Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (8 minutter siden):

I 2026 tenker jeg dette er fine 1.gangsbiler

Glimrende! Jeg vet jeg er veldig tidlig ute med planleggingen men dette er en av mine kandidater for kjøp høsten 2026. Pga forventet økt antall sjåfører i familien da så trenger jeg en bil nr 2, og det passer godt at den er hel-elektrisk, liten-medium størrelse og koster rundt 100k.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 timer siden):

Tja, mange bilentusiaster som ikke er interessert i ICE. I allefall blandt de unge lovende.

Det er i så fall en veldig regional greie at mange bilentusiaster ikke er interessert i ICE, selv om jeg tviler på at det er så særegent der du holder til.

Jeg frekventerer hyppig på et par treff i nærområdet som verken er begrenset til type kjøretøy eller drivstoff, og elbilene glimrer med sitt fravær på utstillingsområdet/avsatt parkeringsplass for de som vil vise frem sine kjøretøy. De som kommer med elbil, altså bilentusiastene, parkerer disse som oftest på angitte parkeringsplasser også går de rundt og ser på ICE biler. 

Det samme ser jeg på antall bilklubber og populariteten disse har fått i senere tid rundtom i landet, at selv om det ingen plass sier at de ekskluderer EL så glimrer de også med sitt fravær i disse klubbene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Det er i så fall en veldig regional greie at mange bilentusiaster ikke er interessert i ICE, selv om jeg tviler på at det er så særegent der du holder til.

Jeg frekventerer hyppig på et par treff i nærområdet som verken er begrenset til type kjøretøy eller drivstoff, og elbilene glimrer med sitt fravær på utstillingsområdet/avsatt parkeringsplass for de som vil vise frem sine kjøretøy. De som kommer med elbil, altså bilentusiastene, parkerer disse som oftest på angitte parkeringsplasser også går de rundt og ser på ICE biler. 

Det samme ser jeg på antall bilklubber og populariteten disse har fått i senere tid rundtom i landet, at selv om det ingen plass sier at de ekskluderer EL så glimrer de også med sitt fravær i disse klubbene.

Man kan være entusiastisk uten å være i en bilklubb. Og folk er lite interessert i å bli med i klubber som oser av elbilhat.

I tillegg er nok den yngre garde lite interessert i slike ting. Regner ikke med at dere har mange medlemmer på 15 år vs 40-60 området.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (59 minutter siden):

Reparasjoner på 10 år gamle Model S kan bli veldig dyrt. Her er en liste over hva som er fikset gjennom årene på en bil jeg så til salgs. Dette er kun for 5 års bruk, ikke hele bilens levetid

Merkelig at folk tar alt sånn med. Forstår de ikke at det skremmer folk vekk? 

 

AL123 skrev (12 timer siden):

Nei.

Du finner nok en håndfull folk som kun er interessert i elbil. Men tipper alle jobber innen IT eller lignende og egentlig bare er interessert i tech. Samme som kjøper ny iphone hvert år+++

 

barfoo skrev (3 timer siden):

Foreløpig er jo det kun aktuelt på korte distanser, men inntrykket er jo at det er massiv innsparing på drivstoff kostnad og vedlikehald. Typ 80% på drivstoff...

Ja, men det begynner å bli noen ferjer og hurtigbåter som er elektriske nå. Shifter systemet til Norled skal også starte opp senere i år. Poenget står fortsatt, det er ikke noen reell besparelse i kroner og øre fordi det går så mye mer penger til service og bøter ved kansellering av turer. Nettleien for lading er også helt absurd. Ferjen Ampere, som var den første elektriske ferjen, har hatt noen helt sinnsyke utgifter. Jeg kan nok ikke gå ut med tall, men jeg tviler på at de klarer å tjene noe særlig penger på den. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Man kan være entusiastisk uten å være i en bilklubb. Og folk er lite interessert i å bli med i klubber som oser av elbilhat.

I tillegg er nok den yngre garde lite interessert i slike ting. Regner ikke med at dere har mange medlemmer på 15 år vs 40-60 området.

Det er helt rett, men entusiaster pleier ofte å finne sammen, og ofte har entusiastene lyst å vise frem det de er entusiastiske over til andre. Derfor synes jeg aktivitet i klubber representerer dette langt bedre enn en tilfeldig kar på nett.

Elbilhatet er nok veldig fraværende i klubbene og på treffene rundtom her, spesielt siden flere entusiaster ofte har en elbil/hybrid i husholdningen og at det er lenge siden EL ble hverdagslig her til lands. Det finnes nok en og annen sopp der ute som kun spyr eder og galle om elbiler, men dette er gjerne den samme soppen som spyr eder og galle uansett og er generelt lite likt blant entusiaster.

