Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye mengde sukker kan man spise daglig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Inntaket av sukker bør være mindre enn 10 prosent av det totale energiinntaket (energiprosent) ditt. Hvis ditt behov for energi er 2000 kcal (klaorier) i løpet av en dag, bør mindre enn 200 kcal av disse, altså mindre enn 10 prosent, komme fra tilsatt sukker.

Energiinnholdet i 1 gram sukker er 4 kalorier. For en kvinne som er lite fysisk aktiv, vil 10 energiprosent tilsvare et inntak av tilsatt sukker på ca. 50-55 gram per dag. For menn med samme aktivitetsnivå, vil dette tilsvare om lag 60-70 gram per dag.

Noen eksempler på sukkerinnhold:

   - Sukkermengden i en halv liter brus med sukker er omtrent 50 gram.

   - I 100 gram melkesjokolade er det 45 gram tilsatt sukker.

   - I 100 gram sukkertøy eller smågodt er det 78 gram sukker.

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/mindre-sukker-til-hverdags/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Du kan i utgangspunktet spise så mye sukker du vil så lenge du ikke legger på deg. Sukker er også så mangt. Alle karbohydrater blir til sukker i blodet, foruten fiber.

Folkehelseinstituttet anbefaler at mindre enn 10% av daglig kaloriinntak bør komme fra tilsatt sukker. Har du 2000kcal per dag å gå på, så er det altså 200kcal eller 200/4=50.

Diabetes 2 er dels genetisk og dels fra alder og overvekt med sviktende insulinproduksjon.

Sukker er også kjemisk veldig ufarlig. Problemet med sukker er at spiser du mye av det så trigger du en del sulthormoner som f.eks grehliner. Økt blodsukker vil også vanligvis gi økt appetitt.

Endret av Brother Ursus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med sukker er vel at det er raske karbohydrater, som påvirker blodsukkeret i stor grad.  Det utdvider også magesekken og øker appetitten. 
Minst mulig er en god regel.

Noen absolutt trygg grense finnes nok ikke, det er nok veldig genetisk betinget. Min oldefar røykte som en svamp i 83år, han døde av noe tarm greier i en alder av 95. Andre får lungekreft før de er 50.. mye tilfeldigheter som spiller inn på helsen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (1 time siden):

Finnes det noen regler for hvor mye sukker man kan spise hver dag uten å få diabetes eller andre alvorlige lidelser?

Nei... og ja.

Dødelig dose for en person som veier 75 kg er omtrent 2,2 kg. Imidlertid er det likevel 50 % sjanse å overleve. Men gjør du det samme påfølgende dag, øker sjansen for dødelig forgiftning drasisk.

For øvrig er regelen at dersom du spiser mer (inkludert sukker), enn du klarer å forbrenne, beveger du deg mot en uhelse som kan medføre diabetes eller andre alvorlige lidelser. Hvorvidt du dør av eller med helseproblemer, er avhengig av så mange faktorer at det er umulig å lage et eksakt kart over hva som skjer med hvem på hvilket tidspunkt når man inntar sukker.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):

Huh? Forgiftning? Sukker er biokjemisk noe av det minst giftige som finnes.

 

 

Noen som vet hva konklusjonen på forskningen vedr. kunstig søtning pr. i dag  egentlig konkluderer med vedr. sunt eller ikke sunt?  (Artiklene i dagsavisene om temaet er som regel alltid bak betalingsmur, virker det som, så derfor ikke lest).

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Skeptikus said:

Noen som vet hva konklusjonen på forskningen vedr. kunstig søtning pr. i dag  egentlig konkluderer med vedr. sunt eller ikke sunt?  (Artiklene i dagsavisene om temaet er som regel alltid bak betalingsmur, virker det som, så derfor ikke lest).


Foreløpig anses det trygt, men man benytter alltid "føre var"-prinsippet.

Du må få i deg noe slikt som 7-8 liter Pepsi Max for å nå den anbefalte maksgrensen.

Imidlertid er selvagt mindre bedre. Det gjelder også brus, frus, farris og andre ting med bobler generelt siden det også er karbondioksid som etser tenner f.eks.

Man bør være obs på at både koffein og de fleste kunstige søtningsstoffer også er laksative ;)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (6 minutter siden):

Noen som vet hva konklusjonen på forskningen vedr. kunstig søtning pr. i dag  egentlig konkluderer med vedr. sunt eller ikke sunt?  (Artiklene i dagsavisene om temaet er som regel alltid bak betalingsmur, virker det som, så derfor ikke lest).

Du får den konklusjonen du vil, alt etter korleis du velger å definere "sunt". 

Kort oppsummert så er konklusjonane vanlegvis at dersom du er overvektig eller i fare for overvekt så er kunstig søtningsstoff å foretrekke for å redusere kaloriinntak. Har du derimot eit normalt kost- og aktivitetsnivå så bør ein unngå kunstig søtning som i store konsentrasjonar kan gi anna sjukdom som til dømes kreft. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sukker fra (hel) frukt er definitivt bedre enn sukker i godteri. Fordi frukt gir i det minste volum i magesekken slik at du lettere føler deg mett, og du får i tillegg næringsstoffer. Godteri gjør deg ikke så mett og så gir det ikke så mye utover litt kortvarig energi før du blir daff. Godteri kan absolutt ha plass i et sunt og variert kosthold, sammen frukt og alt annet som anbefales.  

