Gå til innhold

Router-status er Offline hos ISP fordi jeg bruker egen router, kan det endres ?


Anbefalte innlegg

Telenor bygde ut fibernett her for noen år siden. Etter at bindingstiden var over fikk jeg et godt tilbud fra Svorka og brukte dem et år før prisen gikk opp. Nå har jeg NextGenTel og det fungerer bra men når jeg går inn på Min side på deres nettside er min status Offline og har blitt fortalt at det er fordi jeg ikke leier router fra NextGenTel. Jeg bruker en trådløs router fra Asus men er i ferd med å sette opp en OPNsense boks. Det er tydeligvis noe kommunikasjon mellom ISP og router som styrer on/offline status. Er det mulig å kjøre et script på routeren som svarer på forespørsel fra ISP eller sender statusoppdateringer ? ONT er tydeligvis ikke del av denne prosessen.

offline.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, toralfb said:

En metode som kan fungere er å sette ISP sin router i Bridge mode. 

Det fungerer hos Telenor, Telia og Global Connect. Har ikke erfaring med NextGenTel.

Ingen hensikt med bridge mode på Telenors aksesser. Og det er jo aksess fra Telenor som NextGenTel bruker her. Årsaken til at det ikke er noe hensikt er at de ikke har rutere med integrert modem. Fibermodemet har en ethernet-kontakt der du kan koble til hviken som helst ruter. Å lage en bridge fra en ethernet WAN-port til en Ethernet LAN-port er ikke relevant.

Med DSL-modem integrert i ruterene fra Telenor var det hensiktsmessig, ettersom man da var avhengig av modemet inne i ruteren.

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Ingen hensikt med bridge mode på Telenors aksesser. Og det er jo aksess fra Telenor som NextGenTel bruker her. Årsaken til at det ikke er noe hensikt er at de ikke har rutere med integrert modem. Fibermodemet har en ethernet-kontakt der du kan koble til hviken som helst ruter. Å lage en bridge fra en ethernet WAN-port til en Ethernet LAN-port er ikke relevant.

Med DSL-modem integrert i ruterene fra Telenor var det hensiktsmessig, ettersom man da var avhengig av modemet inne i ruteren.

Da er det ikke relevant hos Telenor.

Jeg har erfaring fra bedriftsmarkedet, der leverer Telenor router som kan settes i bridge.

Lenke til kommentar
Bjørn Kristiansen skrev (15 timer siden):

Jeg har ikke router fra NextGenTel så det får jeg uansett ikke prøvd.

Spør NextGenTel om brigde kan benyttes på noen av router modellene?

Alternativt er det bare å ignorere meldingen.

Endret av toralfb
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var interessant. Jeg skal sjekke instillingene på min router for ping-respons. Jeg har ikke så mye greie på IP-sikkerhet men har lest om hackere som har sendt ugyldige ICMP-pakker for å få tilgang til routere. Har også lest at IPv6 bruker ICMP for nye tjenester. Er det trygt å tillate type 3 og 4 fra utsiden og 0 og 8 fra innsiden ?
Jeg bruker Telenors ONT (Nokia G-010G-P) og har skjønt at noen ISP'er bruker autentisering av terminalen og har sett at det ligger videoer på Youtube om kloning av ONT men hvis det går ann å bruke SFP så er det jo fristende å redusere 2 bokser til 1.

Lenke til kommentar

Fiber metoden for å koble opp avgjør om det er vits i SFP eller bare beholde koblingsboksen på veggen.

 

Her jeg bor er det ikke GPON, men AON, så her trenger jeg ikke kryptert SFP plugg.. Vet Telenor stort sett har bygget ut GPON så ikke sikkert du er like heldig, og da er det like greit å beholde ONT boksen. Koble opp via CAT kabel og smil til verden

Du KAN gjøre noe med kloning/hacking av ONT og kode opp din egen SFP.. men da er du inne på områder for spesielt interesserte

Endret av N|troXx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...