Gå til innhold

Sommerdekk billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kjøpte jeg meg en måler fra Jula, ikke 100% presis, men den sier ca 3,5 mm bak og ca 4,5 mm igjen foran, så jeg hadde mer igjen enn jeg trodde.

Herregud, 33 000 km på 3,5 millimeters forbruk(8-4,5)

Vi snakker nesten 10 000 kilometer pr milimeter, det er jo egentlig et mirakel:-)

Jeg skal kjøre dekkene helt ned til 1,6 mm, men trenger fortsatt å vite hva jeg skal ha.

Bakdekk slites raskere enn fordekk, er det dumt å skifte "en aksel" av gangen og vente med den andre - kjøre det helt ned?

 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Sindre Rudshaug said:

Nå kjøpte jeg meg en måler fra Jula, ikke 100% presis, men den sier ca 3,5 mm bak og ca 4,5 mm igjen foran, så jeg hadde mer igjen enn jeg trodde.

Herregud, 33 000 km på 3,5 millimeters forbruk(8-4,5)

Vi snakker nesten 10 000 kilometer pr milimeter, det er jo egentlig et mirakel:-)

Jeg skal kjøre dekkene helt ned til 1,6 mm, men trenger fortsatt å vite hva jeg skal ha.

Bakdekk slites raskere enn fordekk, er det dumt å skifte "en aksel" av gangen og vente med den andre - kjøre det helt ned?

Normalt sett vil jo anbefalingen være at man roterer dekkene mellom for- og bakaksel. Dvs. dekkene som står foran, tar man bak neste sesong. 

Som sagt i et annet innlegg, vil dette kunne være ekstra viktig med 4WD. Nå er jeg ikke her sikker på hvordan 4WD-systemene helt fungerer på elbiler - man har jo ikke den mekaniske koblingen som man hadde tidligere, og vet ikke her på denne bilen om man prøver å ha en permanent 4WD, eller om det er kun ved forskjeller i rullehastighet mellom akslene at man legger høyere effekt på den andre akselen som i utgangspunktet kanskje ikke har like stor driveffekt som "primærakselen".

På mange ICE-biler, kunne forskjeller i rulleomkrets på hjulene gi stor slitasje på 4WD-systemet. Også på biler med elektrisk innkobling av systemet.

Hvis du ikke har rotert dekke mellom for- og bakaksel, tyder vel dette på at det er en bil som i hovedsak bruker bakdekkene. Dekkene foran vil også kunne være slitt litt annerledes, nettop pga. svingingen med disse hjulene og "motstanden" et "vridd" hjul vil få gjennom en sving. Nå er det jo ellers alltid en diskusjon, spesielt når det gjelder vinterdekk, om de beste dekkene skal stå på for- eller bakaksel.

Jeg roterer alltid dekkene. Både på elbilen med FWD og ICE-bilen med 4WD.

Lenke til kommentar

Han kan vel ikke rotere dekkene siden de bak er bredere. I dette tilfellet ville jeg trolig kjørt de bak helt ned til 1.6 mm, og så byttet alle dekkene. Hvis man alltid bytter en aksel først vil det jo bli større og større forskjell på mønster og omkrets. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 26.7.2024 at 3:22 PM, Svein M said:

Det kan hende elbiler ikke har det problemet med at rulleomkrets blir forskjellig mellom foran og bak. De har ikke den mekaniske koblingen mellom akslingene som enkelte bensin/diesel 4-hjulsdrevne biler.

Bilen min (Model Y) gir feilmelding på rulleomkretsen og beskjed om å rotere dekk, så kan virke som om det har noe å si på Teslaer i hvert fall. 

Ville jo tro at datamaskina enkelt kunne kompensere utifra signalet fra ABS sensorene, men er jo greit med en påminnelse sånn at man sliter ned dekksettet jevnt.

 

Lenke til kommentar

Har oppfattet funksjonen på Tesla som informasjon. Drivlinjen blir ikke skadet av ulik omkrets?

Som nevnt tidligere i tråden kan noen drivlinjer for firhjulsdrift som benyttes på bensin og diesel biler kan skades av forskjellig omkrets. Usikker på om drivlinjen til elbiler kan bli skadet av ulik omkrets?

Lenke til kommentar
toralfb skrev (39 minutter siden):

Har oppfattet funksjonen på Tesla som informasjon. Drivlinjen blir ikke skadet av ulik omkrets?

Som nevnt tidligere i tråden kan noen drivlinjer for firhjulsdrift som benyttes på bensin og diesel biler kan skades av forskjellig omkrets. Usikker på om drivlinjen til elbiler kan bli skadet av ulik omkrets?

Er ikke alle énmotorsbiler med 4WD/AWD nødt til å ha utjevning (med differensialgir) mellom alle hjul?

Sånt skulle jo utlikne ulike omkrets uten problemer.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, trikola said:

Er ikke alle énmotorsbiler med 4WD/AWD nødt til å ha utjevning (med differensialgir) mellom alle hjul?

Sånt skulle jo utlikne ulike omkrets uten problemer.

Det er nok en del som ikke har det, men da skal de ikke kjøre med 4wd permanent innkoplet. Mange eldre 4WD biler hvor man måtte gå gjennom en hel liten prosedyre for å bytte fra 2WD til 4WD.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (36 minutter siden):

Det er nok en del som ikke har det, men da skal de ikke kjøre med 4wd permanent innkoplet. Mange eldre 4WD biler hvor man måtte gå gjennom en hel liten prosedyre for å bytte fra 2WD til 4WD.

Trodde sånt hadde død ut.

Hadde selv en 4WD automat fra Subaru på 70-80-tallet som istedenfor sentraldifferensial hadde en greie som jeg ikke husker navnet på som - påslått - aksepterte små turtallsforskjeller (= kjøring nærmest rett frem) men 'låste seg' ved rangering ved liten svingradius.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Det var de mekanske koblingene med differensialer med automatiske sperrer/brems som var utsatt for skader. På en elbil så er der ikke det mellom for og bakaksel. Så jeg tror ikke noe vil gå i stykker på grunn av dette på elbil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...