Gå til innhold

Sommerdekk billigere


Anbefalte innlegg

Jeg fikk tilbud av min bilforhandler om 4 nye sommerdekk til kr 16 000,-

På dekk 365 finner jeg fire dekk for kr 11 042,-

https://www.dekk365.no/finn-produkt/dekk/235-50r20-104t/sommerdekk/continental/ecocontact-6q/121375

2192x20=4384,-

https://www.dekk365.no/finn-produkt/dekk/255-45r20-105y/sommerdekk/continental/premiumcontact-6/71533

3329 x 2= 6658,-

Hva vil være vesensforskjellen for meg ved å spare disse 5000,-

Dekkstøy og lavere kjørelengde?

Vil det være markant?

Jeg har en ID4 GTX 2023-modell og lurer egentlig på hvor billige sommerdekk jeg kan få som er akseptable på støy og kjørelengde.

Hvis noen har funnet frem til dette.

Jeg kan klare å vente til vinteren med å skifte, gir det mening å kjøpe om vinteren eller utsette kjøpet lengst mulig mot neste vår, for at dekk skal ha bedre kvalitet eller være billigere?

 

Endret av Sindre Rudshaug
Mer opplysninger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har slitt ut sommerdekkene på en 2023-model?! Hvis det har vært slik at det har blitt slitte pga. oppsettet på bilen e.l. ville jeg vel sagt at forhandler også må ta på seg ansvaret for skjevslitte dekk. Hvis det er at du skal kjøpe en bil av forhandleren og den i utgangspunktet er uten sommerdekk, så vil vel de 16 000 kronene også inkludere felgene, som slettes ikke er så billige hvis det er snakk om originale felger.

Dekkene du linker til er jo ellers i forskjellige dimensjoner?

Husk at det forhandleren oppgir, vel er ferdig omlagt satt på bilen, balansert etc. De siste gangene jeg har byttet dekk har jeg endt opp på Thansen, hvor prisene på selve dekkene har vært OK og de har hatt perioder med kampanjer der selve omleggingen har vært inkludert.

I regnestykket ditt oppgir du to dekk. Dette er en bil med 4WD antar jeg, der jeg også vil tro at elektronikken ser på rullehastighet på for og bakaksdel og sammenligner, hvilket kan bety at det er viktig at dekkene er veldig like i rulleomkrets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (1 time siden):

Jeg fikk tilbud av min bilforhandler om 4 nye sommerdekk til kr 16 000,-

På dekk 365 finner jeg fire dekk for kr 11 042,-

https://www.dekk365.no/finn-produkt/dekk/235-50r20-104t/sommerdekk/continental/ecocontact-6q/121375

2192x20=4384,-

https://www.dekk365.no/finn-produkt/dekk/255-45r20-105y/sommerdekk/continental/premiumcontact-6/71533

3329 x 2= 6658,-

Hva vil være vesensforskjellen for meg ved å spare disse 5000,-

Dekkstøy og lavere kjørelengde?

Vil det være markant?

Jeg har en ID4 GTX 2023-modell og lurer egentlig på hvor billige sommerdekk jeg kan få som er akseptable på støy og kjørelengde.

Hvis noen har funnet frem til dette.

Jeg kan klare å vente til vinteren med å skifte, gir det mening å kjøpe om vinteren eller utsette kjøpet lengst mulig mot neste vår, for at dekk skal ha bedre kvalitet eller være billigere?

 

Jeg ville valgt identisk mønster og modell foran og bak selv om dimensjonen er ulik.

Det er ikke sånn at dyre dekk holder lenger. Dyre dekk har ofte myk gummi for best grep, det gir også mindre støy men kortere kjørelengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kan bruke prisjakt til å finne sommerdekk: https://www.prisjakt.no/c/sommerdekk

Dekkdimensjon du har linket til er:

235/50 R 20 og 255/45 R 20. Jeg regner med at det da er ulik for foran og bak.

EcoContact 6Q er nok spesielt bra på rullemotstand. Det er nok bra på støy og sliteevne også.

PremiumContact 6 er mer et dekk som utmerker seg på kjøreegenskaper, premium: bra på det meste.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

En kan bruke prisjakt til å finne sommerdekk: https://www.prisjakt.no/c/sommerdekk

Dekkdimensjon du har linket til er:

235/50 R 20 og 255/45 R 20. Jeg regner med at det da er ulik for foran og bak.

EcoContact 6Q er nok spesielt bra på rullemotstand. Det er nok bra på støy og sliteevne også.

