Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Besøk fra Asia - best mulig prosess?


Gjest fedb0...f57

Anbefalte innlegg

Gjest fedb0...f57

Jeg har kommet i kontakt med ei fra Filippinene der vi begge er veldig interessert i å treffe hverandre, og håper at det kan bli noe mer.

Jeg vet det er flere her på forumet som har giftet seg, eller blitt kjæreste med kvinner fra Asia, så jeg håper noen av dere har tid til å svare.

Vi er fortsatt bare på et tidlig stadie, så dette er mer forundersøkelser for hva som må til for at hun  kan komme seg hit, og senere eventuelt flytte hit, både praktisk og økonomisk. Hun har allerede flere venninner her i Norge. Og hun kommer hit for å treffes, jeg reiser ikke dit.

Jeg er ikke interessert i noen diskusjon om hennes eller mine motiver, eller hvorfor jeg ikke drar dit. Jeg ønsker kun fakta om hvordan prosessen for å få henne hit kan gjøres på best mulig måte, og gjerne så billig som mulig også. Uønskede innlegg søkes admin om å slettes.

1. Man kan/må stå som sponsor for opphold her og for billett tilbake

Det er helt greit. Men må man ha planlagt turen helt nøyaktig på dato, eller kan det stå cirka ankomstdato og "retur innen 90 dager"? Det er jo litt vanskelig å bestille billetter når man ikke engang vet hvor lang tid visumsøknaden tar, og hun enda ikke vet når hun kan få permisjon fra jobben sin, og hvor lenge permisjonen kan vare. Eller må man bare klare å planlegge ned til minste detalj før man søker, for å gå godkjent søknaden?

2. Turistvisum til Norge fra Filippinene er det som må brukes første gang?

Eller kan man bruke noe annet som ikke koster penger?
Og hvor mange ganger må turistvisum eventuelt brukes før det godtas at man er kjærester?
Bør det tas med at dersom forholdet ikke skulle fungere, så har hun venninner å besøke/dra til (i tilefelle det er en stund til retur)? Ja, jeg vet jeg fortsatt vil stå som sponsor.

3. Hvis ting fungerer bra, og vi vil bo sammen og sånn, er det under dette man må søke? "Førstegongs søknad om familieinnvandring for vaksne", som koster 11.900,- NOK? Eller er det et annet alternativ man kan bruke? Bør man forlove, eller gifte seg før den første søknaden?

Har det noe å si for det første besøket hva slags utdanning/jobb hun og jeg har? Har det noe å si på senere tidspunkt i prosessen?

Jeg skal selv lese meg opp på underholdskravet. Men hun har sagt hun ønsker å jobbe når hun eventuelt kommer hit.

Hvis noen vet om billigste og beste flyselskap for å komme seg fra og til Filippinene, så ønsker jeg også slik info.

Det er det jeg har av spørsmål så langt. Håper noen tar seg tid til å svare.

Anonymous poster hash: fedb0...f57

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • Beste flyselskapene er Qatar, Emirates og Turkish. De europeiske som KLM og Lufthansa er også ok. De billigste er gjerne Thai og Turkish. Thai er ok, men Bangkok er en himla stor og forvirrende flyplass for mange og du må belage deg på å gå en del.
  • Turistvisum/schengenvisum har en gyldighetsperiode. Det koster også en del kroner. Noe sånt som 5-6000kr, altså nesten like mye som flybilettene. Det er sjelden at filippinere får turistvisum til Norge med mindre de er i fast arbeid med jobber av en viss rang.
  • Maksimalt opphold som turist er 90 dager uansett.

Det er også krav til at hun har egne penger på konto, samt reiseforsikring.

https://www.udi.no/skal-soke/besok-og-visum/besoksvisum-til-norge/?c=grd

Det er med andre ord mye lettere og mye billigere for dere begge om du reiser til Filippinene. Som nordmann trenger du ikke visum, trenger ikke vise til at du har midler, pluss at du har reiseforsikring hvis du kjøper bilettene med kredittkort f.eks.

