Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plug-in Hybrid. Lader den via egen motor?


Anbefalte innlegg

Vurderer en Mercedes C-klasse plug-in. Skjønner ikke helt hvordan den virker. Mener noen sier at den både kan lades via kabel, men også at den regenerer(lader selv..)

Hvis den gjør det. Hvor langt/mye må du kjøre fossilt før du har max el nivå?.. Cirka altså.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lades hovedsaklig via kabel, men du får en del regenerering fra bremsing i tillegg.

Noen phev hybrider lader ved motordrift, men disse er i bunn å grunn en elbil med motor/generator (Nissan Xtrail av nyeste model feks.)

 

Jeg er langt fra 100% sikker da.

Lenke til kommentar

Generelt lader hybridbiler på tre måter:

Plugg inn typen kan lades som en elbil. Da hentes strøm fra strømnettet som lader opp batteriet.

Når en bremser lades batteriet ved at elektrisk motor bremser. En vil dermed få tilbake noe av energien som brukes for å sette bilen i bevegelse eller løfte den opp høydemeter. Dette er energi som ellers ville gått tapt.

Siste metoden er å benytte bensin eller diesel motoren i hybridbil til å lage strøm som batteri lades med. Men, det normalt liten nytte å gjøre det. Noen bruksområder kan være firehjulsdrift krever strøm på batteriet. Det samme med revers, krever noen ganger strøm på batteriet.

Om en kommer til en sone som har forbud mot forbrenningsmotor, kan lade opp batteriet på vei til stedet en trenger strøm.

De fleste hybridbiler bruker mer drivstoff strøm om de må først lage strøm til batteriet og deretter bruke strømmen fra batteriet. Spørsmålet er om bilen er parallell hybrid eller serie hybrid. Sistnevnte lader alltid batteriet og kjører alltid med elektrisk motor.

Potensialet for å spare drivstoff ligger i å lade batteriet med strøm direkte, og gjenvinning av strøm ved brems.

Endret av toralfb
Skrevet i parallell med innlegg over.
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

BMW i3 REx og Opel Ampera er eksempel på seriehybrider.

I praksis en elbil med en rekkevidde forlenger. BMW benyttet en motor fra en motorsykkel.

Må ikke forveksles med sine tilsvarende varianter som ren elbil. Det er solgt mange flere av elbil utgaven i Norge.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Sovna said:

Hvor langt/mye må du kjøre fossilt før du har max el nivå?.. Cirka altså.

Med de to hybridbilene jeg har hatt, har det ikke vært mulig å lade noen av dem til max el-nivå ved å kjøre fossilt. De hadde en "sparefunksjon" som gjorde at bilene "holdt igjen" en viss batterikapasitet (ca. 40%, tilsvarende ca. 20km på flat mark), så jeg kunne kjøre den siste delen av en langtur på batteri, om jeg skulle ønske det.

Hvis jeg startet "sparefunksjonen" med mindre enn 40% batterikapasitet igjen, så ville fossilmotoren bli brukt til å lade batteriet opp til 40%, men aldri høyere enn det. (Dette var ikke Merc C-klasse, så jeg vet ikke hvordan det er med de.)

Lenke til kommentar

Vil anta enn kan tvinge bilen til å lade batteriet ved å kjøre opp en stigning, og lade på vei ned? Da bør batteri lades?

Men, det vil neppe være lønnsomt, vil kreve mye drivstoff å gjøre dette.

Nå har jeg aldri eid hybridbil selv, tar forbehold om det flere begrensninger her.. 

Toyota har reklamert mye for selvladende hybrider. Men, i praksis er det bare en utnyttelse av bremse energien.

Ved kjøring i kø vil også motor kunne stoppes i perioder der fremdrift kan gjøres elektrisk. Kan redusere drivstofforbruket, i det minste bedre tallene produsenten oppgir til myndighetene, og brukes for å beregne avgifter. Kan gir lavere kjøpesum på bil.

 

 

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
2 minutes ago, toralfb said:

Vil anta enn kan tvinge bilen til å lade batteriet ved å kjøre opp en stigning, og lade på vei ned? Da bør batteri lades?

Det kommer an på hvor mye strøm man bruker på å kjøre opp stigningen ...
Men hvis du når bakketoppen med 0 igjen på batteriet, så skal det vel en ganske lang nedstigning til for å få puttet noe særlig med strøm tilbake på batteriet, vil jeg tro. Det er neppe en strategi som de fleste kan benytte i det daglige.

Jeg putter på litt strøm om natta, kjører elektrisk til og fra jobb, og får litt strøm tilbake når jeg bremser. Det funker fint.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Med de to hybridbilene jeg har hatt, har det ikke vært mulig å lade noen av dem til max el-nivå ved å kjøre fossilt. De hadde en "sparefunksjon" som gjorde at bilene "holdt igjen" en viss batterikapasitet (ca. 40%, tilsvarende ca. 20km på flat mark), så jeg kunne kjøre den siste delen av en langtur på batteri, om jeg skulle ønske det.

Hvis jeg startet "sparefunksjonen" med mindre enn 40% batterikapasitet igjen, så ville fossilmotoren bli brukt til å lade batteriet opp til 40%, men aldri høyere enn det. (Dette var ikke Merc C-klasse, så jeg vet ikke hvordan det er med de.)

