Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Highland har lavt støynivå i kupeen.

Men det er klakkingen jeg ikke liker, det er en ulyd for meg. Veistøy er noe helt annet.

Alt er relativt. Skulle nok klart å finne et par dusin biler med forbrenningsmotor med betydlig mindre støy. Og bensinmotorer har ingen "klakking"

Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Alt er relativt. Skulle nok klart å finne et par dusin biler med forbrenningsmotor med betydlig mindre støy. Og bensinmotorer har ingen "klakking"

Ja det tviler jeg ikke på, har aldri påstått at det er bilen med minst støy. Langt der i fra. Men den er veldig god, opplever iallefall jeg.

Liker verken diesel eller bensinmotor lyd, hvilket ord du vill bruke for å forklare lyden kan du bestemme selv. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Eller bilentusiaster som det også kalles...

Tja, mange bilentusiaster som ikke er interessert i ICE. I allefall blandt de unge lovende.

Men poenget var at det er en gjeng som liker lyd på bilene sine, men min oppfatning er at det begynner å bli veldig få av de iallefall i de yngre generasjonene som ikke nødvendigvis vokser opp med slike typer biler engang.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er svært få som kjøper elbil til første bil når man er 17-18. De fleste ønsker ikke begrensningene dette gir, og skal man ha en skikkelig elbil blir det veldig dyrt. De som kjøper bil for 50 tusen f.eks er det ganske mange av, og 10-15 tusen i året for drivstoff er ikke så ille alt tatt i betraktning. Med slike biler de kjøper kan de kjøre så lange turer de vil uten trøbbel, reparere det meste på de selv, trekke henger/campingvogn osv. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er svært få som kjøper elbil til første bil når man er 17-18. De fleste ønsker ikke begrensningene dette gir, og skal man ha en skikkelig elbil blir det veldig dyrt. De som kjøper bil for 50 tusen f.eks er det ganske mange av, og 10-15 tusen i året for drivstoff er ikke så ille alt tatt i betraktning. Med slike biler de kjøper kan de kjøre så lange turer de vil uten trøbbel, reparere det meste på de selv, trekke henger/campingvogn osv. 

Tror jeg har litt kunnskap om dette, ettersom jeg har hatt ansvaret for en del bilinteresserte lærlinger, besøker jevnlig biltreff over hele Europa og har vært litt engasjert i ulike klubb og motorsportaktiviteter der ungdom ferdes. Kan nok trygt si at ungdom er betydelig mindre interessert i elbil enn det de godt voksne er. Generelt er ungdommene mer uerfarne og går mer i flokk og har en rimelig felles forståelse for hva som er kult. Interesse for mer nisjepregede deler av kulturen er det de eldre og mer erfarne som står for. For å være helt ærlig så opplever jeg at unge bilinteresserte, med få unntak, har lite annet enn forrakt ovenfor elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Sjørøver said:

Elmotoren er ikke problemet, det er alt rundt. Har jobbet med elektrifisering av skip og båter de siste årene nå, tilbakemelding fra kunder er at det ikke er noe særlig å spare i forhold til diesel.

Jobber kuriøst nok med det samme, og fasiten viser 10-20% fuelbruk spart, og gangtimer som gjer at du har lavare vedlikeholdsbehov. T.d. har jo Scandlines demonstrert innsparinger på sine fartøy.

9 hours ago, Sjørøver said:

Mange sjøfolk slutter også for de blir lei av problemer som de ikke kan ordne uten servicefolk.

Og det samme har skjedd med biler. Men det er ikkje på grunn av drivstoffet, det er på grunn av integrering og automatisering. Systema er meir komplekse; på skip for å redusere mannskapet og spare fuel, på biler for å redusere kost og optimalisere forbruk. Resultatet er at det er mange ting kunden ikkje kan skru på sjølv.

Lenke til kommentar
7 hours ago, AL123 said:

Tror jeg har litt kunnskap om dette, ettersom jeg har hatt ansvaret for en del bilinteresserte lærlinger, besøker jevnlig biltreff over hele Europa og har vært litt engasjert i ulike klubb og motorsportaktiviteter der ungdom ferdes. Kan nok trygt si at ungdom er betydelig mindre interessert i elbil enn det de godt voksne er. Generelt er ungdommene mer uerfarne og går mer i flokk og har en rimelig felles forståelse for hva som er kult. Interesse for mer nisjepregede deler av kulturen er det de eldre og mer erfarne som står for. For å være helt ærlig så opplever jeg at unge bilinteresserte, med få unntak, har lite annet enn forrakt ovenfor elbil.

Det er nok litt sånn at man har større interesse for de bilene man har råd til. Har man råd til Volvo 240 så interesserer man seg kanskje mer for det enn Tesla. Det går over ettersom man blir eldre og får bedre råd og elbilene blir jo også fortløpende billigere.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Jobber kuriøst nok med det samme, og fasiten viser 10-20% fuelbruk spart, og gangtimer som gjer at du har lavare vedlikeholdsbehov. T.d. har jo Scandlines demonstrert innsparinger på sine fartøy.

