JAH Skrevet 25. juli Del Skrevet 25. juli Jeg har en 2010 Volvo V50 diesel, 170000km, og sliter med dårlig pådrag, særlig i oppoverbakke. Bakker som jeg tidligere fint kunne kjøre opp i tredje gir, har jeg nå store problemer med å komme opp selv i andre gir. Får ingen varsel i instrumentpanelet, heller ikke noe med Icarsoft diagnoseverktøy. Kan få tilgang til VIDA hvis det hjelper med diagnose. Ting jeg har gjort: Rengjort EGR ventil Rengjort MAF sensor (Den som sitter etter luftfilteret) Rengjort lufttemp sensor. Byttet dieselfilter Sjekket luftfilter Lekkasje test av slanger med røyk Årlig olje/filterbytte Tett DPF ville gitt feilkode? DPF ble byttet på 130000km, additiv påfylt (2018). Det er endel småkjøring, men passer på å ta en lengre tur med jevne mellomrom for å "blåse rent" Kan det være turboen som begynner å bli sliten? Jeg har tatt av luftslangen, og kjent på rotorbladet?, og det kjennes ikke ut som det er noe slark. Turboen slår inn når jeg kjører på flat mark og nedoverbakke. Andre ting jeg har vurdert etter søk på nett er: Bytte av turboventil Bytte av veiakselsensor. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. juli Del Skrevet 25. juli Må nok kjøre en diagnose, kanskje også mens du kjører for å se verdier på ulike ting. Skummelt å begynne med delebytting, plutselig har du brukt 50 tusen uten at noe er bedre. Tett partikkelfilter eller katalysator er en mulighet. 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 25. juli Del Skrevet 25. juli Få en vida diagnose, dette er nok det lureste og "billigste" Så tar du det der i fra! Ellers så kan du teste ut DPFen, høyt turtall over tid når du kjører. Hiv på en tung tlhenger viss du har hengerfeste og kjør et par timer! Evt dyser etc etc. Diagnose!!!! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. juli Del Skrevet 25. juli JAH skrev (2 timer siden): Ting jeg har gjort: Rengjort EGR ventil Egr ventilen har en motor som bare virker en vei. Returen er fjærbelastet. Virket returen lett (eller treg) etter du rengjorde den? Jeg tror din iCarsoft kan lese live data. Hvilke verdier knyttet til egr ventilen kan du se? Lenke til kommentar
JAH Skrevet 26. juli Forfatter Del Skrevet 26. juli Jeg skal få tatt en VIDA diagnose så fort det passer seg. 21 hours ago, mobile999 said: Egr ventilen har en motor som bare virker en vei. Returen er fjærbelastet. Virket returen lett (eller treg) etter du rengjorde den? Jeg tror din iCarsoft kan lese live data. Hvilke verdier knyttet til egr ventilen kan du se? Etter det jeg kan huske, så var det ingen fjær inni "motorhuset" på denne. Merket er Valeo. Det var noe karbon avleiring her som jeg fjernet med egr rensespray. Selve røret som eksosen går i, var ganske rent. Feilkodene jeg fikk etter EGR rens var : 6720 State:None EGR Control 4420 State:None EGR Position Sensor Kanskje disse kodene dukket opp fordi ventilen var koblet fra? Kan forsøke en ny diagnose, og se på EGR koder når bilen ruller. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. juli Del Skrevet 26. juli (endret) Jeg etterspurte live data, ikke feilkoder. Det kan være nok med icarsoft'en du har. I utgangspunktet er det ingen koder dersom motorlampen ikke lyser. Det er derfor ikke nødvendig å se etter koder når bilen ruller. Verdier fra "live data" er noe annet, disse kan være interessante å se mens bilen ruller. Er det en 1,6 eller 2,0 liter motor? Endret 26. juli av mobile999 Lenke til kommentar
JAH Skrevet 26. juli Forfatter Del Skrevet 26. juli OK, skal prøve å få til dette. Det er en 1,6. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. juli Del Skrevet 26. juli (endret) JAH skrev (23 minutter siden): Det er en 1,6. JAH skrev (1 time siden): Etter det jeg kan huske, så var det ingen fjær inni "motorhuset" på denne. Da vil jeg tro at du ikke har demontert "nok". (Du må se hvordan det gjøres først før du gjør dette.) Hvordan ser det ut rundt injektorene? Bygger det seg opp svart guffe rundt noen av dem? iCarsoft'en skal ha mulighet for å lese live data. Det heter "Read data stream". Du finner den nederst der du leser/sletter feilkoder. Hvilke egr relaterte verdier vises der? Endret 26. juli av mobile999 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 26. juli Del Skrevet 26. juli Skudd i blinde men en lekkasje på vakumslange gir nødvendigvis ikke feilkoder men motor blir veik, spesiellt i motbakke. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. juli Del Skrevet 26. juli Står at det er tatt røyktest av slanger Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. juli Del Skrevet 26. juli Ville sjekket høytrykkspumpen. Symptomene er at bilen gjerne fungerer fint med lavt pådrag, men gir opp straks du trenger dreiemoment. Det kan også være boost-lekkasje fra manifold eller ventil, noe som bør være en enkel sak å sjekke med diagnoseverktøy. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli Bilen kan ha feilkoder uten motorlampen tent om ingen aktiv feilkode kan leses på diagnose apparat må du begynne med utlesing av live data( som mange her allerede har skrevet sikkert) Les ut hva trykk sensor sier, både på tomgang og under gass pådrag Les også ut differensial trykk på pdf disse to utlesningene avslører mye manglende effekt på disse motorene pleier å være elektroniske feil, hadde det vært noe annet enn elektronisk ville du hørt det (mtp ulyder ) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli Ble DPF byttet uten å fikse årsaken til at DPF røyk? Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 31. juli Del Skrevet 31. juli JAH skrev (På 25.7.2024 den 9:55 AM): Jeg har en 2010 Volvo V50 diesel, 170000km, og sliter med dårlig pådrag, særlig i oppoverbakke. Bakker som jeg tidligere fint kunne kjøre opp i tredje gir, har jeg nå store problemer med å komme opp selv i andre gir. Får ingen varsel i instrumentpanelet, heller ikke noe med Icarsoft diagnoseverktøy. Kan få tilgang til VIDA hvis det hjelper med diagnose. Ting jeg har gjort: Rengjort EGR ventil Rengjort MAF sensor (Den som sitter etter luftfilteret) Rengjort lufttemp sensor. Byttet dieselfilter Sjekket luftfilter Lekkasje test av slanger med røyk Årlig olje/filterbytte Tett DPF ville gitt feilkode? DPF ble byttet på 130000km, additiv påfylt (2018). Det er endel småkjøring, men passer på å ta en lengre tur med jevne mellomrom for å "blåse rent" Kan det være turboen som begynner å bli sliten? Jeg har tatt av luftslangen, og kjent på rotorbladet?, og det kjennes ikke ut som det er noe slark. Turboen slår inn når jeg kjører på flat mark og nedoverbakke. Andre ting jeg har vurdert etter søk på nett er: Bytte av turboventil Bytte av veiakselsensor. Slike feil har i 98,7 % ikke sammenheng med noe som begynner å bli slitt, mye mere sannsynlig at en turbo trykks ventil er defekt det kan du lett kontrollere, se om wastegate staget til aktuatoren beveger seg når motor har gasspådrag Lenke til kommentar
JAH Skrevet 10. august Forfatter Del Skrevet 10. august (endret) On 1.8.2024 at 11:32 PM, sedsberg said: Ble DPF byttet uten å fikse årsaken til at DPF røyk? Regner med at DPF ble byttet på intervall (før mitt eie) On 1.8.2024 at 11:32 PM, MAtroxX said: Slike feil har i 98,7 % ikke sammenheng med noe som begynner å bli slitt, mye mere sannsynlig at en turbo trykks ventil er defekt det kan du lett kontrollere, se om wastegate staget til aktuatoren beveger seg når motor har gasspådrag Staget beveger seg ved gasspådrag. Tror kanskje det beste nå er å tatt en diagnose hos Volvo. Endret 10. august av JAH Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august (endret) Har Volvo intervall på DPF-bytte?? Vanligvis er DPF vedlikeholdsfrie og varer livet ut. Hvis de ryker så er det pga. andre ting som er galt. Og hvis man da bare bytter DPF uten å fikse det egentlige problemet så er det bare snakk om tid før man må bytte DPF igjen..... og igjen.... og igjen. Endret 10. august av sedsberg Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august De første PSA 1.6 diesel motorene hadde vel noe slags påfyll av DPF væske ved ca 120 tusen km. Et veldig rart system jeg tror de har sluttet med. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august (endret) JAH skrev (1 time siden): Tror kanskje det beste nå er å tatt en diagnose hos Volvo. Få prisen på den først for å unngå sjokk. Kan du sjekke glødepluggene først? Hvis noen er defekt begynner bilen med merkelig oppførsel uten at det settes feilkoder. Endret 10. august av mobile999 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Bilen min gikk i nødmodus når den hadde for lavt turbotrykk(staget til vgt hadde irret fast), det er sikkert noe tilsvarende for volvo. Så tviler på at det er problemet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august sedsberg skrev (5 timer siden): Har Volvo intervall på DPF-bytte?? Sannsynligvis har alle biler som bruker den 1,6 liter motoren dpf-bytte på intervall. Riktignok kan dpf tømmes med riktige kjemikalier hvis man har mulighet til å gjøre det selv. Etterfylling av eolysevæske tror jeg er på 60000 km. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå