Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 hours ago, Svein M said:

Jeg ser nå at engangsavgiften både for bensin-, dieselbiler og ladbare hybrider gikk opp i 2024. Så det har blitt for høye avgifter.

I tillegg endret de leasingreglene fra 1. juli, så nå forsvinner firmabilmarkedet som til nå har holdt hybridsalget høyt.

https://www.motor.no/aktuelt/nye-regler-fra-1-juli-leasing-blir-dyrere/279530

Kort fortalt må man nå betale merverdiavgift på restverdien av bilen etter endt leasing periode. Dette var man unntatt før.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (14 minutter siden):

Det vanskeligste med å kjøpe bil er definitivt å komme forbi svindelsperren i banken. Banken er svært vrang hvis man har tenkt å bruke over 100k.

Personlig opplever jeg at banken kaster billån etter deg, i alle prisklasser. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (14 minutter siden):

Det er ikke snakk om lån. Penger har man så lenge de fremdeles er verdt noe mot andre valutaer.

Ah ja ser det er jeg som ikke leste skikkelig der ja 😛 Altså de er redd du blir svindlet i kjøpet? 

Personlig har jeg aldri kjøpt bil for cash, rentene har vært så lave at de gjør seg bedre på nordnet for min del. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
BadCat skrev (16 timer siden):

Det vanskeligste med å kjøpe bil er definitivt å komme forbi svindelsperren i banken. Banken er svært vrang hvis man har tenkt å bruke over 100k.

Har aldri opplevd det. Ringer bare inn og endrer maks beløpet litt før jeg skal kjøpe. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (21 minutter siden):

Har aldri opplevd det. Ringer bare inn og endrer maks beløpet litt før jeg skal kjøpe. 

Tror ikke jeg gjorde dette selv. Måtte bare fylle ut et dokument som forklarte hvor pengene kom i fra.

Er til og med usikker på om jeg gjorde dette hos banken eller hos forhandler, så vanskelig var det akkurat ikke.

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (På 30.7.2024 den 9:51 AM):

Det er nyhetsoppslag om at tyske forhandlere ikke vil ta inn brukte elbiler som innbyttebiler da de er uselgelige.

Ja var tilsvarende oppslag her i landet for endel år siden. Skråsikre bilselgere flirte hånfullt av "batteribilene". De vil nok helst slippe å se de oppslagene nå.

Dette går seg nok til i EU også, men de ligger noen år etter Norge. Men de kommer etter.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt forhandlere som ikke tar inn batteribiler. Flere større forhandlere som fokuserte mest på slike biler har også gått dukken de siste par årene. Man må rett og slett akseptere at mange kunder ikke er interessert i slike biler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Ja var tilsvarende oppslag her i landet for endel år siden. Skråsikre bilselgere flirte hånfullt av "batteribilene". De vil nok helst slippe å se de oppslagene nå.

Men det stemmer jo i Norge også. Kjenner flere som har ville gått over fra batteri til hybrid eller diesel, meg selv inkludert, og det er ikke lett og få folk til å ta ymse elbil i innbytte. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Hanhijnn said:

Hvordan programmerer man bort dieselkaklingen på dieselbiler? 😄

Man kjører.

Den eneste måten jeg kan vite om dieselmotoren går eller ikke, er ved å se på turtelleren. Støybildet i 80 km/h er ikke påvirket av om motoren går eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (42 minutter siden):

Den eneste måten jeg kan vite om dieselmotoren går eller ikke, er ved å se på turtelleren. Støybildet i 80 km/h er ikke påvirket av om motoren går eller ikke.

Støyen påvirker omgivelsene mest. Særlig tomgangskjøring og saktekjøring i boligområder, sentrumsområder og på parkeringsplasser.

Var med sønnen min for han skulle kjøpe bil, og en bil som passet han perfekt i utgangspunktet avskrev han tvert når han startet bilen. Makan til dieselkakling på tomgang. Ble ikke mye bedre når vi skulle prøvekjøre ut av byen. Ble en kort prøvetur, og takk men NEITAKK!

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Støyen påvirker omgivelsene mest. Særlig tomgangskjøring og saktekjøring i boligområder, sentrumsområder og på parkeringsplasser.

Var med sønnen min for han skulle kjøpe bil, og en bil som passet han perfekt i utgangspunktet avskrev han tvert når han startet bilen. Makan til dieselkakling på tomgang. Ble ikke mye bedre når vi skulle prøvekjøre ut av byen. Ble en kort prøvetur, og takk men NEITAKK!

Dette tror jeg er ganske forklarende for den yngre generasjonen. De ønsker ikke de kompliserte ICE bilene som koster mye å drifte samt bråker og lukter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

Støyen påvirker omgivelsene mest. Særlig tomgangskjøring og saktekjøring i boligområder, sentrumsområder og på parkeringsplasser.

Var med sønnen min for han skulle kjøpe bil, og en bil som passet han perfekt i utgangspunktet avskrev han tvert når han startet bilen. Makan til dieselkakling på tomgang. Ble ikke mye bedre når vi skulle prøvekjøre ut av byen. Ble en kort prøvetur, og takk men NEITAKK!

Fordi jeg er nysgjerrig, hva slags bil var det snakk om?

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Man kjører.

Den eneste måten jeg kan vite om dieselmotoren går eller ikke, er ved å se på turtelleren. Støybildet i 80 km/h er ikke påvirket av om motoren går eller ikke.

Ikke bruk for mye tid på å snakke fornuft til disse folkene. Det er ikke helt grunn at at elbil og bilcafen ble skilt i to tråder. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

Ikke bruk for mye tid på å snakke fornuft til disse folkene. Det er ikke helt grunn at at elbil og bilcafen ble skilt i to tråder. 😂

Jepp, og en ser hvilken tråd som er mest aktiv.. Ikke så rart da nesten ingen kjøper ny ICE bil lengre, folk(majoriteten) er ikke interessert på grunn av ting som støyen. Det er ingen(foruten en liten promille) som digger en 1,9TDI lyd. Det er bråk for folk flest. 

Og de som ikke hører motoren som mange pleier å si, må komme seg til øre, nese & hals for å få seg høreapparat ASAP.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

La oss sjekke den påstanden @Salvesen. (ønsker ikke å delta i penismålekrigen, liker elbilen min)

Støy i 100kmt:

Tesla Model 3: 69.8db

Tesla Model Y: 68.5db

Octavia Bensin: 67db

Laguna 1.9Dci: 67db

Passat 1.9 TDi (the kakkelmaster skal vi tro noen brukere): 65db

Kilder:

Teslabjørns tester (TB)

https://www.klikk.no/motor/bil/mye-stoy-i-nye-biler-3062220

Endret av DrAlban3000
  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...