Jeg snakker om hel elektrisk, ikke hybrid. Enkle hybrid systemer tror jeg nok gjør mye for komfort og forbruk, ja.

barfoo skrev (2 timer siden):

Resultatet er at det er mange ting kunden ikkje kan skru på sjølv.

Og det tror jeg er mye av grunnen til at mange ikke vil ha eldre elbiler. Kan forklare mye av prisfallet elbiler plutselig får.

kremt skrev (10 timer siden):

Jeg tror det er svært få som kjøper elbil til første bil når man er 17-18.

Overaskende mange, faktisk. Har en skokk med kusiner som er blitt myndige de siste årene. 20% av kjøpt seg en liten bensinbil som første bil. Resten har kjøpt Leaf, Fiat 500, i3 osv. Låner bare foreldrene sin bil om de skal kjøre så langt at det blir kjipt med elbil. Men som @AL123 skriver, så er det nok null interesse for elbil blant de som er entusiaster. Model S var litt populær en stund for det var mye krefter for lite penger, men det har stort sett vært en dyr affære så tror de fleste er blitt skremt bort fra tanken om det. Det mest interessante spørsmålet er egentlig om det er flere entusiaster nå en før? Jeg tror ikke det.

 

Endret av Sjørøver
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Har man råd til Volvo 240 så interesserer man seg kanskje mer for det enn Tesla

Snart er vel Volvo 240 dyrere enn Tesla.....

Reparasjoner på 10 år gamle Model S kan bli veldig dyrt. Her er en liste over hva som er fikset gjennom årene på en bil jeg så til salgs. Dette er kun for 5 års bruk, ikke hele bilens levetid

Spoiler

Oppramsing av punkter i historikken er:

  • 11.06.24 Skiftet vindusviskermodul
  • 11.12.23 Skiftet toe link camber bak på begge sider + hjulstillingskontroll
  • 15.06.23 Byttet MCU
  • 25.06.23 Byttet paddle gear dørhåndtak høyre foran
  • 15.05.23 Byttet SIM-kort
  • 15.05.23 Bremseservice ifm. hjulskift
  • 02.05.23 Byttet vindusspylerpumpe
  • 13.02.23 Byttet kupéfilter
  • 07.02.23 Byttet batteri og åpnet opp til 70kW
  • 12.11.21 CCS-oppgradering
  • 08.10.21 Én stk. ny key fob
  • 30.04.21 Byttet sway bar link høyre foran
  • 30.04.21 Service 120K
  • 31.03.21 Byttet bremsekalipter og fikset ledning på parkeringsbrems venstre
  • 09.12.20 Skiftet lås frunk
  • 04.12.20 Fikset to stk. jordingspunkter
  • 04.12.20 Byttet 4-veisventil på kjølesystemet
  • 03.07.20 Skiftet 12V-batteri
  • 04.03.20 Skiftet dørhåndtak venstre foran
  • 04.03.20 Hjulstillingskontroll
  • 04.03.20 Byttet sway bar link høyre foran
  • 04.03.20 Service 100K
  • 10.01.20 Byttet dempere rundt om
  • 10.01.20 Byttet halfshaft og olje
  • 25.10.19 Ordnet dreneringsplugger bakluke
  • 25.10.19 Byttet airbag passasjerside foran
  • 25.10.19 Fjernet rustrenne kromdiffusor
  • 25.10.19 Festet og justert speil passasjerside
  • 25.10.19 Byttet venstre baklys på bagasjeluke
  • 25.10.19 Byttet nedre opphengskuler høyre og venstre bak
  • 10.10.19 Byttet bremsekalipter på parkeringsbrems høyre bak
  • 10.10.19 Fikset vanninntrenging i bagasjeluke.

Kjente problemer nå:

  • Det hender håndtaket på sjåførsiden bak blir stående ute, men det går inn igjen etter hvert og funker ellers som det skal. (Jeg har liggende en mikrochip etter at håndtaket på passasjerside foran ble byttet, og den passer antakelig).
  • Det er et par bobler i instrumentpanelet som har vært der lenge uten at det har blitt verre.
  • Det er en rift i setet på sjåførsiden som ble påført allerede først uka etter at vi fikk bilen.

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Reparasjoner på 10 år gamle Model S kan bli veldig dyrt. Her er en liste over hva som er fikset gjennom årene på en bil jeg så til salgs. Dette er kun for 5 års bruk, ikke hele bilens levetid

Jeg hadde en omtrent like lang liste etter 4 års bruk, men stort sett med helt andre punkter... Så det på den lista er absolutt ikke uttømmende for hva man kan oppleve.

Kjøper eller eier man en sånn må man regne med at vedlikeholdsutgiftene er betydelig høyere enn verditapet, helt til man gir opp å vedlikeholde. Da får man utgifter i både pose og sekk når man sitter igjen med en delebil med en lang liste ubrukelige deler.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, kremt said:

Ja, det har jo vært lite motorer byttet på Model S...... Og alle elbiler har girkasse. En-trinns reduksjonsgirkasse. Forøvrig har vel flere produsenter slitt med motorer, hørt om problemer på både Kona og Ioniq hvertfall. 

