Gå til innhold

5 års reklamasjon på Xbox Series X? Microsoft nekter å ta den inn til reparasjon


Anbefalte innlegg

Har en Xbox series X som ble kjøpt inn via Altibox, våren 2021. Det var et "tilbud" der man fikk med konsoll, gamepass og ekstra hastighet på linja for en sum penger i 2 år.

Så langt så bra. Xboxen har fungert utmerket frem til mandag denne uka hvor det plutselig kom triste lyder fra vifta (høyfrekvente) og den til slutt stoppet. Skrudde xboxen av/på. Startet opp et spill, men den skrudde seg av etter ca. 45sek. Skrur den på igjen etter ca. 1 min og får en melding om at den har gått varm og skrudd seg av. 

Vifta går ikke, den er ikke full av støv og står godt ventilert på toppen av en tvbenk.

Tenker at dette er en smal sak. Kontakter Xbox support og ber om at den blir reparert. Etter 2 dager med "diskusjon" på chat ender det med at de ikke vil ta den inn fordi garanti gikk ut i 2023. Microsoft mener at dette ikke er deres problem da garanti har gått ut. Jeg prøver å forklare at vi har reklamasjonsrett i Norge på 5 år, det var de ikke interessert i å høre på. Blir bedt om å ta dette direkte med Altibox som nå "ser på saken". De var forsåvidt ikke sikre på om dette ville ordne seg.

Har jeg misforstått noe her? Er det ikke 5 års reklamasjon på en Xbox?

Her er epost jeg fikk fra Microsoft, jeg ba om en forklaring på hvorfor de ikke ville ta den inn til rep.

Emne: Forklaring av garantipolitikk for Microsoft-produkter i Norge

Kjære Åsmund,

Jeg håper denne e-posten finner deg vel.

Jeg skriver for å gi deg detaljert informasjon om garantipolitikken for Microsoft-produkter i Norge. Vi forstår viktigheten av å ha klar og tydelig informasjon om ditt kjøp, og vi setter pris på din tillit til våre tjenester.

Garantidekning: I Norge kommer Microsoft-produkter med en standard garantiperiode på 2 år. Denne garantien dekker eventuelle produksjonsfeil og sikrer at du mottar et fullt funksjonelt produkt. Dessverre kan vi ikke forlenge garantiperioden utover disse 2 årene.

Hva dekkes:

Produksjonsfeil

Maskinvarefeil

Programvareproblemer relatert til operativsystemet

Hva dekkes ikke:

Utilsiktet skade

Skade forårsaket av feil bruk eller uautoriserte modifikasjoner

Problemer som oppstår fra tredjeparts programvare

Vi beklager eventuelle ulemper dette måtte medføre og forsikrer deg om at vi er forpliktet til å gi best mulig støtte innenfor garantiperioden. Hvis du opplever problemer med produktet ditt, vennligst ikke nøl med å kontakte vårt kundestøtteteam. Vi er her for å hjelpe deg og sikre at din opplevelse med våre produkter er tilfredsstillende.

Takk for din forståelse og fortsatte støtte.

Med vennlig hilsen,

Hugo
Microsoft Support for Xbox

Your support request number is  if you need it.

Endret av erikstein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norsk lovgivning på dette er en hodepine for mange produsenter som selger i Norge. Det er flere selskaper som har opplevd så mye problemer med dette at de rett og slett har trukket produkter fra salg i Norge.

Reklamasjon og garanti er to ulike konsepter og de fleste prøver bare å gjemme seg bak at garantien er gått ut, end of story.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg ville tatt dette med Altibox, da det er dem du har «kjøpt» konsollen fra. Du må bare være litt tøff i møte med dem, gjør det klinkende klart at du gjør dem ansvarlige for reklamasjonsretten du har etter norsk lov, og at du er forberedt på å ta saken videre til forbrukertilsynet.

Og om du ikke kommer noen vei med dem da, så må du bare sende saken inn til forbrukertilsynet, hvor du selvfølgelig vil ende opp med å vinne.

Lenke til kommentar

Har allerede kontaktet Altibox. De sier 1-2u behandlingstid. 
 

