Gå til innhold

Misfornøyde med TV-kjøp - andre alternativer?


Anbefalte innlegg

Hei

For noen uker siden, slo vi til på et tilbud på denne TV-en: 
Philips 65" 4K LED Ambilight TV 65PUS8079/12

Den kostet da 7990,- Nå er normalpris 15 990,-

Den ble stort sett brukt til fotball og diverse barneserier på Netflix/Disney+ - og vi var godt fornøyde.

De siste dagene har vi sett litt mer på film og serier. Den første bekymringen kom under "House of Dragon" som har mye mørke scener. det taklet den dårlig, og spesielt scener hvor det går fra mørkt til lyst, ble veldig "pikselert". Etter å ha testet flere lignende scener i andre filmer, og i tillegg også lagt merke til noen vertikale striper når bildene er lyse, vurderer vi sterkt å benytte oss av "60 dagers fritt kjøp".

Jeg skal innrømme at jeg ikke kan så mye om TV-er, og jeg avslører meg nok mer og mer jo mer jeg skriver. Om dere følger lenken, står det i spesifikasjonene at TV-en har LED-panel, men om man ser på spesifikasjonene hos Elkjøp i stedet for Power, står det LCD.

Uansett, det blir nok trolig en innlevering - men jeg skulle gjerne visst om dere kunne anbefale en annen TV. Jeg forstår at det er "man får det man betaler for" som gjelder i TV-verden også, men man kan jo være heldig. Vi tenker av vi kan skru budsjettet opp til 10k, om det hjelper. Ettersom denne er 65", og vi har synes det har fungert bra, blir det litt nedtur om vi må gå ned til 55" - men om det er det som må til, får vi vurdere det også.

Takk skal dere ha.


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pixeleringen du opplever vil du få på alle andre TVer også.

Det har ingenting med TVen å gjøre, det er båndbredden på strømmingen fra leverandør. De bruker alt for lav bitrate. Når det skjer mye endring i bildet så har de ikke nok båndbredde til å oppdatere alle pixelene samtidig, og man får slike bilder du nevner.

Det beste eksemplet jeg har her er siste episode av Stranger Things Sesong 1, hvor de er inne på skolen og det er mye blinkende lys i en scene. Her ser man dette veldig enkelt.

Det er derfor Blu-ray fortsatt er beste altenrativ for bilder. Har selv fiber med 500 linje, så ingen problem med nedlastinghastighet, full abonnent, og markedets beste OLED skjerm (i fjor, Sony A95K), og får samme problemene. Skjer både på Appen på TVen og Nvidia Shield.

MAX som har Game of Thones/House of the Dragon har slitt veldig med at de kjører alt for lav bånd bredde på sine serier og filmer, og har vært verste i klassen på dette. Det er grunnen til at jeg ventet med å se Game of Thrones til de hadde sluppet alt på Blu-ray

 

EDIT: For de vertikale stripene så kan det være på mange skjermer. Det enkleste for å se jevnheten på panelet er å få vist fullskjerm i grått bilde. Enkelt å få til via PC. Men de billigste TVene er ofte Edge-LED, og kan gi en del ujevnheter, spesielt hvis de prøver å justere lysstyrken på de for å gi mørkets mulig bilde.

Endret av AndersT2
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Når du ser etter TV på budsjett, så er det et par hovedting å sjekke (bare å arrestere meg her, jeg er på ingen måte ekspert, men dette jeg har bitt meg merke i)

OLED er overlegen teknologi, men i lavere prisklasser kan de slite med lysstyrken. Verdt å tenke på om det er et veldig lyst rom du ser TV i og du har begrensede blendemuligheter

LCD / LED er enten kantbelyst eller bakbelyst. Kantbelyst er crap og lage vertikale lyse felter

Når den er bakbelyst er det antall lyspunkter og lokal dimming som er hovedtingen å se etter. jo fler jo bedre.

Lenke til kommentar
Kron skrev (12 minutter siden):

LED er en underkategori av LCD. 

Her har du ett knallbra tv til en god tilbudspris, 15800 kroner, men er verdt det!

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/lg-65-c3-4k-oled-evo-tv-2023/602659

Spytt i pengene og kjøp dette!

Anbefalt!!!

Har B versjonen av tv fra 2022, å angrer ikke et sekund! For et nydelig bilde på filmer. Såpass at jeg har kjøpt meg en skikkelig 4k blueray spiller, slik at jeg får utnyttet hele potensialet i tven!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sjekk gjerne nettet om det er noen som har en guide for hvilke innstillinger for bildeprosessering som kanskje bør gjøres på TV-en. dert er en del TV-er som leveres med innstillinger for prosessering som er veldig dårlige.