Mye motorbytter på Audi e-tron også ser jeg, pga en designfeil i kjølesystemet. Men dette vil jo rette seg over tid, ettersom fabrikantene lærer av feil og blir bedre på å lage el drivlinjer. 

Av det jeg har fått med meg, så virker Model 3 og Y fra Tesla til å være veldig mye bedre motor og drivlinjemessig. Men det vet man ikke før de får noen fler år på baken.

15000 model 3 går ut av garanti i år, dog er det vel igjen batteri og motorgaranti i 3 år til på de fleste. 

13 hours ago, kremt said:

Jeg tror det er svært få som kjøper elbil til første bil når man er 17-18. De fleste ønsker ikke begrensningene dette gir, og skal man ha en skikkelig elbil blir det veldig dyrt. De som kjøper bil for 50 tusen f.eks er det ganske mange av, og 10-15 tusen i året for drivstoff er ikke så ille alt tatt i betraktning. Med slike biler de kjøper kan de kjøre så lange turer de vil uten trøbbel, reparere det meste på de selv, trekke henger/campingvogn osv. 

Dette er jo pga pris. Hva har jeg råd til, og hva får jeg forsikret er vel det som styrer hvilke biler ungdommen er mest interessert i. 

Gi det et par år til så har man en bil med 350hk, 4x4 og 500km rekkevidde til litt over 100.000 kr. - Som man kan hacke til å få mer hk, skru av ESP osv. Finnes masse performance deler til de også.

EDIT: En ting til som må løses, er tilgang på saktelading. Unge mennesker bor ikke så ofte i villa, eller har fast parkeringsplass.

Jeg tror elbiler finner sin tilhengerskare her i Norge blant det man kaller entusiaster også. Så må man bare ta praten med å få registrert den på foreldrene sine for å få ned forsrikringsprisen.

Screenshot2024-08-12at12_47_59.thumb.png.696d312c6488fef38336afe1f0e77521.png

31 minutes ago, kremt said:

Snart er vel Volvo 240 dyrere enn Tesla.....

Reparasjoner på 10 år gamle Model S kan bli veldig dyrt. Her er en liste over hva som er fikset gjennom årene på en bil jeg så til salgs. Dette er kun for 5 års bruk, ikke hele bilens levetid

  Reveal hidden contents

Oppramsing av punkter i historikken er:

  • 11.06.24 Skiftet vindusviskermodul
  • 11.12.23 Skiftet toe link camber bak på begge sider + hjulstillingskontroll
  • 15.06.23 Byttet MCU
  • 25.06.23 Byttet paddle gear dørhåndtak høyre foran
  • 15.05.23 Byttet SIM-kort
  • 15.05.23 Bremseservice ifm. hjulskift
  • 02.05.23 Byttet vindusspylerpumpe
  • 13.02.23 Byttet kupéfilter
  • 07.02.23 Byttet batteri og åpnet opp til 70kW
  • 12.11.21 CCS-oppgradering
  • 08.10.21 Én stk. ny key fob
  • 30.04.21 Byttet sway bar link høyre foran
  • 30.04.21 Service 120K
  • 31.03.21 Byttet bremsekalipter og fikset ledning på parkeringsbrems venstre
  • 09.12.20 Skiftet lås frunk
  • 04.12.20 Fikset to stk. jordingspunkter
  • 04.12.20 Byttet 4-veisventil på kjølesystemet
  • 03.07.20 Skiftet 12V-batteri
  • 04.03.20 Skiftet dørhåndtak venstre foran
  • 04.03.20 Hjulstillingskontroll
  • 04.03.20 Byttet sway bar link høyre foran
  • 04.03.20 Service 100K
  • 10.01.20 Byttet dempere rundt om
  • 10.01.20 Byttet halfshaft og olje
  • 25.10.19 Ordnet dreneringsplugger bakluke
  • 25.10.19 Byttet airbag passasjerside foran
  • 25.10.19 Fjernet rustrenne kromdiffusor
  • 25.10.19 Festet og justert speil passasjerside
  • 25.10.19 Byttet venstre baklys på bagasjeluke
  • 25.10.19 Byttet nedre opphengskuler høyre og venstre bak
  • 10.10.19 Byttet bremsekalipter på parkeringsbrems høyre bak
  • 10.10.19 Fikset vanninntrenging i bagasjeluke.

Kjente problemer nå:

  • Det hender håndtaket på sjåførsiden bak blir stående ute, men det går inn igjen etter hvert og funker ellers som det skal. (Jeg har liggende en mikrochip etter at håndtaket på passasjerside foran ble byttet, og den passer antakelig).
  • Det er et par bobler i instrumentpanelet som har vært der lenge uten at det har blitt verre.
  • Det er en rift i setet på sjåførsiden som ble påført allerede først uka etter at vi fikk bilen.

 

Igjen dette er en 1. generasjons luksusbil med masse intrikate løsninger. Produsert i veldig lave volumer.

Sammenlignbart med å kjøpe seg en Maserati qyattroporte /Aston Martin Rapide eller noe fra samme årsmodell, så er den nok ikke så verst den lista der... 

Endret av bzzlink
Skrivefeil, og blada litt britiske og italienske modellnavn
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...