Gå til innhold

Landbaserte stillinger, nautikk


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig gjennomført en bachelorgrad i Nautikk og har noen spørsmål som jeg håper noen her kan svare på.

Jeg var veldig interessert i å jobbe på sjøen da jeg startet studiet, men har etter hvert mistet interessen og har derfor aldri jobbet på havet. Jeg vet at det er vanlig å jobbe på sjøen i noen år for deretter å ha bedre sjanse for å finne en relevant stilling på land med den kompetansen man har tilegnet seg. Jeg vil derfor prøve å finne meg en jobb på land som kan være relevant for nautikkutdanningen min.

Så jeg lurer på om det finnes noen stillinger på land som en med bachelor i Nautikk kan søke på og om jeg i det hele tatt har en sjanse, siden jeg aldri har jobba på havet før. 

Jeg er 25 år og har jobbet i flere stilling ved siden av studiene. Har i tillegg til det vært veldig aktiv i flere frivillige verv ved siden av studiene. 

Endret av hælla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på hvor nautisk jobb du vil ha. Hvordan ser drømmejobben ut?

På entry level blir det kanskje mest aktuelt som logistikkordinator eller speditør, HMS-leder/rådgiver, bærekraftsrådgiver, risikoanalytiker, rådgiver i Sjøfartsdirektoratet eller Kystverket, osv. Her er det jobber i maritime virksomheter, men også andre bransjer du kan bruke kompetansen din på.

Du kan f.eks. søke jobb i et forsikringsselskap som rådgiver/analytiker/underwriter mot maritim virksomhet, HMS-leder, speditør i maritim transport, eller forretningsutvikler i et maritimt selskap. Om det ikke er viktig for deg å holde deg innenfor det maritime, så har du nok noe kompetanse som kan benyttes innenfor HMS og kvalitet i bygg- og anlegg, eller så og si alle salgsjobber om du er interessert i det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jobb vil du nok finne, du har tross alt tatt ei teknisk utdanning. Sjølv om ikkje alt du har lært er overførbart og relevant i alle typer stillingar, så har du lært mykje som også er relevant for ei kontorstilling på land.

Som @Sir skriv så er arbeid med risikohandtering, logistikk, eller off-shore nære bransjar, ein god stad å starte.

 

Eg tenker også at det kjem litt ann på kva som heilt eksakt gjer at du ikkje lenger har interesse for å jobbe på havet? Det er stor forskjell på å jobbe ute i Nordsjøen på ein turnus som gjer at du er på jobb i fire veker i slengen, og det å jobbe på ei passasjerbåt som berre går innadskjærs der du jobbar vanlege dagtidsvakter og alltid har fri på kveld/natt.
Det er ikkje slik at alle som jobbar off-shore har same turnus og arbeidsforhold.

Det neste spørsmålet er om du villig til å ta litt meir utdanning? Sidan du no nettopp er ferdig utdanna så kan du søke på jobbar og så ha vidare studier som ein god plan B. Eg tenker ikkje nødvendigvis på at du skal starte på ein mastergrad eller ei heilt ny utdanning, men meir at du kan komplettere den utdanninga du har slik at du blir enda meir attraktiv for landbasert arbeid. Tar du i tillegg til nautikkutdanninga f.eks. 15 studiepoeng i økonomi, HMS, administrasjon, juridisk metode, eller liknande så vil det opne mange fleire dører til landbaserte kontorjobbar innafor mange ulike fagområder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...