Leste også gjennom info på nettsiden til Altibox om «xbox-avtalen». Spennende lesing. Det ser ut som for meg at de velger egne avtaler/regler og tror de kan bryte norsk lov. 
 

https://www.altibox.no/privat/kundeservice/xbox/

Blant annet står dette:

Hva gjør jeg hvis det er feil på utstyret?

Med Xbox All Access eier du konsollen og 24-måneders Xbox Game Pass Ultimate-medlemskap direkte ved kjøp. Microsofts begrensede garanti dekker Xbox -konsollen i ett år (90 dager for kontrolleren og tilbehør), uavhengig av lengden på finansieringsperioden. Hvis konsollen ikke fungerer etter den ettårsperioden (eller feil på kontrolleren eller tilbehøret etter 90 dager), er du ansvarlig. Vær oppmerksom på at månedlige betalinger fortsetter til den er ferdig betalt. Du kan enkelt sjekke garantien på utstyret ditt til enhver tid på account.microsoft.com

Så de mener at jeg er ansvarlig etter 1 år? Spennende! 
 

Tipper dette blir forbrukertilsynet-mat. 

Lenke til kommentar

Det er sikkert ferien som skaper trøbbel. De fleste er vel ferdig med ferien nå i dag. En smule etterslep er det sikkert👍

Jeg skal holde tråden oppdatert med svaret jeg får fra dem så fort det foreligger. Burde egentlig gi beskjed til forbrukertilsynet om praksis de tydeligvis fører. Tipper de ikke er så glad i slike «cowboytendenser» i 2024. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Altibox kan ikke avtale seg ut av forbrukerkjøpsloven. Egentlig overrasket at ett stort selskap som Altibox er så useriøse med forbrukerrettigheter. Du kunne vurdert tv2 hjelper deg eller lignende. De ville sikkert vært interesserte i dette., spesielt når ett selskap som Altibox er involvert.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
erikstein skrev (53 minutter siden):

https://www.altibox.no/privat/kundeservice/xbox/

Blant annet står dette:

Hva gjør jeg hvis det er feil på utstyret?

 Hvis konsollen ikke fungerer etter den ettårsperioden (eller feil på kontrolleren eller tilbehøret etter 90 dager), er du ansvarlig. Vær oppmerksom på at månedlige betalinger fortsetter til den er ferdig betalt. Du kan enkelt sjekke garantien på utstyret ditt til enhver tid på account.microsoft.com

Så de mener at jeg er ansvarlig etter 1 år? Spennende! 
 

Tipper dette blir forbrukertilsynet-mat. 

Dette er forbrukertilsyn-mat, ja. Det kan fremstå som at Altibox mener at en forbruker aksepterer ett års reklamasjonsrett, altså at det avtales svakere forbrukervern ifm kjøp. Det er imidlertid ikke mulig å avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven, jf. § 3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ref. kopiert tekst (kopiert fra en FAQ) har ikke Altibox avtalt seg ut av noe som helst men kommenterer at garantien fra Microsoft er 12 måneder. At de i en FAQ ikke ønsker å opplyse om reklamasjonsrett er vel standard prosedyre hos alle forhandlere?

Garanti er noe produsenter stiller med og har ingen sammenheng med reklamasjon som Norske forhandlere må overholde. All den tid du forholder deg til en Norsk forhandler så bruk ordet reklamasjon.

Ved problemer med enheten kan du som kunde av Altibox forholde deg til dem direkte og de må på sin side forholde seg til vanlig Norsk forbrukerkjøpslov og behandle din var i henhold til dette. At de ikke får dekt reparasjon/ny enhet fra Microsoft er ikke noe du som kunde skal lide for.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, horrorr said:

Ref. kopiert tekst (kopiert fra en FAQ) har ikke Altibox avtalt seg ut av noe som helst men kommenterer at garantien fra Microsoft er 12 måneder. At de i en FAQ ikke ønsker å opplyse om reklamasjonsrett er vel standard prosedyre hos alle forhandlere?

Garanti er noe produsenter stiller med og har ingen sammenheng med reklamasjon som Norske forhandlere må overholde. All den tid du forholder deg til en Norsk forhandler så bruk ordet reklamasjon.

