Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulig å dytte en moped/scooter opp/ned en liten trapp?


Anbefalte innlegg

Jeg bor i blokk og vurderer å kjøpe en liten scooter/moped til småkjøring i sommerhalvåret. Tenkte å lagre den i boden i vinterhalvåret. Det er en liten trapp ned til boden på 5-6 trinn som er ganske bred og solid.

Hvor mye veier en gjennomsnittlig moped/scooter? Er det mulig å dytte den opp og ned trappa en gang hvert år alene? Jeg er en mann i 30-årene med vanlig fysikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være begrensninger på lagring av bensin i bod, borettslag kan ha egne regler. Kan lønne seg å sjekke før kjøp for å unngå overraskelse, selv om tank på moped er ikke stor.

Det finnes også elektriske mopeder. Eller elsykkel. Elsykkel krever en tråkker, men mange modeller gir mye hjelp. Kan benyttes på sykkel og gangsti.

 

Eldre tråd om samme spørsmål:

https://www.diskusjon.no/topic/1868237-har-mc-mangler-parkering-men-har-bod-i-blokk/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Tøm den for bensin før du setter den bort så går det fint. 
 

Opp trappa så ville jeg hatt en rampe/planke å trille på, så går det greit alene.

Kilde: Har motorsykkel på 150kg som jeg triller opp på henger alene

Jeg fikk i sin tid lov til å oppbevare min tunge sykkel, 1000cm3(220kg) i kjeller på én betingelse av styreformann. At bensintanken var propp full. Han mente det ville være gass/damp igjen hvis den forsøktes tømmes. Mer eksplosjonsfare.

Det var dugnad både vår og høst med kompiser for å bære/trille dette beistet ned 5-10 trappetrinn.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sovna said:

Jeg fikk i sin tid lov til å oppbevare min tunge sykkel, 1000cm3(220kg) i kjeller på én betingelse av styreformann. At bensintanken var propp full. Han mente det ville være gass/damp igjen hvis den forsøktes tømmes. Mer eksplosjonsfare.

Det var dugnad både vår og høst med kompiser for å bære/trille dette beistet ned 5-10 trappetrinn.

Eksplosjonsfaren og lukta blir nok mindre med full tank. Men hvis det først blir brann er tom tank en stor fordel.

Lenke til kommentar
mellomkjøttet skrev (13 timer siden):

Jeg bor i blokk og vurderer å kjøpe en liten scooter/moped til småkjøring i sommerhalvåret. Tenkte å lagre den i boden i vinterhalvåret. Det er en liten trapp ned til boden på 5-6 trinn som er ganske bred og solid.

Hvor mye veier en gjennomsnittlig moped/scooter? Er det mulig å dytte den opp og ned trappa en gang hvert år alene? Jeg er en mann i 30-årene med vanlig fysikk.

Kjøp en sur-ron så slipper du å bli plaget. Skulle jeg ha trillet tsx'n min opp 6 trinn så tipper jeg at det hadde blitt et gnagsår i hjernebarken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har tung og lett motorsykkel og elektrisk sykkel og har hatt 50cc scooter. Vil mene at det er en del lettere å lempe på en lett motorsykkel/moped enn på en scooter, selv om de veier noenlunde det samme.

Ville aldri ha forsøkt å lempe den tunge motorsykkelen opp eller ned ei trapp, men for den lette skulle det nok ha gått, eventuelt med en person til å hjelpe meg. 

Ellers så er vel erfaringen den at en elektrisk sykkel, den gjør stort sett den samme nytten som den 50cc scooteren, som jeg hadde en gang i tiden. Begge deler kan brukes til å kjøre lokalt, uten at man blir særlig sliten.  

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Koster ikke en elektrisk sykkel typisk 20 tusen, og har relativt begrenset levetid? En moped kan man kjøpe for 2-3 tusen, og har relativt beskjedne driftskostnader totalt sett, samt god levetid. Man er også mer beskyttet på moped/scooter i forhold til vær og vind som det er mye av i norge. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, kremt said:

Koster ikke en elektrisk sykkel typisk 20 tusen, og har relativt begrenset levetid?

Den eldste elektriske sykkelen kjøpte jeg for 4-5 år siden og den har gått problemfritt hele tiden. Det var en slik. (Kostet noe mindre da.)

https://www.jula.no/catalog/fritid/sykkel/sykler/el-sykler/el-sykkel-010457/

Grunnen til at jeg kvittet meg med 50cc scooteren, som jeg kjøpte brukt for 6.500,- var at det etter hvert påløp uforholdsvis dyrt vedlikehold.

Har også en sammenleggbar elektrisk sykkel kjøpt hos Elkjøp.

https://www.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/elektriske-kjoretoy/elsykkel/vaya-mini-elsykkel-735129-sort/595073

Den har også fungert feilfritt, men den virker ganske spinkel, så jeg er ganske forsiktig med den. Bruker mest sykkelen fra Jula, som virker veldig bra og solid. 

