Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man tak i nye diesel- og bensinbiler lengre?


Anbefalte innlegg

Ikke at jeg planlegger å kjøpe ny hverken fossil, hybrid eller elbil, men er bare nysgjerrig: hvor får man i dag tak i nye, rene fossilbiler (ikke hybrid)? Når jeg sjekker forhandlere, finner jeg bare elbiler i tillegg til noen få plugin hybrid. Det eneste jeg ser er varebiler som fortsatt fås som ren dieselversjon.

Men standard personbiler - hvem selger idag nye bensin og/eller dieselutgaver av disse? 

Det var jo snakk om forbud fra neste år, noe det ikke blir noe av, men i praksis virker jo politikken på samme måte dersom ingen forhandlere tar inn fossilbiler lengre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste gamle bilmerker har fremdeles rene ICE-biler.
Dem blir mindre vanlige men er mulige å få tak i.
Og enkelte merker har bare ICE-biler også.

VAG-gruppen har vel en haug med rene bensinbiler.
Samme mener jeg Ford har.

Du må bare se litt bedre.

Men rene ICE-biler er mindre og mindre vanlig i dag og kommer til å bli mer vanlig i framtiden.
Div former for Hybrid er som regel det som gir mest for pengene når det kommer til nybilpris-brukspris-servicepris-levetid-andrehandsverdi

Lenke til kommentar

BMW er et eksempel. Men det er veldig få motoralternativer å velge blant i Norge sammenliknet med situasjonen før "elbil-revolusjonen". 3-serie stv. f.eks., hvis man ser bort fra M3 så er det bare igjen 320d xDrive (diesel) og M340i xDrive (bensin)

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Vil du ha ny? Det blir stadig flere irriterende krav, slik som Start/Stop-funksjonen, så du må trykke på den fordømte knappen hver gang du skal kjøre for å slå det av. Og nå kommer skiltgjenkjenning som skal pipe hvis du kjører for fort. Må også deaktiveres ved å trykke på en knapp for hver tur, i stedet for en mekanisk vippebryter. Hadde det enda fungert, men det er jeg ikke overbevist om. Jeg kjører ofte en relativt ny Renault Zoe som "vet" hva fartsgrensen er og viser det i displayer. Men den tar ofte feil. Ofte alvorlig, da den tror fartsgrensen enkelte steder er mye høyere enn reellt. Denne teknologien er ikke moden. Stadig strengere miljøkrav kan gjøre biler veldig dyre og upraktiske, og det er mye som kan gå i stykker og må repareres. Dette kan gjøre at bruktbiler holder seg godt i pris, særlig modeller som kom ut rett før en irriterende teknologi ble obligatorisk.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (5 minutter siden):

Synes det er sjokkerende få ICE-biler på Finn, og det er flere nye biler som ikke lenger leveres til Norge.

Årsmodell 2021-2025 på finn.no (ca-tall):

Elbil: 10700

Bensin-hybrid: 4140

Diesel: 2300

Bensin: 900

Begynner å bli ganske skralt ja.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 time siden):

De fleste gamle bilmerker har fremdeles rene ICE-biler.
Dem blir mindre vanlige men er mulige å få tak i.
Og enkelte merker har bare ICE-biler også.

VAG-gruppen har vel en haug med rene bensinbiler.
Samme mener jeg Ford har.

Du må bare se litt bedre.
 

Jaha? 

Hvor finner du rene bensinbiler her?

Ford Norges offisielle hjemmeside | Ford NO

Den eneste jeg finner er Ford Kuga som "mild hybrid". 

 

Her finner jeg kun elbiler, ingen plugin eller "mild" hybrid engang og definitivt ingen rene bensinbiler.

https://www.volkswagen.no/

Lenke til kommentar

Vanlig forbrenningsmotor er mest vanlig på bruktmarkedet, elbil er kun 19 % andel på bruktsalg har jeg sett statistikk over. Så det kan godt være at bil med forbrenningsmotor vil være attraktivt å eie i årene fremover pga etterspørsel etter disse og knapphet på slike biler. Mange som er 60+ nå vil aldri komme til å gidde å sette seg inn i elbiler og lading etc. Da kjøper de med forbrenningsmotor pga det er enkelt. Så lenge bilen er i god stand og kurant ellers vil den alltid ha en viss verdi. Det er begrenset hvor billig ting kan bli før det blir solgt til europa, afrika etc. 

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (14 minutter siden):

Jaha? 

Hvor finner du rene bensinbiler her?

