mellomkjøttet Skrevet 27. juli Del Skrevet 27. juli Skal bytte veggplater på kjøkkenet. Skal samtidig få elektriker til å innstallere en ny helt enkel stikkontakt, siden jeg har litt for få uttak til alle apparatene mine på kjøkkenbenken. Skal jeg vente til elektrikeren har installert stikkontakten først før jeg begynner på veggplaten? Eller skal jeg bli ferdig med veggplata først og deretter tilkalle elektriker? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Det spørs om du skal ha det skjult eller åpent forlagt. Er det boks i veggen fra før av eller tenker du å borre hull og sette opp boks til stikk? Lenke til kommentar
mellomkjøttet Skrevet 28. juli Forfatter Del Skrevet 28. juli 1 hour ago, kremt said: Det spørs om du skal ha det skjult eller åpent forlagt. Er det boks i veggen fra før av eller tenker du å borre hull og sette opp boks til stikk? Jeg aner dessverre ikke hva verken "forlagt" er eller hva boks til stikk er. Men det er allerede stikkontakter på kjøkkenet. De er bare brukt av andre apparater. Jeg vil altså ha en stikkontakt til. Og gjerne skjult slik at man ikke ser ledningen. Men selve stikkontakta trenger ikke være sånn fancy skjult design. Lenke til kommentar
Magnus Rydningen Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Skjult anlegg krever at det trekkes rør inne i veggen før plater legges på, der stikket skal være monteres det en boks hvor røret ender opp. Når platen skal monteres måler du opp hvor boksen er og lager hull til den i platen til boksen før du monterer platen. Om anlegget ditt er slik må du vente på elektrikeren eventuelt sette opp boks og dra rør selv før du monterer platen (Elektrikeren kan så komme å koble etterpå). Et åpent anlegg så ligger ledningen utenpå veggen langs lister og inne i hjørner som oftest. Da trenger du ikke vente på elektrikeren før du monterer. 1 Lenke til kommentar
mellomkjøttet Skrevet 28. juli Forfatter Del Skrevet 28. juli 28 minutes ago, Magnus Rydningen said: Skjult anlegg krever at det trekkes rør inne i veggen før plater legges på, der stikket skal være monteres det en boks hvor røret ender opp. Når platen skal monteres måler du opp hvor boksen er og lager hull til den i platen til boksen før du monterer platen. Om anlegget ditt er slik må du vente på elektrikeren eventuelt sette opp boks og dra rør selv før du monterer platen (Elektrikeren kan så komme å koble etterpå). Et åpent anlegg så ligger ledningen utenpå veggen langs lister og inne i hjørner som oftest. Da trenger du ikke vente på elektrikeren før du monterer. Takk for svar. Da venter jeg på elektrikeren siden jeg vil ha ledningene inne i veggen. Men hvorfor kan ikke elektrikeren fikse alt på første besøk? Hva om jeg om noen år vil skifte veggplate? Må elektriker da også tilkalles? Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Ja. Elektriker må innom 2 ganger. Røranlegg først. Etter veggen er ferdig skal stikkontakt monteres. Du kunne jo montere røranlegg og veggboks selv, men siden du spør her så regner jeg med at du ikke kan. Det står at du skal bytte plater. Da regner jeg med at det er bare stendere du ser og da ser du røranlegg og veggboksene som er der. Lenke til kommentar
mellomkjøttet Skrevet 28. juli Forfatter Del Skrevet 28. juli Sorry, er ikke så kjent med de forskjellige termene. Med kjøkkenplater mente jeg de platene man får kjøpt på Ikea som skal beskytte veggen mot matsprut osv. Selve veggen til kjøkkenet er der. Altså gipsplatene. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli (endret) En variant som gjerne benyttes for å unngå arbeid med å legge kabel inne i vegg er å skjule ledning bak kjøkkenskap. Det finnes også flere varianter av lyslist med stikk kontakt, monteres under overskap. Blir dermed del av lyslist. Nøyaktig løsning avhenger av hva du ønsker, forslag fra elektriker og hvor mye du ønsker å bruke på det. Endret 28. juli av toralfb 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli (endret) En sånn eller to gjør forøvrig susen hvis du trenger flere uttak! 🙂 Har selv tre sånne med 4 uttak på kjøkkenet og det er nok ikke for mye! 😁 https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/vegguttak/stikkontakt-jordet-2000022356 Glemte faktisk linken! 🙂 Endret 28. juli av Woff Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli (endret) mellomkjøttet skrev (1 time siden): Sorry, er ikke så kjent med de forskjellige termene. Med kjøkkenplater mente jeg de platene man får kjøpt på Ikea som skal beskytte veggen mot matsprut osv. Selve veggen til kjøkkenet er der. Altså gipsplatene. Man kan slisse i veggen og ta litt av stender for å få plass til 16mm k-rør. Bruke hullsag på begge siden av stender for å fiske fra røret. Åpne litt opp der dagens veggboks er montert for å få festet røret i boksen. Det blir stygt bak de platene. Eksempel: Gul=veggboks med stikkontakt. Må hente strøm herfra. Rødt=73mm hullsag hull. Turkis = slissing med f.eks multisag (Fein). Må ha plass til 16mm rør og TC-klips. Blå= nytt hull til ny stikkontakt. Dette hullet kan borres etter de nye platene er på plass men da må røret legges slik at det mulig å få tak i det. Røret må også gå forbi hullet for å kunne tre det inn i "tabbeboksen", heter multiboks. Endret 28. juli av Kenhten Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Kenhten skrev (28 minutter siden): Man kan slisse i veggen og ta litt av stender for å få plass til 16mm k-rør. Bruke hullsag på begge siden av stender for å fiske fra røret. Pass på at det ikke er en bærevegg. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Snakk om noen få millimeter. Gipsplatene er 13mm. Må da fjerne en liten kloss på 20x7mm. Sikkert ikke mange stendere heller. Trur du huset kollapser? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Ingen stendere i bærevegg skal hakkes i siden. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Ute på bygg er ikke alltid dette som er tilfelle 😆 Men så er det ikke særlig til bærevegger i dag bortsett fra yttervegger. Enda sjeldnere i leiligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå