Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

freedomseeker skrev (12 timer siden):

Om man kunne velge mellom en id4 og ford f-150 til samme pris så tror jeg nok valget for mange hadde vært lett

ID4 helt klart.
Hva skal jeg med en svær jævla bensinsluker med sykt lavt utstyrsnivå og laber byggekvalitet?
Da hadde jeg heller kjørt en ID4 med bedre utstyrsnivå og langt lavere utgifter på "drivstoff"

Trenger jeg en pickup så skaffer jeg meg heller en K-truck.
Faktisk like stort "lasteplan" på en Mazda Scrum som på en F-250.
Men en Scrum er mye mer praktisk å kjøre rundt i.
Trenger jeg vekt så har man mye bedre pickuper fra asia :)

Skulle jeg kjøpt bil i dag hadde jeg valgt en EL (dog ikke en ID4, men så sykt mange gode elbiler i samme prisklassen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal kjøre langt før det spiller en rolle om det er 1 kr eller 12 kr per mil. Ved vanlig kjøring er drivstoff en ubetydelig del av kostnadene. En ny elbil kan koste folk nord for 10k i måneden i renter og avskrivning. Mindre for folk som ikke skal kjøpe bil for penger de ikke har. En elbil er kostbar for folk med lav til moderat inntekt, oppsparte midler eller ikke.

Hvis den reelle kostnaden for en elbil er 75-100 kr per mil er det selvsagt beleilig å si at det koster kun 1-2,50 kr per mil å lade.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en ganske stor andel ice eller hev/phev som kjøpes i næringsmarkedet fortsatt. Typisk biler for varetransport, leiebiler, kassebil for snekker/rørlegger etc. Dog ser jeg ID buzz cargo har solgt bra i det siste, så det øker på bra. Men begrenset hengervekt på disse og rekkeivdde ved bruk av tung last. Men selv stor sprinter kommer nå som elektrisk, 130 kwh batteri tror jeg, pris fra 950 tusen eks mva. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

Du skal kjøre langt før det spiller en rolle om det er 1 kr eller 12 kr per mil. Ved vanlig kjøring er drivstoff en ubetydelig del av kostnadene. En ny elbil kan koste folk nord for 10k i måneden i renter og avskrivning. Mindre for folk som ikke skal kjøpe bil for penger de ikke har. En elbil er kostbar for folk med lav til moderat inntekt, oppsparte midler eller ikke.

Hvis den reelle kostnaden for en elbil er 75-100 kr per mil er det selvsagt beleilig å si at det koster kun 1-2,50 kr per mil å lade.

Hvis man kjører 1000 mil i året så blir det jo 1k vs 12k i året.

Funfact: Min forrige bil beregnet jeg skulle koste meg 10 ganger mer i drivstoff enn i verditap.

Spoiler

Bil: Honda CR-V bensin 2004

Drivstoff: 10 000 km/år, 1 liter på mila, 20 kr/l = 20 000 kr/år

Verditap: Kjøpt for 20 000 kr, 10% verditap = 2000 kr/år

To år eierskap viste at jeg traff jeg godt på drivstoffet, med ca 8000 km/år, 1 liter på mila og ca 22 kr/liter i snitt, men jeg fikk til alt hell solgt den for 28k så jeg hadde faktisk verdiøkning.

Nybilen, en Mitsubishi Outlander PHEV 2014 regnet jeg med skulle få høyere verditap (ca 13000 kr/år) og halvert drivstofforbruk 10 000 kr/år). Hittil, etter et års eierskap, ser det ut som inflasjonen faktisk øker verdien av bilen, men drivstofforbruket er redusert med 60-70% i forhold til Hondaen.

 

Lenke til kommentar

Tja, lave drivstoffkostnader gir nå en psykologisk lavere terskel for å bruke bilen mer, noe som sprer verditapet ut over flere km så verditapet per km krymper. Nå er det riktignok minst to komponenter i verditapet: Alder og km-stand og det er kun sistnevnte som påvirkes av at man bruker bilen mer. Så verditap pr km synker når terskelen for å kjøre synker.

Lenke til kommentar

Hva er ulempen med verditap på bil? Får dere noen renter eller avkastning eller noe på bilen? Kjøper dere spesielle biler for å investere? Jeg skjønner det på bolig, siden dette i prinsippet er penger, men har ikke skjønt det på bil. Jeg betaler ingenting bare fordi bilen blir mindre verdt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Er jo blitt svært nisje å kjøpe ICE om du ikke har spesielle behov.

Er kun promillen som fortsatt kjøper på grunn av bråket og stanken. 

Ser bare ulemper med ICE for en normal bilfører.

Sliter med å finne elbil til mitt behov og skuffet at utvalg i bensin/diesel synker. Trenger en liten bil som går langt, og det er enten dyrt eller finnes ikke. Bensinbil i samme klasse fåes for en månedslønn (før skatt i det minste).

Lenke til kommentar

Ikke glem degradering av batteriet.

