Gå til innhold

Har noen merket hvor dårlig lyd det er på telefon?


Anbefalte innlegg

Ringer du av og til til en bedrift? Når var site gang du ringte til en bedrift og det var god lyd på telefonforbindelsen?

Når jeg ringer til private er det vanligvis OK lyd, og når lyden er dårlig er det ofte forklart med at den andre bruker håndfrisett eller noe annet som forstyrrer. Derfor er det noe annet enn min Samsung som har skylden.

Når jeg ringer til en bedrift, stor eller liten, er det nesten ALLTID dårlig lyd, enten litt dårlig, mer dårlig, eller helt forferdelig. Det skurrer og skurrer. Det er verst med nummer som ikke er mobilnummer. Jeg tør påstå at nesten ingen har god telefonlinje lenger. :mad:

Vi hadde bedre telefonkvalitet i 1990. Kanskje i 1960 også, men det var før min tid. Det var også bedre i 2010 enn i dag. Når dette startet er jeg ikke sikker på men det har blitt gradvis mer og mer utbredt med elendig telefonlyd de siste 20 årene.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken er nok at det ikke lengre finnes fastlinjer, så selv bordapparater må nå kobles til mobilnettet. Bedrifter holder ofte til i bygninger med mye armering i betongveggene eller i bygninger med metallkledning, noe som kan hindre radiobølgene som mobiltelefoni er avhengig av.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, SeaLion said:

Årsaken er nok at det ikke lengre finnes fastlinjer, så selv bordapparater må nå kobles til mobilnettet. Bedrifter holder ofte til i bygninger med mye armering i betongveggene eller i bygninger med metallkledning, noe som kan hindre radiobølgene som mobiltelefoni er avhengig av.

Neppe det som er grunnen. Veldig mange bedrifter har i praksis VOIP-løysinger med ymse sentralbordfunksjoner og slikt, og bruker gjerne bordapparat - eller løysinger som Microsoft Teams eller andre softwarepakker.

I mobil-til-mobil er det moderne kodeker som er i bruk. Dersom VOIP-provideren derimot ikkje støtter moderne kodeker og annonserer på korrekt vis at dei støtter det vil du jo falle tilbake til eldre teknologi, og dårlegare lydkvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mobiltelefoner har gjerne HD voice eller hva det nå heter. Husker teleselskapene kjørte reklamekampanje da det var nytt, der de demonstrerte lydkvaliteten under samtale med pressluftbor i bakgrunnen. Flere mikrofoner som trekker fra bakgrunnsstøy med software, og gir aktiv støydemping, som med air pods.

Bedrifter med telefonapparat på pulten har ikke det, antar jeg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Oknok said:

Kobber var best på lyd. Det er ikkje all utvikling som går framover.

Tror man fort glemmer litt. Spesielt når dette skulle innom en en del av hussentralløsningene i enkelte bedrifter. Det er all mulighet til å ha mye bedre lyd i dag.

I utgangspunktet skal man også huske hvor god kvalitet det f.eks. er på mobilsamtaler. at det hos en del bedrifter er dårlig lydkvalitet, handler nok om "noe" som gjør at løsningen ikke har optimal lydkvalitet. Prinsippielt her, skulle det ikke trenge å være noe spesiell forskjell mellom en mobiltelefonsamtale med HD Voice på VoLTE/VoWiFi. 

MEn for enkelte bedrifter kan det være at løsningene de bruker kan være satt opp mindre optimalt, med kanskje også at VoIP-tjenesten ligger et sted i utlandet etc. 

I en del sammenhenger kan det også være at det er mobiler i bruk og selskapet sitter i en "bunker" uten at WiFi er i bruk, eller også WiFi-dekningen evt. er dårlig og løsningeren "avtaler" lavere bitrate, eller at man faktisk bruker tale over 2G. 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Oknok said:

Kobber var best på lyd. Det er ikkje all utvikling som går framover.

 

Det er jo vas. Kobber hadde båndbredde på 2.7kHz, frå 300Hz til 3kHz. Det er ikkje spesielt stort. Moderne mobilkodeker har langt betre kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 minutter siden):

Det er jo vas. Kobber hadde båndbredde på 2.7kHz, frå 300Hz til 3kHz. Det er ikkje spesielt stort. Moderne mobilkodeker har langt betre kvalitet.

Men trådsstarter har ett poeng. Lyden er oftere dårligere nå enn tidligere. Spesielt viderekobling fra internt fastnummer til mobil oppleves som søpppel kvalitet sammelignet med for noen år siden med f.eks ISDN linjer. Man bruker nå andre løsninger hos bedrifter som dessverre gir dårligere lyd. Hvorfor vet jeg ikke,men fakta er at det er blitt slik. Ofte irritert meg på dette. 

Lenke til kommentar

VoIP-lyd-kvalitet kommer jo helt an på (som andre har nevnt), hvilken codec som benyttes til å sende pakkene. G729 er f.eks. en codec med ekstremt høy komprimeringsgrad, og det går hardt utover lydkvaliteten. 
Jeg aner ikke hva slags codecs som er vanlig hos bedrifter med VoIP-løsninger, siden min erfaring er fra militært bruk, men dette er i hvert fall en mulig årsak.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, barfoo said:

Det er jo vas. Kobber hadde båndbredde på 2.7kHz, frå 300Hz til 3kHz. Det er ikkje spesielt stort.

Men det er kanskje akkurat det frekvensområdet man benytter i samtaler. Man trenger ikke mer ennd et for at lyden skal oppleves som god.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...