Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (7 minutter siden):

La oss sjekke den påstanden @Salvesen. (ønsker ikke å delta i penismålekrigen, liker elbilen min)

Støy i 100kmt:

Tesla Model 3: 69.8db

Tesla Model Y: 68.5db

Octavia Bensin: 67db

Laguna 1.9Dci: 67db

Passat 1.9 TDi (the kakkelmaster skal vi tro noen brukere): 65db

Kilder:

Teslabjørns tester (TB)

https://www.klikk.no/motor/bil/mye-stoy-i-nye-biler-3062220

Ja mange elbiler som har masse veistøy, og testen du henviser til er jo nesten helt uten kakkel. Det er kaklingen i lave hastigheter som iallefall jeg ikke liker og har inntrykk om at mange andre heller ikke liker. Som jeg har nevnt flere ganger og jeg er ganske sikker på at du har lest også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (Akkurat nå):

Jeg har en god gammeldags bil med forbrenningsmotor, og der er det like mye kakling som på en hvilken som helst elbil. Både på motorvei og på tomgang.

Muligens fordi den går på bensin, men hva vet jeg? 😛

Så du mener seriøst at du ikke hører bensin motoren? I det hele tatt? 

Det har jeg aldri opplevd i de mange både diesel og bensinbilene jeg har kjørt. Eller jo, i hybrid når den kun går på strøm :)

Men klart det er annen støy i en elbil, noen har støy fra elmotor og elektronikk, økt støy fra utvendige faktorer pga fravær av motor støy, dårlig isolert etc. Som vist over i lydmålinger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Han skrev jo strengt tatt bare at det var like mye kakling i bensinmotoren som det er i en elbil.

Jeg har aldri hørt en elmotor "kakle". Så jeg leste det som om hans bensinmotor ikke ga lyd, evt en tja hva skal vi kalle det? Susing eller hyling som en en kan få av elmotor. Så jeg måtte bare spør hva han mente med det :)

Og bare så det er sagt så finnes det elbiler som har så mye støy i fra motor og elektronikk at jeg ikke liker det heller. Det kan faktisk i noen tilfeller være verre enn ICE lydene. Da de kan bli så sinnsykt high pitched at en rett og slett får vondt i hodet. 

Tesla slet jo mye med at motorene begynte å lage en type sirkelsag lyd, bare ekstremt high pitched. Helt forferdelig å høre på. Aldri hatt det selv, og er veldig glad for det. Men har kjørt biler med problemet både som leiebil samt fra andre eiere. Helt forferdelig i lengden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri hørt en elmotor "kakle".

Ikke jeg heller, ei heller har jeg hørt en bensinmotor kakle så sant det ikke er noe riv ruskende galt med den.

Men det kan godt være at du bruker helt feil ord til å beskrive lydløs nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 29.7.2024 den 3:01 PM):

Kan ha noe med at Norge ikke skal selge fossilbiler etter 2025?

Det er nok mer det at en god stund nå har 80-90 % av nybilsalget i Norge vært elbiler og intet tilsier at elbilandelen vil gå tilbake. Dette må bilforhandlere ta hensyn til skal de ha livets rett i dagens bilmarked. Det er der dagens marked gir best utsikter til å få volum på salget. 

Enn så lenge er det en høy andel ICE-biler i landets bilpark slik at serviceapparatet (verksteder, drivstoff etc.) finner det interessant å opprettholde et tilbud til ICE-biler, men med en elbilandel på 80-90 % av nysalget tar det ikke mange årene før elbilene vil dominere i landets bilpark. Da må serviceapparatet gjøre som bilforhandlerne allerede har gjort, tilpasse sitt tilbud til endringen av i kundemassens bilpreferanse. 

Jeg ville av den grunn tenkt meg om flere ganger dersom jeg skulle ønske å kjøpe en ny ICE-bil

Endret av Tronhjem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (25 minutter siden):

Ikke jeg heller, ei heller har jeg hørt en bensinmotor kakle så sant det ikke er noe riv ruskende galt med den.

Men det kan godt være at du bruker helt feil ord til å beskrive lydløs nå.

Ja kakle kan jo bety mye rart, det er bare mitt ord på en ICE bil men passer gjerne best til en dieselmotor eller en bensin motor med rådebank. Så det er gjerne feil av meg å bruke akkurat det ordet, men det er bare stuck med meg. Vet ikke hvilket ord som best beskriver en "frisk" bensinmotor, men jeg liker den fortsatt ikke 😛

Foruten en rå motor da, det kan være gøy i en halvtime ish. Etterpå blir det også bråk. For meg. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (43 minutter siden):

Så du mener seriøst at du ikke hører bensin motoren? I det hele tatt? 