Hensikten med en bil er å få kjørt de turene man trenger, verken mer eller mindre. Jeg har vanskelig for å se at voksne folk skal få tid til overs til å kjøre ekstra turer uten mål og mening.

7 minutes ago, sedsberg said:

Hva er ulempen med verditap på bil? Får dere noen renter eller avkastning eller noe på bilen? Kjøper dere spesielle biler for å investere? Jeg skjønner det på bolig, siden dette i prinsippet er penger, men har ikke skjønt det på bil. Jeg betaler ingenting bare fordi bilen blir mindre verdt.

Du taper de pengene ved at du ikke får de igjen ved et salg. Hvis du har lån på bilen taper du både på lånet og på verditapet.

Det er mulig at nytten av en bil er større enn kostnaden. Hva er en time verdt for deg?  Hvis en time er verdt hundrevis av kroner kan du gå i pluss på bilen hvis den gjør at du får mer gjort i løpet av hver uke. Hvis en bil ikke øker effektiviteten og inntektene i livet er den egentlig et meningsløst pengesluk. Du har noe som ikke gir deg en fordel kontra ikke å ha det.

Man velger det livet man ønsker og man får det livet man fortjener. Hvis man lever nøkternt i 20-årene og legger opp penger  til det man skal kjøpe i stedet for å låne pengene og fører dette gjennom hele livet, får man et helt annet regnestykke hvor man kjøper alt for lånte penger. Det er ei straff for å være utålmodig i starten. Man får råd til større goder i livet ved å være tålmodig først Låner du 400k for å kjøpe en bil til 600k får du gjerne betale 120k ekstra hvis nedbetalingstiden er 7 år. Det er en unødvendig kostnad som fordeles til kostnaden for hver tur man kjører med bilen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (25 minutter siden):

Hva er ulempen med verditap på bil? Får dere noen renter eller avkastning eller noe på bilen? Kjøper dere spesielle biler for å investere? Jeg skjønner det på bolig, siden dette i prinsippet er penger, men har ikke skjønt det på bil. Jeg betaler ingenting bare fordi bilen blir mindre verdt.

Å kjøpe noe dyrt og selge det billig gir et verditap. At disse ikke skjer nogen lunde samtidig betyr jo ikke at tapet ikke finnes. Folk forstår jo konseptet selv på bolig der det typisk går mye lengre tid mellom kjøp og salg enn på biler. Hvorfor blir det da vanskeligere å forstå verdiendring på bil?

Kjøpt 500k solgt for 300k = 200k i verditap. Sliter man ut bilen mer, får flere småskader, slitasje på lakk, rust, lurvete matter og setekanter, matt frontrute etc etc, så vil tapet bli høyere. F.eks kjøpt for 500k, solgt for 200k = 300k i verditap.

Kjøper du en brus for 20 kr + 2 kr i pant = 22 kr og får 2 kr i pant tilbake senere så er jo den reelle kostnaden for brusen 20 kroner, ikke de 22 kronene du betalte i kassa. Akkurat det samme med bil. Det er verditapet som er kostnaden, ikke kjøpesummen.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (9 minutter siden):

Hensikten med en bil er å få kjørt de turene man trenger, verken mer eller mindre. Jeg har vanskelig for å se at voksne folk skal få tid til overs til å kjøre ekstra turer uten mål og mening.

Selvsagt, men nå er det jo ikke sort hvitt hvilken kjøring man trenger..

- Fant noe å kjøpe på andre siden av byen, som jeg kunne kjøpt 50 kr dyrere nært hjemme

- Kjører man på besøk 3 ganger i uka og bensinprisen øker, bompenger opprettes i mellom etc. så tenker man jo seg en gang til om det besøket er nødvendig og ender kanskje opp med et snitt på 2 ganger i uka etter kostnadsøkningen. Alternativt om man kjøper elbil og føler det er frigjørende billig drivstoff så øker man kanskje det til 4.

- Svarer at tenåringen kan ta buss i stedet for å bli kjørt fordi det er billigere og at man som forelder slipper å bruke tid på sånt.

Godt mulig jeg er "nerd" som tenker over hverdagsvalg som "hva er nødvendig kjøring" mer enn bevisstløse som bare gjør og så kommer de kostnadene som de kommer "ut av intet".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vedlikeholdskostnader er det også for å bidra til å beholde noe av verdien i bilen.

Kostnaden for å få tilbake pant er større enn 2 kr per flaske. De fleste har nytte av å bli kvitt flaska i plastinnsamlingen utenfor huset. Den renovasjonen koster allerede 6-10k i året og da kan man benytte seg av den. Minstelønn i dag er gjerne 3,20 kr per minutt Du greier ikke å gå i pluss hvis alt går som det skal og hva om automaten er ute av drift eller det er kø. Hvor mange minutter og hvor langt skal du kjøre for å få 2 kr per flaske for den sekken. Det lønner seg hvis man ikke har inntekt., men bare så vidt det er. Hvis man gjør det greit er pant et sjanseløst konsept med pant. Dere vet hva som skjer hvis man er effektiv som vanlig og mater automaten. "Ikke så fort, ta tilbake, ule ule ule."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

Selvsagt, men nå er det jo ikke sort hvitt hvilken kjøring man trenger..