De få gangene det har vært en entusiast som har stilt ut sin elbil så har mottakelsen bare vært positiv, i hvert fall med de jeg har pratet med.

Der tar du helt feil. Det er minst 3 klubber som jeg kjenner til(og flere etter hvert skal en tro mottagelse/populariteten) i umiddelbar nærhet som blant andre aktiviteter også har et ukentlig tilbud for de under 18 år. Her har jeg skjønt at det er stinn brakke ganske ofte og et konstant behov for flere frivillige. Elbil er nok interessant for enkelte her, men jeg tror nok de fleste synes det er mer gøy å få skrudd på mopeden, atv'en eller traktoren sin.

Treffene jeg frekventerer har ingen spesifikk aldersgruppe som er mer hyppig enn andre. Her dukker jo opp 16 åringer på sine kjøretøy de har skrudd, fikset og gnikket på og stiller ut sammen med Trailer-kåre på snart 60 med Kenworthen sin og tilskuere er alt i fra de som ligger i barnevogn til de som snart ligger i en kiste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hansien skrev (11 minutter siden):

Det er helt rett, men entusiaster pleier ofte å finne sammen, og ofte har entusiastene lyst å vise frem det de er entusiastiske over til andre. Derfor synes jeg aktivitet i klubber representerer dette langt bedre enn en tilfeldig kar på nett.

Elbilhatet er nok veldig fraværende i klubbene og på treffene rundtom her, spesielt siden flere entusiaster ofte har en elbil/hybrid i husholdningen og at det er lenge siden EL ble hverdagslig her til lands. Det finnes nok en og annen sopp der ute som kun spyr eder og galle om elbiler, men dette er gjerne den samme soppen som spyr eder og galle uansett og er generelt lite likt blant entusiaster.

De få gangene det har vært en entusiast som har stilt ut sin elbil så har mottakelsen bare vært positiv, i hvert fall med de jeg har pratet med.

Der tar du helt feil. Det er minst 3 klubber som jeg kjenner til(og flere etter hvert skal en tro mottagelse/populariteten) i umiddelbar nærhet som blant andre aktiviteter også har et ukentlig tilbud for de under 18 år. Her har jeg skjønt at det er stinn brakke ganske ofte og et konstant behov for flere frivillige. Elbil er nok interessant for enkelte her, men jeg tror nok de fleste synes det er mer gøy å få skrudd på mopeden, atv'en eller traktoren sin.

Treffene jeg frekventerer har ingen spesifikk aldersgruppe som er mer hyppig enn andre. Her dukker jo opp 16 åringer på sine kjøretøy de har skrudd, fikset og gnikket på og stiller ut sammen med Trailer-kåre på snart 60 med Kenworthen sin og tilskuere er alt i fra de som ligger i barnevogn til de som snart ligger i en kiste.

Ja folk møtes om EVs også, ett enkelt eksempel:

https://www.worldevday.org/ev-meetups

 

Googler du ev meetup så får en masse treff.

Men uten å mase i det evige så er jeg uenig i debatten sin påstand om at det ikke finnes bil entusiaster som fokuserer på ikke ICE biler.

Men det er nok fortsatt slik at de fleste entusiaster fokuserer på ICE, men det er i endring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, onkel_jon said:

Brukt Model 3 blir nok og ganske rimelig i 2026, stellantis bilene raser i pris og så kan bli rimelig brukt etterhvert f.eks e-208 eller e-corsa, denne er alt billigere enn de kona`ene https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=364381811 med kun 42 000 kilometer

Jeg ville syns det er litt lav rekkevidde til å ha som eneste bil, men folk sine behov er jo forskjellige.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Ja folk møtes om EVs også, ett enkelt eksempel:

https://www.worldevday.org/ev-meetups

 

Googler du ev meetup så får en masse treff.

Men uten å mase i det evige så er jeg uenig i debatten sin påstand om at det ikke finnes bil entusiaster som fokuserer på ikke ICE biler.

Men det er nok fortsatt slik at de fleste entusiaster fokuserer på ICE, men det er i endring.

Ja, begynner vi å inkludere hele verden så er det selvfølgelig klubber og slikt som er ren EL.

Men det forandrer ikke min uenighet i din påstand om at "mange bilentusiaster ikke er interessert i ICE." Jeg sa aldri at dem ikke finnes. Jeg tror realiteten er nærmere at den som er entusiastisk for EL som kjøretøy som oftest er interessert/entusiastisk i ICE også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (15 minutter siden):

Ja, begynner vi å inkludere hele verden så er det selvfølgelig klubber og slikt som er ren EL.

