Gå til innhold

Vipps holder tilbake penger


Anbefalte innlegg

Jeg har et nystartet firma der jeg fikk avtale med Vipps. Men jeg ble plutselig oppmerksom på at de betaler ut det jeg får inn fra kunder i nettbutikken kun en gang pr måned. Er dette lovlig? De sitter altså på betalinger kunder har gjort til meg opp til en hel måned.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant avtalen nå, der står det ingen ting om tidspunkter for utbetaling. Men under ofte stilte spørsmål hos de står dette:

Hva er forventet utbetalingstid?

Normalt sett skjer utbetalingen fra Vipps daglig, men kan i enkelte tilfeller ta opp mot 48 timer. Det utbetales ikke i helgene.

Kanskje kan moderator flytte tråden til riktig sted?

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

I portalen hos de for min bedrift er det valg en kan gjøre selv, daglig utbetaling eller månedlig, det står aktivert på månedlig. Men jeg har ikke tilgang til å velge endring selv. Jeg chattet med kundebehandler, han sa at det sto i avtalen min at jeg har månedlig. Men der står det ingen ting om dette.

Endret av omstart
Lenke til kommentar

I avtalen som gjelder alle som en finner på deres nettside står dette:

Sitat

Vipps MobilePay utfører betalingstransaksjoner initiert av betalere og avregner dem til Brukerstedet. Med mindre annet er avtalt, vil Vipps MobilePay gjøre opp transaksjonene til Oppgjørskontoen innen én virkedag etter at midlene er mottatt. Vipps MobilePay kan, med 14 dagers skriftlig varsel, endre oppgjørstiden for en enkelt Selger basert på endring i Salgsstedets økonomiske stilling, Bruk av Løsningen til Salgsstedet eller tilsvarende årsak.

Ikke noe annet er avtalt med meg.

Lenke til kommentar

Virker å ha vært veldig dårlig kommunisert.

Men på en annen side forstår jeg de litt. Vipps er mye brukt for å svindle og dette er nok et tiltak for å bremse utbetalingen så de vet at nye bedrifter ikke bruker kontoen i strid med retningslinjene. Venter de en måned før de utbetaler summene så klarer de å sikre seg bedre mot svindelkrav fra privatpersoner.

Samtidig er det vel kanskje ikke Vipps Bedrift som er mest brukt til svindel heller.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Vel, jeg har vært kunde hos de i over 10 år. Kun med et avbrudd på 6 måneder. I løpet av de årene har det ikke vært en eneste klage fra kunder på betalinger gjort med Vipps hos meg.

Uansett er vel dette mine penger, eller min bedrift sine. 

Endret av omstart
Lenke til kommentar
33 minutes ago, omstart said:

Vel, jeg har vært kunde hos de i over 10 år. Kun med et avbrudd på 6 måneder. I løpet av de årene har det ikke vært en eneste klage fra kunder på betalinger gjort med Vipps hos meg.

Om firmaet er nystarta har du jo åpenbart ikkje vore kunde i ti år.

33 minutes ago, omstart said:

Uansett er vel dette mine penger, eller min bedrift sine. 

Ja, du har jo krav på pengane, men bedrifter står veldig fritt til å inngå avtaler, og her har du jo inngått ein avtale om at Vipps samler inn penger for deg, og betaler ut ein gong i månaden.

Det som eventuelt er problematisk er jo monopolsituasjonen Vipps er nær ved å ha i ein del typer transaksjoner...

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
barfoo skrev (39 minutter siden):

Om firmaet er nystarta har du jo åpenbart ikkje vore kunde i ti år.

Ja, du har jo krav på pengane, men bedrifter står veldig fritt til å inngå avtaler, og her har du jo inngått ein avtale om at Vipps samler inn penger for deg, og betaler ut ein gong i månaden.

Det som eventuelt er problematisk er jo monopolsituasjonen Vipps er nær ved å ha i ein del typer transaksjoner...

Jo, JEG har vært kunde i ti år, med et annet firma som er avsluttet nå. Jeg har forøvrig akkurat samme nettbutikk nå, endringen er at det er et annet firma som driver den. Nei, jeg har ikke underskrevet på noe avtale der det står at jeg skal ha utbetalinger 1 gang i måneden. Jeg har etterspurt hvor dette står, men får ikke svar. J

Endret av omstart
Lenke til kommentar
3 hours ago, omstart said:

Jo, JEG har vært kunde i ti år, med et annet firma som er avsluttet nå. Jeg har forøvrig akkurat samme nettbutikk nå, endringen er at det er et annet firma som driver den. Nei, jeg har ikke underskrevet på noe avtale der det står at jeg skal ha utbetalinger 1 gang i måneden. Jeg har etterspurt hvor dette står, men får ikke svar. J

Hvordan kan du ha vært kunde av Vipps i ti år, når Vipps ble lansert 30. mai 2015?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...