i alle fall.
Snakket med min lokale forhandler for ikke så lenge siden.
Var null problem å skaffe en SantaFe med ICEmotor om jeg var villig til å betale.

Og er nok at dem produseres for det Europeiske markedet, for da er dem typegodkjent for norge.
Trenger ikke være en modell som selger i Norden.
Nok at du finner den i Tyskland eller Italia eller Spania.
Da kan det skaffes så lenge du er villig til å betale for det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eskove skrev (4 minutter siden):

Går du til en VW forhandler å sier du vil ha en diesel-passat så skaffer dem deg en diesel-passat.
(hvorfor man vil ha en passat er et annet spørsmål)
De produseres ennå i store mengder til "selgermarkedet" (les omreisende selgere som besøker butikker å ser til at alt er i orden)
Dem bare er ikke på de "offentlige listene" men kan skaffes.

Hva baserer du disse påstandene på?

VW Norge har tross alt stoppet salg av fabrikknye fossilbiler utover noen få nyttekjøretøy.  

– Møller Bil og de øvrige Volkswagen-forhandlerne i Norge vil kun ha helelektriske Volkswagen personbiler i nybilporteføljen fra årsskiftet, sier administrerende direktør UIf Tore Hekneby i Harald A. Møller AS

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok teknisk mulig for dem å bestille en. Det ble f.eks solgt en og annen Suzuki med forhjulstrekk til sære kunder som spurte pent, selv om importøren hadde bestemt at alle Suzuki-modeller i Norge skulle ha 4x4. Penger er penger for bilforhandlere også.

Usikker på hvor lurt det er. Service og reperasjoner på en bil som i praksis ikke finnes i det norske markedet vil jo kreve litt planlegging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bil kommer på moten igjen en dag. Før eller senere vil folk se gjennom løgner som utslippfrie kjøretøy.

Det største tullet er at jeg med min lille bensinfis på 830 kg skal betale mer i bomringen enn en et elmonster på 2,5 tonn.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er mange løgner om veislitasje. Asfalten slites av piggdekk og akseltrykk, ikke antall. En lastebil eller buss sliter mye mer på asfalten, og lager mer veistøv, enn selv de største og tyngste privatbilene.

https://www.faktisk.no/artikler/z35y0/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

Sitat

Det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Det er bare tungtransporten som bryter veien ned. Og da snakker jeg ikke om biler på ett eller to tonns akseltrykk. Jeg snakker om 50-tonnere med akseltrykk på åtte tonn og oppover.

 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, BadCat said:

Bil kommer på moten igjen en dag. Før eller senere vil folk se gjennom løgner som utslippfrie kjøretøy.

Det største tullet er at jeg med min lille bensinfis på 830 kg skal betale mer i bomringen enn en et elmonster på 2,5 tonn.

Det er vel naturlig å anta at bensin blir den nye "sigaren" for kjennere / spesielt interesserte, mens elbil blir som vape for resten og kidsa. Diesel, hybrid (og hydrogen) kan man nok trygt anta vil forsvinne.

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Inntrykket mitt av nybiler i Norge:

Bensinbil personbil uten hybrid finnes nesten ikke lenger. Det finnes en del bensin-hybrid.

Dieselbil personbil fines noen veldig få av fortsatt, men virker som det er på vei ut.

Jeg tenker her mest på forholdsvis vanlige personbiler til under 500000 i pris.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
23 hours ago, kremt said:

Vanlig forbrenningsmotor er mest vanlig på bruktmarkedet, elbil er kun 19 % andel på bruktsalg har jeg sett statistikk over. Så det kan godt være at bil med forbrenningsmotor vil være attraktivt å eie i årene fremover pga etterspørsel etter disse og knapphet på slike biler. Mange som er 60+ nå vil aldri komme til å gidde å sette seg inn i elbiler og lading etc. Da kjøper de med forbrenningsmotor pga det er enkelt. Så lenge bilen er i god stand og kurant ellers vil den alltid ha en viss verdi. Det er begrenset hvor billig ting kan bli før det blir solgt til europa, afrika etc. 

25% av personbilparken er elbiler, er vel ganske naturlig at det gjenspeiles i bruktmarkedet?

