Gå til innhold

Støy demping av harddisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg lagde meg en harddisk støydemper her for en stund siden ved å feste den i syltestrikker og stripsa etter det, strikkene til hd-ramma.(du kan bruke flere en det, både diagoalt og antidiagonalt og rund, men pass på at det ikke blir for varmt.)

Lenke til kommentar

Korrekt. Varme er det eneste problemet her.

Moderne disker er ofte på mange watt og er helt avhengige av å overføre denne varmen til ramma for ikke å bli så varme at de tar skade av det.

Det finnes ett bedre alternativ enn NoVibes, dette heter SilentDrive og lages av Molex. Det selges av QuietPC.com og noen andre operatører i norden.

Denne har en metall-plate som skal overføre varme fra disken til chassis, samtidig som den er foret med ett avansert flerlags materiale for å dempe støy. Disse boksene klarer å kjøle en disk på under 5-6w godt nok til å hindre skade eller tap av levetid. Uansett hva folk sier om at denne metoden overfører vibrasjoner til ramma, kan jeg forsikre dem om at de tar feil! Jeg bruker tre slike i maskinen min nå, og de gjør jobben suverent.

Eneste drawback er at jeg må velge en disktype som ikke utvikler for mye varme. Tilfeldigvis bruker jeg Maxtor's D540X-serie som allerede er superstille, og lager bare 4.8w varme! Resultatet er at diskene ikke er hørbare uansett hva jeg gjør. Ikke engang under defragmentering av alle diskene samtidig!

Ellers er maskinen svert stille da den bruker en veldig stille CPU-vifte, grafikk-vifte og ett spesiellt power fra QuietPC. Så, jeg har en stille maskin å sammenligne med. Det er ikke så spesiellt å ikke kunne høre HD'en i en maskin med ett støynivå på 40 dBA, men å ikke kunne høre dem i en maskin på 20 dBA er nydelig!

Lenke til kommentar

Jeg laget et oppheng til min HD bare for og prøve, og jeg ble meget fornøyd med støyreduksjon.

Jeg brukte 2mm tykk gummiduk som jeg kjøpe hos Biltema. Jeg klippet fire stykk 1 cm brede remser, og laget skruehull, og skrudde de fast i HD, og i brønnen over.

Nå henger altså HD fritt i disse fire gummiremsene.

Det ser veldig bra ut, og jeg fikk plukket bort den originale HD brønnen, slik at det ble bedre plass og mye luftigere. Opphenget virker også veldig sterkt. Jeg vil tippe det må minst 20 kilo vekt oppå hardisken før de ryker. Og så mye data har ikke jeg :razz:

Jeg har også flyttet PC, for og se om HD dunket borti noe, og det gjorde den ikke :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Det finnes ett bedre alternativ enn NoVibes, dette heter SilentDrive og lages av Molex

Hvis du leser spesifikasjonene så er det skrevet med uthevet skrift at disse KUN er laget for HD med opp til 5600 rpm. De fleste har hd med 7200 i dag... så anbefalingen din er ikke helt god!!!

Vil derfor si at noisectrl er bedre.

Lenke til kommentar

Quote:

Hvis du leser spesifikasjonene så er det skrevet med uthevet skrift at disse KUN er laget for HD med opp til 5600 rpm. De fleste har hd med 7200 i dag... så anbefalingen din er ikke helt god!!!

Vil derfor si at noisectrl er bedre.

Grunnen til at de skriver dette er at mange 7200-disker utvikler mer varme enn Silentdrive kan avlede. Silentdrive kan avlede 6.8W varme og hvis du har en disk (7200 eller 5400 (eller 10k/15k for den del))som utvikler <6.8W varme så går det helt fint å ha den i Silentdrive.

Hvis du leser spekkene litt bedre så skjønner du dette. Dette betyr feks at du ikke kan ha en IBM 60Gb 60GXP-disk i en slik en da denne genererer hele 8.1 watt.

Lenke til kommentar

Kjørte en IBM 75GXP 45gig i en silentdrive i et år. Den kom ikke over 50C, noe som er et stykke under grensen som jeg tror er 55 eller 60. Ifølge specs brukte hd'en 6.7W når den var idle og siden den var et stykke under max temp er det godt mulig at silentdrive klarer hd'er som bruker mer enn 6.8W idle. Dette kommer kanskje ann på hva slags kabinett man har. Har selv en HX08 med 5 5,25 plasser som fungerer som en stor kjøleribbe for silendrivene (kjenner at det blir varmt). Uansett så kan man jo kjører f.eks. ibm sitt hd util program (husker ikke hva det het) for å sjekke om temperaturen er under maks.

Kjører nå bl.a. en 40GB 60GXP i silentdrive(tror ikke no større i 60GXP serien funker). Kjører også en 540DX som mange mener er lydløs. Prøvde denne først uten silentdrive og den var langt fra lydløs, men med så kan jeg ikke høre den når den ikke jobber (alle de som mener at hd'en sin f.eks. barracuda iv er lydløs bør prøve å stoppe cpu/psu/kabinett viftene sine en stund).

Er ikke helt enig i at man ikke hører når hd'ene jobber. I de maskinene jeg har prøvd den på hører jeg en svak "rumling" når hd'ene jobber, ellers hører jeg ingenting av de. Synes ikke dette er noe problem - greit å vite når det skjer noe på maskinen.

Synes Silentdrive er en bra investering, men det er jo noen ulemper med den også:

Tar opp 5,25 plass på maskinen din

Knotete å installere, spesielt med flere i en maskin.

Pris: ca 250,-

Noen links til lignende topics:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=12821&forum=69

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...c=9400&forum=69

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=11529&forum=62

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...c=2759&forum=69

Lenke til kommentar

Maa nok sei meg einig i at SilentDrive er ein god lyddempar, men prisen er litt stiv for ein plastikkboks med skumplast i. Novibes funkar og bra, men der maa bay-coveret isolerast ganske mykje.

For dei som ikkje har saa mykje pengar (f.eks. meg), gaar det an aa lage ein silent-drive av ein gammal cd-rom ein tek innmaten ut av og fyller den med skumplast.

Det ein maa vera oppmerksom paa, og som ingen her har nevnt, er at HD'en bor jordast. Jordingen paa IDE/SCSI-kabelen er ikkje berekna paa den statiske elektrisiteten spinninga paa disken lagar. I (teoretisk) verste fall kan du svi baade HD og HK. Leste ein plass paa nettet (trur det var 7volts.com eller noko liknande) at IBM hadde problem med HD'ar som slutta aa virka fordi dei var festa i plastikk.

Lykke til, det er ingenting som aa faa ein PC under 10dB. Lyddemping av skjermen neste...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis det er høyfrekvente lyder som plager deg så jeg en artikkel på overclockers.com. Det var en fyr som var misfornøyd med silentdrive, både pga pris, og hvordan den stengte inne all varmen. Spesiellt ved 7200rpm harddisker var dette ett problem. Han fikk tak i ett par relativt tykke aluminiumsplater som han puttet harddisken mellom og festet godt. Rundt disken stappet han noe isolasjon. Den senket tempen med vel 7 grader og han ble helt fri for de høyfrekvente lydene.

sandwich-parts.jpg

Lenke til kommentar

Det med å henge harddisken i syltetøystrikk synes jeg er vel risikabelt.. Harddisken trenger ikke å dunke borti noe for å ta skade, det holder at den svaier litt. Det finnes mange andre måter å ødelegge den på hvis den henger slik. Statisk elektrisitet og vibrasjoner (som kan forårsake hakk i platene) er noen av grunnene JEG ikke henger dem opp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...