Gå til innhold

Lønner det seg å ikke betale ned på boliglånet?


Gjest 2a3e8...1e4

Anbefalte innlegg

Gjest 2a3e8...1e4

Matematikk er ikke min sterkeste side. Så jeg spør her.

Jeg har penger til å betale ut hele boliglånet mitt. Men jeg ser flere sier det er lønnsomt å ikke betale mer enn absolutt minimum siden penger i dag er mer verdt enn penger i morgen. Slik jeg forstår det så sørger altså inflasjonen til at boliglånet blir mindre for hvert år som går, så det vil forsvinne av seg selv jo lengre det står. Stemmer dette?

Hvis jeg beholder boliglånet så putter jeg pengene i et globalt indeksfond. Det er alternativet.

Hva lønner seg? Hvordan regner jeg ut hva som lønner seg?

Anonymous poster hash: 2a3e8...1e4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke betaler ut lånet så forsvinner det ikke. Men 1 million i dag er mer enn 1 million om 20 år. Og la oss si du har en bolig verdt 4 millioner, 1 mill i lån (25% belånt). Om 20 år er kanskje boligen verdt 8 millioner, da tilsvarer den ene millionen du har i lån 12,5% av boligens verdi.

Lenke til kommentar

Jeg er av den forsiktige typen.

Foretrekker å betale ned lån og spare i globale indexfond.

Arvet etter moren min. Alt gikk inn i boliglånet for å få lånet godt under 50% belåningsgrad.

Sparer i fond istedet for å gå inn med store beløp. 

Man må satse for å vinne, men skulle det gå motsatt vei så må man takle/tåle fallet.

Jeg liker ikke tap og nedgang noe særlig, samme med oppgang etter salg. Så jeg gjør det enkelt. 4k i Global Index fond hver måned og glemmer det(til jeg skal ta det i bruk om 18-20år).

 

Edit: sjekket fondet mitt. Opp 24% hittill i år. Hvor mye av de prosentene er oppgang og hvor mange av dem som skyldes den dårlige norske krona vet jeg ikke.

Skulle det utroligste skje og krona styrket seg mye så vil fondet falle en god del.(trur jeg)

Opp 24% på 7 måneder, dette kan jevne seg ut de neste 5 månedene jeg ender på 0% 31. Desember. 

Endret av Kenhten
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 2a3e8...1e4 skrev (21 timer siden):

Matematikk er ikke min sterkeste side. Så jeg spør her.

Jeg har penger til å betale ut hele boliglånet mitt. Men jeg ser flere sier det er lønnsomt å ikke betale mer enn absolutt minimum siden penger i dag er mer verdt enn penger i morgen. Slik jeg forstår det så sørger altså inflasjonen til at boliglånet blir mindre for hvert år som går, så det vil forsvinne av seg selv jo lengre det står. Stemmer dette?

Hvis jeg beholder boliglånet så putter jeg pengene i et globalt indeksfond. Det er alternativet.

Hva lønner seg? Hvordan regner jeg ut hva som lønner seg?

Anonymous poster hash: 2a3e8...1e4

Hvis du får høyere avkastning på investeringene enn boliglånsrenta, så lønner det seg ikke å betale ned boliglånet. (Enkelt sagt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statistisk sett lønner det seg bedre å investere i et indeksfond, men er likevel gode grunner til å betale ned på boliglånet.

Man får reduserte kostnader tilsvarende en sikker avkastning tilsvarende boliglånsrenten. Man vet heller ikke hva morgendagen vil bringe. Får aksjemarkedet en knekk samtidig som at man blir ufør, er det dumt å ha full belåning på boligen. Det å kunne sove godt om natten, har også sin verdi.

En annen fordel med nedbetaling er at man får et økonomisk handlerom hvis gode muligheter dukker opp senere.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 2a3e8...1e4 skrev (22 timer siden):

Matematikk er ikke min sterkeste side. Så jeg spør her.