Men det forandrer ikke min uenighet i din påstand om at "mange bilentusiaster ikke er interessert i ICE." Jeg sa aldri at dem ikke finnes. Jeg tror realiteten er nærmere at den som er entusiastisk for EL som kjøretøy som oftest er interessert/entusiastisk i ICE også. 

Dette stammer jo alt i fra AL125boomer eller hva han heter som rettet på meg når jeg sa ICE entusiaster til bil entusiaster også sa jeg dette:

Sitat

Tja, mange bilentusiaster som ikke er interessert i ICE. I allefall blandt de unge lovende.

Hvor AL125boomer kontret med at slike bilentusiaster ikke finnes. Noe jeg var uenig i. Det handlet ikke om en bestemt plass i verden. 

At noen eller mange er kanskje mer rett har interesse for begge verdener er jeg helt enig med deg i. Det hele jeg prøvde å få fram var at det finnes entusiaster som fokuserer på elbiler. Verken mer eller mindre. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Glimrende! Jeg vet jeg er veldig tidlig ute med planleggingen men dette er en av mine kandidater for kjøp høsten 2026. Pga forventet økt antall sjåfører i familien da så trenger jeg en bil nr 2, og det passer godt at den er hel-elektrisk, liten-medium størrelse og koster rundt 100k.

Burde gå for piggdekk da om den tenkes å brukes i Tromsø. En bekjent solgte nettop sin Kona da vedkommende var lei av å ikke komme seg opp bakkene. Ikke topp framkommelighet med "1hjulstrekk" og manglende fossilmotor under panseret som hybriden har..

Ellers en knall bil 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 timer siden):

Det er nok litt sånn at man har større interesse for de bilene man har råd til. Har man råd til Volvo 240 så interesserer man seg kanskje mer for det enn Tesla. Det går over ettersom man blir eldre og får bedre råd og elbilene blir jo også fortløpende billigere.

Tjaa, var på Goodwood for noen uker siden. Det var til tider horder av folk rundt superbilpaddocken, og store deler av de var neppe gamle nok til å ha lappen. Jeg tror nok ungdommer er interessert i de bilene som berører referanserammene i tilværelsen deres. Det er bare referansene som er litt annerledes enn hos de litt eldre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 timer siden):

Det er i så fall en veldig regional greie at mange bilentusiaster ikke er interessert i ICE, selv om jeg tviler på at det er så særegent der du holder til.

Ved ettertanke kan nok Salvesen ha rett ut fra sine forutsetninger. Han hevder jo at han er kjempebilinteressert selv om han hater forbrenningsmotorer. Mao legger han lista for å være bilentusiast så lavt at alle som ikke er med i MDG er bilentusiaster, og da kan det jo muligens være "bilentusiaster" som ikke er interessert i ICE. 

Jeg kjenner mange bilentusiaster som både synes forbrenningsmotorer og elbiler er interessant, jeg er selv en av de, m toppen et par av de er å regne som ungdommer. Unge bilentusiaster er selden glade i elbiler. At Salvesen skråsikkert kan hevde det motsatte, til tross for at han hverken er ungdom eller en del av noe bilmiljø får stå for hans regning.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Ved ettertanke kan nok Salvesen ha rett ut fra sine forutsetninger. Han hevder jo at han er kjempebilinteressert selv om han hater forbrenningsmotorer. Mao legger han lista for å være bilentusiast så lavt at alle som ikke er med i MDG er bilentusiaster, og da kan det jo muligens være "bilentusiaster" som ikke er interessert i ICE. 

Jeg kjenner mange bilentusiaster som både synes forbrenningsmotorer og elbiler er interessant, jeg er selv en av de, m toppen et par av de er å regne som ungdommer. Unge bilentusiaster er selden glade i elbiler. At Salvesen skråsikkert kan hevde det motsatte, til tross for at han hverken er ungdom eller en del av noe bilmiljø får stå for hans regning.
 

Jeg er nok ikke noen bilentusiast, men interessert i bil. Og i all hovedsak elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 1.8.2024 den 9:14 AM):

Liten avsporing, men nesten hele europa bruker DAB som standard radionett. Pluss Australia. I tillegg driver "halve verden" med DAB testing og/eller utbygging.

Eneste som er kun i Norge er nedstengningen av FM-nettet. DAB kom lenge før det ble vedtatt.

Sveits har vel også stengt ned FM, av samme grunn som Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...