Javel ja. Vurderer en ce350 bensin-hybrid, men den gjør kun en 3-4 mil på el før det er tomt. Har hørt at den modellen er steindyr på bensinen. Godt det er firmaet som betaler da..🤠

Lenke til kommentar

De første c350e gikk vel bare en 2 mil på strøm før den slo inn bensin. Og de fleste hybrider kan starte bensin ved behov hvis det er kaldt, eller den starter med tvang for å ha litt driftstemp hvis den må starte senere. 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (5 timer siden):

Vurderer en Mercedes C-klasse plug-in. Skjønner ikke helt hvordan den virker. Mener noen sier at den både kan lades via kabel, men også at den regenerer(lader selv..)

Den har kjøremoduser for å:
-kun kjøre med forbrenningsmotor
-kun elektromotor
-lade batteriet
-automatisk av/på med forbrenningsmotor

Modus for å lade batteriet er uinteressant (det er ikke lønnsomt).

Den klarer å regenere energi (lade batteriet) i nedoverbakker og ved bremsing.

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (21 minutter siden):

Modus for å lade batteriet er uinteressant (det er ikke lønnsomt).

For å unngå misforståelser, det tenkes på å lade batteriet via forbrenningsmotoren er ikke lønnsomt.

Å lade en plugg inn hybrid via kabel er lønnsomt, da blir bilen en elbil. 🙂 
Da er det snakk om normallading, gjerne hjemme. Hurtiglading av plugg-in hybrid gjøres normalt ikke, få modeller som støtter det.

Forskjell mellom en ren elbil og en plugg-in hybrid er at ladingen er helt nødvendig bare for elbilen. Plugg-in hybrid fungerer også uten lading, men da vil forbruket av drivstoff bli høyere enn om bilen lades. Mye småkjøring på strøm kan gjøre forbruket vesentlig lavere, men forutsetter i praksis bilen lades hver gang den parkeres.

Forkortelser som benyttes en del:

Battery Electric Vehicles BEV - elbil 
Plug-in Hybrid Electric Vehicles PHEV - plug-in hybrid
Hybrid Electric Vehicles HEV - hybrid - Toyota kaller dem "selv ladende". 

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
toralfb skrev (17 minutter siden):

Battery Electric Vehicles BEV - elbil 
Plug-in Hybrid Electric Vehicles PHEV - plug-in hybrid
Hybrid Electric Vehicles HEV - hybrid - Toyota kaller dem "selv ladende". 

Endret 13 minutter siden av toralfb

Jeg mener C-klassen har PHEV. Slik jeg har forstått el kontra fossil. Drivstofforbruk er høyt på bykjøring, og strøm har mindre forbruk i samme miljø. Da vil jeg forstå det slik at el-delen er bortkastet på høyatighetsbruk.. Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Motor skriver om Mercedes C 350e: 

Sitat

Høy komfort med kort rekkevidde
Som ladbar hybrid og med massevis av krefter har Mercedes C 350e allerede blitt en suksess i Norge. Men batteriet gir kort rekkevidde, høyere bensinforbruk og tar mye av plassen i bagasjerommet.

God førerplass, man sitter lavt, men godt i setene. Støynivået lavest i testen. Automatgir bidrar sammen med en svært komfortabel avfjæring til en svært god kjørefølelse under alle forhold. 

Lite batteri. Rekkevidde: 12 km. mot oppgitt 31. Forbruk: 0,43 l/mil. mot oppgitt 21, men likevel er testens laveste. CO2-utslipp: 49 gram. NOx per km: 9,0 milligram. Godt innenfor EU-kravene og langt under dieselbiler.

https://www.motor.no/hoy-komfort-med-kort-rekkevidde/134330

Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

For å unngå misforståelser, det tenkes på å lade batteriet via forbrenningsmotoren er ikke lønnsomt.

Å lade en plugg inn hybrid via kabel er lønnsomt, da blir bilen en elbil. 🙂 
Da er det snakk om normallading, gjerne hjemme. Hurtiglading av plugg-in hybrid gjøres normalt ikke, få modeller som støtter det.

Forskjell mellom en ren elbil og en plugg-in hybrid er at ladingen er helt nødvendig bare for elbilen. Plugg-in hybrid fungerer også uten lading, men da vil forbruket av drivstoff bli høyere enn om bilen lades. Mye småkjøring på strøm kan gjøre forbruket vesentlig lavere, men forutsetter i praksis bilen lades hver gang den parkeres.

Forkortelser som benyttes en del:

Battery Electric Vehicles BEV - elbil 
Plug-in Hybrid Electric Vehicles PHEV - plug-in hybrid
Hybrid Electric Vehicles HEV - hybrid - Toyota kaller dem "selv ladende". 

Planla å kjøpe en slik hybrid. Det blei mye fundering på hvordan den skulle utnyttes best mulig. Min konklusjon var at bensinmotoren bør lade batteri i stigninger nå motorens virkningsgrad er på det høyesete. Så burde den slåes av på flat mark og lett nedover når bensinmotorens virkningsgrad er på det laveste. Problemet var i stigninger når man ikke vet om bensinmotoren anrikes eller kjører støkiometrisk. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Sovna said:

Da vil jeg forstå det slik at el-delen er bortkastet på høyatighetsbruk.

Igjen, jeg kjenner ikke C-klasse, men det er ikke uvanlig at man kan trekke effekt fra både fossil- og el-motoren. Da får man et ekstra effekt-tilskudd som kan være kjekt å ha i kortere perioder, men det er ikke noe man kommer langt med, for å si det sånn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...