Ved problemer med enheten kan du som kunde av Altibox forholde deg til dem direkte og de må på sin side forholde seg til vanlig Norsk forbrukerkjøpslov og behandle din var i henhold til dette. At de ikke får dekt reparasjon/ny enhet fra Microsoft er ikke noe du som kunde skal lide for.

 

Quote

 Altibox: "Hvis konsollen ikke fungerer etter den ettårsperioden (eller feil på kontrolleren eller tilbehøret etter 90 dager), er du ansvarlig."

Nei, her bryter Altibox med norsk lov. 

Ikke at de får en smell på fingrene engang for sånn oppførsel. Synes forbrukermyndigheten skulle hatt mye større takhøyde for å skrive ut bøter for slike ulovligheter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en brukerfeil å fortsette bruken etter at du har lagt merke til at kjølinga har opphørt. Denne informasjonen burde du ha holdt for deg selv.

Forhåpentlig tok du et hint da det kom varsel, selv om du allerede var klar over at kjølinga ikke virket.

Å ta et hint, det gjorde ikke denne karen. 

Quote

En vogntogsjåfør ignorerte en varsellampe og varsellyd i over 500 kilometer på vei mot Norge.
Lyden signaliserte en alvorlig bremsefeil på det 50 tonn tunge kjøretøyet.

Da jeg var ung kom det ikke varsel om overoppheting på mikrobrikker og ikke nedstengning heller, man måtte bruke hodet eller reagere på lukta av svidd elektronikk.

En liten mimrevideo fra da throttle akkurat hadde kommet og da Toms Hardware faktisk hadde noe nyttig å komme med enn dagens clickbait og tvilsomme reklamebannere.



Når feil oppstår, la bruken straks opphøre og kontakt forhandler for å motta en returseddel til å feste på pakken.

Lenke til kommentar

Er ikke 90-tallet/tidlig 2000-tallet det her. Xboxen har innebygde temp-sensorer som beskytter den.

 

Ingenting annet er ødelagt enn vifta. De interne sensorene målet temp og skrur den av når de oppdager for høy temp. Skrudde den på etterpå. Den starter som normalt, men vifta går ikke. Jeg må jo dobbelsjekke at det ikke bare var en merkelig lyd fra vifta også er den ok. Litt småflaut å sende den inn også var den helt i orden.
 

Tro meg, husker godt AMD du viser film av der fra tidlig 2000. Hadde en 1ghz thunderbird (en av de første faktisk) som gikk opp i røyk i 99 tror jeg det var. Feilmontert kjøler (av meg). Lærte det på den harde (dyre) måten den gangen😁.
 

Så dette er null problem👍

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kan jo være noe så enkelt som at viften blokkeres og ikke går rundt. Du har ikke mistet noe ned i boksen fra toppen ?

Virker nesten som de har spart inn på et tachometer som måler RPM på viften. Dette er jo vanlig på PC-utstyr.

Med rotasjonsmåling hadde du sikkert fått feilmelding med en gang, mens det som skjer er at høy temp feiler systemet.

Lenke til kommentar

Sikker på at ikke dette er en "gave" for kjøp av bredbånd? 

Altså at man reelt sett har fått xboxen når man har kjøpt noe annet.  Mener å ha lest noe tidligere om at man da ikke hadde reklamasjonsrett på gaven.

Her er jeg på tynn is så noen med bedre juss egenskaper bør uttale seg rundt det.

Lenke til kommentar

Dyreste gaven jeg har betalt for for å si det sånn😀

Ny info i saken. Altibox vil ha den tilbake. De har ikke xbox på lager så jeg får pengene igjen. Spørsmålet er om jeg da får tilbake tilsvarende en ny konsoll eller det jeg betalte den gangen. 
 

Jeg vil egentlig bare ha den reparert. Litt usikker på hva som skjer videre nå faktisk. Skal jeg kjøpe en ny konsoll i dag må jeg ut med rundt 6000,-. Den kostet vel 4000,- den gangen sånn omtrent. I tillegg var jo dette en deal hvor jeg betalte 260x24 men det var med gamepass og ekstra hastighet på linja. 

Vet ikke hva lovverket sier om dette. Får kanskje kontakte de og høre. 
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...