- Fant noe å kjøpe på andre siden av byen, som jeg kunne kjøpt 50 kr dyrere nært hjemme

- Kjører man på besøk 3 ganger i uka og bensinprisen øker, bompenger opprettes i mellom etc. så tenker man jo seg en gang til om det besøket er nødvendig og ender kanskje opp med et snitt på 2 ganger i uka etter kostnadsøkningen. Alternativt om man kjøper elbil og føler det er frigjørende billig drivstoff så øker man kanskje det til 4.

- Svarer at tenåringen kan ta buss i stedet for å bli kjørt fordi det er billigere og at man som forelder slipper å bruke tid på sånt.

Godt mulig jeg er "nerd" som tenker over hverdagsvalg som "hva er nødvendig kjøring" mer enn bevisstløse som bare gjør og så kommer de kostnadene som de kommer "ut av intet".

Det er vel med kjøring/ærend som med innkjøp og økonomi. Det går bedre hvis man planlegger.

Det blir svært lite effektivt hvis man skal ut med bilen for å kjøpe én vare og så hjem for en kaffekopp før man kommer på en tur til man kan ta osv. Hvorfor ikke gjøre unna alle mulige ærend på en tur hvis det aller seg naturlig i forhold til kjøreruta.

Ingen greier å planlegge alt, men man kommer langt hvis man greier å planlegge 3/4 og litt til.

Der jeg bor kommer det til å bli bomstasjon mellom hver bydel. Da regner jeg med at flere kommer til å planlegge kjøringa bedre enn de gjør i dag. Folk klager på økte kostnader, men det er ikke urimelig å tro at dårlig planlegging fører til trafikkmengden som krever ny vei osv.

Det kunne ha vært interessant som et forskningsprosjekt å innføre bompengene uten å bygge den nye veien og se om ny vei ble overflødig.

Selv på en dag med fint vær er det 200 som er ute med bil per sykkel som er ute. Folk kjører bil for den minste ting. Jeg tviler ikke på at folk føler at de må kjøre på grunn av avstandene. Butikkene og arbeidsplasser ligger ikke der folk bor. Det bør likevel gå an å planlegge bedre.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (13 minutter siden):

Det kunne ha vært interessant som et forskningsprosjekt å innføre bompengene uten å bygge den nye veien og se om ny vei ble overflødig.

Det var det som skjedde her. Når bompengene kom så sank trafikken og finansieringen av ny vei ble lavere enn forventet, så nå har de ikke råd til å bygge ny vei likevel og unnskylder det med at det ikke lengre er behov. Så i praksis fikk melkekua bil et ekstra jur å melke fra, ingen andre forskjeller.

Apropos planlegging så er det jo nesten komisk å se rushtrafikken. Ca 20 000 seter passerer "flaskehalsen" hver rush, derav ca 6000 i bruk. Hadde "noen" planlagt litt mer.. I dagens AI-alder med allskens logistikk-superdatamaskiner så burde det jo vært en smal sak å få noen andre enn setebrukerne til å gjøre planleggingen. Ennå mer funfact: bare ca 1000 av de 20 000 setene er buss-seter. Disse er stappfulle og selskapet har meldt om kronisk sjåførmangel i flere år og økte problemer i framtida, så det er ikke noen bedring i sikte der. Løsningene finnes bare i de tomme setene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (11 timer siden):

Sliter med å finne elbil til mitt behov og skuffet at utvalg i bensin/diesel synker. Trenger en liten bil som går langt, og det er enten dyrt eller finnes ikke. Bensinbil i samme klasse fåes for en månedslønn (før skatt i det minste).

Ja det er fortsatt en stund til det er ett allsidig marked på bunn av bruktmarkedet. Men nå snakket vi jo om nybil.

Lenke til kommentar
On 1.8.2024 at 4:09 PM, sedsberg said:

Olja holder nok ut bilens levetid. Kjølevæska også vil jeg tro. Det er ekstremt lite slitasje på disse siden det ikke er snakk om de ekstreme temperatuirene forbrenningsmotorene opererer med. Samme med slanger etc. Det som knekker disse er varmen.

Det kan se ut som dette varierer fra produsent til produsent. 

Ioniq 5 har kjøleveske bytte etter 2 år faktisk. og 7 timers jobb. Verdt å ha i tankene at prisene i denne artikkelen er svenske, de har typisk lavere servicepris enn i Norge….

https://carup.se/experten-om-chocknotan-for-elbilsservice-14-000-kr/

Jeg merker forskjellen mellom Skoda og Tesla elbiler som jeg har. Skodaen har ca. 10x service prisen av Tesla gjennom 4års eierskap….

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 4.8.2024 den 6:54 PM):

Er jo blitt svært nisje å kjøpe ICE om du ikke har spesielle behov.

Er kun promillen som fortsatt kjøper på grunn av bråket og stanken. 

Ser bare ulemper med ICE for en normal bilfører.

Stanken 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...