Ford Norges offisielle hjemmeside | Ford NO

Den eneste jeg finner er Ford Kuga som "mild hybrid". 

 

Her finner jeg kun elbiler, ingen plugin eller "mild" hybrid engang og definitivt ingen rene bensinbiler.

https://www.volkswagen.no/

Mondeo 20MY V3 NOR no.AE PDFX4 HIRES EXPORT OUTPUT_EBRO.pdf (ford.no)
ST-Line og Vinale kommer som ren diesel.

2024 VW Golf GTI: Turbocharged Thrills | Volkswagen
Golf GTI er fremdeles ren bensin og mulig å få tak i.
RS 4 Avant | Sportslig og praktisk for hele familien | Audi
Ren bensinmotor fra VAG. Samme gjelder alle RS-variantene til VAG (RS 4,6 og 😎
Nye Škoda Superb Stasjonsvogn 2024 (skoda-auto.no)
Kommer også som ren diesel.


Så at du ikke finner rene ICE-motorer hos Ford eller VAG er rart.

Og selv om en modell ikke er i lista til forhandleren i norge betyr ikke det at om du går og ber om en nekter dem deg å bestille en.
Snakk med forhandlerne så har dem mye mer å tilby.
Så lenge bilen er å få kjøpe i Europa en plass (ikke medregnet UK) så kan du få dem i Norge. Du må bare snakke med forhandleren først.

Tok meg ikke mer en 2 minutter å finne alle disse bilene med rene ICE-motorer og ingen hybrid av noe slag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (18 timer siden):

Mondeo 20MY V3 NOR no.AE PDFX4 HIRES EXPORT OUTPUT_EBRO.pdf (ford.no)
ST-Line og Vinale kommer som ren diesel.

 

Den diesel-Mondeoen dukker ikke opp hvis jeg går via ford.no. Jeg får opp en overskift øverst der man bl.a. kan klikke på f.eks. "Biler" og "Elektrisk eller hybrid". Klikker jeg på "Biler", kommer det opp masse helelektriske og noen få plugin hybrid. Det er riktignok en header som heter "Familiebiler", men det kommer ikke opp noe når jeg klikker på denne, kun "Kommer snart" (?).

Det virker som forhandlerne prøver å skjule at de faktisk fortsatt kan skaffe nye ICE-biler.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (Akkurat nå):

Den diesel-Mondeoen dukker ikke opp hvis jeg går via ford.no. Jeg får opp en overskift øverst der man bl.a. kan klikke på f.eks. "Biler" og "Elektrisk eller hybrid". Klikker jeg på "Biler", kommer det opp masse helelektriske og noen få plugin hybrid. Det er riktignok en header som heter "Familiebiler", men det kommer ikke opp noe når jeg klikker på denne, kun "Kommer snart" (?).

Det virker som forhandlerne prøver å skjule at de faktisk fortsatt kan skaffe nye ICE-biler.

Samme for VW. Hvis jeg velger motortype diesel (bensin ikke mulig valg), så kommer det kun opp pickup og varebiler.

https://www.volkswagen.no/

Lenke til kommentar

Merker som VW og Hyundai har offisielt sluttet å selge fossilbiler i Norge. Men jeg er ganske sikker på at forhandlerne kan skaffe rene bensin/dieselbiler hvis du spør, så lenge bilen er tilgjengelig på det nordiske markedet. Om du finner bilen på den svenske, finske eller danske nettsiden til merket, er det ingen teknisk grunn til at den ikke kan selges i Norge. 

Dersom offisiell forhandler/importør nekter å hjelpe så er det neppe vanskelig å enten kjøpe bilen selv i f.eks. Sverige, eller å få en uavhengig bilimportør i Norge til å importere den for deg.

Lenke til kommentar
Sitat

Bilsalget i juni 2024

I juni ble det registrert 17 512 nye personbiler, 1946 flere (+ 12,5 %) enn i juni 2023. Blant de nye personbilene hadde nullutslippsbilene 80,0 prosent markedsandel i juni, nullutslippsbilenes markedsandel i juni 2023 var 82,2 %.

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-juni-2024

De resterende 20% må jo nødvendigvis ta enten bensin eller diesel. (Da ignorerer jeg de uhyre få nybilene som går på metan, hydrogen, frityrolje etc). Så ja, folk får tak i bensin og diesel-biler fortsatt.

Edit: Hybridene går jo på bensin eller diesel, så jeg skjønner ikke helt hva du prater om. Har du litium-allergi og er redd for utslett?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...