Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

må ta ut å sette inn cmos batteri for å kunne starte laptop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på at spenningen på batteriet er for høy selv om du kan teste et litt mer slitent batteri. Høres mer ut som du bør resette BIOS da det virker som du får innstillinger i den som roter til ting slik at det funker å koble fra batteriet.

Du får ikke noe hint om hvorfor maskinen gjør dette ?

Har vært borti at dårlig batteri har hindret maskinen i å slå seg på. Det fungerte da uten batteri og også med et nytt batteri.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (27 minutter siden):

Tviler på at spenningen på batteriet er for høy selv om du kan teste et litt mer slitent batteri. Høres mer ut som du bør resette BIOS da det virker som du får innstillinger i den som roter til ting slik at en en funker å koble fra batteriet.

Du får ikke noe hint om hvorfor maskinen gjør dette ?

Har vært borti at dårlig batteri har hindret maskinen i å slå seg på. Det fungerte da uten batteri og også med et nytt batteri.

maskinen fungerer perfekt, helt til jeg legger ned skjermen og skal åpne den igjen når jeg er hjemme igjen. jeg tar ut strømmen så den ikke står med den på så den bruker å være tom når jeg skal bruke den igjen. men slik har jeg alltid gjort

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Uderzo skrev (12 minutter siden):

Mener PC-en ble lansert rundt 2011, så den er nok klar for utskiftning. Selv om CMOS batteriet er byttet så er sikkert batteriet så og si dødt.
Det virker som det er det som er problemet.

hehe den blir ikke byttet ut. da får man heller skifte en komponent

Endret av Audifrank
Lenke til kommentar
Audifrank skrev (19 minutter siden):

maskinen fungerer perfekt, helt til jeg legger ned skjermen og skal åpne den igjen når jeg er hjemme igjen.

Vet du om den går i Hvilemodus eller Dvalemodus når du legger ned skjermen?

Sjekk bios versjon:

Åpne msinfo32 ved å trykke Windows tasten + R på tastaturet og skriv inn msinfo32.
Hva står på linjen "BIOS Version/Date?

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
mobile999 skrev (7 timer siden):

Vet du om den går i Hvilemodus eller Dvalemodus når du legger ned skjermen?

Sjekk bios versjon:

Åpne msinfo32 ved å trykke Windows tasten + R på tastaturet og skriv inn msinfo32.
Hva står på linjen "BIOS Version/Date?

tror den legger seg helt ned...

 

american megatrends inc 1.50, 18.10.2011

ser ut som dato er 2011, altså aldri oppdatert, problemet er at jeg ikke finner korrekt (ref linken jeg la ut over her)

Endret av Audifrank
Lenke til kommentar
Audifrank skrev (21 minutter siden):

ser ut som dato er 2011, altså aldri oppdatert, problemet er at jeg ikke finner korrekt (ref linken jeg la ut over her)

Det er ikke sikkert det finnes noen nyere bios til den.

Hvilket operativsystem er installert?

Finner du et program som heter "Service station" på den? Evt. ikke gjør noe der ennå.

Dersom den går i hvilemodus først så vil den gå i dvalemodus ved dårlig batteri.  Dette kan gå galt dersom batteriet er veldig dårlig. Du kan derfor teste å slå datamaskinen av (sørg for å vente til den er avslått), deretter trekke strømmen en tid, etter en stund koble til strømmen og starte datamaskinen for å teste om du her slipper å ta ut batteriet. Dette er noe jeg anbefaler å gjøre før evt. videre feilsøking.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å sette "when i close the lid" og "when I press the power button" til å slå av maskinen, og ikke dvale.

https://www.hellotech.com/guide/for/how-to-keep-laptop-on-when-closed

Og om Windows "fast start" er på så ville jeg slått av det.

Det skal vel gå å komme seg inn i bios når maskinen booter. Gå gjerne inn i bios og se om den kan vise splash screen ved oppstart. Det er også mulig å resette bios når du er inne i bios menyen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Jeg tror du fremdeles må teste om det er behov for å ta ut batteriet i forbindelse med at maskinen skrus av og på.

Du finner Service Station her:

https://support.dynabook.com/support/viewContentDetail?contentId=4008872

Programmet kan brukes til å sjekke/installere bios oppdateringer.

lastet ned service station, men kom ingen vei med det programmet. når jeg trykker på knappen " se etter oppdateringer" kommer det bare en feilmelding opp. 

Lenke til kommentar
Audifrank skrev (1 time siden):

lastet ned service station, men kom ingen vei med det programmet. når jeg trykker på knappen " se etter oppdateringer" kommer det bare en feilmelding opp.

Jeg kjenner dessverre ikke Toshiba til å kunne hjelpe med det.

Er problemet fremdeles tilstede dersom du skrur av og på maskinen eller er det kun hvile/dvale modus det gjelder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...