Har du lite erfaring med å reise så kan jeg også gi mange gode tips om det. Det er ikke noe skummelt. Og det er ikke Filippinene heller. Det er et flott land, med flotte folk som vil ønske deg velkommen, og røverhistoriene må du ikke bry deg om. Det er stort sett idioter som råker borti ting når de bosetter seg på landsbygda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (14 minutter siden):
  • Turistvisum/schengenvisum har en gyldighetsperiode. Det koster også en del kroner.

https://www.udi.no/skal-soke/besok-og-visum/besoksvisum-til-norge/?c=grd

Det står på nettsidene til udi at besøksvisum koster 90 Euro?

 

Gjest fedb0...f57 skrev (33 minutter siden):

Bør det tas med at dersom forholdet ikke skulle fungere, så har hun venninner å besøke/dra til (i tilefelle det er en stund til retur)?

Det er null muligheter for at hun får visum for å treffe deg for første gang og/eller besøke venninner.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (19 minutter siden):

Turistvisum/schengenvisum har en gyldighetsperiode. Det koster også en del kroner. Noe sånt som 5-6000kr, altså nesten like mye som flybilettene. Det er sjelden at filippinere får turistvisum til Norge med mindre de er i fast arbeid med jobber av en viss rang.

her bommer du helt.
Visumet har den nette pris av €80 (står på sidene at der er 90 men ikke alle agentene som har oppdatert prisen sin)

Visumet krever at du kan dokumentere at du har midler til å dekke utgiftene dine. (enten med at du har penger eller noen i Norge som garanterer for deg være seg et firma eller privatperson)

og flybilletten skal være garantert før du søker. (du må legge ved reiseplan med referansenr. og ja dem kontakter flyseskapene for å finne ut om det er ekte billetter)

Og nesten alle fra filippinene som søker om turistvisum til norge får det.
Siden 90% av dem som søker om det har en sponsor.
(veldig ofte familie bosatt i norge)
 

 

Brother Ursus skrev (23 minutter siden):

Det er også krav til at hun har egne penger på konto, samt reiseforsikring.

Reiseforsikring ja. (og den er svindyr)
Penger på konto nei.
Det er her sponsor kommer inn, dette erstatter penger på konto.
Hun jeg er sammen med hadde ikke en gang bankkonto første gang hun reiste til norge.
Men siden søstra bodde her og var sponsor var det ikke noe problem.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 minutter siden):

Det er null muligheter for at hun får visum for å treffe deg for første gang og/eller besøke venninner.

Tøv.
Du skulle bare vist hvor mange som kommer til norge for å besøke venner i norge.
Det er null problem å få visum hit fra filippinene så lenge man har en sponsor.
Sponsoren garanterer for besøkende og er økonomisk ansvarlig for vedkommende.

Om dette er en kjæreste, familie eller venner som har flytta til norge har ikke noe å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest fedb0...f57 skrev (47 minutter siden):

3. Hvis ting fungerer bra, og vi vil bo sammen og sånn, er det under dette man må søke? "Førstegongs søknad om familieinnvandring for vaksne", som koster 11.900,- NOK? Eller er det et annet alternativ man kan bruke? Bør man forlove, eller gifte seg før den første søknaden?

om hun er fra Filippinene og dere skal søke om familieinnvandring så må dere være gift.
Man får ikke "forlovervium" om man er fra filippinene til norge.
Man må faktisk være gift godkjent av norske myndigheter for å få dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fedb0...f57 skrev (57 minutter siden):

1. Man kan/må stå som sponsor for opphold her og for billett tilbake

 

Gjest fedb0...f57 skrev (57 minutter siden):

2. Turistvisum til Norge fra Filippinene er det som må brukes første gang?

Dette er samme visumet.
Og det er ingen måter å få et gratis visum til norge på.
Det er €80(€90) for å søke om et slikt visum.
Og man får godkjent dette i 90% av tilfellene.
For turistvisum uten sponsor må man bevise at man har penger til livsopphold og overnatting i orden før man søker.

Så søk om visum med deg ev noen andre hun kjenner i Norge som sponsor.
Man må ha nøyaktige dater klare når man søker uansett.
Det er også krav om reiseforsikring (den må være kjøpt før man søker) og denne er priset på 15-20 tusen pesos for 3mnd.
Kan ikke refunderes.

Edit:
Hun må også betale for budtjeneste til å sende alle papirene til ambassaden i Thailand som behandler søknaden.
Husker ikke pris men er fort rundt en 2-3 tusen pesos.
Så €90 og penger til å sende papirene må man betale kontant når man leverer søknaden hos agenten i filippinene

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fedb0...f57

TS her. Takk for svarene så langt så langt. Noen var veldig feil, men det ble i alle fall oppklart. :)

Jeg kan si at grunnen til at jeg ikke kan dra dit, er pga helsemessige årsaker. Jeg vil være totalt og ekstremt utmattet i flere dager etter en reisetid på 20,5-38 timer (spørs hvor billig man vil reise). I tillegg trenger jeg å ha med medisiner for perioden, der noe også må være nedkjølt, inntil det tas i bruk. Høyden min hjelper heller ikke på små flyseter. :D

Det er ikke uten grunn at jeg holder med til Skandinavia og har campingvogn med kjøleskap (så jeg kan ta pauser når jeg trenger det osv). Også jeg sliter helt ekstremt mye hvis det blir 30C eller mer, og enda verre er det når det er høy luftfuktighet. Begge deler er det mye av i Asia, for å si det sånn.

I tillegg frykter jeg for å miste bagasje/bli ranet, og at medisiner og sånn blir borte. Det er kanskje ubegrunnet, men mister jeg medisinene, er jeg i trøbbel.

Så hverken den ene eller andre løsningen er lett.

En litt annen ting. Er det noen her som har fått kjæresten sin hit fra Asia, og har måttet betale for alt eller nesten alt? Var det verdt det? Det kan jo virke sånn på flere innlegg jeg har sett rundt om på forumet, som synes kjærestene er helt fantastiske på alle mulige måter. Det virker jo som at mange kvinner fra Asia har en helt annen holdning til hva et forhold skal og bør være - som er enklere for begge parter, enn det vestlige kvinner tenker om et forhold.

Jeg ser at det blir fort 70.000-100.000 hvis jeg skal betale for absolutt alt (2-4 reiser frem og tilbake, visumer, gebyr for familieinnvandring osv).

Jeg trenger ingen advarsler mot å betale alt. Jeg klarer å tenke selv, og er fullt klar over svindel og sånn. Og jeg trenger ikke høre at jeg er villig til å betale så mye "for å få litt f*tte". Jeg er ute etter en kjæreste for resten av livet, siden jeg er over 50 år nå. Jeg har til og med tenkt så langt at dersom jeg MÅ gifte meg for å få en kjæreste hit, må hun bli med på en avtale som beskytter barna jeg har ift arv.

Men jeg tar SELVFØLGELIG gjerne imot saklige, nyttige og gode tips. :)

Anonymous poster hash: fedb0...f57

Lenke til kommentar

Det er som sagt et minus for søknadsprosessen at du ikke har møtt den du ønsker å invitere på besøksvisum. Jeg vet ikke hvordan dette blir håndhevd nå, men tidligere krevdes det at man kunne dokumentere at man hadde et forhold. Gjerne at den som inviterer kunne referere til minst ett besøk hos vedkommende.

Om det er verdt det? Det er det selvsagt om dere finner kjemien. Sånn sett er det ingen risiko om hun får godkjent besøksvisum(kjærestevisum) sånn at dere kan bli bedre kjent før dere gifter dere.

Glem familiegjenforening foreløpig, du må bli bedre kjent med henne før dere kan gifte dere.

Lenke til kommentar
Gjest 45650...dce

Jeg Har gått igjennom hele prosessen for min fillipiner i år og hun har allerede oppholdstillatelse i Norge 🙂

Du kan glemme å få visum for hun til Norge  hvis du aldri har sett henne fysisk. 100% glem det. Skal du ha god sannsynlighet for å få hun her bør du ha reist og møtt hun 2 ggr.

Klarer du ikke å reise så langt så får du be hun søke au pair (i et annet europeisk land enn Norge, takk AP) og møte hun der. Eller dere kan møtes i et nærmere 3 land som dere begge kan reise visumfritt til - Marokko f.eks.

Anonymous poster hash: 45650...dce

Lenke til kommentar
Gjest 45650...dce
Eskove skrev (På 27.7.2024 den 9:12 PM):

Tøv.
Du skulle bare vist hvor mange som kommer til norge for å besøke venner i norge.
Det er null problem å få visum hit fra filippinene så lenge man har en sponsor.
Sponsoren garanterer for besøkende og er økonomisk ansvarlig for vedkommende.