Jeg har penger til å betale ut hele boliglånet mitt. Men jeg ser flere sier det er lønnsomt å ikke betale mer enn absolutt minimum siden penger i dag er mer verdt enn penger i morgen. Slik jeg forstår det så sørger altså inflasjonen til at boliglånet blir mindre for hvert år som går, så det vil forsvinne av seg selv jo lengre det står. Stemmer dette?

Hvis jeg beholder boliglånet så putter jeg pengene i et globalt indeksfond. Det er alternativet.

Hva lønner seg? Hvordan regner jeg ut hva som lønner seg?

Anonymous poster hash: 2a3e8...1e4

Betal litt ned på boliglånet og putt litt i fond? Og ha litt i bakhånd i tilfelle det skulle komme trangere tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betal ned boliglånet og sett litt i fond hver mnd,det har gått opp nesten uten stans siden de begynte og trykke penger etter smellen i 2008 . Og de økonomiske skyene ser ikke bra ut om dagen ,og det er meget usikkert i verden når det gjelde Ukraina krigen som kan spre seg,samt at XI i kina har lovet og gjenforene Taiwan om så med makt,da er det nesten garantert den tredje verdenskrig.

https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/25/8158736/17-eksperter-ingen-oppside-i-europeiske-aksjer

Endret av Jobs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (43 minutter siden):

Betal litt ned på boliglånet og putt litt i fond? Og ha litt i bakhånd i tilfelle det skulle komme trangere tider.

Ganske enig, men trenger vel ikke så mye i bakhånd. Kommer det trangere tider kan han jo bare øke lånet igjen, da har han spart litt på renter så lenge.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Guest 3f978...265 said:

Ingen nedbetalte boliger blir tvangssolgt

Det er jo feil. Du kan fint ryke på tvangssalg på grunn av andre forpliktelser.

Det som derimot stemmer er at du alltid vil ha mulighet til å unngå tvangssalg om du har netto positiv formue som er likvid nok til å gjere opp gjelda di.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, kremt said:

Teoretisk sett kan kommunen begjære tvangssalg av bolig som ikke har betalt kommunale avgifter. 

Absolutt alle du skuldar pengar kan ta utleggspant i huset ditt, og det kan ende med tvangssal om du ikkje betaler. Det gjeld ubetalt straumrekning, kommunale avgifter, eller kredittkortregning.

Kommunale avgifter har lovbestemt pant i eigedomen, så dei kan ta eit par snarvegar, men det er ikkje unikt for den typen krav at du risikerer huset ved å ikkje kunne betale forpliktelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg går for litt ev begge deler. Ikkje ha så høgt lån som mogleg, men heller ikkje nedbetale heile lånet. Om lånet er på 4m, så kanskje fordele det 2m på lån og 2m på globalt indeksfond. Over lang tid (fleire tiår) er det gode sjansar for at investeringa går i pluss, men det er alltid ein risiko for eit større krakk i finansverda, som me såg i 2000 og 2008.

Betalingsevne og kor mykje pengar du vil ha til andre ting i kvardagen er òg ein faktor. Ved å maksimere lån og ha svært lite igjen så aksepterer du å kanskje måtte unngå ein del pengebruk (kjøp av ting, ferier osv) for ei framtidig avkastning på fondet.

Det finnes ingen fasit, det er opp til den enkelte, men det er veldig viktig at du forstår risikoen og kva situasjonar du kan ende opp i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 24.7.2024 at 6:57 PM, Guest 2a3e8...1e4 said:

Slik jeg forstår det så sørger altså inflasjonen til at boliglånet blir mindre for hvert år som går, så det vil forsvinne av seg selv jo lengre det står. Stemmer dette?

Det forsvinner ikke av seg selv, men hvis inntekten din øker i takt med inflasjonen og inflasjonen er høyere enn renten, blir det lettere og lettere å betale lånet - og fortsetter det slik år etter år har du absolutt noe å glede deg over og der vil ikke være noen grunn til å betale ned lånet kjappere enn nødvendig.  