Elsykkelen (fra Jula) koster jo bare en brøkdel i bruk i forhold til scooteren som ble ganske dyr i drift pga krav til vedlikehold. Når jeg tenker meg om så hadde jeg faktisk 2 scootere, først en kinesisk og så en fransk. Det var problemer og dyrt vedlikehold med begge.

 

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mellomkjøttet skrev (På 25.7.2024 den 5:38 PM):

Jeg bor i blokk og vurderer å kjøpe en liten scooter/moped til småkjøring i sommerhalvåret. Tenkte å lagre den i boden i vinterhalvåret. Det er en liten trapp ned til boden på 5-6 trinn som er ganske bred og solid.

Hvor mye veier en gjennomsnittlig moped/scooter? Er det mulig å dytte den opp og ned trappa en gang hvert år alene? Jeg er en mann i 30-årene med vanlig fysikk.

En scooter kan ofte være litt vrien opp trapper da de mange ganger har ganske mye mindre hjuldiameter.

å løfte den vill også være ganske tung da de ikke har noe fornuftig løfte muligheter og er dekket med plast deksler. 
 

kjøp en 2x6 plank og trill den opp på den, så setter du planken og scooter i boden

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

95 oktan bensin er nå tilsatt etanol for å redde klimaet. Det har mange ulemper, som kondens ved langtidslagring, slanger og pakninger i eldre motorer som ikke tåler det osv. 98 oktan er ikke tilsatt etanol. Fyller du 98 oktan slipper du dette problemet. 98 oktan er som bensinen var før, uten etanol. Høyere oktan er ikke en ulempe, bare dyrere.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

95 oktan bensin er nå tilsatt etanol for å redde klimaet. Det har mange ulemper, som kondens ved langtidslagring, slanger og pakninger i eldre motorer som ikke tåler det osv. 98 oktan er ikke tilsatt etanol. Fyller du 98 oktan slipper du dette problemet. 98 oktan er som bensinen var før, uten etanol. Høyere oktan er ikke en ulempe, bare dyrere.

Lurt å fylle høykvalitets bensin

blir nå uansett ikke så dyrt da en moped/scooter bensin tank ikke tar så mange liter 

 

om den står inne og i bod som beskrevet vill det være minimalt med fukt og temp utfordringer. Så jeg tenker det skal være problem fritt

det er jo en to takts motor på samme måte som en motor sag. Folk flest legger motorsagen i boder og sjelden det har resultert i noe utfordringer: mulig det har en påvirkning at de kjører miljø bensin, jeg aner ikke oktan nivå og slikt på dette 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
kremt skrev (17 timer siden):

Lurer på hvor lenge en slik vil vare, 5 til 10 år kanskje. Mopeder kan fint vare i 20 til 30 år. Det er svært enkle konstruksjoner, særlig 2-takts motorer. 

Vanskelig å si. Mange elbiler har jo vist seg å ha mye lengre holdbarhet enn man kanskje først trodde. Dette burde vel kunne være overførbart til kjøretøy på 2 hjul. En el-scooter er jo også en svært enkel konstruksjon. Det er vel først og fremst elmotoren jeg ville vært «bekymret» for, da om denne ryker etter 5 år så vil jeg tro det er over og ut for el-mopeden, da det neppe vil være verdt å kjøpe ny motor om det i det hele tatt er tilgjengelig. Batteri kan ryke også, men det vil man i hvert fall kunne erstatte med ett nytt.

Det er jo også svært lite vedlikehold som er nødvendig på en el-scooter. Først og fremst bremsene og dekk som må vedlikeholdes.

Virker ikke som disse mopedene selger så godt heller, tross tilskudd fra Enova. Finn annonse jeg linket til ble opprettet tidlig i mai, og den er fortsatt ikke solgt. Men det gjør det vel mulig å få en god pris på en slik en også, for de som er interesserte.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
On 28.7.2024 at 7:57 PM, kremt said:

Mopeder kan fint vare i 20 til 30 år. Det er svært enkle konstruksjoner, særlig 2-takts motorer. 

Har hatt 2 stk 50cc scootere tidligere og har nå en 125 cc lett motorsykkel pluss også en 1100 cc tung motorsykkel.

Når det gjelder små scootere så ville jeg ikke være så optimistisk mht levetiden. Det er veldig smått og spinkelt og motor/gearkasse minner vel nærmest på en fiskesnelle. Scootere er heller ikke så lett å skru på. 

Den lette motorsykkelen er mye enklere å skru på selv, og den er også lettere å få over trapper og hindre, på grunn av hjulstørrelse og ellers fasong/tyngdepunkt, osv. Vil tro at en moped av litt klassisk type, vil ligne litt på den lette motorsykkelen, slik at den vil være et bedre valg.

Vil si at til lokal småkjøring, så fungerer 125 cc'en aller best, og den er veldig praktisk å ha med å gjøre, for å få den gjennom dører, lempe på osv. Ville vel tro at en moped av tradisjonell type og med store jul, vil fungere noenlunde på samme måte.

En scooter minner vel nærmest om et klumpete lite såpestykke, med et hjul i hver ende, som ikke kan noe annet enn å kjøre på asfalt.   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...