PremiumContact 6 er mer et dekk som utmerker seg på kjøreegenskaper.

Takk!

Er det ok å kombinere? Jeg fant ikke EcoContact 6Q til bakdekk.

Er det ok å ha samme foran og bak? Det er vel en grunn til at importør har ulike størrelser? Og felgen må jo passe.

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Du har slitt ut sommerdekkene på en 2023-model?! Hvis det har vært slik at det har blitt slitte pga. oppsettet på bilen e.l. ville jeg vel sagt at forhandler også må ta på seg ansvaret for skjevslitte dekk. Hvis det er at du skal kjøpe en bil av forhandleren og den i utgangspunktet er uten sommerdekk, så vil vel de 16 000 kronene også inkludere felgene, som slettes ikke er så billige hvis det er snakk om originale felger.

Dekkene du linker til er jo ellers i forskjellige dimensjoner?

Husk at det forhandleren oppgir, vel er ferdig omlagt satt på bilen, balansert etc. De siste gangene jeg har byttet dekk har jeg endt opp på Thansen, hvor prisene på selve dekkene har vært OK og de har hatt perioder med kampanjer der selve omleggingen har vært inkludert.

I regnestykket ditt oppgir du to dekk. Dette er en bil med 4WD antar jeg, der jeg også vil tro at elektronikken ser på rullehastighet på for og bakaksdel og sammenligner, hvilket kan bety at det er viktig at dekkene er veldig like i rulleomkrets.

Rett og fin slitasje. Har kjørt 33k. 38 så jeg som oppgitt forventet et sted, så det blir ca akkurat det. Jeg kjører fornuftig.

"I regnestykket ditt oppgir du to dekk. Dette er en bil med 4WD antar jeg, der jeg også vil tro at elektronikken ser på rullehastighet på for og bakaksdel og sammenligner, hvilket kan bety at det er viktig at dekkene er veldig like i rulleomkrets."

Jeg oppga de standarder som er anbefalt fra importør. De jeg har nå.

Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (10 minutter siden):

Takk!

Er det ok å kombinere? Jeg fant ikke EcoContact 6Q til bakdekk.

Er det ok å ha samme foran og bak? Det er vel en grunn til at importør har ulike størrelser? Og felgen må jo passe.

Jeg kjenner ikke disse bilene. Men det er oppgitt både i vognkort og instruksjonshåndbok hvilke dimensjoner som er riktig. Om en skal bruke noe annet så må en vite hva som går og ikke, noe en må ha fra sikre kilder.

Når det gjelder ulik dekkmodell foran og bak. Det er i hvertfall lovlig. Det jeg kan si er vel at forskjeller i egenskaper vil kanskje potensielt være litt uheldig. Men i dette tilfelle der dekkmerket bak har mest grep og best på vannplaning så skulle det vel være greit.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (5 timer siden):

Jeg kan klare å vente til vinteren med å skifte, gir det mening å kjøpe om vinteren eller utsette kjøpet lengst mulig mot neste vår, for at dekk skal ha bedre kvalitet eller være billigere?

Hvis du vil betale mindre for dekk kan du vurdere Megahjul. De pleier til og med ha "gratis" omlegging av sommerdekk på vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (19 minutter siden):

Hvis du vil betale mindre for dekk kan du vurdere Megahjul. De pleier til og med ha "gratis" omlegging av sommerdekk på vinteren.

Problemet er at jeg vet ikke hva jeg skal ha:-)

Jeg vet bare at jeg er villig til å redusere kjørelengde og øke støy, hvis jeg kan spare endel av de 16 000,- som leverandøren skal ha

Lenke til kommentar

Du må passe på at hastighetsmerking og last indeks på dekkene er høy nok til det bilen krever.

F.eks på hvordan det er oppgitt: "235/50 R 20 104T", der 104 er lastindeks, og T er hastighetsmerking.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, mobile999 said:

Hvis du vil betale mindre for dekk kan du vurdere Megahjul. De pleier til og med ha "gratis" omlegging av sommerdekk på vinteren.

Problemet med megahjul er at de skal pushe på ukjente Kina dekk som de trolig tjener mer på å selge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (58 minutter siden):

Nye dekk har ca. 8 mm. Høres helt usannsynlig ut.

Sikkert kun kjørt på vinteren med vinterdekk. 🙂

Som du sier har de fleste nye sommerdekk en mønsterdybde på ca 8 mm, og med noen få opp til 9mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...