Det har jeg aldri opplevd i de mange både diesel og bensinbilene jeg har kjørt. Eller jo, i hybrid når den kun går på strøm :)

Men klart det er annen støy i en elbil, noen har støy fra elmotor og elektronikk, økt støy fra utvendige faktorer pga fravær av motor støy, dårlig isolert etc. Som vist over i lydmålinger :)

Jeg har ikke skrevet at jeg ikke hører motoren, kakling er karakteristisk lyd i Dieselmotorer

Uansett, jeg mente kun å påpeke at det finnes andre forbrenningsmotorer enn Diesel. Skulle det være av interesse så hører jeg lite til ingenting av motoren under kjøring, men jeg har en nokså høy vindstøy.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at jeg ikke hører motoren, kakling er karakteristisk lyd i Dieselmotorer

Ja som jeg skrev over er nok kakling feil ord å bruke :) Min første bil hadde dog ekstrem rådebank og kaklet som bare det, så kanskje derfor det har blitt værende hos meg som ett ord jeg bruker for lydene i begge motorene. Men jeg ser at det blir feil ord å bruke for friske bensinmotorer. Kanskje bedre å bare si ulyd, for det er slik jeg opplever det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 timer siden):

Ja kakle kan jo bety mye rart, det er bare mitt ord på en ICE bil men passer gjerne best til en dieselmotor eller en bensin motor med rådebank. Så det er gjerne feil av meg å bruke akkurat det ordet, men det er bare stuck med meg. Vet ikke hvilket ord som best beskriver en "frisk" bensinmotor, men jeg liker den fortsatt ikke 😛

Foruten en rå motor da, det kan være gøy i en halvtime ish. Etterpå blir det også bråk. For meg. 

Jeg bruker ordet "kakle" i forb. med dieselbiler, lastebiler, traktorer etc. Lyden av dieselmotorer er generelt lite fornøyelig å måtte høre på.

Sønnen min som avskrev dieselbilen kjøpte en annen bil med bensin-turbo motor. Må sies at det var svært lite lyd fra den motoren.

Jeg kjører også motorsykkel med bensinmotor, som har et flott lydbilde, som jeg godt kan høre på i timelange turer (heldags turer).

Så min personlige konklusjon er at bensinmotorer har et mye bedre lydbilde enn "kaklende" dieselmotorer. Andre kan selvfølgelig ha helt andre meninger om dette, og det er helt greit. Hver sin sort.

Enkelte nyere elbiler har en forferdelig "saktekjøringslyd" for å varsle fotgjengere. Huff!

Lenke til kommentar
8 hours ago, Hanhijnn said:

å min personlige konklusjon er at bensinmotorer har et mye bedre lydbilde enn "kaklende" dieselmotorer. Andre kan selvfølgelig ha helt andre meninger om dette, og det er helt greit. Hver sin sort.

Min diesel-hybrid går på batteri i lave hastigheter og til/fra jobb. På lengre turer i 80+ hører jeg ikke denne mye omtalte kaklingen. (Men jeg kjenner et par elbilister hvor fenomenet kan observeres.)

Lenke til kommentar

Har en ungdom i nabolaget her som kjøpte seg en 4-generasjons Camaro som første bil. Er ikke blitt såpass gammel selv at vrom vrom irriterer meg, snarere gliser jeg litt hver gang han dundrer forbi. 😁

Endret av Duriello
Leif, skrev 3-gen når 4-gen.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Duriello said:

Har en ungdom i nabolaget her som kjøpte seg en 3-generasjons Camaro som første bil. Er ikke blitt såpass gammel selv at vrom vrom irriterer meg, snarere gliser jeg litt hver gang han dundrer forbi. 😁

Var vel først når jeg bikket sånn 25 at jeg begynte å tenke på sikkerhet i bil selv og i det minste oppgraderte til en med airbag.
Man mangler tanker om slikt før det er mitt intrykk..

Men gromt med Camaro ja

Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):
Complexity skrev (15 minutter siden):

Var vel først når jeg bikket sånn 25 at jeg begynte å tenke på sikkerhet i bil selv og i det minste oppgraderte til en med airbag.
Man mangler tanker om slikt før det er mitt intrykk..

Men gromt med Camaro ja

 

Redigerte eget innlegg, det er en 4-gen Camaro, ikke 3, så regner med den har airbag.  (Uten at jeg skal skryte på meg å vite hva som er standard å ikke på en så gammel bil.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...