Jeg ville betalt ut lånet (og det er også det jeg faktisk har gjort).  Kunne man fått høyere gevinst med spekulering i markedet i stedet?  Ja - er det garantert?  Nei.  Å betale ut lånet gir derimot en garantert gevinst + færre bekymringer / forpliktelser å måtte forholde seg til, og jeg mener det er verd noe det også. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 2a3e8...1e4 skrev (På 24.7.2024 den 6:57 PM):

Jeg har penger til å betale ut hele boliglånet mitt. Men jeg ser flere sier det er lønnsomt å ikke betale mer enn absolutt minimum siden penger i dag er mer verdt enn penger i morgen.

Spørsmålet er om rentekostnaden (effektiv rente så du må ta med eventuelle gebyr frå banken også) er lågare enn verdistigninga du kan få ved å bruke pengane dine på andre ting, som til dømes globalt indeksfond.
Dersom du tener meir på å investere pengane enn det kostar deg i lånerenter så vil det lønne seg. Sjølve lånesummen vil med inflasjonen vi har hatt no bli mindre og mindre verdt. Det du i år 2000 kunne kjøpe for 1 mill må du i dag betale 1,7 mill for, så om du har eit lån på 1 mill som du tok opp i år 2000 som du berre har betalt renter på så vil det med dagens kroneverdi koste deg i underkant av 600 000 i 2024 kroner å betale tilbake denne millionen. Om nye 25 år med tilsvarande årleg inflasjon så vil denne millionen berre koste deg 300 000 kr å betale tilbake i 2050 kroner.

 

Eit anna moment å ta høgde for er korleis det slår ut skattemessig om du betalar ned lånet og ikkje får skattefrådrag av rentekostnadane, sett opp mot kva du må betale i formueskatt.

 

Om du klarer å plassere pengane dine slik at du får høgare utbytte enn du har i rentekostnad på lånet så kan det lønne seg å fryse lånet og la inflasjonen spise opp verdien på lånet. Det er likevel ikkje heilt risikofritt, ein slik framgangsmåte krever at du følger med i økonomiutviklinga. Både inflasjon og renter endrer seg stadig, får vi kraftig renteaukning så er det ingen fordel å ha eit stort lån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2e040...c2d

Alt spørs etter hvordan hverdagen din ser ut hvis du spør meg.

Men personlig ville jeg nedbetalt gjeld, tatt drømmejobben ( min er i en type butikk )  Jobbet redusert og opplevd mer basert på inntekt.

Fond er fint om 30 år.  Men har man levd "vanlig" i 30 år og nærmer seg pensjonsalder, så vil man mest sannsynlig ikke endre seg mye heller og pengene vil nok gå til arvinger dersom det er noen.

vi mennesker forandrer oss ikke stort.

Derfor sier jeg.. Lev her og nå.  For du vet aldri hva morgendagen bringer.

Anonymous poster hash: 2e040...c2d

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest fe49c...f19
Gjest 2a3e8...1e4 skrev (På 24.7.2024 den 6:57 PM):

Matematikk er ikke min sterkeste side. Så jeg spør her.

Jeg har penger til å betale ut hele boliglånet mitt. Men jeg ser flere sier det er lønnsomt å ikke betale mer enn absolutt minimum siden penger i dag er mer verdt enn penger i morgen. Slik jeg forstår det så sørger altså inflasjonen til at boliglånet blir mindre for hvert år som går, så det vil forsvinne av seg selv jo lengre det står. Stemmer dette?

Hvis jeg beholder boliglånet så putter jeg pengene i et globalt indeksfond. Det er alternativet.

Hva lønner seg? Hvordan regner jeg ut hva som lønner seg?

Anonymous poster hash: 2a3e8...1e4

Det lønner seg å betale ned hele boliglånet dersom du har kapital til det. 

Anonymous poster hash: fe49c...f19

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...