Som andre har vært inne på, så kan dette også handle om enkodingen på innholdet du ser. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (11 minutter siden):

Sjekk gjerne nettet om det er noen som har en guide for hvilke innstillinger for bildeprosessering som kanskje bør gjøres på TV-en. dert er en del TV-er som leveres med innstillinger for prosessering som er veldig dårlige.

Som andre har vært inne på, så kan dette også handle om enkodingen på innholdet du ser. 

Veldig enkelt. For alt annet enn spilling, sett til Film/Movie.

For spilling sett til Game - Dette pga latency, ellers la det stå på Film/Movie.

Enkelte dyrere TVer har egen Film Maker modus og/eller ISF innstilling som er bedre igjen.

Film, Film Maker, ISF moduser er de som gir bildeinnstillingene nærmest det som de som har laget innholdet ønkser at det skal se ut. De skrur som regel av en del av de ekstra hjelpemidlene som billigere TVer sliter med.

Standard modusen som de kommer i ut av esken er forferdelig å se på, så anbefalt å skru rett over før man ser noe særlig, da Film modusen ser litt mattere og mindre fargesterk ut, men det er fordi Standard har satt på for mye av alt for å skille seg ut i visningslokaler.

Lenke til kommentar

Phillips-TV'en har kantbelysning og "Micro Dimming Pro", som såvidt jeg kan se er Phillips-lingo for global dimming med noe sone-bassert kompensasjon i programvare.

Det forklarer både vertikale streker og potensielt introduksjon av grums i mørke områder.

For prisklassen er vel det omtrent det man kan forvente.

Støtter forøvrig forslaget til LG C3 over. Kjøpte 55" selv i fjor sommer, og vi er veldig fornøyde. Eneste potensielle problemet er hvis det er et lyst rom, så blir lysstyrke og refleksjoner muligens et problem. Vi er heldigvis "huleboere", så det var ikke noe problem.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
53 minutes ago, oddeh said:

Nå er HBO/Max kjent for å ha utrolig dårlige mørke scener generelt. Prøv noen andre streamingleverandører for å se om det er tv-en eller plattformen.

evt prøv dette: 
https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/house-of-the-dragon-is-way-too-dark-change-these-tv-settings-to-fix-that/

Har selv to Samsung og fornøyd med de.

MAX er blitt bedre, men skal du god kvalitet på MAX så må du abonnere på 4K/HDR-versjonen.  Da blir det fort 70 kroner ekstra per måned (samt ingen reklame) men det er verdt det for serier som blant annet Game of Thrones og andre filmer/serier med mye mørke scener. 

Lenke til kommentar
Kron skrev (1 time siden):

LED er en underkategori av LCD. 

Her har du ett knallbra tv til en god tilbudspris, 15800 kroner, men er verdt det!

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/lg-65-c3-4k-oled-evo-tv-2023/602659

Ja, den kan virkelig  anbefales.

Har g3, og er knallfornøyd. Har også c2 som pc monitor, strålende fornøyd.

Eneste tingen som er å utsette er TPC og GSR, alle oled tver har det men i det minste så kan man på lg enkelt deaktivere dette i service menyen ved å bruke programmet colorcontrol.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Sony OLED for svartnivå, er svartnivået noe du bryr deg om er OLED det ene gode svaret. Vurderte LG som har samme skjerm, men LG har/i alle fall HADDE sitt eget operativsystem, mens Sony bruker GoogleTV som har god tilgang på apper. 

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for mange gode innspill. Det er nok dessverre uaktuelt å bruke 15-16k - så det ser ut som jeg må godta at øynene mine krever litt mer enn lommeboka kan tilby.

Er det slik at f.eks alt av QLED er bedre enn LED, slik at f. eks denne Toshiba 65" er en bedre deal?
Om forskjellen er natt og dag, kunne jeg kanskje strukket meg et par-tre tusenlapper. F.eks denne?
Samsung

Evt levere TV-en jeg har (Phillips) og spare pengene til Black Friday...

Hva er det med TV-en jeg nå har som "forsvarer" at normalprisen på den er 16K?

Legger ved eksempler på bildekvalitet som kan frustrere: (hentet liknende eks fra nett)

Skal forsøke å justere litt mer på innstilligene selv - når stua blir mørk i kveld.

 

pixels.webp

grid.jpg

Lenke til kommentar
18 minutes ago, KennethJS said:

Hva er det med TV-en jeg nå har som "forsvarer" at normalprisen på den er 16K?