Folk på 60 er vel de som oftest kjøper nye biler, så pensjo’ene går vel raskt over til el :) 

Snittalderen på de som kjøper ny Toyota er over 60 mener jeg å ha lest

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 time siden):

Hva baserer du disse påstandene på?

VW Norge har tross alt stoppet salg av fabrikknye fossilbiler utover noen få nyttekjøretøy.  

Jeg baserer det på at Hyundai som også har stoppet salg av fabrikknye biler som er ren ICE hadde null problem med å skaffe så lenge man er villig til å betale.
(pratet løst med eieren av den lokale forhandleren mens min var på service, og var null problem å skaffe en SantaFe med bensin eller diesel som ikke var hybrid. men det ble ikke gratis)

Som @MailMan13 skriver.
Suzuki selger ikke 4x4 i Norge.
Likevel ser man faktisk suzuki på norske skilt som ikke er 4x4.
Entusiaster er villig til å betale og selvfølgelig er importørene og selgerne villig til å tjene penger.

Er man villig til å betale så er dem villig til å selge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Bil kommer på moten igjen en dag. Før eller senere vil folk se gjennom løgner som utslippfrie kjøretøy.

Hvis du mener at fossilbiler vil komme på moten igjen, så er det bare å glemme.

Vi har bare begynt å se skiftet vekk fra fossilbil. Over de neste 10-20 årene vil verkstedene i større og større grad skifte over til kun elbil og bensinstasjonene vil slutte med salg av bensin/diesel i økende tempo. Det vil bli vanskeligere og vanskeligere å dra på langtur med fossilbil.

Det ville ikke overraske meg om mange fossilbil-entusiaster må spesialbestille drivstoff om 30 år og ha en 1000 liters tank stående i hagen.

Da har det skipet seilt for nye kjøpere.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 28.7.2024 at 6:11 PM, Eskove said:


Div former for Hybrid er som regel det som gir mest for pengene når det kommer til nybilpris-brukspris-servicepris-levetid-andrehandsverdi


Hybrid har jo langt flere deler enn ren elbil eller ren fossilbil.

De må jo da være langt dyrere å serve over tid, og langt dårligere på bruktmarkedet når de blir famle. Så mange ting som kan feile (og må repareres)

4 hours ago, Hollabaloo said:

Den teorien din gir ikke mening. Hvorfor skal forhandlerne skjule å selge noe de tjener penger på?  

Jeg vil tippe at det er dyrt å ha service/garanti/forhandleransvar på biler det selges få av, og at forhandlere derfor ikke ønsker å selge biler som nesten ikke omsettes.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 time siden):

Jeg baserer det på at Hyundai som også har stoppet salg av fabrikknye biler som er ren ICE hadde null problem med å skaffe så lenge man er villig til å betale.
(pratet løst med eieren av den lokale forhandleren mens min var på service, og var null problem å skaffe en SantaFe med bensin eller diesel som ikke var hybrid. men det ble ikke gratis)

Skjønner. Jeg tenker at man ikke kan dra alle merkeforhandlere i Norge over en kam basert på hva som er praksis hos et enkelt eller noen få bilmerke(r). Så forholder meg meget skeptisk til at man som privatperson i 2024 kan spasere inn til en VW-forhandler og spekke opp en fabrikkny Golf eller Passat med bensin- eller diesel-motor med tanke på hvor hardt de har gått ut med at de nå bare selger elektriske personbiler. Nå har jeg ikke nybilstatistikken foran meg, men kan heller ikke huske å ha sett noe som underbygger at det selges masse fabrikknye Passater i Norge i 2024 til omreisende salgsmenn. 

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 time siden):

Nå har jeg ikke nybilstatistikken foran meg, men kan heller ikke huske å ha sett noe som underbygger at det selges masse fabrikknye Passater i Norge i 2024 til omreisende salgsmenn. 

Er jo ikke snakk om at de selger mange av dem, men at de skaffer den til deg dersom du ønsker å kjøpe den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (29 minutter siden):

Er jo ikke snakk om at de selger mange av dem, men at de skaffer den til deg dersom du ønsker å kjøpe den.

Ja vi har neppe så mange Passat-elskende omreisende salgsmenn at den er å forvente på topp10-listen :)

Nei, beklager men jeg velger å forholde meg til det VW Norge har kommunisert ut i media i dette tilfellet, er ikke overbevist av det som er skrevet her så langt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...