Konklusjon vedrørende kunstig søtning er at det går helt fint så lenger du ikke overdriver inntaket (her snakker vi ekstreme mengder).  Og du må også ta i betraktning at enkelte kunstig søtningsmidler gir løs mage ved for stort inntak, og at all brusdrikking med og uten sukker kan gi syreskader.  Jeg ville holdt meg unna kunstig søtning dersom jeg hadde IBS eller lignende, men det er spesielt for akkurat de. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, The Avatar said:

Har du derimot eit normalt kost- og aktivitetsnivå så bør ein unngå kunstig søtning som i store konsentrasjonar kan gi anna sjukdom som til dømes kreft. 

Er det indikasjonar på at dei vanlege søtningsstoffa er carcinogene?

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (38 minutter siden):

Man bør være obs på at både koffein og de fleste kunstige søtningsstoffer også er laksative ;)

Fun fact: du kan få diaré av selv vann. Jeg har opplevd de gangene jeg har overdrevet inntaket på kort tid, dvs drakk 1,5 liter på 15 min. Det var egentlig ikke tilsiktet å drikke så mye så fort, men jeg lærte av det der.  For all del sunt med vann, men spre det utover 😅

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke diabetes alltid er forbundet med overvekt siden jeg en gang gikk i klasse med en ganske tynn jente som døde av diabetes i en alder av 14-15 år. Men aner ikke om hun fikk det fordi hun spiste mye sukker eller ikke.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Lyncs said:

Jeg tror ikke diabetes alltid er forbundet med overvekt siden jeg en gang gikk i klasse med en ganske tynn jente som døde av diabetes i en alder av 14-15 år. Men aner ikke om hun fikk det fordi hun spiste mye sukker eller ikke.

Du har to typer diabetes. Type 1 er medfødt. Type 2 er i stor grad sjølvpåført gjennom kosthald og overvekt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Både type 1 og 2 kan oppstå av flere grunner.

Type 1 er ikke alltid medfødt. Personer uten eller med skadet bukspyttkjertel eller sabotert insulinproduksjon som følge av immunologiske problemer eller strålebehandling eller andre ting kan få de facto type 1.

Jeg hadde også en pasient som var en ung kvinne, midten av tyveårene, slank, sunn og sterk, som fikk kraftig type 2 diabetes pga. alkoholmisbruk. Og hun drakk ikke hver dag. Det var "bare" helgefyll. Sansyneligvis har hun hatt kraftig bukspyttkjertelbetennelse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (6 timer siden):

Er det indikasjonar på at dei vanlege søtningsstoffa er carcinogene?

Ja, mest kjente eksempelet er aspartam som WHO har sagt kan være kreftframkallande. Merk likevel at WHO setter anbefalt dagleg dose til 40 mg per kilo kroppsvekt. Ein voksen person må fort drikke meir enn 5 liter lettbrus (brus er ofte vanlegaste staden du finn kunstig søtning) for å i det heile tatt overstige grensa som WHO meiner du bør holde deg under.

Reint praktisk skal det ikkje være eit problem med mindre du har eit ekstremt kosthold i utgangspunktet. Meir enn 5 liter brus om dagen er veldig mykje, og du vil nok oppleve at du har meir problem med syreskada tenner enn kva den mulige kreftfaren utgjer. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, barfoo said:

Du har to typer diabetes. Type 1 er medfødt. Type 2 er i stor grad sjølvpåført gjennom kosthald og overvekt.

Type 1 er en autoimmun sykdom som (mest typisk) skyldes at kroppens immunforsvar tar livet av insulinproduserende betaceller i bukspyttkjertelen. Selv evt. transplanterte celler lider samme skjebne da immunforsvaret husker "evig." Immun-responsen er arvelig og kostholds-uavhengig. Krever insulin, alle former for alternativer er dødlig.

Type 2 skyldes typisk hovedsaklig kosthold (øker med overvekt/alder) og er derfor en livsstils-sykdom. Her kan insulin inngå i behandling, men ikke alltid.

For å gjøre forvirringen komplett, snakker man også om en type 1.5 (eller LADA) som kan forveksles med type 2 men krever insulin (på sikt).

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Moderne raffinert sukker er noe helt annet enn det som forekommer naturlig. En av disse faktorene er f.eks magnesium. For hver molekyl sukker så trengs det 64 molekyler med magnesium. Da virker det jo som et godt valg å spise raffinert sukker om en har lyst til å bli short på magnesium.

Det er nok bl.a av grunner som dette at det omtales som tomme kalorier, da det faktisk stjeler næringsstoffer for å omsettes i kroppen. Bland dette sammen med lavere næringsstoffer generelt i mat p.g.a måten moderne dyrkning foregår og legg til at en ultraprosesserer maten i tillegg, noe som fjerner enda mer av næringsstoffene og gjør den maskinelt prefordøyd, så begynner ting å bli et globalt samfunnsproblem av dimensjoner.

Undersøkelser viser jo at de som får i seg mye ultraprosessert mat automatisk spiser ca 500 kcal ekstra for å kompensere, så det er jo en grei forklaring på at vekten går oppover i hele verden p.g.a feilernæring. Personlig så tar jeg dette såpass alvorlig at jeg unngår rundt 90% av produktene en får kjøpt hos daligvare. Mange sier at dette er ekstemt, men en kan jo heller snu på flisa og si at de selger industriprodukter som er uegnet som matvarer. Kiwi som mener de selger sunnhet til folket kunne greit klart seg med 1/10 av størrelsen på butikken om de skulle holdt seg til sannheten i det de går ut med.

Det som skjer i dag er egentlig såpass vilt at framtiden neppe kommer til å omtale oss veldig positivt. Heldigvis er det enda deg selv som bestemmer over hva du vil spise for å ernære deg, så bruk den muligheten fornuftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...