Om dette er en kjæreste, familie eller venner som har flytta til norge har ikke noe å si.

Haha u wish

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/blir-nektet-visum-hjerteratt/o/5-95-1902473

Anonymous poster hash: 45650...dce

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så enkelt nei. Men det er ikke uvanlig at den som er bosatt i Norge får godkjent besøk av familie fra Asia. Det ligger likevel ikke noe automatikk i det. Dersom den som sitter og behandler visumet har grunn til å tro at vedkommende ikke reiser tilbake når visumet er utløpt kan de nekte visum.

Lenke til kommentar

Et av spørsmålene på søknaded til UDI er om dere har møttes på ekte. Og de vil ha bildebevis.

Jeg hjalp en venninne for noen år siden med Visum Til Norge / Schengen. Måtte legge med minst 2 bilder av at man hadde møttes på ekte..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 45650...dce skrev (2 timer siden):

Det du leser om i avisene er ikke det som er hverdagen.
Jeg har selv dame fra Filippinene og i omgangskretsen vår er det ikke uvanlig at noen har folk på besøk fra hjemlandet.
Og er ikke alltid det er familie en gang.
Hender ofte det er noen som har gode naboer på besøk.
Har man fast jobb i hjemlandet er som oftest problemfritt.
Det som kommer fram i det innlegget på nettavisen trenger ikke være hele sannheten.
 

paatur skrev (1 time siden):

Jeg hjalp en venninne for noen år siden med Visum Til Norge / Schengen. Måtte legge med minst 2 bilder av at man hadde møttes på ekte..

Det må være en god stund siden.
For det er ikke noe krav om å legge ved bilder om at man har møttes på ekte lenger.
 

Lenke til kommentar
Gjest 45650...dce
Eskove skrev (1 time siden):

Det du leser om i avisene er ikke det som er hverdagen.
Jeg har selv dame fra Filippinene og i omgangskretsen vår er det ikke uvanlig at noen har folk på besøk fra hjemlandet.
Og er ikke alltid det er familie en gang.
Hender ofte det er noen som har gode naboer på besøk.
Har man fast jobb i hjemlandet er som oftest problemfritt.
Det som kommer fram i det innlegget på nettavisen trenger ikke være hele sannheten.
 

Det må være en god stund siden.
For det er ikke noe krav om å legge ved bilder om at man har møttes på ekte lenger.
 

Sorry, men alt du skriver er tull og jeg håper ingen tar deg seriøst.

Anonymous poster hash: 45650...dce

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest fedb0...f57
On 27.7.2024 at 9:10 PM, Eskove said:

Reiseforsikring ja. (og den er svindyr)

TS igjen her. Jeg har funnet reiseforsikring for henne som dekker Schengen og kravet på medisinsk hjelp til 30.000 Euro, til 5000 PHP. Så SÅ dyrt var det jo ikke. Det er jo rimeligere enn reiseforsikringen jeg betaler - bare for Europa.

Ellers så tenker jeg fortsatt mye frem og tilbake. Skal ordne meg legetime og høre hva fastlegen kan anbefale en Asia-tur på meg eller ikke (ift helsa mi).

Ift om hun kommer hit, så driver jeg også og skriver ned spørsmål som jeg skal spørre når jeg tar en tlf til UDI. Jeg er klar over at jeg ikke kommer til å snakke med en saksbehandler som kan avgjøre ting der og da, men jeg håper i alle fall å få svar på ting som dere overhodet ikke er enige om her. 😄

Anonymous poster hash: fedb0...f57

Lenke til kommentar
Gjest fedb0...f57 skrev (11 timer siden):

Det er jo rimeligere enn reiseforsikringen jeg betaler - bare for Europa.

Jeg betaler 129NOK pr mnd for reiseforsikring for meg og min familie, helårs for hele verden. (reiser opp til 90 dager)
så 1000 kroner for begrensning på €30.000 er svindyrt. og den er bare for en spesifikk reise og bare for en person, og får man avslag så får man ikke tilbake dem pengene.
Spes når du tenker på at 5000PHP er en månedslønn der borte.

Så om du betaler mer en 1000 kroner året for forsikring som bare dekker europa bør du ta deg en runde og finne ny forsikring.



 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...