Ingenting, så godt som alle TV'er selges til "tilbudspriser". LG TV'en som er linket over har normalpris på 25000,-,  men man må virkelig ha en skrue løs for å kjøpe den til den prisen. TV'er holdes på normalprisen sin akkurat nok til at man ikke kommer i konflikt med reglene for før-pris, så kommer de på tilbud igjen.

Aldri kjøp TV til normalpris, det markedet fungerer ikke sånn.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det er kilden som er problemet, og ikke TVen. 

Ja, det kan godt være. Hovedkilden for HBO Maxvar Altibox sin modell A,
men jeg også sett de vertikale stripene via Amazon Prime-appen i selve TV-en.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, KennethJS said:

Hei.

Takk for mange gode innspill. Det er nok dessverre uaktuelt å bruke 15-16k - så det ser ut som jeg må godta at øynene mine krever litt mer enn lommeboka kan tilby.

Er det slik at f.eks alt av QLED er bedre enn LED, slik at f. eks denne Toshiba 65" er en bedre deal?
Om forskjellen er natt og dag, kunne jeg kanskje strukket meg et par-tre tusenlapper. F.eks denne?
Samsung

Evt levere TV-en jeg har (Phillips) og spare pengene til Black Friday...

Hva er det med TV-en jeg nå har som "forsvarer" at normalprisen på den er 16K?

Legger ved eksempler på bildekvalitet som kan frustrere: (hentet liknende eks fra nett)

Skal forsøke å justere litt mer på innstilligene selv - når stua blir mørk i kveld.

 

pixels.webp

grid.jpg

Det øverste kommer av kilden/høy komprimering.

Det nederste bildet kommer av at tv er kantbelyst.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, KennethJS said:

Hei.

Takk for mange gode innspill. Det er nok dessverre uaktuelt å bruke 15-16k - så det ser ut som jeg må godta at øynene mine krever litt mer enn lommeboka kan tilby.

Er det slik at f.eks alt av QLED er bedre enn LED, slik at f. eks denne Toshiba 65" er en bedre deal?
Om forskjellen er natt og dag, kunne jeg kanskje strukket meg et par-tre tusenlapper. F.eks denne?
Samsung

Evt levere TV-en jeg har (Phillips) og spare pengene til Black Friday...

Hva er det med TV-en jeg nå har som "forsvarer" at normalprisen på den er 16K?

Legger ved eksempler på bildekvalitet som kan frustrere: (hentet liknende eks fra nett)

Skal forsøke å justere litt mer på innstilligene selv - når stua blir mørk i kveld.

 

pixels.webp

grid.jpg

Som de fleste andre skriver, så er det øverste bildet kilden og ikke tvn. Anbefaler å laste ned noen 4K demoer og spille av lokalt for å sjekke tvn evt. Har selv en LG C2 i kjellerstua og har sett på både s1 og deler av s2 av House of dragons på Max og kvaliteten der er blitt brukbar om du faktisk får 4K DV osv. Så ville sjekket ut at du har god nok internett tilkobling til hva enn du streamer i fra (tv/appletv etc), og det er vel kun det dyreste abb fra Max som gir 4K, og det ble jo nylig endringer der hvor de fleste falt ned på «vanlig» av når de gikk over fra hbo Max til max

Lenke til kommentar

Har 500/500 fiber fra Altibox (kablet), så tror det skal holde. 
Testet noen 4k-scener fra Youtube, og synes fortsatt at svart/grå ikke ble så veldig pent, men jeg kan kanskje ikke forventer mer. (House of Dragon 4k-test - Youtube

Testet også denne videoen (Skjermtest - Youtube) og ser at den fikk en del utsalg på "vertical banding", som vel er navnet på disse vertikale strekene jeg la merke til i noen lyse scener. Skremmende hvor tydelig det ble på ensfarget bakgrunn - men det synes jo ikke mye i "vanlig bruk".

Noen som klarer å finne det som skal være beste innstillinger/kalibrering for min TV?

Takk for all god respons og hjelp her inne.

 

 

Lenke til kommentar

Perfekt blir vel bildet ikke, og det er spesielt sort/grå som er vanskelig med denne typen tv. YouTube har forøvrig også en «stats for nerds» overlay, som an bekrefte oppløsning og bitrate, greit å sette på for å være sikker at det ikke er noe feil med nettet eller lignende. Selv om man har fiber så kan det fortsatt være feil hos leverandør eller ditt utstyr, nevner dette fordi det øverste bildet i din forrige post så ut til å være dårlig oppløsning/bitrate. 
 

Som en tommelfingerregel så er det greit å skru av eco mode, alle mulige bilde enhance greier og motion greier. Så sette på movie mode eller lignende, da den som regel har best farger etc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...